..: 109E představena: nová generace lokomotiv Škoda přichází :..

Ilustrační obrázekPlzeň - Dnes nastala chvíle, na kterou česká železniční veřejnost netrpělivě čekala několik let. Od jedenácti hodin dopoledne proběhla v areálu Škody Transportation v Plzni prezentace, jejiž součástí bylo i představení nejmodernější české lokomotivy - Škody 109E - která již zanedlouho vstoupí do služeb ČD jako lokomotivní řada 380. Ještě do konce léta by se lokomotiva měla podrobit zkouškám na ZŽO v Cerhenicích, v následujících měsících má výrobce zaručit postupnou homologaci této řady ve všech sousedních zemích. Díky kolegům Josefu Petrákovi a Lukášovi Hradeckému se s vámi můžeme podělit o první záběry nové vlajkové lodi plzeňské Škody i celých ČD.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Představený prototyp jezdí vlastní silou a první den se představil na stejnosměrném napětí 3 kV, schvalovací proces pro reálný provoz však podle vyjádření výrobce ještě nějakou dobu potrvá. Škoda se přitom bude usilovat o současnou homologaci v ČR, ve všech sousedních státech a v Maďarsku. Podle dostupných informací by měly být připraveny dva prototypy, jež podstoupí zkoušky. Roll-out stroje 380.002 se uskuteční v září na veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. V září se rovněž lokomotiva podívá na okruh v Cerhenicích. První jízdy po zkušební koleji v plzeňském areálu přitom byly oznámeny v polovině června.

Škodovka svému stroji věří

Ilustrační obrázek Jak pro ŽelPage uvedl ředitel realizačního týmu Marek Herbst, plzeňská Škoda svému novému produktu věří a předpovídá mu úspěch. Technické možnosti vozidla jsou vzhledem k požadavkům značně naddimenzované, což by mělo v provozu poskytnout dostatečnou rezervu v jakékoli situaci. Lokomotiva má být schválena pro rychlost 200 km/h, přičemž testy v září letošního roku proběhnou při rychlostech do 220 km/h. "109E ale zvládne daleko víc," dodává Herbst. Třeba použitý sběrač představuje typ použitý při konstrukci francouzských TGV; i další komponenty ale mají 380 zařadit mezi technologickou špičku v oblasti železničních vozidel.

V souvislosti s vývojem řady 380 se mnohokrát mluvilo o zpoždění celého projektu. Vývojový tým Škody tyto informace vyvrací: prodloužení vývojové fáze oproti prvotním plánům bylo způsobeno čekáním na úpravu norem TSI, jež zpřísnila požadavky na pevnost skříně a bezpečnost strojvedoucích. Právě nejnovější revize TSI způsobila přepracování původního designu studia Porsche Design, který zcela nevyhovoval aktualizovaným požadavkům. V této době se zároveň čekalo na finální specifikace pro zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System), se kterým má být lokomotiva plně kompatibilní. Systém ETCS se nyní ve své druhé verzi nasazuje na nově budované tratě v Evropě, ale průběžně se s ním počítá i na existujících hlavních koridorech. V současnosti je postupně dosazován i na rekonstruovaných úsecích sítě ŽSR, kam budou stroje řady 380 v budoucnu zajíždět.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Na dnešní prezentaci byl médiím předveden druhý prototyp, 380.002-6, který se již v následujících dnech zúčastní prvních zkoušek a na podzim oficiálního roll-outu na berlínském veletrhu InnoTrans 2008. Stroj 380.001 se v této chvíli nachází těsně před dokončením a dá se předpokládat, že od září se zapojí do testování. Prvnímu zákazníkovi - divizi osobní dopravy Českých drah - budou první kusy dodány v průběhu platnosti grafikonu 2008/2009. Škoda Transportation přitom ČD nabízí možnost logisticky zajišťovat veškeré opravy v DKV Praha a dodávky náhradních dílů ze strany výrobce, čímž by uživatel dostal kompletní službu a nemusel pro běžný servis využívat výhradně vlastní personál a prostředky.

Pravidelné nasazení za rok

S turnusováním řady 380 počítají České dráhy od začátku platnosti GVD 2009/2010. Již příští rok se ale nové lokomotivy objeví na výkonech v osobní dopravě. Stroje řady 380 mají být nasazovány operativně na celé síti ČD v rámci dodatečného provozního testování v různých podmínkách. Není tedy vůbec vyloučeno, že se s touto řadou setkáme i na poněkud neobvyklých výkonech. Po nasazení do pravidelných oběhů v prosinci 2009 se s řadou 380 počítá na vlacích EuroCity na prvním tranzitním koridoru, kde tyto stroje nahradí řadu 350 ZSSK a 1216.2 ÖBB.

Ilustrační obrázek Právě s lokomotivami Taurus se přitom počítá v příštím GVD jako s dočasným řešením nedostatku vhodných lokomotiv pro vozbu vlaků vyšší kvality na prvním koridoru. České dráhy zvažují možnost pronájmu strojů Siemens ES64U4-C (1216.2 ÖBB), ačkoli jízdní doby vlaků EuroCity jsou pořád vypočítány pro řadu 350 s plánovaným přepřahem v Břeclavi. Podle Jana Paroubka, ředitel odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD si toto opatření vyžádala komplikovaná vyrovnávka výkonů se slovenským dopravcem ZSSK, jehož lokomotivy řady 350 jsou pravidelně nasazovány v úseku Břeclav - Praha. Zejména po oddělení společnosti ČD Cargo je reciproční vyrovnávání najetých kilometrů nereálné a služby se musí kompenzovat finančně, což je pro dopravce nevýhodné.

Technické parametry

UrčeníInteroperabilní lokomotiva pro osobní a nákladní dopravu
Rozchod1435 mm
Délka přes nárazníky18000 mm
Délka přes čelníky15800 mm
Maximální šířka3080 mm
Výška nad temenem kolejnice3905 mm
Průměr kol1250 / 1170 mm
Vzdálenost otočných čepů8700 mm
Trakční systémy3 kV ss, 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz
Jmenovitý výkon6400 kW na všech systémech
Rozjezdová tažná síla274 kN
Maximální rychlost200 km/h
Uspořádání dvojkolíBo`Bo`
Pohon dvojkolídutým hřídelem
Pneumatická brzdakotoučová s disky uvnitř kol

Jedná se o nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy z produkce Škoda Transportation na českých kolejích. O více než 1000 kW překonává lokomotivní řadu 184.5 ve službách SD-KD a o více než polovinu dosud nejvýkonnější stroj ve flotile ČD, lokomotivy řady 151. Údaj o hmotnosti není oficiálně znám, hovoří se o 86 tunách. "Lokomotiva má ještě několik set kilogramů rezervu," řekla ŽelPage v pátek mluvčí Škody Radka Pistoriusová.

Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage. Foto: Ing. Lukáš Hradecký, Josef Petrák. Text: Josef Petrák, Juraj Kováč.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.7.2008 (16:53)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus ČR Plzeňský


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 57      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer sames1 
29.07.2008 (15:28)  
Rail-2005 : Alstom a Fr. vlada je citova zalezitost oni jsou arogantni nackove kdezto Skodovka a nase vlada je spsi o uplatkarstvi. Kdyby Skoda pozvala Topolanka do Bulharska s tim ze tam stravi uzasny vikend s milenkou v casinech tak to by se skodovky Prodavaly jedna radost :D

Jinak blizi se jubilejni 500sty prispevek .... kdyz ho dam ja tak chci sveza v 380 na okruhu :D
Ted vazne kapl jsi na to co rikam od zacatku... Bohuzel slavne casy RVHP uz pro Skodu skoncily. Ale na druhou stranu musim rict ze skodovka se prezenstuje jak muze. A zastupci jezdi casto s delegacemi do cizich zemi ;) Jen se to nevychvaluje jako Frantici.

Hele land : ted jsme si to precetl :D No jo musite se spokojit ze doba barokniho sperkarstvi na hnacich vozidlech se presunulo do funkcionalizmu a modlit se aby si to nekdo objednal a za par let stejen jako Esus to zmeni masku ;) Jo vitejte v dobe evoluce. Na laminatku se divalo spousta lidi poprve asi stejne jako vy nebo kraken. Krave ze to je to co nas lisi ...svebytny pristup k dezajnu ;) Na rovinu vy to nekupujete. A ti co to kupuji se vas ptat v zivote nebudou a i kdyby tak jim jste sum a fuk. Tak jako satisfakci prijmnete vas nazev Obracena vanicka jako novej nick pro 380 :D OD ted tomu jinak nereknu :D
Registrierter Benutzer land 
29.07.2008 (14:51)  
To TAZ:O nicem Vas poucovat nemusim, plne postaci, kdyz se podivate na prvni oranzove soupravy TGV, ktere maji navrhovou rychlost jeste o 200 km/h vyssi, nez 380, a to urcite i Vam bude plne postacovat k tomu, abyste pochopil, ze diktat aerodynamiky pro tento typ lokomotivy neni zdaleka tak striktni, jako je tomu u letounu, o kterych tu mluvite, a ktere CELOU svou hmotnost musi resit aerodynamickymi silami, kde uz je nutne pouzivat kriticky profil a kde pro vystrelky neni prostor. To jste smichal opravdu ruzne ovoce.
Registrierter Benutzer taz 
29.07.2008 (14:23)  
Pane land, "To to fakt musí vypadat jako převržená dětská plechová vanička s pár schematicky namalovanými nejnutnějšími prvky na povrchu?"
Jak by to tedy mělo vypadat optimálněji? Mně třeba příjde většina letadel doutník s křídly a ocasem, auto třeba krabice s kolečkama,
Mně i ten Taurus přijde tak jak říkáte, obrácená vanička... Já myslel, že je to aplikovaný nějaký aerodynamický obecně nejvýhodnější tvar.
Lokomotivy nákladní, např. na Americkém kontinentu jsou hranatější, ale tam jde spíš o výkon, v osobní dopravě jsou taky "vaničkové"...
Ale zas až tak tomu nerozumím, a rád si nechám rozšířit znalosti.
Registrierter Benutzer Rail-2005  mail  
29.07.2008 (12:58)  
Spousta diskutujících si zde neuvědomuje to, že záležitosti jako dodávky průmyslových celků, zbraní, letadel a železničních vozidel není jako prodávat kousky na krámě. V dnešní době naopak do kategorie housek na krámě můžeme počítat i prodej byť luxusních automobilů.

Odběrateli těchto "zařízení" jsou v převážné většině státem vlastněné instituce, podniky. Nebo minimálně sice instituce soukromé, ale bez státu neschopné samostatné existence (např. železniční dopravci pobírající dotace za ZDO). Takže je zcela logické (ono to funguje už po několik desetiletí), že prodej těchto "zařízení" nelze uskutečnit bez významné pomoci státního lobingu. Samozřejmě, že tato "zařízení" vyrábějí v převážné většině čistě soukromé firmy. Podnikají opravdu v high-tech oboru, ale bohužel jejich zákazníky je pouze omezená specifická skupina lidí/firem. Já pracuji v leteckém průmyslu, takže vidím jak to funguje tam. Vláda (ne pouze tato, ale i ty předchozí) již tento obor hodila dávno přes palubu a to ce se zde nyní děje, je už pouze taková křeč. Teď je tu poslední možnost, jak zachránit český železniční průmysl. Je tu nový produkt, který může mít potenciál, ale budiž velkou výstrahou, jak dopadl projekt L-159 v Aeru Vodochody. Nebylo by dobré, kdyby to díky neschopnosti naší politické scény skončilo dodávkou pouhých 20 ks pro ČD.
29.07.2008 (11:46)  
Rail-2005: Proč by měl president republiky lobovat za soukromou firmu? Pokud vím, tak s ním na státní návštěvy jezdí podnikatelská mise, která si tyto věci má kdyžtak vyjednat sama... To, že to možná dělá Sarkozy neznamená, že je to správné a normální. "Pane presidente, mám tady vynikající mašinku, mohl byste se o ní zmínit v Maďarsku, až tam teď pojedete, určitě se jim bude líbit..."
Registrierter Benutzer M 
29.07.2008 (10:56)  
Ad nevidel jsem... Heh, ty na tech jednanich byvas?:-)
Registrierter Benutzer Rail-2005  mail  
29.07.2008 (10:24)  
Škodovka musí zvládnout homologaci ve střední Evropě do konce roku 2009! Jinak bude mít velké problémy s Alstom Prima II. Alstom zákazníkům nemaže med kolem huby a rovnou říká, že Prima II bude certifikována a připravena k dodávkám v roce 2010. Také se zmiňuje, že dle jejich analýz trh s lokomotivami pro osobní dopravu ve střední a východní Evropě bude mít v následujících letech roční růst 24,6%.

Takže se může stát, že i když bude 109E velmi dobrá lokomotiva (to však zatím nemůžeme tvrdit), kromě ČD a případného českého soukromého dopravce si ji nikdo další nemusí objednat, pokud Škoda přijde s funkčním strojem, který má navíc papíry později než Alstom.

Výhodou Škody je perfektní znalost prostředí tohoto teritoria. Nevýhodou je marketing. To je pojem, ve kterém je Alstom neporovnatelně silnější. Nevýhodou Škody je nulová politická podpora. Kromě dodávky 20ks pro ČD zatím nic! Neviděl jsem, že by Topolánek (Klaus) jel přímo aktivně nabízet produkty Škody do zemí potencionálních zákazníků, tak jako byl nedávno Sarkozy tlačit Alstom do Polska kvůli výstavbě VRT a dodávce vozidel pro ně, tak jako byl v Maroku a v Argentině.
28.07.2008 (23:43)  
To Land:
Zlatá slova. A hluboce pravdivá.
28.07.2008 (21:01)  
Tož ti přeju ať se ti 380-ko jezdí dobře a bez nehod nebo závad a brzy zavítáš take na Moravu. Mnoho šťastných kilometrů přeje Šohaj
Registrierter Benutzer M 
28.07.2008 (11:32)  
Peknej "blog", diky za nej:-)
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 57      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko