..: 109E představena: nová generace lokomotiv Škoda přichází :..

Ilustrační obrázekPlzeň - Dnes nastala chvíle, na kterou česká železniční veřejnost netrpělivě čekala několik let. Od jedenácti hodin dopoledne proběhla v areálu Škody Transportation v Plzni prezentace, jejiž součástí bylo i představení nejmodernější české lokomotivy - Škody 109E - která již zanedlouho vstoupí do služeb ČD jako lokomotivní řada 380. Ještě do konce léta by se lokomotiva měla podrobit zkouškám na ZŽO v Cerhenicích, v následujících měsících má výrobce zaručit postupnou homologaci této řady ve všech sousedních zemích. Díky kolegům Josefu Petrákovi a Lukášovi Hradeckému se s vámi můžeme podělit o první záběry nové vlajkové lodi plzeňské Škody i celých ČD.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Představený prototyp jezdí vlastní silou a první den se představil na stejnosměrném napětí 3 kV, schvalovací proces pro reálný provoz však podle vyjádření výrobce ještě nějakou dobu potrvá. Škoda se přitom bude usilovat o současnou homologaci v ČR, ve všech sousedních státech a v Maďarsku. Podle dostupných informací by měly být připraveny dva prototypy, jež podstoupí zkoušky. Roll-out stroje 380.002 se uskuteční v září na veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. V září se rovněž lokomotiva podívá na okruh v Cerhenicích. První jízdy po zkušební koleji v plzeňském areálu přitom byly oznámeny v polovině června.

Škodovka svému stroji věří

Ilustrační obrázek Jak pro ŽelPage uvedl ředitel realizačního týmu Marek Herbst, plzeňská Škoda svému novému produktu věří a předpovídá mu úspěch. Technické možnosti vozidla jsou vzhledem k požadavkům značně naddimenzované, což by mělo v provozu poskytnout dostatečnou rezervu v jakékoli situaci. Lokomotiva má být schválena pro rychlost 200 km/h, přičemž testy v září letošního roku proběhnou při rychlostech do 220 km/h. "109E ale zvládne daleko víc," dodává Herbst. Třeba použitý sběrač představuje typ použitý při konstrukci francouzských TGV; i další komponenty ale mají 380 zařadit mezi technologickou špičku v oblasti železničních vozidel.

V souvislosti s vývojem řady 380 se mnohokrát mluvilo o zpoždění celého projektu. Vývojový tým Škody tyto informace vyvrací: prodloužení vývojové fáze oproti prvotním plánům bylo způsobeno čekáním na úpravu norem TSI, jež zpřísnila požadavky na pevnost skříně a bezpečnost strojvedoucích. Právě nejnovější revize TSI způsobila přepracování původního designu studia Porsche Design, který zcela nevyhovoval aktualizovaným požadavkům. V této době se zároveň čekalo na finální specifikace pro zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System), se kterým má být lokomotiva plně kompatibilní. Systém ETCS se nyní ve své druhé verzi nasazuje na nově budované tratě v Evropě, ale průběžně se s ním počítá i na existujících hlavních koridorech. V současnosti je postupně dosazován i na rekonstruovaných úsecích sítě ŽSR, kam budou stroje řady 380 v budoucnu zajíždět.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Na dnešní prezentaci byl médiím předveden druhý prototyp, 380.002-6, který se již v následujících dnech zúčastní prvních zkoušek a na podzim oficiálního roll-outu na berlínském veletrhu InnoTrans 2008. Stroj 380.001 se v této chvíli nachází těsně před dokončením a dá se předpokládat, že od září se zapojí do testování. Prvnímu zákazníkovi - divizi osobní dopravy Českých drah - budou první kusy dodány v průběhu platnosti grafikonu 2008/2009. Škoda Transportation přitom ČD nabízí možnost logisticky zajišťovat veškeré opravy v DKV Praha a dodávky náhradních dílů ze strany výrobce, čímž by uživatel dostal kompletní službu a nemusel pro běžný servis využívat výhradně vlastní personál a prostředky.

Pravidelné nasazení za rok

S turnusováním řady 380 počítají České dráhy od začátku platnosti GVD 2009/2010. Již příští rok se ale nové lokomotivy objeví na výkonech v osobní dopravě. Stroje řady 380 mají být nasazovány operativně na celé síti ČD v rámci dodatečného provozního testování v různých podmínkách. Není tedy vůbec vyloučeno, že se s touto řadou setkáme i na poněkud neobvyklých výkonech. Po nasazení do pravidelných oběhů v prosinci 2009 se s řadou 380 počítá na vlacích EuroCity na prvním tranzitním koridoru, kde tyto stroje nahradí řadu 350 ZSSK a 1216.2 ÖBB.

Ilustrační obrázek Právě s lokomotivami Taurus se přitom počítá v příštím GVD jako s dočasným řešením nedostatku vhodných lokomotiv pro vozbu vlaků vyšší kvality na prvním koridoru. České dráhy zvažují možnost pronájmu strojů Siemens ES64U4-C (1216.2 ÖBB), ačkoli jízdní doby vlaků EuroCity jsou pořád vypočítány pro řadu 350 s plánovaným přepřahem v Břeclavi. Podle Jana Paroubka, ředitel odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD si toto opatření vyžádala komplikovaná vyrovnávka výkonů se slovenským dopravcem ZSSK, jehož lokomotivy řady 350 jsou pravidelně nasazovány v úseku Břeclav - Praha. Zejména po oddělení společnosti ČD Cargo je reciproční vyrovnávání najetých kilometrů nereálné a služby se musí kompenzovat finančně, což je pro dopravce nevýhodné.

Technické parametry

UrčeníInteroperabilní lokomotiva pro osobní a nákladní dopravu
Rozchod1435 mm
Délka přes nárazníky18000 mm
Délka přes čelníky15800 mm
Maximální šířka3080 mm
Výška nad temenem kolejnice3905 mm
Průměr kol1250 / 1170 mm
Vzdálenost otočných čepů8700 mm
Trakční systémy3 kV ss, 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz
Jmenovitý výkon6400 kW na všech systémech
Rozjezdová tažná síla274 kN
Maximální rychlost200 km/h
Uspořádání dvojkolíBo`Bo`
Pohon dvojkolídutým hřídelem
Pneumatická brzdakotoučová s disky uvnitř kol

Jedná se o nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy z produkce Škoda Transportation na českých kolejích. O více než 1000 kW překonává lokomotivní řadu 184.5 ve službách SD-KD a o více než polovinu dosud nejvýkonnější stroj ve flotile ČD, lokomotivy řady 151. Údaj o hmotnosti není oficiálně znám, hovoří se o 86 tunách. "Lokomotiva má ještě několik set kilogramů rezervu," řekla ŽelPage v pátek mluvčí Škody Radka Pistoriusová.

Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage. Foto: Ing. Lukáš Hradecký, Josef Petrák. Text: Josef Petrák, Juraj Kováč.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.7.2008 (16:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 ... 14 15 16 17 18 ... 57      Zpráv na stránku:   
26.07.2008 (13:43)  
Šmarja. Chvilku pryč a 400 komentářů :-). Vůbec jsem dění okolo nového koně ve stáji ČD nesledoval, takže.. pokud je tu ještě pořád někdo, kdo by mi mohl odpovědět na blbou otázku, která tu už určitě někde zazněla... Z čistě finančního hlediska, případně poměru cena x výkon x spolehlivost - bylo lepší udělat tuhle objednávku nebo koupit Taurusy? Díky moc.
26.07.2008 (13:33)  
Chikatetsujin - Ano místo 20 by jich bylo možná 24, ale místo 100 by jich už 120 nebylo. Škoda musí z těch 20 kusů pokrýt alespoň část nákladů na vývoj. Pokud by jich ČD objednaly těch 100, tak jste na cenně téměř srovnatelné s Taurusy. Ta o 1/5 vyšší cena za kus je právě daní za malou objednávku zcela nového typu lokomotivy. Třeba Mig 29, když si jich objednáte do 25, tak vás jeden stojí asi o 30% více než když provedete objednávku v rozmezí 26 až 50 kusů...
26.07.2008 (13:29)  
A jak jinak, chcete takovéto výrobce podporovat. Přímé veřejné podpory jsou v EU zakázány (vyplývá to přímo ze zřizovacíh smluv a nařízení). Pokud dnes chcete (s nadsázkou tajně) podpořit nějakého výrobce, tak musíte prostě ušít výběrové řízení na míru, aby získal zakázky, něco vyvinul a vyrobil. Je to smutné, ale je to tak... A pokud jde o ten počet 400 - to měla být reakce na srovnávaní ceny a spolehlivosti s Taurusy. Jistě, že jich nebude 400, ale aby mohly být alespoň nějaké, tak bylo třeba tuto objednávku provést a 109E vyrobit.
26.07.2008 (13:26)  
Paninaro: Lze to také vidět přes procenta, rozdíl v ceně je baj voko 20%, to znamená, že za současnou cenu by za každých 5 byla jedna navíc. Tedy ne 20 ale 24 lokomotiv. Ne 100, ale 120 lokomotiv.... Kolik mají ČD elektrických lokomotiv? Asi tak... :-)
26.07.2008 (13:23)  
M - Vy píšete, že jen jedna česká státní firma bude mít podporu. A můžete mi napsat jiné české firmy schopny postavit lokomotivu odpovídající typu 109E?? Jak říkám, tohle není dodávka vozů třeba pro policii či nákup počítačů do kanceláří. Tyto sofistikované stroje postaví jen málokdo. Ten samé například lze uvést třeba v oblasti zbrojního průmyslu. A neznám stát, který by vlastním výrobcům v těchto kategoriích nepomáhal (zejména zakázkami).
26.07.2008 (13:19)  
Paninaro: Myslím, že 300 - 400 kusů vživotě neuvidíme. Spolehlivá musí být už ta první série, teď má nějaký čas na rozježdění (první dle smlouvy do konce roku, ehmmm :-) ). Ale tak do dvou let by měla být jak švýcarské hodinky, protože kupovat dražší a přitom méně spolehlivý stroj (netvrdím že bude) by fakt byl nesmysl a další odsávání peněz z naší chudé železnice.

Nic proti Škodovce, ale co se týče podpory domácího výrobce, tak by se to mělo dělat jinak než "zakázkami z milosti". To nikdy nedělá dobrotu.
registrovaný uživatel M 
26.07.2008 (13:08)  
Proste sorry, na otazku "kdo to koupi" neni uplne fer odpoved tim, ze vivat skoda a uvidime, az se jich vyrobi 400 kusu. Protoze tim rikas "az si to nekdo koupi, tak se prodaji dalsi". Jde o to, kdo bude ten prvni a to nam (tem zarytym kritikum) zatim nikdo nerekl. Zeptat se muzem, ne?:)
registrovaný uživatel M 
26.07.2008 (13:05)  
Jenze motiv nekde na urovni snahy podporit vyzkum a vyvoj bude mit JEN ceska statni firma, zadna jina dobrovolne penize ceske firme na vyvoj davat asi nebude. Takze porad neni jasne, kdo zajisti tech 280-380 lokomotiv.
To nema s kritikou co delat, to je legitimni otazka. Kdyby nejaka firma zacala vyrabet Tatranky II a byly o tri koruny drazsi nez Tatranky stavajici, tak bych se take ptal, jak chcou docilit toho, ze se to bude prodavat
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
26.07.2008 (12:54)  
vzhledově ji začínám přicházet na chuť,ale ta šedá z pantografových jednotek je ale děsná...to nemohli dát bílou,když je to barva z jejich loga(anebo slonovou či celomodrou)?
26.07.2008 (12:48)  
Nechápu zde, ty zakaždou cenu kritiky. Jistě, že ta lokomotiva bude mít z počátku nějaké mouchy. Je to složitý stroj. A pokud jde o srovnávaní s Taurusy. OK, až Škoda vyrobí 300 až 400 kusů lokomotiv 109E, tak má smysl se bavit o její ceně a spolehlivosti. Myslím, že tato zakázka nebyla ani tak o to koupit levnější a vyzkoušený stroj (To by se asi kouklo k Siemens či Bombardier). Smysl a podle mého názoru správná věc byla snaho podpořit vývoj a výrobu nejmodernějších kolejových vozidel domácího výrobce, což z zdlouhodobého hlediska přesahuje význam této jedné zakázky a o 20 mega vyšší cenu za jeden kus. Vivat Škoda:-)
  1 ... 14 15 16 17 18 ... 57      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko