Praha - Oficiální příčina tragické nehody v Moravanech, při níž 19.5.2008 přišel o život strojvedoucí a 6 cestujících bylo lehce zraněno, vyvolala celoplošná preventivní opatření proti jejímu zopakování. V celé republice jsou hromadně kontrolována hnací vozidla, opatření už učinili i samotní strojvůdci.
Jako definitivní příčina srážky dvou vlaků, kdy 19.5.2008 ve 4:48 na první koleji ve stanici Moravany najel vlak Lv 72 461, tvořený lokomotivou ČD Cargo 163.004, rychlostí 62 km/h zezadu do osobního vlaku 5011, byla Drážní inspekcí určena porucha pískovače na hnacím vozidle osobního vlaku 5011. Jeho strojvedoucí použil pískovač při rozjezdu z Kostěnic, avšak kvůli poruše EP ventilu na pískovači tento zůstal v činnosti a podle nalezených stop intenzivně sypal písek až do Moravan. Ten na kolejnicích vytvořil v deštivém počasí kašovitou emulzi, která přilnula na kola a hlavy kolejnic způsobila přerušení vodivého kontaktu mezi vlakovými dvojkolími a kolejí a tím zdánlivé uvolnění kolejového obvodu, které následně zabezpečovací zařízení ESA 11 vyhodnotilo jako uvolnění oddílu a povolilo vjezd dalšímu vlaku.
České dráhy nyní podle svého mluvčího intenzivně kontrolují pískovače všech hnacích vozidel. Jde prý řádově o stovky lokomotiv a jiných vozidel. Cílem této kontroly je předejít opakování podobného selhání v budoucnu. Přijatá opatření se týkají také strojvůdců, kteří od nynějška nesmějí používat pískovače při brzdění, s výjimkou nouzových situací. Vyšetřování nehody Českými drahami, Drážní inspekcí i policií nadále pokračuje, první závěr zní, že podle železničářů se na českém území podobná nehoda ještě nestala. Zda bude přistoupeno k dodatečným úpravám zabezpečovacího zařízení ESA 11, které podle některých názorů také nese část viny na nehodě, v této chvíli zatím není známo.
Zdroj: iDnes
| 29.5.2008 (17:00)
JB: Písek mohl být důvodem, proč se začal kolejový obvod hlásit jako volný, což ovšem neznamená, že vylepšením ZZ (doplněním úplné blokové podmínky) se tomu nedalo zabránit!
ad.1: To bude asi tím, že strojvedoucí při nehodě zahynul, takže se budě těžko zjišťovat čemu se v tu chvíli věnoval.
ad.2: Těžko říct, možné to je.
ad.3: Napětí je sice nízké, ale nápravové tlaky jsou zhruba od 10 do 22 t, není tedy mnoho materiálů, které by dokázaly dlouho izolačně odolávat (myšleno aby vydržely pod všechny nápravy vlaku).
2) Zaslechl jsem cosi o tom, že v pískovači nebyl normální písek, ale jakási "sračka" lépe ulpívající na kolejnicích koupená v rámci úspor DKV.
3) Myslím, že pro tak nízké napětí, které se v kolejnicích (kolejových obvodech) vyskytuje, není nějaká silná vrstva izolantu zapotřebí.
Výsledek:
Zaměřil bych se na blokovou podmínku i v žst, ale tozhodně bych z toho nedělal vědu.;-)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










