Praha - Oficiální příčina tragické nehody v Moravanech, při níž 19.5.2008 přišel o život strojvedoucí a 6 cestujících bylo lehce zraněno, vyvolala celoplošná preventivní opatření proti jejímu zopakování. V celé republice jsou hromadně kontrolována hnací vozidla, opatření už učinili i samotní strojvůdci.
Jako definitivní příčina srážky dvou vlaků, kdy 19.5.2008 ve 4:48 na první koleji ve stanici Moravany najel vlak Lv 72 461, tvořený lokomotivou ČD Cargo 163.004, rychlostí 62 km/h zezadu do osobního vlaku 5011, byla Drážní inspekcí určena porucha pískovače na hnacím vozidle osobního vlaku 5011. Jeho strojvedoucí použil pískovač při rozjezdu z Kostěnic, avšak kvůli poruše EP ventilu na pískovači tento zůstal v činnosti a podle nalezených stop intenzivně sypal písek až do Moravan. Ten na kolejnicích vytvořil v deštivém počasí kašovitou emulzi, která přilnula na kola a hlavy kolejnic způsobila přerušení vodivého kontaktu mezi vlakovými dvojkolími a kolejí a tím zdánlivé uvolnění kolejového obvodu, které následně zabezpečovací zařízení ESA 11 vyhodnotilo jako uvolnění oddílu a povolilo vjezd dalšímu vlaku.
České dráhy nyní podle svého mluvčího intenzivně kontrolují pískovače všech hnacích vozidel. Jde prý řádově o stovky lokomotiv a jiných vozidel. Cílem této kontroly je předejít opakování podobného selhání v budoucnu. Přijatá opatření se týkají také strojvůdců, kteří od nynějška nesmějí používat pískovače při brzdění, s výjimkou nouzových situací. Vyšetřování nehody Českými drahami, Drážní inspekcí i policií nadále pokračuje, první závěr zní, že podle železničářů se na českém území podobná nehoda ještě nestala. Zda bude přistoupeno k dodatečným úpravám zabezpečovacího zařízení ESA 11, které podle některých názorů také nese část viny na nehodě, v této chvíli zatím není známo.
Zdroj: iDnes
| 29.5.2008 (17:00)
Jinak, pokud budu akceptovat neuvěřitelnou variantu s pískem, tak stále určení jako příčiny nehody poruchu ventilu pískovač mi přijde silně alibistické. Podobně jako u leteckých nehod by se to dalo rozsegmentovat na primární příčinu a podružné, které mohly zabránit nebezpečné situaci vzniklé selháním jednoho malého podsystému...
Řekněme primárně: ztráta šuntu kvůli písku na kolech a kolejnici.
Sekundárně:
- proč není hlídáno nekontrolované sypání písku
- proč písek ulpíval tak vydatně na kolech a temeni kolejnice
- proč SZZ vyhodnotilo náhlou ztrátu šuntu jako odjezd vlaku
Když se najdou řešení na tyto otázky, nemusí se podobná nehoda už nikdy opakovat. Každý z těch prvků mohl nepříjemný řetězec události přerušit.
Starda : hrábněte si o několik aktualit zpět, ocitoval jsem tam část předběžného šetření, kde to máte srozumitelně popsáno.
"Proč jsme právě zde tak přísní ? Protože kolejový obvod je u nás základním prvkem, jehož činnost má zásadní vliv na všechny další články zabezpečovací techniky, na jejich bezpečnou funkci. Jak bude bezpečně fungovat sebe bezpečnější ESA, když dostane falešné informace od kolejových obvodů ?"
Pavel Kubina: nadmerne popiskovana pouze jedna kolejnice? Stale nerikam, ze na vine je pisek, pouze odpovidam na otazku "jak je mozne?"
knemo: ta uprava normy se mimochodem tyka i KO pod stejnosmernou trakci? (asi ano, ale clovek si chce byt jisty)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










