..: Nehoda vlaku EC 108 ve Studénce: 7 mrtvých a 65 zraněných :..

Ilustrační obrázekStudénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.

Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.

Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.

Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.

České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.

Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.

Mimořádná opatření v osobní dopravě

  • Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
  • Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
  • Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
  • Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.

Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.

Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato

Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger

Text: Redakce ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 8.8.2008 (20:47)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 ... 12 13 14 15 16 ... 33      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel milos  mail  
08.08.2008 (18:42)  
az ted jsem prijel z celodenni sluzebni cesty, tak cca hodinku vstrebavam, co se to vlastne stalo za masakr. Vim ze to zni blbe, ale podle tvrzeni, za ve vlaku bylo 400 cestujicich a pri deseti vagonech Comenia (+ jidelnak) by tedy v prumeru v kazdem vagone bylo 40 lidi. To ze v prvnich trech vagonech z cca 120ti cestujicich 113 prezilo, to me pripada jako stesti v nestesti. Obrazky jsou fakt desivy...
registrovaný uživatel sAd 
08.08.2008 (18:39)  
SergeS: To co řekne tiskový mluvčí mě vcelku nezajímá, protože on není ten, kdo může posoudit, jak dlouho to potrvá. Ale vzhledem k tomu, že něco říct musel, tak prostě předhodil novinářům dané tři dny.

TDi: Myslíte to, ať používá mozek? Jestli to považujete za osočování, tak potom nevím. Navíc zrovná Vám do toho vůbec nic není.
registrovaný uživatel klimi  mail  
08.08.2008 (18:34)  
vjta00 : Promiň, ale ty nejdříve napíšeš ,že ti vadí,že se někdo zeptá na banána a ty pak napíšeš, který vlak má největší zpoždění. Chlape, ty nevíš co říkáš.
registrovaný uživatel land 
08.08.2008 (18:33)  
Upřímnou soustrast všem pozůstalým.


Držte palce té malé holce (podle všeho Lucinka, 8 let) na operačním sále, k níž se dosud nikdo nehlásí!


Běhá z toho mráz po zádech.


Kéž by seznam obětí byl konečný a dál už na něm žádné jméno nepřibylo!


BRAVO tomu strojvedoucímu, dost možná pár životů svou pohotovostí zachránil...Dělals, cos moh!!! DÍK!


Účetní, pojišťováci, ekonomové, držte aspoň pro dnešek tlamy.



K principu: tyhle náročné a složité práce na odborné a profesionální úrovni perfektně zvládalo svého času Železniční vojsko. Jenže doba je jiná - je potřeba veletoku peněz stavebním firmám. Dnes zaplatili cestující EC 108 tomuto šmelinářskému přístupu děsivou daň. Někteří tu nejvyšší. Skutečné spoluviníky - ty, jimž bylo Železniční vojsko trnem v oku - jen těžko někdo spravedlivě odmění...
registrovaný uživatel vjta00  mail  
08.08.2008 (18:28)  
nejhůř na tom je se zpožděním EC 103 Polonia,která má 388 minut zpoždění.........
08.08.2008 (18:28)  
Mrtvých už je 7 - jeden cestující zemřel v nemocnici.
A protože přináším ve svém příspěvku doplnění, předpokládám, že jej zase smažete, jak je nejspíš vaším dobrým zvykem, že...
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
08.08.2008 (18:26)  
Teraz páni generálni riaditelia, managéri a inžinieri si musia pozháňať dobrých advokátov a obhajcov ! Najmä ten veľký bohorovný odborník, ktorý rozhodol, že pri takýchto prácach môže bežať premávka osobných vlakov 140 km/h. A kto im schválil podobné postupy, bez výluky trať., prípadne staničnej koľaje !
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
08.08.2008 (18:24)  
Pohled stavaře na tvrzení, že o stavbě nevěděli na nádraží ve Studénce, že se nikdo s nikým nebaví...

Rekonstrukce mostu je dopravní stavbou, která podléhá stavebnímu zákonu a dalším předpisům. Pro Studénku povoluje dopravní stavby Městský úřad Bílovec - odbor dopravy a silničního hospodářství. A všichni, na jejichž pozemcích se staví (tedy i ti NAD jejichž pozemky se staví) a majitelé sousednícíh pozemků, jakož i správci dotčených sítí jsou účastníky stavebního řízení. Nevěřím, že by SŽDC o stavbě nevěděla.
08.08.2008 (18:22)  
Honnzok: To je opravdu nejdůležitější ze všeho. Hlavně abys věděl, co bude s mašinkou, že jo? Než něco napíšu používám to, co mám umístěno na krku. Stačí se podívat na fotky z místa nehody, a myslím, že ti to bude jasné.
  1 ... 12 13 14 15 16 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko