..: 109E představena: nová generace lokomotiv Škoda přichází :..

Ilustrační obrázekPlzeň - Dnes nastala chvíle, na kterou česká železniční veřejnost netrpělivě čekala několik let. Od jedenácti hodin dopoledne proběhla v areálu Škody Transportation v Plzni prezentace, jejiž součástí bylo i představení nejmodernější české lokomotivy - Škody 109E - která již zanedlouho vstoupí do služeb ČD jako lokomotivní řada 380. Ještě do konce léta by se lokomotiva měla podrobit zkouškám na ZŽO v Cerhenicích, v následujících měsících má výrobce zaručit postupnou homologaci této řady ve všech sousedních zemích. Díky kolegům Josefu Petrákovi a Lukášovi Hradeckému se s vámi můžeme podělit o první záběry nové vlajkové lodi plzeňské Škody i celých ČD.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Představený prototyp jezdí vlastní silou a první den se představil na stejnosměrném napětí 3 kV, schvalovací proces pro reálný provoz však podle vyjádření výrobce ještě nějakou dobu potrvá. Škoda se přitom bude usilovat o současnou homologaci v ČR, ve všech sousedních státech a v Maďarsku. Podle dostupných informací by měly být připraveny dva prototypy, jež podstoupí zkoušky. Roll-out stroje 380.002 se uskuteční v září na veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. V září se rovněž lokomotiva podívá na okruh v Cerhenicích. První jízdy po zkušební koleji v plzeňském areálu přitom byly oznámeny v polovině června.

Škodovka svému stroji věří

Ilustrační obrázek Jak pro ŽelPage uvedl ředitel realizačního týmu Marek Herbst, plzeňská Škoda svému novému produktu věří a předpovídá mu úspěch. Technické možnosti vozidla jsou vzhledem k požadavkům značně naddimenzované, což by mělo v provozu poskytnout dostatečnou rezervu v jakékoli situaci. Lokomotiva má být schválena pro rychlost 200 km/h, přičemž testy v září letošního roku proběhnou při rychlostech do 220 km/h. "109E ale zvládne daleko víc," dodává Herbst. Třeba použitý sběrač představuje typ použitý při konstrukci francouzských TGV; i další komponenty ale mají 380 zařadit mezi technologickou špičku v oblasti železničních vozidel.

V souvislosti s vývojem řady 380 se mnohokrát mluvilo o zpoždění celého projektu. Vývojový tým Škody tyto informace vyvrací: prodloužení vývojové fáze oproti prvotním plánům bylo způsobeno čekáním na úpravu norem TSI, jež zpřísnila požadavky na pevnost skříně a bezpečnost strojvedoucích. Právě nejnovější revize TSI způsobila přepracování původního designu studia Porsche Design, který zcela nevyhovoval aktualizovaným požadavkům. V této době se zároveň čekalo na finální specifikace pro zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System), se kterým má být lokomotiva plně kompatibilní. Systém ETCS se nyní ve své druhé verzi nasazuje na nově budované tratě v Evropě, ale průběžně se s ním počítá i na existujících hlavních koridorech. V současnosti je postupně dosazován i na rekonstruovaných úsecích sítě ŽSR, kam budou stroje řady 380 v budoucnu zajíždět.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Na dnešní prezentaci byl médiím předveden druhý prototyp, 380.002-6, který se již v následujících dnech zúčastní prvních zkoušek a na podzim oficiálního roll-outu na berlínském veletrhu InnoTrans 2008. Stroj 380.001 se v této chvíli nachází těsně před dokončením a dá se předpokládat, že od září se zapojí do testování. Prvnímu zákazníkovi - divizi osobní dopravy Českých drah - budou první kusy dodány v průběhu platnosti grafikonu 2008/2009. Škoda Transportation přitom ČD nabízí možnost logisticky zajišťovat veškeré opravy v DKV Praha a dodávky náhradních dílů ze strany výrobce, čímž by uživatel dostal kompletní službu a nemusel pro běžný servis využívat výhradně vlastní personál a prostředky.

Pravidelné nasazení za rok

S turnusováním řady 380 počítají České dráhy od začátku platnosti GVD 2009/2010. Již příští rok se ale nové lokomotivy objeví na výkonech v osobní dopravě. Stroje řady 380 mají být nasazovány operativně na celé síti ČD v rámci dodatečného provozního testování v různých podmínkách. Není tedy vůbec vyloučeno, že se s touto řadou setkáme i na poněkud neobvyklých výkonech. Po nasazení do pravidelných oběhů v prosinci 2009 se s řadou 380 počítá na vlacích EuroCity na prvním tranzitním koridoru, kde tyto stroje nahradí řadu 350 ZSSK a 1216.2 ÖBB.

Ilustrační obrázek Právě s lokomotivami Taurus se přitom počítá v příštím GVD jako s dočasným řešením nedostatku vhodných lokomotiv pro vozbu vlaků vyšší kvality na prvním koridoru. České dráhy zvažují možnost pronájmu strojů Siemens ES64U4-C (1216.2 ÖBB), ačkoli jízdní doby vlaků EuroCity jsou pořád vypočítány pro řadu 350 s plánovaným přepřahem v Břeclavi. Podle Jana Paroubka, ředitel odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD si toto opatření vyžádala komplikovaná vyrovnávka výkonů se slovenským dopravcem ZSSK, jehož lokomotivy řady 350 jsou pravidelně nasazovány v úseku Břeclav - Praha. Zejména po oddělení společnosti ČD Cargo je reciproční vyrovnávání najetých kilometrů nereálné a služby se musí kompenzovat finančně, což je pro dopravce nevýhodné.

Technické parametry

UrčeníInteroperabilní lokomotiva pro osobní a nákladní dopravu
Rozchod1435 mm
Délka přes nárazníky18000 mm
Délka přes čelníky15800 mm
Maximální šířka3080 mm
Výška nad temenem kolejnice3905 mm
Průměr kol1250 / 1170 mm
Vzdálenost otočných čepů8700 mm
Trakční systémy3 kV ss, 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz
Jmenovitý výkon6400 kW na všech systémech
Rozjezdová tažná síla274 kN
Maximální rychlost200 km/h
Uspořádání dvojkolíBo`Bo`
Pohon dvojkolídutým hřídelem
Pneumatická brzdakotoučová s disky uvnitř kol

Jedná se o nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy z produkce Škoda Transportation na českých kolejích. O více než 1000 kW překonává lokomotivní řadu 184.5 ve službách SD-KD a o více než polovinu dosud nejvýkonnější stroj ve flotile ČD, lokomotivy řady 151. Údaj o hmotnosti není oficiálně znám, hovoří se o 86 tunách. "Lokomotiva má ještě několik set kilogramů rezervu," řekla ŽelPage v pátek mluvčí Škody Radka Pistoriusová.

Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage. Foto: Ing. Lukáš Hradecký, Josef Petrák. Text: Josef Petrák, Juraj Kováč.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.7.2008 (16:53)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus ČR Plzeňský


  1 ... 11 12 13 14 15 ... 57      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer sames1 
26.07.2008 (22:35)  
Hawkey,,,
26.07.2008 (16:53) sames1: nemáš zcela pravdu, ty signované bočnice má cela řada lokomotiv a nikde to nějak extra nevadí. Švýcarské Re 460 dokonce vozily reklamu na Euro 2008 atd. A cena, NIKDE jsem nečetl oficální dokument, kde by bylo psáno, jakou cenu nabízel Siemens za Tauruse, schvalitelného v ČR v roce 2004.

Jinak aby bylo zcela jasno, aspoň co mé informace sahají, schváleny pro provoz na SŽDC nejsou všechny Taurusy, ale jen ta skupina strojů 1216 prov. C a to ještě po úpravě.

A pak uvádí se zde cena Tauruse, jak známo, Taurus 3, neboli OeBB 1216 se vyrábí v celé řadě modifikací, takže by se mělo porovnávat porovnatelné, tj. lokomotiva schopná provozu v Česku, Slovensku, Německu, Rakousku, Polsku a Maďarsku.

A stále nikomu zde nedochází základní fakt, ze 1216 je schválena homologována podle starých norem, 109E již podle nových. Pokud chcete porovávat porovnatelné, sorvnávejme cenu 109E např. s Alstom Prima II.,,

Ale o tom se tu nikdo nebavi kolik co kdy stalo ... pokud ji ted nabidne Skodovka treba tem Bulharum levneji tak to asi koupi ale pokud ne tak si skodovaci prdnou do sacku. Takze porovnatelne s porovnatelnym ;) Krom toho co ja vim tak taurus je ne jenom homologovan pro techto par stredoevropskych statecku ale i testovany na jejich kolejich coz 380 jeste ma daaaaleko pred sebou ... pro srovnani srovnatelneho ;) a do toho bych dodal i vyrobni dodavky zadna zeleznice nechce dve lokomotivy za rok !!! Simens ty Taury muze chrlit ve vetsim poctu jak Skodovka. A ty bocnice ...no fakt srovnavat starou re460 s novinkou ??? To je jako by ste rekl ze se na nejnovejsi Octavi je normalni montovat kozenkove sedacky bez operek protoze Skoda 120 je taky ma!!!!
26.07.2008 (22:29)  
Podle čeho soudím? Protože na tom má podíl jeden náš profesor ze školy. A Siemens mu taky udělal nabídku že by se mu v oblasti NFR hodil.
26.07.2008 (22:26)  
Papír to snesl. A je patrné, že to snese i ten prototyp. Tedy je nějaký problém??
Jinak souhlasím. To se uvidí.
26.07.2008 (22:26)  
King Ondřej: Velmi odvážné tvrzení. Na základě čeho soudíš?
26.07.2008 (22:22)  
King Ondřej: Splňoval ten taurus ty technické požadavky i v době výběrového řícení?
To myslíš vážně? Zeptám se jinak, splňovala 109E ty technické požadavky v době VŘ? Ne, protože neexistovala. A papír snese všechno. Kdo neskáče, ...
Chápu, že máte radost, že v ČR dokázali slepit lokomotivu, která jinde už jezdí více než 10 let (teď nemyslím Taurusy). V něčem je lepší, v něčem je horší. Prostě je jaká je. Nikdo z nás tady to nezmění, ale do krve se o tom budeme hádat. Soudit, jestli je dobrá, nebo ne, to si dovolím tak nejdřív za 3 roky provozu.
26.07.2008 (22:21)  
Mimoto to asi bude formou vypsání výběrového řízení a budou zadány nějaké parametry. Když už bylo vyrobeno 109E, tak to půjde rychleji a levněji.
26.07.2008 (22:20)  
M: To ti asi neřeknou. Protože k tomu nemají důvod.
26.07.2008 (22:19)  
Já ti zase poněkolikáté říkám, že to nelze určit jen tak jednoduše. Když si porovnají parametry a cenu za kterou ji škodovka nabídne, proč by jí nikdo nekoupil?? Nikde není psáno, že další serie nebude levnější.
Registrierter Benutzer M 
26.07.2008 (22:18)  
Grill - ono, kdyz se resi treba novej GVD, tak se to clovek na nabrezi taky nedozvi... Krome toho, neptam se na uzavrene kontrakty, ale na to, odkud by ten kontrakt z nejakeho duvodu mohl prijit (to mi take reknou v Plzni?)
Korrespondent oder ŽP Mitglied Martin Grill  mail  
26.07.2008 (22:15)  
M: A opravdu nechceš radši napsat přímo do Plzně? Nevím o tom, že by nějakej jejich chairman chodil na ŽP...hádám že má lepší věci na práci (leštit golfové hole apod.)
  1 ... 11 12 13 14 15 ... 57      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko