Studénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.
Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.
Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.
Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.
České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.
Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.
Mimořádná opatření v osobní dopravě
- Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
- Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
- Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
- Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
- Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
- Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.
Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.
Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato
Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger
Text: Redakce ŽelPage
| 8.8.2008 (20:47)
Na závěr všem pozůstalým upřímnou soustrast a zraněným pokud možno rychlé uzdravení bez trvalých následků.
Trošku od věci a nechci být nevkusný ani vyzdvíhavý, ale nemohl jsem si nevšimnout.. vždy když jsem zde na stránkách mám online něco kolem 300 lidí příjdu sem a je jich 729 a stále stoupá (natož denní návštěvnost) - myslím že prolomíte rekordy aneb kvůli velkému neštěstí. Z čistě statistického hlediska pak prosím o návštěvnost max online a dostupnost lidí zde za den.
Jinak se omlouvám za komentáře,ale je to velký tlak na psychiku atd.
Pkud teda nebyla nějaká výluka staniční koleje.
Co se tyce te nehody, tak by mne opravdu zajimalo, kolik byste vyplacel ridici S120, kteremu nekdo nedal prednost - pul mega?
PAja - abych tak rekl "sad but true"
Celkove - pokud vlak tahne diesel, tak klima nejde zapojit? Snad mi to nekdo vysvetli jako malemu diteti:) Zkusim to i takto - svetla v tech vagonech funguji?
záleží,jestli:
a) jestli to firma vůbec měla zabezpečena a jestli existuje nějaký dozor i od ČD (nebo SŽDC),který by měl nad bezpečností tohoto úseku v době stavby dohlížet
b)co všechno ODS (nemyslím polit stranu) správci trati "řekli" a co všechno vzal správce trati na vědomí
c)lidský faktor selhal,ale není vůbec jisté jestli to byl brigádník anebo špatné rozhodnutí nějakého funkcionáře
Být ředitelem firmy ODS, tak si balím zavazadlo pro pobyt ve vazební věznici Ostrava-Heřmanice a měl by to doporučit i některým spolupracovníkům (důvodem vazby může být "zabránit v ovlivňování svědků").
Velice zajímavé bude zjištění, jakým způsobem byl finální dodavatel, resp. jeho zaměstnaci – především odpovědní ve vedoucích funkcích - proškoleni z toho, jak se mají chovat při práci na "dráze", tedy absolvování KBP. (Jak na tom byli zaměstnanci firmy ODS zjistit nemohu, ale zaměstnanci firmy Bögl a Krýsl na KBP chodí ...). Své odpovědnosti se taky patrně nezbaví stavební dozor.
Jako kuriozitu mohu uvést, že firma Hochtief si nechává vyškolit z KBP i zaměstnance "středního managementu", tedy i mistry, stavbyvedoucí a techniky, kteří budou dělat nějaké práce na buštěhradce i když tam budou jezdit jen pracovní vlaky, resp. na KPB se přihlásila firma, která bude opravovat nadjezd u Kněževse na trati Krupá – Kolešovice, kde je pouze sobotní letní provoz ... Oni tam budou pracovat v pracovní den a přesto budou o práci, která bude "nějak" zasahovat do průjezdného průřezu výpravčího v Krupé ... U malých stavebních firem se účastní i vedoucí pracovníci. Kupříkladu z té, která prováděla pokládku dlažby na modernizovaných nástupištích HLN si KBP absolvoval i ředitel firmy a jeho náměstci.
Události & Komentáře, dnes jen na ČT 24, vede zase paní Drtinová, tak se máme zase na co těšit...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
















