..: 109E představena: nová generace lokomotiv Škoda přichází :..

Ilustrační obrázekPlzeň - Dnes nastala chvíle, na kterou česká železniční veřejnost netrpělivě čekala několik let. Od jedenácti hodin dopoledne proběhla v areálu Škody Transportation v Plzni prezentace, jejiž součástí bylo i představení nejmodernější české lokomotivy - Škody 109E - která již zanedlouho vstoupí do služeb ČD jako lokomotivní řada 380. Ještě do konce léta by se lokomotiva měla podrobit zkouškám na ZŽO v Cerhenicích, v následujících měsících má výrobce zaručit postupnou homologaci této řady ve všech sousedních zemích. Díky kolegům Josefu Petrákovi a Lukášovi Hradeckému se s vámi můžeme podělit o první záběry nové vlajkové lodi plzeňské Škody i celých ČD.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Představený prototyp jezdí vlastní silou a první den se představil na stejnosměrném napětí 3 kV, schvalovací proces pro reálný provoz však podle vyjádření výrobce ještě nějakou dobu potrvá. Škoda se přitom bude usilovat o současnou homologaci v ČR, ve všech sousedních státech a v Maďarsku. Podle dostupných informací by měly být připraveny dva prototypy, jež podstoupí zkoušky. Roll-out stroje 380.002 se uskuteční v září na veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. V září se rovněž lokomotiva podívá na okruh v Cerhenicích. První jízdy po zkušební koleji v plzeňském areálu přitom byly oznámeny v polovině června.

Škodovka svému stroji věří

Ilustrační obrázek Jak pro ŽelPage uvedl ředitel realizačního týmu Marek Herbst, plzeňská Škoda svému novému produktu věří a předpovídá mu úspěch. Technické možnosti vozidla jsou vzhledem k požadavkům značně naddimenzované, což by mělo v provozu poskytnout dostatečnou rezervu v jakékoli situaci. Lokomotiva má být schválena pro rychlost 200 km/h, přičemž testy v září letošního roku proběhnou při rychlostech do 220 km/h. "109E ale zvládne daleko víc," dodává Herbst. Třeba použitý sběrač představuje typ použitý při konstrukci francouzských TGV; i další komponenty ale mají 380 zařadit mezi technologickou špičku v oblasti železničních vozidel.

V souvislosti s vývojem řady 380 se mnohokrát mluvilo o zpoždění celého projektu. Vývojový tým Škody tyto informace vyvrací: prodloužení vývojové fáze oproti prvotním plánům bylo způsobeno čekáním na úpravu norem TSI, jež zpřísnila požadavky na pevnost skříně a bezpečnost strojvedoucích. Právě nejnovější revize TSI způsobila přepracování původního designu studia Porsche Design, který zcela nevyhovoval aktualizovaným požadavkům. V této době se zároveň čekalo na finální specifikace pro zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System), se kterým má být lokomotiva plně kompatibilní. Systém ETCS se nyní ve své druhé verzi nasazuje na nově budované tratě v Evropě, ale průběžně se s ním počítá i na existujících hlavních koridorech. V současnosti je postupně dosazován i na rekonstruovaných úsecích sítě ŽSR, kam budou stroje řady 380 v budoucnu zajíždět.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Na dnešní prezentaci byl médiím předveden druhý prototyp, 380.002-6, který se již v následujících dnech zúčastní prvních zkoušek a na podzim oficiálního roll-outu na berlínském veletrhu InnoTrans 2008. Stroj 380.001 se v této chvíli nachází těsně před dokončením a dá se předpokládat, že od září se zapojí do testování. Prvnímu zákazníkovi - divizi osobní dopravy Českých drah - budou první kusy dodány v průběhu platnosti grafikonu 2008/2009. Škoda Transportation přitom ČD nabízí možnost logisticky zajišťovat veškeré opravy v DKV Praha a dodávky náhradních dílů ze strany výrobce, čímž by uživatel dostal kompletní službu a nemusel pro běžný servis využívat výhradně vlastní personál a prostředky.

Pravidelné nasazení za rok

S turnusováním řady 380 počítají České dráhy od začátku platnosti GVD 2009/2010. Již příští rok se ale nové lokomotivy objeví na výkonech v osobní dopravě. Stroje řady 380 mají být nasazovány operativně na celé síti ČD v rámci dodatečného provozního testování v různých podmínkách. Není tedy vůbec vyloučeno, že se s touto řadou setkáme i na poněkud neobvyklých výkonech. Po nasazení do pravidelných oběhů v prosinci 2009 se s řadou 380 počítá na vlacích EuroCity na prvním tranzitním koridoru, kde tyto stroje nahradí řadu 350 ZSSK a 1216.2 ÖBB.

Ilustrační obrázek Právě s lokomotivami Taurus se přitom počítá v příštím GVD jako s dočasným řešením nedostatku vhodných lokomotiv pro vozbu vlaků vyšší kvality na prvním koridoru. České dráhy zvažují možnost pronájmu strojů Siemens ES64U4-C (1216.2 ÖBB), ačkoli jízdní doby vlaků EuroCity jsou pořád vypočítány pro řadu 350 s plánovaným přepřahem v Břeclavi. Podle Jana Paroubka, ředitel odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD si toto opatření vyžádala komplikovaná vyrovnávka výkonů se slovenským dopravcem ZSSK, jehož lokomotivy řady 350 jsou pravidelně nasazovány v úseku Břeclav - Praha. Zejména po oddělení společnosti ČD Cargo je reciproční vyrovnávání najetých kilometrů nereálné a služby se musí kompenzovat finančně, což je pro dopravce nevýhodné.

Technické parametry

UrčeníInteroperabilní lokomotiva pro osobní a nákladní dopravu
Rozchod1435 mm
Délka přes nárazníky18000 mm
Délka přes čelníky15800 mm
Maximální šířka3080 mm
Výška nad temenem kolejnice3905 mm
Průměr kol1250 / 1170 mm
Vzdálenost otočných čepů8700 mm
Trakční systémy3 kV ss, 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz
Jmenovitý výkon6400 kW na všech systémech
Rozjezdová tažná síla274 kN
Maximální rychlost200 km/h
Uspořádání dvojkolíBo`Bo`
Pohon dvojkolídutým hřídelem
Pneumatická brzdakotoučová s disky uvnitř kol

Jedná se o nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy z produkce Škoda Transportation na českých kolejích. O více než 1000 kW překonává lokomotivní řadu 184.5 ve službách SD-KD a o více než polovinu dosud nejvýkonnější stroj ve flotile ČD, lokomotivy řady 151. Údaj o hmotnosti není oficiálně znám, hovoří se o 86 tunách. "Lokomotiva má ještě několik set kilogramů rezervu," řekla ŽelPage v pátek mluvčí Škody Radka Pistoriusová.

Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage. Foto: Ing. Lukáš Hradecký, Josef Petrák. Text: Josef Petrák, Juraj Kováč.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.7.2008 (16:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 ... 12 13 14 15 16 ... 57      Zpráv na stránku:   
26.07.2008 (22:15)  
Na tohle je tady právě sekce rozvoje jaderných elektráren a strategického plánování. Mám spíše dojem, že to jde obráceně - čez ovlivňuje vládu.
registrovaný uživatel M 
26.07.2008 (22:13)  
Ano a CEZ je pne soukroma firma, na jejiz rozhodovani nema stat zadny vliv, ze:-)

Potreti a naposledy - ja nedebatuju o zakazce 20 kusu Skodovky pro CD. Ja se ptam na dalsi zakazky do zemi mimo CR.
26.07.2008 (21:59)  
Tak jelikož výběr bloku je pouze záměr čezu, tak politika do toho moc nezasahne. Jediné co od politiků je potřeba je stavební povolení. A podkladem pro vládu je státní energetická koncepce. Ze které také z části vycházím.
Splňoval ten taurus ty technické požadavky i v době výběrového řícení? Slyšel jsem něco o tom, že byl vpuštěn do čech teprve nedavno. Kolik stály dodatečné upravy pokud byly?? Jak na tom byl kurs euro/Kč v době výběrového řízení, inflace atd?
To jestli jsou tady amateři nevím. Usoudil jsem to především podle toho, že se řeší především barva. Mě by spíš zajímalo jaké jsou užity střídače, trakční motory, typ transformátoru, jaký je princip řízení jaké jsou frekvence a tak podobně. Prostě technika. A né nějaký nátěr – na nátěr to nejezdí.
Vlakem občas jezdím. Jel jsem i po koridoru do Brna. Každou chvilku se před něčím brzdí, zastavuje. Místo miliard nasypaných do betonu na narovnání tratí se může investovat do vyšších výkonů a zkrátit čas na rychlém rozjezdu. Výkoná EDB nám zase zkrátí brzdnou dobu. Je možnost rekuperace zpět do sítě?? Zastávek je tady taky dost – Pha libeň, Kolín, Pardubice, Třebová, Brno… Když na každém rozjezdu a zabrždění získáme minutu, tak to je jen ku prospěchu věci. V nákladním provedení to taky bude mít svoje výhody – rychlejší rozjezd taky znamená větší propustnost tratí ( nebo jak bych to nazval, prostě usek projede více vlaků ). Lokomotivy se taky nekupují podle stávajících podmínek. Pokud se vybudují rychlejší tratě ( což se asi i plánuje ), tak se využije i vyšší rychlost. Na kolik let se plánuje jejich provoz 30? 40? 60?
Jaká je konstrukce řízení ( konkrétně typ měniče )? To ovlivní třeba celkovou účinnost stroje. Nebo kterej tvar lokomotivy je výhodnější z pohledu odporu vzduchu?? To taky ovlivní energetické ztráty. Pokud se během vývoje změní norma, tak to vyžaduje v nejlepším případě předělat projekt – což sežere čas i peníze.
registrovaný uživatel M 
26.07.2008 (21:30)  
King - Takže buďto napiš parametry strojů a potřeby české železnice a z toho může tady na foru usoudit a debatovat který stroj se pro náš stát hodí více a nebo tady nespekuluj.
A ja nekde pisu o ceske zeleznici?
Jinak, ze taurus ceske pozadavky asi splnuje, tak o tom neajke dukazy jsou - napriklad ty, ze nez se tech skodovek vyrobi vic, tak bude tahat ceske vlaky. Ovsem nevim, jestli je to dostatecne technicka odpoved - asi ne...
Jinak nevim, proc porad pises, ze tady jsou amateri atd. - ja mistni "cleny" nepodcenuji a verim, ze tady jsou velmi vzdelani lide, kteri si ty dve lokomotivy dokazat srovnaji a muzou napsat neco ve smyslu "pro potreby polske zeleznice se Skodovka muze hodit vic nez ostatni lokomotivy, protoze XYZ (treba ze ma vetsi vykon a hodi se do kopcovitych polskych terenu a vyuzije se tam 200 kmh moznost, ktera v Polsku na mnoha tratich je, zatimco konkurence by tam ztracela dech) a je pak jen otazkou ceny, pro jakou loko se rozhodnou"... Treba odpovi, ze vyhody Skodovky nejsou prilis vyuzitelne (Lambo ma maximalku vejs nez fabie, ale stejnak tu maximalne neni kde vyuzit) a proto se nevyplati platit vic. Treba nekdo odpovi, ze se to neda zodpovedet, protoze nema dostatecna data.
Vsechno tohle jsou vecne odpovedi, ktere mne plne uspokoji a ktere z nikoho nedelaji vola...

Mimochodem, pomer vykon/cena zajima kazdyho bez vyjimky. Ovsem ne kazdej je fyzik, kterej pod slovem vykon vidi vyhradne fyzikalni velicinu...

Jinak co rozhodne o tom Temelinu vim uz ted a to bez diplomky - bude to ciste politicke (a tim nemyslim zkorumpovane!!) rozhodnuti. Shodneme se v jednom - cena rozhodujici nebude...

PS: Odpoved je sice slozitejsi nez to olovo, ale porad plati, ze je absurdni zadat podlozeni jakekoliv otazky nejakymi fakty...

Argil - jde prave o to, jestli to nejmodernejsi bude dostatecnym duvodem ke koupi (viz maximalka Lamba, kterou nelze vyuzit) a to jsem si pral, ze to nekdo (nekdo, kdo se nebude rozhodovat jen na zaklade vlajky na cele loko...) vysvetli:-) Ja netvrdim, ze to nikdo nemuze koupit. Nikde.
registrovaný uživatel M 
26.07.2008 (21:10)  
masinka - v tom pripade je tohle forum zbytecne uplne a muzeme se bavit jen o fotogalerii. Ale rekl bych, ze to tak neni
26.07.2008 (20:59)  
Milej M,
tohle není otázka typu bod tání olova kde je odpověď více méně jednoznačná, ale u nákupu lokomotiv a nebo jiných velkých technických zakázek je odpovědí porovnání mnoha údajů. A těžko někdo kdo je amatér v oboru kolejové dopravy toto může posoudit - můžeš si napsat na generální ředitelství drah a optat se proč zrovna toto. Protože samotná cena není naprosto směrodatná. Rozhoduje koncepce stroje a jeho jízdní vlastnosti, životnost, kompatibilita s tratí, spolehlivost, servis...
Ve tvém příspěvku je mezi řádky napsáno, že je to volba špatná. A ty tady dokola meleš o tom aby ti to někdo řekl a vyvrátil. Těžko ti to tady někdo může dokázat, když o tom nikdo pořádně nic neví. Kolik je tady lidí co vystodovalo specializaci konstrukce trakčních pohonů - to jsou lidé co to posoudí jen pohledem na schémata.
Píšu diplomku ve které porovnávám 4 varianty možného rozvoje jaderný elektrárny Temelín. A o výběru dodavatele celého systému nerozhodnou ani tak peníze jako hlavně to co energetická soustava potřebuje a který blok bude nejkompatibilnější s naší přenosovou soustavou a s danou lokalitou v Temelíně či kolik bude potřeba provést úprav ve stávající soustavě a nebo jak rychle dokáže regulovat výkon když ho zařadíme do některého druhu regulace soustavy. Berou se v potaz názory mnoha studií, odporníků, disertaček diplomek. Nejinak tomu jistě bude i u výběru lokomotiv. Kde je důležitých faktorů taky mnoho. Např. z jakých komponent je složena 109E a z jakých taurus? To jistě bude ovlivňovat životnost a spolehlivost stroje. Jaké jsou dohodnuté servisní podmínky, jaké to má adhezní vlastnosti.
To že si napsal, že tě zajímá jen jedno dílčí kritérium tedy asi nějeký poměr výkon/cena a nebo dokonce jenom samotná cena spíš říkáš, že tomu rozumíš asi tak jako já ( tedy nic moc ).
Takže buďto napiš parametry strojů a potřeby české železnice a z toho může tady na foru usoudit a debatovat který stroj se pro náš stát hodí více a nebo tady nespekuluj. Neb ukazuješ, že sis nikdy k ničemu podobnému ( technika ) ani nečichnul. Neříkám, že 109E je nutně správná volba, ale na posouzení nemáme žádné info.
Pokud M napíše zase něco v předchozím netechnickém duchu, tak vám doporučuji ignorovat toho člověka - porovnává něco o čem nic neví.
registrovaný uživatel Argil 
26.07.2008 (20:55)  
M: Pakliže se v testech a v provozu prokáže, že je to nejmodernější a nejspolehlivější lokomotiva splňující požádavky nejednoho dopravce a zárověň Škoda Plzeň dokáže zajistit kvalitní servis, proč by se i za tu cenu nenašel nějaký kupec ?
registrovaný uživatel Bovlk 
26.07.2008 (20:47)  
M: diky, ze se ptate.
registrovaný uživatel sAd 
26.07.2008 (20:44)  
sunfreedom: Musíte se na to podívat ze dvou stran. Ze strany ČD: V době, kdy se ČD poohlížely po nových loko, tak Taurus nesplňoval české normy, tudíž pro ně nebyl použitelný. Tečka. Ze strany nynějšího obchodníka Koupím tu loko, kde mi výrobce nabídne výhodnější podmínky. A není to jenom o ceně (o které se můžeme jako laici jenom dohadovat), ale taky o tom, jestli nabídne případné servisování, atd.
registrovaný uživatel mašinka  mail  
26.07.2008 (20:18)  
M: Kdo to koupí se ptáte na špatném fóru. Diskutující z valné většiny nejsou akcionáři Škodovky a kdo to koupí je jim lhostejné.
  1 ... 12 13 14 15 16 ... 57      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko