Plzeň - Dnes nastala chvíle, na kterou česká železniční veřejnost netrpělivě čekala několik let. Od jedenácti hodin dopoledne proběhla v areálu Škody Transportation v Plzni prezentace, jejiž součástí bylo i představení nejmodernější české lokomotivy - Škody 109E - která již zanedlouho vstoupí do služeb ČD jako lokomotivní řada 380. Ještě do konce léta by se lokomotiva měla podrobit zkouškám na ZŽO v Cerhenicích, v následujících měsících má výrobce zaručit postupnou homologaci této řady ve všech sousedních zemích. Díky kolegům Josefu Petrákovi a Lukášovi Hradeckému se s vámi můžeme podělit o první záběry nové vlajkové lodi plzeňské Škody i celých ČD.
Představený prototyp jezdí vlastní silou a první den se představil na stejnosměrném napětí 3 kV, schvalovací proces pro reálný provoz však podle vyjádření výrobce ještě nějakou dobu potrvá. Škoda se přitom bude usilovat o současnou homologaci v ČR, ve všech sousedních státech a v Maďarsku. Podle dostupných informací by měly být připraveny dva prototypy, jež podstoupí zkoušky. Roll-out stroje 380.002 se uskuteční v září na veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. V září se rovněž lokomotiva podívá na okruh v Cerhenicích. První jízdy po zkušební koleji v plzeňském areálu přitom byly oznámeny v polovině června.
Škodovka svému stroji věří
Jak pro ŽelPage uvedl ředitel realizačního týmu Marek Herbst, plzeňská Škoda svému novému produktu věří a předpovídá mu úspěch. Technické možnosti vozidla jsou vzhledem k požadavkům značně naddimenzované, což by mělo v provozu poskytnout dostatečnou rezervu v jakékoli situaci. Lokomotiva má být schválena pro rychlost 200 km/h, přičemž testy v září letošního roku proběhnou při rychlostech do 220 km/h. "109E ale zvládne daleko víc," dodává Herbst. Třeba použitý sběrač představuje typ použitý při konstrukci francouzských TGV; i další komponenty ale mají 380 zařadit mezi technologickou špičku v oblasti železničních vozidel.
V souvislosti s vývojem řady 380 se mnohokrát mluvilo o zpoždění celého projektu. Vývojový tým Škody tyto informace vyvrací: prodloužení vývojové fáze oproti prvotním plánům bylo způsobeno čekáním na úpravu norem TSI, jež zpřísnila požadavky na pevnost skříně a bezpečnost strojvedoucích. Právě nejnovější revize TSI způsobila přepracování původního designu studia Porsche Design, který zcela nevyhovoval aktualizovaným požadavkům. V této době se zároveň čekalo na finální specifikace pro zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System), se kterým má být lokomotiva plně kompatibilní. Systém ETCS se nyní ve své druhé verzi nasazuje na nově budované tratě v Evropě, ale průběžně se s ním počítá i na existujících hlavních koridorech. V současnosti je postupně dosazován i na rekonstruovaných úsecích sítě ŽSR, kam budou stroje řady 380 v budoucnu zajíždět.
Na dnešní prezentaci byl médiím předveden druhý prototyp, 380.002-6, který se již v následujících dnech zúčastní prvních zkoušek a na podzim oficiálního roll-outu na berlínském veletrhu InnoTrans 2008. Stroj 380.001 se v této chvíli nachází těsně před dokončením a dá se předpokládat, že od září se zapojí do testování. Prvnímu zákazníkovi - divizi osobní dopravy Českých drah - budou první kusy dodány v průběhu platnosti grafikonu 2008/2009. Škoda Transportation přitom ČD nabízí možnost logisticky zajišťovat veškeré opravy v DKV Praha a dodávky náhradních dílů ze strany výrobce, čímž by uživatel dostal kompletní službu a nemusel pro běžný servis využívat výhradně vlastní personál a prostředky.
Pravidelné nasazení za rok
S turnusováním řady 380 počítají České dráhy od začátku platnosti GVD 2009/2010. Již příští rok se ale nové lokomotivy objeví na výkonech v osobní dopravě. Stroje řady 380 mají být nasazovány operativně na celé síti ČD v rámci dodatečného provozního testování v různých podmínkách. Není tedy vůbec vyloučeno, že se s touto řadou setkáme i na poněkud neobvyklých výkonech. Po nasazení do pravidelných oběhů v prosinci 2009 se s řadou 380 počítá na vlacích EuroCity na prvním tranzitním koridoru, kde tyto stroje nahradí řadu 350 ZSSK a 1216.2 ÖBB.
Právě s lokomotivami Taurus se přitom počítá v příštím GVD jako s dočasným řešením nedostatku vhodných lokomotiv pro vozbu vlaků vyšší kvality na prvním koridoru. České dráhy zvažují možnost pronájmu strojů Siemens ES64U4-C (1216.2 ÖBB), ačkoli jízdní doby vlaků EuroCity jsou pořád vypočítány pro řadu 350 s plánovaným přepřahem v Břeclavi. Podle Jana Paroubka, ředitel odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD si toto opatření vyžádala komplikovaná vyrovnávka výkonů se slovenským dopravcem ZSSK, jehož lokomotivy řady 350 jsou pravidelně nasazovány v úseku Břeclav - Praha. Zejména po oddělení společnosti ČD Cargo je reciproční vyrovnávání najetých kilometrů nereálné a služby se musí kompenzovat finančně, což je pro dopravce nevýhodné.
Technické parametry
| Určení | Interoperabilní lokomotiva pro osobní a nákladní dopravu |
|---|---|
| Rozchod | 1435 mm |
| Délka přes nárazníky | 18000 mm |
| Délka přes čelníky | 15800 mm |
| Maximální šířka | 3080 mm |
| Výška nad temenem kolejnice | 3905 mm |
| Průměr kol | 1250 / 1170 mm |
| Vzdálenost otočných čepů | 8700 mm |
| Trakční systémy | 3 kV ss, 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz |
| Jmenovitý výkon | 6400 kW na všech systémech |
| Rozjezdová tažná síla | 274 kN |
| Maximální rychlost | 200 km/h |
| Uspořádání dvojkolí | Bo`Bo` |
| Pohon dvojkolí | dutým hřídelem |
| Pneumatická brzda | kotoučová s disky uvnitř kol |
Jedná se o nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy z produkce Škoda Transportation na českých kolejích. O více než 1000 kW překonává lokomotivní řadu 184.5 ve službách SD-KD a o více než polovinu dosud nejvýkonnější stroj ve flotile ČD, lokomotivy řady 151. Údaj o hmotnosti není oficiálně znám, hovoří se o 86 tunách. "Lokomotiva má ještě několik set kilogramů rezervu," řekla ŽelPage v pátek mluvčí Škody Radka Pistoriusová.
Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage. Foto: Ing. Lukáš Hradecký, Josef Petrák. Text: Josef Petrák, Juraj Kováč.
| 24.7.2008 (16:53)
Nicmene ja netvrdim, ze mam pravdu. Ja se jen opakovane ptam (ostatne, kdyz se na neco ptam, tak je pomerne zvlastni polemizovat, jestli je ta otazka pravdiva nebo nepravdiva), kdo tu Skodovku koupi, staci mi nejaky tip, kdo by to mohl byt (samozrejme krome Ceskych drah)...
Co je mi odpovedi? Nejakej Kral Ondra se sem registruje a pise mi, ze si hraju na odbornika. Ne, ja nejsem odbornik, ja se PTAM, kdo to koupi a bych byl rad, kdyby mi nejaky odbornik (neni podminkou) odpovedel. Vecne. Odpovedi ve smyslu, ze jsem brouk pytlik, ze si hraju na odbornika, ze jsem maskot. Ano, to umi kazda trubka (a je to naramne "vtipne" a hlavne vecne), ale vecna odpoved tady zatim nebyla ANI JEDNA!
Co se tyce tech parametru, ktere bych mel uvadet, tak proboha proc? Copak tvrdim, ze je Skodovka horsi lokomotiva a mel bych tohle o neco oprit? Ja to ale prece netvrdim a nechapu, proc bych mel dokazovat neco, co netvrdim (takhle myslim fungovaly hony na carodejnice)...
Ja se ptam na neco, co nevim. Neni mi jasne, jak mam otazku podeprit fakty. Ja dosud mel za to, ze otazky se kladou prave z toho duvodu, ze clovek neco nevi. Ale jako jo, skolak se zepta jaka je teplota tani olova a odpovedi mu bude, jestli ma pro tuhle otazku nejake podklady, o ktere by tu otazku mohl oprit nebo jestli to jsou jen cire spekulace. Wow:-)
Pokud jde o cenu prototypu Tauru, tak jak jsem uz napsal (a kdyz teda chces neco psat k veci, tak mne vyved z omylu) - proc by mne, jakozto zakaznika, mela zajimat cena prototypu Tauru? Ja si kupuju lokomotivu ted a Skodovka je zrejmym konkurentem (mimo jine) Tauru. Kolik stal Taurus kdysi a jake mel nedostatky je irelevantni, protoze mne zajima cena a stav soucasne serie.
Grill - muzes mi prosim napsat, jakou jsem zde vyslovil teorii? Kdyz se na neco zeptam, tak to je teorie? A jak presne dostala na prdel treba moje teorie (je pekne, ze kdyz napisu fakta, tak je to nazyvano mymi teoriemi), ze 9% vynosu spotrebni dane jde o SFDI?
Kdo dostava na prdel ses spis ty...
Moje teorie muze byt napriklad tohle - Kiefer hraje tenhle tyden suprovej tenis a mohl byt porazit Simona. Druha teorie je, ze 1.6 neni uplne idealni kurz a z hlediska vyhodnosti sazek by mohl byt vyssi. Jestli tyhle teorie dostanou (resp. ktera z nich) na prdel, tak se dozvime za tri hodiny:-)
I za tri hodiny ale bude platit, ze SFDI dostava penize z urcitych zdroju a to presne tak, jak jsem napsal a jak zjevne nekteri ani netusili...
Otazka pretrvava, ma nekdo nejaky napad kdo a proc by tuhle lokomotivu mel kupovat? Za vsechny odpovedi, ze vsechno vim, ze jsem suverenni maskot a ze tuhle teorii nemam nicim overenou samozrejme vrele dekuji, ale poctvrte to uz psat nemusite. Staci mi jednou vecna odpoved na onu otazku
Neznám nálady na ŽelPage tak dobře, ale někdo se tu naváží do "M". Super. Škoda jen, že má pravdu. Pokud opustíme patriotské prosazování českých lokomotiv (pozor, i já jsem velice rád, že v ČR jsme schopni něco takového vyrobit), a všechno ostatní... je to prostě o čisté ekonomické kalkulaci. Nezaplatím X milionů navíc jen proto, že je to česká mašinka a podpořím české pracující... Já potřebuju mašinu, co pojede 160 km/h nebo 200 km/h a je levná.
A tak se ptám znovu - co bylo levnější: tahle série Škodovek nebo současná Taurusů?
Pane M,
myslíte že jste nějak zajímavý tím co píšete? Tohle dokáže každý. Hrajete si tady na nějaké odborníka - tedy alespoň s takovou suverenitou tady píšete. Kritika ano, ale mohl byste to podložit nějakou studií a nebo přehledem nabídek či poptávek v tomto oboru místo Vašich spekulací? Uvedl ste nějaké parametry toho Vámi opěvovaného tauruse a porovnal ste to se strojem 109E? Udělejte tady srovnání. Je tady jistě mnoho amaterů, tak jako já. Podle kterých norem je tato podle Vás špatná lokomotiva projektována? Které splňuje ona a které taurus? Kolik stál prototyp toho tauruse? Řekněte nám něco o tom výběrovém řízení na tuto lokomotivu. Co bylo v požadavku a co Škoda nesplnila. Na jiných stránkách o železnici jsem se dočetl o korupčních aferách kolem siemensu a jeho lokomotivních produktů. Amaterům umí pokládat otázky každý...
Takze kdyz pouzivas slovo jako blbost, tak se zamysli nad tim, co pises. Opravdu velmi velmi pochybuju, ze kdyby Tesla predstavila nove LCD s uhloprickou 80 cm za nejakych 40K, tak si to jakozto zakaznik koupis s tim, ze prvni serie je draha, protoze se musi zaplatit vyvoj. Ja osobne si koupim podobne kvalitni panel od Samsungu nebo tak neco, protoze zbytecnejch 20K nemam, resp. rozhodne si nemyslim, ze by rozdil mezi Teslou a druhou nejlepsi moznosti mel cenu 20K
Paninaro - ano, ale tuhle podporu zamestnanosti a tak (odvadene dane) bude zohlednovat pouze cesky statni dopravce. Jakekoliv jine firme jsou ceske zajmy ukradene a bude se rozhododvat jen podle ceny, resp. pomeru cena-vykon.
Jinak aby bylo zcela jasno, aspoň co mé informace sahají, schváleny pro provoz na SŽDC nejsou všechny Taurusy, ale jen ta skupina strojů 1216 prov. C a to ještě po úpravě.
A pak uvádí se zde cena Tauruse, jak známo, Taurus 3, neboli OeBB 1216 se vyrábí v celé řadě modifikací, takže by se mělo porovnávat porovnatelné, tj. lokomotiva schopná provozu v Česku, Slovensku, Německu, Rakousku, Polsku a Maďarsku.
A stále nikomu zde nedochází základní fakt, ze 1216 je schválena homologována podle starých norem, 109E již podle nových. Pokud chcete porovávat porovnatelné, sorvnávejme cenu 109E např. s Alstom Prima II.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
























