..: Nehoda vlaku EC 108 ve Studénce: 7 mrtvých a 65 zraněných :..

Ilustrační obrázekStudénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.

Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.

Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.

Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.

České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.

Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.

Mimořádná opatření v osobní dopravě

  • Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
  • Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
  • Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
  • Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.

Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.

Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato

Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger

Text: Redakce ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 8.8.2008 (20:47)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus ČR Moravskoslezský


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 33      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer iksan  mail  
09.08.2008 (10:40)  
Jen jeden v téhle chvíli trošku cynický postřeh. Tahle tragedie se bude třást ve vztahu k železnici ještě několik let. Minulý weekend na silnicích umřelo 11 lidí, což je o dvě třetiny více než bylo zde. Bohužel život je rychlý a u silnice jsme na to jaksi zvyklí a tohle číslo zapadne jen jako další šedý statistický údaj a budeme čekat kolik to bude tenhle weekend. Proč nejsme stejně patetičtí každé pondělí přece jen 11 je víc než 7, život má jen jednu cenu, nebo jsme si na to zvykli a na silnici se s tím jaksi počítá?
09.08.2008 (10:29)  
Chudácí lidi, i 7 životů je na mě dost, k tomu přes 60 zraněných. A chudák ta 10iletá(?) hočička...

Když jsem se o tom včera dozvěděl od babičky, ta to slyšela v rádiu, tak jsem si řikal, že to bude určitě v televizi, tak jsem se v 18:00 koukal na Události, ale to jsem netušil, že to bude tak velký...... :(
Registrierter Benutzer thingie  mail  
09.08.2008 (10:11)  
JOHNZ: No, to už ale nemá s armádou nic společného. Jako nástupce železničního vojska byla zřízena nějaká společnost, která dělá nevímco, ale zrovna u oprav tratí a jejich údržby nevím proč by se to mělo dělat jinak, než běžným postupem jako při všech jiných stavebních činnostech, a proč by to neměla dělat obyčejná stavební firma. Zaplatit se to musí stejně.

A z řízení a správy socialistického státu bych si příklad nebral. Jak dopadl…
Registrierter Benutzer iksan  mail  
09.08.2008 (10:02)  
Jen doplnění k té váze hrubý nástřel, nevím přesně kolik tyhle vozy mají. podle řazení 11 vozů .... 9 béček ... nutno počítat obsazený vůz takže 41 tun, Wrm 45 tun a novej Ampz odhad 45 tun, 151 myslím 87 tun se rovná tudíž někde kolem 550 tun. K rozjitřené polemice. stavba byla v obvodu dráhy a tudíž stavbu a podmínky stavby musel posoudit tento příslušný drážní správní úřad a stanovit podmínky. Pokud stavebník a dopravce dodržel podmínky, je příčina na tohohle stavebním úřadu, je to odborný orgán a měl by znát všechny důsledky a posoudit vše kompetentně. pokud došlo k manipulaci mimo pravidla rozhodnutí je příčina jasná. Asi hledání příčin v něčem jako vyšší moc bych neviděl. Někde někdo něco udělal jak neměl a bylo by dobré vědět kdo. Osobně mám zkušenost s stavebníky v obvodu dráhy ... těmi malými a 90% ignoruje realitu přítomnosti dráhy. Tímto nechci vynášet soudy, ale myslím že zrovna tady ČD ať fungují jak fungují tu psí hlavu nemají
Registrierter Benutzer JOHNZ 
09.08.2008 (9:50)  
thingie: Zeleznicni vojsko sa moze standardne pouzit k tomu, k comu sa pouzivalo aj pred tym, t.j. generalne opravy trati mensieho vyznamu ci ciastkove opravy hlavnych trati. Vyuzitie by urcite bolo.
Registrierter Benutzer thingie  mail  
09.08.2008 (9:42)  
Nojo, ale kdy jindy by se ještě železniční vojsko hodilo? Ve vojenských operacích kterých se ČR účastní fakt ne.
Registrierter Benutzer land 
09.08.2008 (9:04)  
P.S.k mému minulému příspěvku (8.8.2008, 18:33, tuším)

Neúprosná fyzika a její zákonitosti v této katastrofě: kinetická energie soupravy (opomíjím zde vliv rotujících součástí jako náprav vagónů, pohonu hnacího vozidla, jejichž podíl bude nezanedbatelný, ale v principu pro ně platí totéž, co chci říct všeobecně...)je úměrná hmotnosti soupravy a rychlosti v její DRUHÉ MOCNINĚ!!

1/2*m*V*v

ROZDÍL v ENERGIÍCH, nikoliv v RYCHLOSTECH je to, co strojvedoucí zachraňoval, jak se dalo, a povedlo se mu toho opravdu nemálo, posuďte sami:

v rychlosti 134 km/h, kterou vlak pelášil původně, energie odpovídá výrazu

1/2*m*1385,4 (!)

zatímco v rychlosti 90 km/h, na kterou to dokázal stáhnout, energie odpovídá

1/2*m*625 (!!!!!)

Energie nutná k zastavení vlaku (o most tentokrát, bohužel) je v prvním případě VÍCE NEŽ DVOJNÁSOBNÁ!!! Kdo chce, může hmotnost soupravy odhadnout (v kg) a dosadit si, stejně už to nic dalšího podstatného neřekne, jak jsem uvedl výše, tak jako tak tam budou chybět rotující hmoty, to podstatné je následující:

Pane Strojvedoucí, ještě jednou DÍK ZA VŠECHNY PŘEŽIVŠÍ VE VLAKU!! Ten malér by bez Vašeho pohotového zásahu byl třeba také 3x horší!!! Někdo z Vašich šéfů s elementárním vzděláním by se měl vzchopit a říct Vám aspoň: dobrá práce!

Každý. kdo o tom prohlašuje, že to bylo MARNÉ, zasluhuje přinejmenším ránu sbírkou úloh z fyziky pro ZŠ přes hubu, a to vedenou obouruč.

P.P.S.:ještě dodatek k mému minulému příspěvku: to železniční vojsko s jejich (bohužel dávno zrušenou technikou) by se teď zatraceně hodilo i při odstraňování následků této katastrofy... Bohužel žijeme pod chytrolíny, kterým zrušení Železničního vojska nestačilo a v trendu rušení záchranných praporů se zvesela pokračuje...Jen tak dál, kreténi, jednou nebudete mít koho zavolat, až bude zle. Jó, i tohle svěřte firmám, peníze musej týct, vo tom žádná, to jediné vás zajímá, tak jen klidně zrušte i ten zbytek!
09.08.2008 (7:06)  
Možná to bude znít špatně a cynicky, ale myslím si, že přeživší z EC 108, hlavně z prvních čtyř vozů by měli Panu strojvedoucímu pořádně poděkovat. Nebýt jeho, nemuseli by tu mezi námi už být.
Registrierter Benutzer thingie  mail  
09.08.2008 (3:31)  
Je od toho neustále editovaného článku nějaká historie včetně časů editace?
Registrierter Benutzer Hejk 
09.08.2008 (1:15)  
to co se dnes stalo je strašná tragédie a vůbec nemůžu po dnešní denní službě usnout.Ač jako zaměstnanec ČD sloužící 200 km dál na západ od Studénky jsem sám pár osudů poznal.Mj. jsem zaznamenal rozhovor s informátorkou,kdy se čekající pán ptal na příjezd vlaku EC 108,že čeká někoho z rodiny.Byl informován o nehodě,pak vzal mobil a drže se za hlavu sténal,beznadějí se dovolat.Odpoledne po příjezdu vlaků SC jsem komunikoval s ženou,která byla ve čtvrtém voze ve vlaku hrůzy,po šesti hodinách po nehodě stále značně rozrušená,vědoma si pouze,že zde přestupuje pouze směrem na sever čech,aniž by věděla konkrétně kam...pak tam byl muž v potrhaném saku se zalitým okem,který jen říkal,já to přežil a táhnul za sebou tašku,která původně byla na kolečkách.
Všem hlubokou účast,klobouk dolů všem z HZS,IZS,PČR...
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 33      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko