Praha - Oficiální příčina tragické nehody v Moravanech, při níž 19.5.2008 přišel o život strojvedoucí a 6 cestujících bylo lehce zraněno, vyvolala celoplošná preventivní opatření proti jejímu zopakování. V celé republice jsou hromadně kontrolována hnací vozidla, opatření už učinili i samotní strojvůdci.
Jako definitivní příčina srážky dvou vlaků, kdy 19.5.2008 ve 4:48 na první koleji ve stanici Moravany najel vlak Lv 72 461, tvořený lokomotivou ČD Cargo 163.004, rychlostí 62 km/h zezadu do osobního vlaku 5011, byla Drážní inspekcí určena porucha pískovače na hnacím vozidle osobního vlaku 5011. Jeho strojvedoucí použil pískovač při rozjezdu z Kostěnic, avšak kvůli poruše EP ventilu na pískovači tento zůstal v činnosti a podle nalezených stop intenzivně sypal písek až do Moravan. Ten na kolejnicích vytvořil v deštivém počasí kašovitou emulzi, která přilnula na kola a hlavy kolejnic způsobila přerušení vodivého kontaktu mezi vlakovými dvojkolími a kolejí a tím zdánlivé uvolnění kolejového obvodu, které následně zabezpečovací zařízení ESA 11 vyhodnotilo jako uvolnění oddílu a povolilo vjezd dalšímu vlaku.
České dráhy nyní podle svého mluvčího intenzivně kontrolují pískovače všech hnacích vozidel. Jde prý řádově o stovky lokomotiv a jiných vozidel. Cílem této kontroly je předejít opakování podobného selhání v budoucnu. Přijatá opatření se týkají také strojvůdců, kteří od nynějška nesmějí používat pískovače při brzdění, s výjimkou nouzových situací. Vyšetřování nehody Českými drahami, Drážní inspekcí i policií nadále pokračuje, první závěr zní, že podle železničářů se na českém území podobná nehoda ještě nestala. Zda bude přistoupeno k dodatečným úpravám zabezpečovacího zařízení ESA 11, které podle některých názorů také nese část viny na nehodě, v této chvíli zatím není známo.
Zdroj: iDnes
| 29.5.2008 (17:00)
MirekM: V každém případě jak tu už bylo několikrát zmíněno, bloková podmínka by byla jistě podstatně účinnějsí a jistější i těchto závislostí se užívá v jiných oborech např. v již zmíněné tepelné technice.
A nastavení časové prodlevy? Na jaký čas? Musíte počítat s tím, že může jet nějaký pomalý vlak třeba 20 km/h a rychlík třeba 160 km/h. Takže toto by asi nic neřešilo.
· ve 4:46:56 je zaznamenáno, kolejový obvod 1. staniční koleje se uvolnil (ve skutečnosti osobní vlak 5011) stál stále na této koleji. Vzápětí zabezpečovací zařízení vyhodnotilo vzniklý stav tak, že jsou splněny všechny podmínky pro dovolení vjezdu lokomotivního vlaku na 1. staniční kolej a dovolilo vjezd tohoto vlaku.
JOHNZ:GTN je pouze nástavba, která sbírá údaje z ESY a dále zpracovává. Do ESY není žádná zpětná vazba aby nemohla být napadena hackerem. Pokud se tedy "vypaří" vlak, GTN tuto informaci zpracuje jako nekorektní a je potřeba údaj o vlaku ručně opravit.
V tom prípade sa natískajú tieto dve otázky (predpisy ani TNŽ žiaľbohu momentálne po ruke nemám):
a) Ako ESA reaguje, resp. by mala reagovať, na "vyparenie sa" deskriptoru vlaku? To to napr. GTN len tak "rozchodí", že by mala odovzdávať nejaké číslo ďalej ale nikde ho nemá (ako informatik si viem síce takúto implementáciu dosť dobre predstaviť, ale je tam viacero ďalších možností)?
b) Prečo nie je v stanici požadovaná úplná bloková podmienka, minimálne na koľajách z ktorej ju možno bez problémov zaručiť? Netuším aké a kde su v rámci ESy zóny s "nulovou bezpečnosťou", resp. ako sa konkrétne riešia (bezpečný HW, redundancia) a či by z hľadiska ESy bola ÚBP podmienená nejakým ďalšim HW.
btw. všimli ste si, že Ážetďák sa nejako podozrivo rýchlo vyparil z diskusie ...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










