Plzeň - Dnes nastala chvíle, na kterou česká železniční veřejnost netrpělivě čekala několik let. Od jedenácti hodin dopoledne proběhla v areálu Škody Transportation v Plzni prezentace, jejiž součástí bylo i představení nejmodernější české lokomotivy - Škody 109E - která již zanedlouho vstoupí do služeb ČD jako lokomotivní řada 380. Ještě do konce léta by se lokomotiva měla podrobit zkouškám na ZŽO v Cerhenicích, v následujících měsících má výrobce zaručit postupnou homologaci této řady ve všech sousedních zemích. Díky kolegům Josefu Petrákovi a Lukášovi Hradeckému se s vámi můžeme podělit o první záběry nové vlajkové lodi plzeňské Škody i celých ČD.
Představený prototyp jezdí vlastní silou a první den se představil na stejnosměrném napětí 3 kV, schvalovací proces pro reálný provoz však podle vyjádření výrobce ještě nějakou dobu potrvá. Škoda se přitom bude usilovat o současnou homologaci v ČR, ve všech sousedních státech a v Maďarsku. Podle dostupných informací by měly být připraveny dva prototypy, jež podstoupí zkoušky. Roll-out stroje 380.002 se uskuteční v září na veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. V září se rovněž lokomotiva podívá na okruh v Cerhenicích. První jízdy po zkušební koleji v plzeňském areálu přitom byly oznámeny v polovině června.
Škodovka svému stroji věří
Jak pro ŽelPage uvedl ředitel realizačního týmu Marek Herbst, plzeňská Škoda svému novému produktu věří a předpovídá mu úspěch. Technické možnosti vozidla jsou vzhledem k požadavkům značně naddimenzované, což by mělo v provozu poskytnout dostatečnou rezervu v jakékoli situaci. Lokomotiva má být schválena pro rychlost 200 km/h, přičemž testy v září letošního roku proběhnou při rychlostech do 220 km/h. "109E ale zvládne daleko víc," dodává Herbst. Třeba použitý sběrač představuje typ použitý při konstrukci francouzských TGV; i další komponenty ale mají 380 zařadit mezi technologickou špičku v oblasti železničních vozidel.
V souvislosti s vývojem řady 380 se mnohokrát mluvilo o zpoždění celého projektu. Vývojový tým Škody tyto informace vyvrací: prodloužení vývojové fáze oproti prvotním plánům bylo způsobeno čekáním na úpravu norem TSI, jež zpřísnila požadavky na pevnost skříně a bezpečnost strojvedoucích. Právě nejnovější revize TSI způsobila přepracování původního designu studia Porsche Design, který zcela nevyhovoval aktualizovaným požadavkům. V této době se zároveň čekalo na finální specifikace pro zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System), se kterým má být lokomotiva plně kompatibilní. Systém ETCS se nyní ve své druhé verzi nasazuje na nově budované tratě v Evropě, ale průběžně se s ním počítá i na existujících hlavních koridorech. V současnosti je postupně dosazován i na rekonstruovaných úsecích sítě ŽSR, kam budou stroje řady 380 v budoucnu zajíždět.
Na dnešní prezentaci byl médiím předveden druhý prototyp, 380.002-6, který se již v následujících dnech zúčastní prvních zkoušek a na podzim oficiálního roll-outu na berlínském veletrhu InnoTrans 2008. Stroj 380.001 se v této chvíli nachází těsně před dokončením a dá se předpokládat, že od září se zapojí do testování. Prvnímu zákazníkovi - divizi osobní dopravy Českých drah - budou první kusy dodány v průběhu platnosti grafikonu 2008/2009. Škoda Transportation přitom ČD nabízí možnost logisticky zajišťovat veškeré opravy v DKV Praha a dodávky náhradních dílů ze strany výrobce, čímž by uživatel dostal kompletní službu a nemusel pro běžný servis využívat výhradně vlastní personál a prostředky.
Pravidelné nasazení za rok
S turnusováním řady 380 počítají České dráhy od začátku platnosti GVD 2009/2010. Již příští rok se ale nové lokomotivy objeví na výkonech v osobní dopravě. Stroje řady 380 mají být nasazovány operativně na celé síti ČD v rámci dodatečného provozního testování v různých podmínkách. Není tedy vůbec vyloučeno, že se s touto řadou setkáme i na poněkud neobvyklých výkonech. Po nasazení do pravidelných oběhů v prosinci 2009 se s řadou 380 počítá na vlacích EuroCity na prvním tranzitním koridoru, kde tyto stroje nahradí řadu 350 ZSSK a 1216.2 ÖBB.
Právě s lokomotivami Taurus se přitom počítá v příštím GVD jako s dočasným řešením nedostatku vhodných lokomotiv pro vozbu vlaků vyšší kvality na prvním koridoru. České dráhy zvažují možnost pronájmu strojů Siemens ES64U4-C (1216.2 ÖBB), ačkoli jízdní doby vlaků EuroCity jsou pořád vypočítány pro řadu 350 s plánovaným přepřahem v Břeclavi. Podle Jana Paroubka, ředitel odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD si toto opatření vyžádala komplikovaná vyrovnávka výkonů se slovenským dopravcem ZSSK, jehož lokomotivy řady 350 jsou pravidelně nasazovány v úseku Břeclav - Praha. Zejména po oddělení společnosti ČD Cargo je reciproční vyrovnávání najetých kilometrů nereálné a služby se musí kompenzovat finančně, což je pro dopravce nevýhodné.
Technické parametry
| Určení | Interoperabilní lokomotiva pro osobní a nákladní dopravu |
|---|---|
| Rozchod | 1435 mm |
| Délka přes nárazníky | 18000 mm |
| Délka přes čelníky | 15800 mm |
| Maximální šířka | 3080 mm |
| Výška nad temenem kolejnice | 3905 mm |
| Průměr kol | 1250 / 1170 mm |
| Vzdálenost otočných čepů | 8700 mm |
| Trakční systémy | 3 kV ss, 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz |
| Jmenovitý výkon | 6400 kW na všech systémech |
| Rozjezdová tažná síla | 274 kN |
| Maximální rychlost | 200 km/h |
| Uspořádání dvojkolí | Bo`Bo` |
| Pohon dvojkolí | dutým hřídelem |
| Pneumatická brzda | kotoučová s disky uvnitř kol |
Jedná se o nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy z produkce Škoda Transportation na českých kolejích. O více než 1000 kW překonává lokomotivní řadu 184.5 ve službách SD-KD a o více než polovinu dosud nejvýkonnější stroj ve flotile ČD, lokomotivy řady 151. Údaj o hmotnosti není oficiálně znám, hovoří se o 86 tunách. "Lokomotiva má ještě několik set kilogramů rezervu," řekla ŽelPage v pátek mluvčí Škody Radka Pistoriusová.
Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage. Foto: Ing. Lukáš Hradecký, Josef Petrák. Text: Josef Petrák, Juraj Kováč.
| 24.7.2008 (16:53)
M : Zapomel jsi podotknout ze taurus muze byt i 4 sistemovej.
Jestli mas tak rad kompetentni odpovedi, tak nam to jiste ochotne ozrejmis:-)
M : Hmmm ta cerna udela z Tauru vzdycky neco luxuxne vyjimecneho ... jj limuzina mezi lokotkami :)
Paninaro : Nevim z ceho vypliva vase teori levnejsi vyzkum? Pokud se vyvyji elektromotor motor pro urcite otacky tak uz pak nehraje roli rychlost(a ve Skodovce se loko.pro 200 uz delaly pro Rusky trh a zda se mi ze i ty blbe banany maji konstrukcni rychlost 200) Skelet musel by projit dle norem stejnou atestaci a pevnostnimi zkouskami. mensi vykon to je podobne jako s rychlosti. tri sistemovka ...skodovaci maji zkusenosti s vyrovou nejedne dvousistemove lokomotivy takze jine rozhrani hercu a voltu uz je malickost. Pkuud vim tak masia ma napr zberac podobny tomu co pouziva TGV ktere si trajda 300. Co tam chete zkouset? Kola urcite z Bonatrans a ty se pouzivaji i u ICE 3 ktere si to taky trajdaji 300. A ted si vemte ze jste ve vyzkumaku a oni vam reknou tak udelej te stroj s takovym a druhe zkupine s takovym vykonem ... nedomnivam se ze by byl jeden levnejsi a druhy drazsi.
Josef Petrák : No jen je skoda ze 380 asi budou tahat 4 vagonky na EC a ty dlouhe tezke kontejnerove zasilky se budou porad tahat dvojcaty ;(
Můj osobní názor je, že je více než dobré, pokud tu máme lidi schopné vymyslet a postavit moderní elektrickou lokomotivu srovnatelnou se světovou špičkou.
zpoždění
Jak asi každý ví, v průběhu vývoje mašiny začali platit nové TSI a tak si myslím, že bylo zcela logické a rozumné počkat si až tyto začnou být platné a postavit mašinu tak aby byla schválitelná.A proto se měnil vzhled skříně, proto jsou pryč ta původní oblá čela. Ony ty požadavky jsou docela přísné a Taurus OeBB 1216 je homologován ještě podle norem platných v roce 2004, tudíž ani nemusí tyto TSI splňovat.
cema
To co tu čtu je prosté plácní hadrem do vody a já bych se neodvážil prohlásti, co bylo v době zahájení levnější. Nemám možnost si pročíst soutěžní nabidky, které zaslali výrobci do výběrového řízení.
Nicméně, kdosi tu psal, že Taurus byl i v té době levnější, tak možná by nebylo od věci si uvědomit, že v té době nebyl schválen pro provoz v ČR. Nemám ověřeno kdo hradil schvalovací řízení pro provoz na SŽDC a úpravy lokomotivy tak aby se u nás dala schválit a provozovat. Myslím, že při připočtení těchto nákladů k ceně lokomotoviy je cena Tauruse někde jinde než ji vidí někteří přispěvovatelé.
vnější nátěr
Pokud je mi dobře známo, tak o vzhledu vněšjího nátěru si rozhodly ČD samy. O tom jestli se to někomu líbí nebo ne, to je velice subjektivní názor.
boční okna
Vždyť ani takové mašiny jako ČD 150 /151 nebo ŽSSK 350 nemají boční okno (nepočítám-li okno ve dveřích) a nikdo se nad tím nepozastavuje. A ono je to i lepší. Periferní vidění totiž vnímá rychle pohybující se sloupy po boku a prý to dlouhodoběji nepůsobí dobře na psychiku řidiče. Proto i třeba takové TGV má toto okénko zatmavené.
http://www.ots.at/presseaussendung.php?schluessel=OBS_20070924_OBS0010
Duhova energie je taky pekna, ale tohle se mi libi vic
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
























