..: Nehoda vlaku EC 108 ve Studénce: 7 mrtvých a 65 zraněných :..

Ilustrační obrázekStudénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.

Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.

Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.

Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.

České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.

Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.

Mimořádná opatření v osobní dopravě

  • Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
  • Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
  • Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
  • Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.

Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.

Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato

Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger

Text: Redakce ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 8.8.2008 (20:47)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 ... 11 12 13 14 15 ... 33      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel klimi  mail  
08.08.2008 (19:33)  
Trejbik: Už to začalo. Na místo se přijel kouknout premiér Topolánek
08.08.2008 (19:27)  
se těšim až teďko řeknou na TV Nova že za tragedii můžou ČD protože EC 108 mělo 10 minutové zpoždění a kdyby jel včas tak se to nestalo...
08.08.2008 (19:27)  
Na idnes.cz jsou letecne snimky ... vypada to ze nejvetsi stesti v nestesti bylo, ze ten banan se uklidil vedle (podle nekterych lidi se otocil proti smeru), vzal sebou ven jenom jeden vagon (ten nejvic zniceny) a zbytek vlaku ten padly most vlastne "preskocil". Kdyby k tomuto nedoslo a ze zadnich vozu vznikla harmonika jak v Eschede, tak by to dopadlo urcite mnohem, mnohem hur.
08.08.2008 (19:16)  
to co se dneska stalo, je určitě velice negativní událost a ještě dlouho to bude všemi médii propíráno. osobně by mě zajímalo, kdo bude nakonec viníkem, zda to ostatní přežijí atd. ale myslím že už není co řešit. prostě se stalo, co se asi stát mělo, vrátit se to nedá. spekulace o tom, že kdyby neměl deset minut zpoždění.. já nevím, kdyby neměl zpoždění, třeba by ten most spadl o deset minut dřív a bylo by to stejné, takže co.. můžeme jen uznat obdiv záchránářům a děkovat Bohu, matce přírodě, štěstí nebo já nevím komu že jsme tam neseděli nebo nějaký kamarád, příbuzný, blízký (omlouvám se pokud sem se dotknul někoho ze zde přítomných, jehož se to týká, ale nemohu to tušit) a můžeme s otevřenýma hubama sledovat co se děje.. svět se v prdel obrací a obvzláště dneska, musím říct že na těch osmičkách asi fakt něco bude..
registrovaný uživatel JK ml. 
08.08.2008 (19:09)  
Payus: Ale zavést pomalou jízdu po dobu implantace mostovky by takový uzel v dopravě snad neudělalo že....Ale to by musela pravá ruka (železnice) vědět co chce dělat levá (stavebníci).
Pan strojvedoucí bleskurychlou reakcí zachránil mnohé lidské životy.
08.08.2008 (19:07)  
karel Dobrý: To co dávali za nickolejného provozu, byly pouze nosníky výsuvné dráhy a další výluky byly konány kvůli rekonstrukci TV nad spojkami. Samotné vysunutí mostu bylo prováděno za provozu.
08.08.2008 (18:51)  
Před 14 dny,dávali v Heršpicích most a na 250 se ze soboty na neděli 6 hodin nejezdilo.Samozřejmě to zaplatí stavební firma.Tady někdo moc šetřil a na nepravým místě.
registrovaný uživatel PAja 
08.08.2008 (18:47)  
S otázkami co to bylo za loko na této stránce musíte počítat. Je to server s drážní tématikou. Najednou všichni moralizujete že tam umírali lidi že je to hovadina se na to ptát. Je to obrovské neštěstí, ale každý víkend zahyne na silnicích stejný počet lidí a nikoho to(buďme upřímní) nevzrušuje.
Doufejme že počty mrtvých již nebudou stoupat, ale chovejme se rozumně.
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
08.08.2008 (18:47)  
je přece nesmysl zastavit dopravu,když se nasazuje most...staví se tak všude a je úplně jedno jestli je nad silnicí nebo nad železnicí. než ten most nasadí,tak to trvá děsně dlouho...existuje sice presumpce viny,ale tady asi opravdu šeredně selhal lidský faktor.
chvíli před zahájením opravy tohoto mostu v pozadí

http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/art104.jpg
registrovaný uživatel Kadlos  mail  
08.08.2008 (18:44)  
Ty jo to je teda masakr!! Přijel jsem z práce až teď. Něco jsem o tom slyšel ale fakt jsem netušil že je to až tolik tragický...
  1 ... 11 12 13 14 15 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko