..: Po nehodě v Moravanech musí lokomotivy na revize :..

Ilustrační obrázekPraha - Oficiální příčina tragické nehody v Moravanech, při níž 19.5.2008 přišel o život strojvedoucí a 6 cestujících bylo lehce zraněno, vyvolala celoplošná preventivní opatření proti jejímu zopakování. V celé republice jsou hromadně kontrolována hnací vozidla, opatření už učinili i samotní strojvůdci.

Jako definitivní příčina srážky dvou vlaků, kdy 19.5.2008 ve 4:48 na první koleji ve stanici Moravany najel vlak Lv 72 461, tvořený lokomotivou ČD Cargo 163.004, rychlostí 62 km/h zezadu do osobního vlaku 5011, byla Drážní inspekcí určena porucha pískovače na hnacím vozidle osobního vlaku 5011. Jeho strojvedoucí použil pískovač při rozjezdu z Kostěnic, avšak kvůli poruše EP ventilu na pískovači tento zůstal v činnosti a podle nalezených stop intenzivně sypal písek až do Moravan. Ten na kolejnicích vytvořil v deštivém počasí kašovitou emulzi, která přilnula na kola a hlavy kolejnic způsobila přerušení vodivého kontaktu mezi vlakovými dvojkolími a kolejí a tím zdánlivé uvolnění kolejového obvodu, které následně zabezpečovací zařízení ESA 11 vyhodnotilo jako uvolnění oddílu a povolilo vjezd dalšímu vlaku.

České dráhy nyní podle svého mluvčího intenzivně kontrolují pískovače všech hnacích vozidel. Jde prý řádově o stovky lokomotiv a jiných vozidel. Cílem této kontroly je předejít opakování podobného selhání v budoucnu. Přijatá opatření se týkají také strojvůdců, kteří od nynějška nesmějí používat pískovače při brzdění, s výjimkou nouzových situací. Vyšetřování nehody Českými drahami, Drážní inspekcí i policií nadále pokračuje, první závěr zní, že podle železničářů se na českém území podobná nehoda ještě nestala. Zda bude přistoupeno k dodatečným úpravám zabezpečovacího zařízení ESA 11, které podle některých názorů také nese část viny na nehodě, v této chvíli zatím není známo.

Zdroj: iDnes


NIcKON Poslat mail autorovi | 29.5.2008 (17:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Vozidla Nehody a mimořádnosti

More from Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 16      Zpráv na stránku:   
Registered user knemo 
31.05.2008 (20:09)  
Myslím si, že naše diskuze je stejně zbytečná. Skutečnou pravdu se asi nikdy nedovíme. Z mého pohledu je zarážející skutečnost, že tato nehoda byla vyšetřena během týdne. Normálně trvá vyšetření dva i více měsíců a tady po týdnu máme definitivní "jasno". To mne jen utvrzuje v domněnce, že jde o vymyšlený blábol pro "tupou" veřejnost a skutečnost je zahrána do autu, protože by asi někdo mocný měl problém.
Registered user knemo 
31.05.2008 (20:03)  
Palko: Vycházíte pouze ze situace v Moravanech, kdy byl postaven průjezd vlaku. Teď si představte: vlak vjede do stanice a nemá postaven odjezd. Ze sousední koleje odjíždí vlak, který obsadí sousední výhybku (sousední KO pro obě uvažované koleje). A dojde u stojícího vlaku k falešnému uvolnění KO, jako v Moravanech. Splněna podmínka, sousední obvod osazen, kolej se uvolní. A zapracovat všechny možné varianty reálného provozu jako podmínky do uvolnění KO ve stanici opravdu asi nelze.
Registered user Palko 
31.05.2008 (19:40)  
knemo: Ale to přece vůbec nevadí. Nic by to nezpůsobilo. Kolej by se uvolnila jenom tehdy, když by kolejový obvod koleje hlásil "volno" a zároveň byl obsazen sousední kolejový úsek.Samotné obsazení sousedního úseku ještě nic neznamená.
Registered user knemo 
31.05.2008 (19:04)  
Mirek M: Ono to tak, jak píšete, funguje. Jek releovka, tak i ESA si při postavené jízdní cestě hlídá postupné obsazování a uvolňování KO, jinak se daná jízdní cesta nevybaví (tzn. nedojde ke zrušení závěru a nejde přes dané obvody postavit jinou cestu). Pak musí následovat zásah člověka - nouzové vybavení. Toto nelze realizovat na staniční koleji. Představte si, že vlak stojí na jedné koleji, ze sousední koleje odjíždí jiný vlak. Tyto koleje se sbíhají na určité vyhybce. Takže legálně odjíždějící vlak by způsobil chybu, protože obsadil sousedící kolejový obvod z hlediska té první koleje.
Registered user Johnny  mail  
31.05.2008 (17:42)  
Jiří Kareš: To myslite vazne ze ZZ se dela a pouziva s vedomim, ze "i pocitac se muze splest"? V takovemto pripade je to zcela nadbytecny element a vyhozene penize.
Registered user JK ml. 
31.05.2008 (17:33)  
Mirek M: Já měl na mysli "pohled počítače" na věc. Jasně že výhybkář může udělat botu, protože se splete, počítač může udělat ve výsledku botu, protože naměří špatné hodnoty a protože je skulina v programu (tu tedy zanechali lidi), i kdyz z pohledu compu je vše korektní, vznikne rána..... Jinak k té blokovce jediný případ, kdy vlak zmizí z úseku A aniž by v nějakém časovém okamžiku aspoň na chvíli neobsadil současně sousední úsek B, je případ vyzvednutí lokomotivy jeřábem, nebo kolejové vozidlo o jedné ose :-(((
Registered user MirekM  mail  
31.05.2008 (17:07)  
knemo: Převzal jsem terminologii ostatních, i když pořád nevím, jestli to je přesné vyjádření toho, co chci říct. Každý kolejový obvod má konečný počet sousedních KO (kusá kolej 1, obyč. kolej 2, výhybka 3, angličan/kříž 4) a jediná podmínka je, aby ve chvíli, kdy se změní obsazení jednoho obvodu, byl obsazený sousední, jinak musí systém zahlásit chybu a považovat obvod se změnou stavu za obsazený, popř. za ztrátu kontroly

J. Kareš: Ale ano, ESA a další ZZ kontrolují, aby člověk nepostavil cestu do obsazeného oddílu, konfliktní s jinou cestou apod. Pokud budeš házet výhybky ručně, tohle se ti stát může.
Nevím, jak je tomu u letadel, ale výpravčí a strojvedoucí zrušit teoreticky můžeš, pokud 100% eliminuješ mimořádné situace, což se ti asi nepodaří. :-D
Registered user knemo 
31.05.2008 (16:47)  
Stále se zde objevuje názor, že řešením by mohla být bloková podmínka. Dokáže ji ale někdo specifikovat pro stanici? Pokud jedu z místa A do B, což je i někde v diskuzi zmiňované metro, můžu blokovku realizovat. Blokovka je vlastně kontrola, že předepsané činnosti se udály v definovaném pořadí. Jak ale toto chtete zajistit ve stanici. Tady je nepřeberné množství variant od průjezdu vlaku přes končící nebo úvraťový vlak s návazností posunů, povolení jízdy přes nepostavené návěstidlo (např. prasklá žárovka) a nevím co všechno. Zab. zař. samozřejmě hlídá posloupnost při vlakových a posunových cestách, ale nemůže hlídat, co pak dělá vlak, když dojede do stanice. Jak jsem říkal, mnoho možností.
Registered user JK ml. 
31.05.2008 (15:39)  
Johnik : Já bych spíš řekl že ZZ slouží k účinnější kontrole a plynulejšímu,bezpečnějšímu fungování provozu. Přece ESA žádného člověka nekontroluje, pracuje na základě toho co mu lidi (jak v softwaru, tak uživatelská obsluha)řeknou a co si systém sám změří, nevím proč by nemělo být takové zařízení dozorováno člověkem....Z vašeho úhlu pohledu by třeba v letadle byl zbytečný pilot, na řízení letového provozu pak letový dispečer..... byl by potřeba jen někdo kdo by zadal vstupní data, kdy že si lidi přejí aby letadlo vzlétlo.....Tedy néé že by to pro dráhu nebyla lákavá budoucnost, no evidentně na to jaksi momentální zařízení nestačí, uvidíme tak v roce 2050, třeba z ČD zbyde jen Lužná u Rakovníka s ohrádkou, kde se bude dokolečka prohánět parní mašinka nebo to bude podnik s jedinou dopravní perspektivou v zemi, protože kamiony se utlučou neuvěřitelnými náklady na 1l nafty.........
Registered user JB 
31.05.2008 (15:24)  
Jiří Kareš: Já osobně teda verzi písek moc nevěřím, ovšem nejsem odborník na ZZ ani řízení dopravy ani elektrotechnik. Chtěl jsem jen upozornit, že pokud verze písek je dosud na stole, musíme možnost popojetí vozů díky odbrzdění uvažovat. Zatím ji nikdo nevyloučil. V údajích přinesených MZ to není obsaženo; nevím, zda to elektronický rychloměr zaznamenává, a pokud ano, s jakou přesností.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 16      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko