..: 109E představena: nová generace lokomotiv Škoda přichází :..

Ilustrační obrázekPlzeň - Dnes nastala chvíle, na kterou česká železniční veřejnost netrpělivě čekala několik let. Od jedenácti hodin dopoledne proběhla v areálu Škody Transportation v Plzni prezentace, jejiž součástí bylo i představení nejmodernější české lokomotivy - Škody 109E - která již zanedlouho vstoupí do služeb ČD jako lokomotivní řada 380. Ještě do konce léta by se lokomotiva měla podrobit zkouškám na ZŽO v Cerhenicích, v následujících měsících má výrobce zaručit postupnou homologaci této řady ve všech sousedních zemích. Díky kolegům Josefu Petrákovi a Lukášovi Hradeckému se s vámi můžeme podělit o první záběry nové vlajkové lodi plzeňské Škody i celých ČD.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Představený prototyp jezdí vlastní silou a první den se představil na stejnosměrném napětí 3 kV, schvalovací proces pro reálný provoz však podle vyjádření výrobce ještě nějakou dobu potrvá. Škoda se přitom bude usilovat o současnou homologaci v ČR, ve všech sousedních státech a v Maďarsku. Podle dostupných informací by měly být připraveny dva prototypy, jež podstoupí zkoušky. Roll-out stroje 380.002 se uskuteční v září na veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. V září se rovněž lokomotiva podívá na okruh v Cerhenicích. První jízdy po zkušební koleji v plzeňském areálu přitom byly oznámeny v polovině června.

Škodovka svému stroji věří

Ilustrační obrázek Jak pro ŽelPage uvedl ředitel realizačního týmu Marek Herbst, plzeňská Škoda svému novému produktu věří a předpovídá mu úspěch. Technické možnosti vozidla jsou vzhledem k požadavkům značně naddimenzované, což by mělo v provozu poskytnout dostatečnou rezervu v jakékoli situaci. Lokomotiva má být schválena pro rychlost 200 km/h, přičemž testy v září letošního roku proběhnou při rychlostech do 220 km/h. "109E ale zvládne daleko víc," dodává Herbst. Třeba použitý sběrač představuje typ použitý při konstrukci francouzských TGV; i další komponenty ale mají 380 zařadit mezi technologickou špičku v oblasti železničních vozidel.

V souvislosti s vývojem řady 380 se mnohokrát mluvilo o zpoždění celého projektu. Vývojový tým Škody tyto informace vyvrací: prodloužení vývojové fáze oproti prvotním plánům bylo způsobeno čekáním na úpravu norem TSI, jež zpřísnila požadavky na pevnost skříně a bezpečnost strojvedoucích. Právě nejnovější revize TSI způsobila přepracování původního designu studia Porsche Design, který zcela nevyhovoval aktualizovaným požadavkům. V této době se zároveň čekalo na finální specifikace pro zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System), se kterým má být lokomotiva plně kompatibilní. Systém ETCS se nyní ve své druhé verzi nasazuje na nově budované tratě v Evropě, ale průběžně se s ním počítá i na existujících hlavních koridorech. V současnosti je postupně dosazován i na rekonstruovaných úsecích sítě ŽSR, kam budou stroje řady 380 v budoucnu zajíždět.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Na dnešní prezentaci byl médiím předveden druhý prototyp, 380.002-6, který se již v následujících dnech zúčastní prvních zkoušek a na podzim oficiálního roll-outu na berlínském veletrhu InnoTrans 2008. Stroj 380.001 se v této chvíli nachází těsně před dokončením a dá se předpokládat, že od září se zapojí do testování. Prvnímu zákazníkovi - divizi osobní dopravy Českých drah - budou první kusy dodány v průběhu platnosti grafikonu 2008/2009. Škoda Transportation přitom ČD nabízí možnost logisticky zajišťovat veškeré opravy v DKV Praha a dodávky náhradních dílů ze strany výrobce, čímž by uživatel dostal kompletní službu a nemusel pro běžný servis využívat výhradně vlastní personál a prostředky.

Pravidelné nasazení za rok

S turnusováním řady 380 počítají České dráhy od začátku platnosti GVD 2009/2010. Již příští rok se ale nové lokomotivy objeví na výkonech v osobní dopravě. Stroje řady 380 mají být nasazovány operativně na celé síti ČD v rámci dodatečného provozního testování v různých podmínkách. Není tedy vůbec vyloučeno, že se s touto řadou setkáme i na poněkud neobvyklých výkonech. Po nasazení do pravidelných oběhů v prosinci 2009 se s řadou 380 počítá na vlacích EuroCity na prvním tranzitním koridoru, kde tyto stroje nahradí řadu 350 ZSSK a 1216.2 ÖBB.

Ilustrační obrázek Právě s lokomotivami Taurus se přitom počítá v příštím GVD jako s dočasným řešením nedostatku vhodných lokomotiv pro vozbu vlaků vyšší kvality na prvním koridoru. České dráhy zvažují možnost pronájmu strojů Siemens ES64U4-C (1216.2 ÖBB), ačkoli jízdní doby vlaků EuroCity jsou pořád vypočítány pro řadu 350 s plánovaným přepřahem v Břeclavi. Podle Jana Paroubka, ředitel odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD si toto opatření vyžádala komplikovaná vyrovnávka výkonů se slovenským dopravcem ZSSK, jehož lokomotivy řady 350 jsou pravidelně nasazovány v úseku Břeclav - Praha. Zejména po oddělení společnosti ČD Cargo je reciproční vyrovnávání najetých kilometrů nereálné a služby se musí kompenzovat finančně, což je pro dopravce nevýhodné.

Technické parametry

UrčeníInteroperabilní lokomotiva pro osobní a nákladní dopravu
Rozchod1435 mm
Délka přes nárazníky18000 mm
Délka přes čelníky15800 mm
Maximální šířka3080 mm
Výška nad temenem kolejnice3905 mm
Průměr kol1250 / 1170 mm
Vzdálenost otočných čepů8700 mm
Trakční systémy3 kV ss, 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz
Jmenovitý výkon6400 kW na všech systémech
Rozjezdová tažná síla274 kN
Maximální rychlost200 km/h
Uspořádání dvojkolíBo`Bo`
Pohon dvojkolídutým hřídelem
Pneumatická brzdakotoučová s disky uvnitř kol

Jedná se o nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy z produkce Škoda Transportation na českých kolejích. O více než 1000 kW překonává lokomotivní řadu 184.5 ve službách SD-KD a o více než polovinu dosud nejvýkonnější stroj ve flotile ČD, lokomotivy řady 151. Údaj o hmotnosti není oficiálně znám, hovoří se o 86 tunách. "Lokomotiva má ještě několik set kilogramů rezervu," řekla ŽelPage v pátek mluvčí Škody Radka Pistoriusová.

Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage. Foto: Ing. Lukáš Hradecký, Josef Petrák. Text: Josef Petrák, Juraj Kováč.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.7.2008 (16:53)
Related newsopen/close

More on Vozidla Reportáže

More from ČR Plzeňský


  1 ... 15 16 17 18 19 ... 57      Zpráv na stránku:   
26.07.2008 (12:42)  
Josef Petrák - Vážně si myslíte, že derivát 109E s 5000 kw a 160 km/h jako náhrada pro dnešní stroje vyrobené v 60 až 70. letech s výkony mezi 2032 a 3040 kW a rychlostí od 90 do 120 km/h, by byl podimenzovaný paskvil???? Navíc poměr výkonu a rychlosti by zajistil tah okolo 300 kN. Chápu, že třeba rekonstrukce několika Bastardu na 160 km/h při 3000 kW byla blbost (lokomotivy tak mají tragický tah, pomalé rozjezdy). Ale jistě, že by bylo pěkné nahrazovat všechno lokomotivami 109E o výkonu 6400 kW, ale nejsem ji jistý, zda-li by se všude využilo a bylo to smysluplné. Ale CD Cargo by jistě také uvítalo nákladní variantu 109E s převodováním na nižší rychlost a větší tažnou silou.
Registered user M 
26.07.2008 (12:29)  
4systemovoost podle mne snad ani nikdo nevyuzije, ale to je fuk. Zaklad je proste porad stejnej - mam dve vyborne lokomotivy, ze kterych je jedna vyzkousena a druha je drazsi:)
Registered user sames1 
26.07.2008 (12:17)  
Martin Grill : No prave ze ti panove nahore resi penizky a ten zbytek az potom. Hele zase diskuse o nicem. Nechme to na tech panech zda o to bude ci nebude zajem. Nicmene design je o spojeni krasy s ucelnosti a jak se rikava 100 lidi sto chuti... nekdo doma chce mit plazmovou televizi nad plovouci podlahou na stene a druhej zase mahagonovou vyrezavanou stenu s baroknimy a pseudorenesancnimi prvky ;) Ja jak videl poprve Taura tak na me pusobil futuristicky. V te dobe se to nocilo ... Voith 200 je novinka a cely design jde smerem k ostrym tvarum u tahacu. Krom toho Jiny kraj jiny mrav. Tak a uz to necham jen na tech kravatacich co si se jim bude vic hodit a libit pro reprezentaci ;)

M : Zapomel jsi podotknout ze taurus muze byt i 4 sistemovej.
Registered user M 
26.07.2008 (12:11)  
Design mnoho z nas neresi ani omylem. Ale ted mam na vyber jednu vyzkousenou lokomotivu a jednu nevyzkousenou. Ta druha je navic drazsi. Napis nejaky duvod, proc bych si mel vybrat tu druhou a nejsem ceska firma dotovana statem.
Jestli mas tak rad kompetentni odpovedi, tak nam to jiste ochotne ozrejmis:-)
Correspondent or Member of ŽelPage Martin Grill  mail  
26.07.2008 (11:57)  
sames1: Věř tomu, že "ti pánové nahoře" neřeší prkotiny tak, jako puntičkáři a hnidopichové zde. Design 109E spojuje krásu s funkčností, a působí tak téměř neutrálně. neprovokuje, ale ani nenudí. Coby příklad funkčního designu si vezměme například Maximu od Voithu, naopak uhlazený elegán je Taurus. Ani jedna z těchto lokomotiv nepůsobí neutrálně...jedná budí leckdy i odpor, druhá emoce. 109E budí obojí i nic ;o)
Registered user sames1 
26.07.2008 (11:48)  
Hawkey : hmmm jenze pri objednavani techto stroju se bude na cenu design divat i objednavatel (coz budou stejni strojarskoelektonicti odbornici jako my :) Takze ti ekonomove se podivaji na Lokomotivu po stovkach vyrabenou a po milonech Km odzkousenou za nizzsi cenu a pak na 380. Nezalezi zda se libi nejakkym joudum tady na ZP a jeslti ma ci nema neco navic oproti konkurenci. Je dulezite jak se rozhodnou panove tam nahore ;) Uz jenom ty blbe boznice nenahravaji reklame coz ji znehodnocuje. Ale jak rikam douzak ze vychodni blok a dalsi rozvojove zeme si ji budou objednavat v ruznych modifikacich a po tisicovkah ;)

M : Hmmm ta cerna udela z Tauru vzdycky neco luxuxne vyjimecneho ... jj limuzina mezi lokotkami :)

Paninaro : Nevim z ceho vypliva vase teori levnejsi vyzkum? Pokud se vyvyji elektromotor motor pro urcite otacky tak uz pak nehraje roli rychlost(a ve Skodovce se loko.pro 200 uz delaly pro Rusky trh a zda se mi ze i ty blbe banany maji konstrukcni rychlost 200) Skelet musel by projit dle norem stejnou atestaci a pevnostnimi zkouskami. mensi vykon to je podobne jako s rychlosti. tri sistemovka ...skodovaci maji zkusenosti s vyrovou nejedne dvousistemove lokomotivy takze jine rozhrani hercu a voltu uz je malickost. Pkuud vim tak masia ma napr zberac podobny tomu co pouziva TGV ktere si trajda 300. Co tam chete zkouset? Kola urcite z Bonatrans a ty se pouzivaji i u ICE 3 ktere si to taky trajdaji 300. A ted si vemte ze jste ve vyzkumaku a oni vam reknou tak udelej te stroj s takovym a druhe zkupine s takovym vykonem ... nedomnivam se ze by byl jeden levnejsi a druhy drazsi.

Josef Petrák : No jen je skoda ze 380 asi budou tahat 4 vagonky na EC a ty dlouhe tezke kontejnerove zasilky se budou porad tahat dvojcaty ;(
Correspondent or Member of ŽelPage Martin Grill  mail  
26.07.2008 (9:26)  
Hawkey: Moc díky za vysvětlení, konečně se tu objevil někdo skutečně kompetentní..jak sis jistě všimnul - co čech, to konstruktér, designér a grafil :o)
Correspondent or Member of ŽelPage Hawkey  mail  
26.07.2008 (9:07)  
Nevím jestli to tu zaznělo, ale myslím, že neuškodí si některá fakta a odpovědi ma nejčastěší bludy rádoby odborníků co vidí na 109E jen samé negativa..

Můj osobní názor je, že je více než dobré, pokud tu máme lidi schopné vymyslet a postavit moderní elektrickou lokomotivu srovnatelnou se světovou špičkou.


zpoždění
Jak asi každý ví, v průběhu vývoje mašiny začali platit nové TSI a tak si myslím, že bylo zcela logické a rozumné počkat si až tyto začnou být platné a postavit mašinu tak aby byla schválitelná.A proto se měnil vzhled skříně, proto jsou pryč ta původní oblá čela. Ony ty požadavky jsou docela přísné a Taurus OeBB 1216 je homologován ještě podle norem platných v roce 2004, tudíž ani nemusí tyto TSI splňovat.

cema
To co tu čtu je prosté plácní hadrem do vody a já bych se neodvážil prohlásti, co bylo v době zahájení levnější. Nemám možnost si pročíst soutěžní nabidky, které zaslali výrobci do výběrového řízení.

Nicméně, kdosi tu psal, že Taurus byl i v té době levnější, tak možná by nebylo od věci si uvědomit, že v té době nebyl schválen pro provoz v ČR. Nemám ověřeno kdo hradil schvalovací řízení pro provoz na SŽDC a úpravy lokomotivy tak aby se u nás dala schválit a provozovat. Myslím, že při připočtení těchto nákladů k ceně lokomotoviy je cena Tauruse někde jinde než ji vidí někteří přispěvovatelé.

vnější nátěr
Pokud je mi dobře známo, tak o vzhledu vněšjího nátěru si rozhodly ČD samy. O tom jestli se to někomu líbí nebo ne, to je velice subjektivní názor.

boční okna
Vždyť ani takové mašiny jako ČD 150 /151 nebo ŽSSK 350 nemají boční okno (nepočítám-li okno ve dveřích) a nikdo se nad tím nepozastavuje. A ono je to i lepší. Periferní vidění totiž vnímá rychle pohybující se sloupy po boku a prý to dlouhodoběji nepůsobí dobře na psychiku řidiče. Proto i třeba takové TGV má toto okénko zatmavené.
Registered user M 
26.07.2008 (2:50)  
sames - mne se libi tahle:-)
http://www.ots.at/presseaussendung.php?schluessel=OBS_20070924_OBS0010
Duhova energie je taky pekna, ale tohle se mi libi vic
26.07.2008 (2:33)  
Paninaro, a proč jsou asi laminátky provozované ve dvojici, protože mají nedostatečný výkon. Proč jezdí na kontejnerových NExech jen esa a peršiny, výjimečně hrbaté, aby to jelo rychle. Proč těžké rychlíky tahají dvojkové banány, aby to uvezly rychle a svižně. Nemá cenu vyrábět degenerovaný poddimenzovaný paskvil, když lze udělat objednávku na více kusů za jednotkově nižší cenu...cena těch prvních kusů jistě obsahuje také náklady na vývoj, a ty se do dalších zakázek promítat nebudou... No, docela si i dovedu představit tuhle krasavici s celomodrým lakem a velkým "Cokoliv kamkoliv" na kapotě. :) Nechme se překvapit, co bude dál.
  1 ... 15 16 17 18 19 ... 57      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko