..: 109E představena: nová generace lokomotiv Škoda přichází :..

Ilustrační obrázekPlzeň - Dnes nastala chvíle, na kterou česká železniční veřejnost netrpělivě čekala několik let. Od jedenácti hodin dopoledne proběhla v areálu Škody Transportation v Plzni prezentace, jejiž součástí bylo i představení nejmodernější české lokomotivy - Škody 109E - která již zanedlouho vstoupí do služeb ČD jako lokomotivní řada 380. Ještě do konce léta by se lokomotiva měla podrobit zkouškám na ZŽO v Cerhenicích, v následujících měsících má výrobce zaručit postupnou homologaci této řady ve všech sousedních zemích. Díky kolegům Josefu Petrákovi a Lukášovi Hradeckému se s vámi můžeme podělit o první záběry nové vlajkové lodi plzeňské Škody i celých ČD.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Představený prototyp jezdí vlastní silou a první den se představil na stejnosměrném napětí 3 kV, schvalovací proces pro reálný provoz však podle vyjádření výrobce ještě nějakou dobu potrvá. Škoda se přitom bude usilovat o současnou homologaci v ČR, ve všech sousedních státech a v Maďarsku. Podle dostupných informací by měly být připraveny dva prototypy, jež podstoupí zkoušky. Roll-out stroje 380.002 se uskuteční v září na veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. V září se rovněž lokomotiva podívá na okruh v Cerhenicích. První jízdy po zkušební koleji v plzeňském areálu přitom byly oznámeny v polovině června.

Škodovka svému stroji věří

Ilustrační obrázek Jak pro ŽelPage uvedl ředitel realizačního týmu Marek Herbst, plzeňská Škoda svému novému produktu věří a předpovídá mu úspěch. Technické možnosti vozidla jsou vzhledem k požadavkům značně naddimenzované, což by mělo v provozu poskytnout dostatečnou rezervu v jakékoli situaci. Lokomotiva má být schválena pro rychlost 200 km/h, přičemž testy v září letošního roku proběhnou při rychlostech do 220 km/h. "109E ale zvládne daleko víc," dodává Herbst. Třeba použitý sběrač představuje typ použitý při konstrukci francouzských TGV; i další komponenty ale mají 380 zařadit mezi technologickou špičku v oblasti železničních vozidel.

V souvislosti s vývojem řady 380 se mnohokrát mluvilo o zpoždění celého projektu. Vývojový tým Škody tyto informace vyvrací: prodloužení vývojové fáze oproti prvotním plánům bylo způsobeno čekáním na úpravu norem TSI, jež zpřísnila požadavky na pevnost skříně a bezpečnost strojvedoucích. Právě nejnovější revize TSI způsobila přepracování původního designu studia Porsche Design, který zcela nevyhovoval aktualizovaným požadavkům. V této době se zároveň čekalo na finální specifikace pro zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System), se kterým má být lokomotiva plně kompatibilní. Systém ETCS se nyní ve své druhé verzi nasazuje na nově budované tratě v Evropě, ale průběžně se s ním počítá i na existujících hlavních koridorech. V současnosti je postupně dosazován i na rekonstruovaných úsecích sítě ŽSR, kam budou stroje řady 380 v budoucnu zajíždět.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Na dnešní prezentaci byl médiím předveden druhý prototyp, 380.002-6, který se již v následujících dnech zúčastní prvních zkoušek a na podzim oficiálního roll-outu na berlínském veletrhu InnoTrans 2008. Stroj 380.001 se v této chvíli nachází těsně před dokončením a dá se předpokládat, že od září se zapojí do testování. Prvnímu zákazníkovi - divizi osobní dopravy Českých drah - budou první kusy dodány v průběhu platnosti grafikonu 2008/2009. Škoda Transportation přitom ČD nabízí možnost logisticky zajišťovat veškeré opravy v DKV Praha a dodávky náhradních dílů ze strany výrobce, čímž by uživatel dostal kompletní službu a nemusel pro běžný servis využívat výhradně vlastní personál a prostředky.

Pravidelné nasazení za rok

S turnusováním řady 380 počítají České dráhy od začátku platnosti GVD 2009/2010. Již příští rok se ale nové lokomotivy objeví na výkonech v osobní dopravě. Stroje řady 380 mají být nasazovány operativně na celé síti ČD v rámci dodatečného provozního testování v různých podmínkách. Není tedy vůbec vyloučeno, že se s touto řadou setkáme i na poněkud neobvyklých výkonech. Po nasazení do pravidelných oběhů v prosinci 2009 se s řadou 380 počítá na vlacích EuroCity na prvním tranzitním koridoru, kde tyto stroje nahradí řadu 350 ZSSK a 1216.2 ÖBB.

Ilustrační obrázek Právě s lokomotivami Taurus se přitom počítá v příštím GVD jako s dočasným řešením nedostatku vhodných lokomotiv pro vozbu vlaků vyšší kvality na prvním koridoru. České dráhy zvažují možnost pronájmu strojů Siemens ES64U4-C (1216.2 ÖBB), ačkoli jízdní doby vlaků EuroCity jsou pořád vypočítány pro řadu 350 s plánovaným přepřahem v Břeclavi. Podle Jana Paroubka, ředitel odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD si toto opatření vyžádala komplikovaná vyrovnávka výkonů se slovenským dopravcem ZSSK, jehož lokomotivy řady 350 jsou pravidelně nasazovány v úseku Břeclav - Praha. Zejména po oddělení společnosti ČD Cargo je reciproční vyrovnávání najetých kilometrů nereálné a služby se musí kompenzovat finančně, což je pro dopravce nevýhodné.

Technické parametry

UrčeníInteroperabilní lokomotiva pro osobní a nákladní dopravu
Rozchod1435 mm
Délka přes nárazníky18000 mm
Délka přes čelníky15800 mm
Maximální šířka3080 mm
Výška nad temenem kolejnice3905 mm
Průměr kol1250 / 1170 mm
Vzdálenost otočných čepů8700 mm
Trakční systémy3 kV ss, 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz
Jmenovitý výkon6400 kW na všech systémech
Rozjezdová tažná síla274 kN
Maximální rychlost200 km/h
Uspořádání dvojkolíBo`Bo`
Pohon dvojkolídutým hřídelem
Pneumatická brzdakotoučová s disky uvnitř kol

Jedná se o nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy z produkce Škoda Transportation na českých kolejích. O více než 1000 kW překonává lokomotivní řadu 184.5 ve službách SD-KD a o více než polovinu dosud nejvýkonnější stroj ve flotile ČD, lokomotivy řady 151. Údaj o hmotnosti není oficiálně znám, hovoří se o 86 tunách. "Lokomotiva má ještě několik set kilogramů rezervu," řekla ŽelPage v pátek mluvčí Škody Radka Pistoriusová.

Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage. Foto: Ing. Lukáš Hradecký, Josef Petrák. Text: Josef Petrák, Juraj Kováč.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.7.2008 (16:53)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus ČR Plzeňský


  1 ... 16 17 18 19 20 ... 57      Zpráv na stránku:   
26.07.2008 (2:26)  
zdenek84 - Myslím, že by mohla být celkově jednodušší - třeba dvousystémová, trakční motory nižšího výkonu (4×1250 kW) a rychlost 160 km/h. Jistě, že by nestála polovinu toho co 109E, ale pětinu až čtvrtinu méně by mohla. Laminátky (230), plecháči (242) a další lokomotivy z 60. a 70. let (122, 123, 130...) dosluhují a měla by vzniknout zajisté nějaká odpovídající náhrada, která by se mohla vyrábět ve větším počtu (109E je svými parametry zbytečná). A kvůli ušetření nákladů by bylo jistě nejoptimálnější využít za základ právě 109E s jinými "střevy" (jednoduššími).
26.07.2008 (2:15)  
Paninaro: nejsem si jist, zda by taková mašina byla o tolik levnější, že by se ji vyplatilo vyvíjet
26.07.2008 (2:04)  
Moc pěkná lokomotiva s velmi dobrými parametry. Jen doufám, že to neskončí u 20 kusové serie... Myslím, že české železnice by rovněž potřebovaly nějakou lidovější variantu - napřiklad nějaký derivát 109E s 5000 kW a 160 km/h. Jenže těch by asi 20 nestačilo. Tak minimálně 200... Pokud jde o cenu, tak se nelze čemu divit při 20ti kusové objednávce. Kdyby si jich ČD objednaly 100, tak vyjde jedna 380 jako konkurence. Ale což, vše co podpoří vývoj a výrobu českých kolejových vozidel je z dlouhodobého hlediska pozitivní a i když to stojí momentálně víc než konkurence (třeba Taurus).
Registrierter Benutzer sames1 
25.07.2008 (22:47)  
Bulharka stani zeleznice je asi stejne bohate jako Litevdka. Zastaraty vozovy park ma cely vychodni blok. Ja jim to preji ale v interoperabilite. ,,Nová lokomotiva bude vést vlaky pro přepravu osob na tratích koridorů v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. ,, Ja vim ze v techto zemich ma Skoda dobre jmeno a preji ji aby se ji vraaatili zakazky na 120 kusove exportni dodavky. je to na managmentu jak bude umet prodat v zemich ktere ted cucaji eurofondy na rozvoj infrastruktury ;)
Registrierter Benutzer pekař 
25.07.2008 (22:22)  
sames1: někdo tu zmiňoval Bulhary. Škoda tam má dorbý zvuk a obnova voz.parku je akutní.
Registrierter Benutzer sames1 
25.07.2008 (22:19)  
M Rakusaci a Nemci o to mit zajem nebudou. Taurus se upgraduje porad takze nove jsoou skoro schodne s 380. Polaci no nevim. Madari no nevim a Slovaci toz brata povezte chcete tu kraksnu ci nie? A domaci soukromnici .... hmmmm no nevim ... Esus po skoro deseti letech sve vyroby se protlacil v dvoukusove serii do Litvy. No tak to zbyde zase na CD :D takze to vidim na prvni a posledni kusovou vyrobu :D jo jen doufam ze tyhle cela ani cela persingu nebudou na tech novych ridicich vozech z PARSU ;( snad je nenapadne dokonce delat i pro ty elektricke verze cela z tech 854 ... by se mi libilo (to ale nikoho nezajima :) takove celo : http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Bpmbdzf/white/031010022.jpg
anebo pro Tauruse : http://spz.logout.cz/foto_novinky/n1064_2008_1.jpg
Registrierter Benutzer M 
25.07.2008 (20:03)  
Railpic - nejde o dodavky pro CD (ty jsou asi v poradku), jde o to, jestli Skodovka dokaze svoje lokomotivy prodat i ven a do toho "vypoctu" dane nevystupuji
Registrierter Benutzer sames1 
25.07.2008 (20:01)  
imperialista
25.07.2008 (19:02) Kdyby ty lidi nepracovali ve škodovce, pracovali by pravděpodobně jinde. Práce je dneska dost, pro lidi co chcou a něco umí.

Hmmm jo pracovali by pro siemens. A ten jim zaplati polovicni mzdu nez Nemcum!!! A vydelane penize jdou do Nemecka kde se investuje do vyzkumu a inovaci (kdezto u nas porad plati lidi u linky).
Ale s cenou taktez nesouhlasim. Beru ze vyzkum a vyvoj prototipu sezere prachy ale to by mel na naklady Skoda HOLDING. Ja pred lety cetl ze to Skoda vyhrala protoze mela levnejsi a technicky vyspelejsi stroj. Ten kurz poskocil hodne ale ze by najednou byla drazsi :/ Taky se mi ot nelibi. Ale ceksej prumysl se musi podporit a hlavne vyzkum a vyvoj. Inteligence utika za hranice a kdo tu pak u tech nemeckych linek bude chtit delat? Uz ted Skoda auto ma design od Francouzu Madaru vlasnikem je Nemec (a toho vlasni banka a o tom se mi ani nedovime :) pracuji tam Polaci a Cesi nakupuji ,,cesky auto,, jako nejdrazsi v Evrope ;(
Registrierter Benutzer sames1 
25.07.2008 (19:49)  
Ja jen aby jste se hned nehrotili tak autorem modelu je akademický sochař František Pelikán ( www.pelikan-design.eu ). Dodava pro Skodovku uz dlouho ;) Jestli i tato upravena verze je jeho nechci spekulovat, ale mela by byt.Stejne jako puvodni vysokorychlostni jednotka 680 kterou nakonec zavrhli (a kopirovalo ze Italske pendolino) no a i ty rekonstruovane metra jsou jeho dilo ;)

Jinak 384 komentaru :D ze by novej rekord?
25.07.2008 (19:03)  
imperialista: Je třeba ale rozlišovat, jaká je situace dnes a v době zadání...
  1 ... 16 17 18 19 20 ... 57      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko