..: Nehoda vlaku EC 108 ve Studénce: 7 mrtvých a 65 zraněných :..

Ilustrační obrázekStudénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.

Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.

Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.

Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.

České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.

Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.

Mimořádná opatření v osobní dopravě

  • Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
  • Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
  • Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
  • Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.

Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.

Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato

Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger

Text: Redakce ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 8.8.2008 (20:47)
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from ČR Moravskoslezský


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 33      Zpráv na stránku:   
Registered user gribik  mail  
09.08.2008 (0:45)  
To co se stalo ve Studénce ja velké neštěstí , a jako fanda železnice jsem touto katastrofou velice zasažen .
Je to hrozné .
Registered user ivanp  mail  
09.08.2008 (0:09)  
ad Zirecek: Neadekvátní chování a arogance - nemůžu s vámi souhlasit, že je to doména zhotovitelů, naopak mám zkušenosti přesně opačné, ale ne z oblasti Olomouce ale Prahy. Krádeže - to je životní styl určitých skupin obyvatelstva. Porušování BP - to je obecný jev, vzhledem ke kvantitativní převaze cizích pracovníků nad pracovníky "dráhy" je i více případů porušování BP na straně nedrážních zaměstnanců, kteří často nemají vůbec žádnou praxi v železničním provozu. A k dosluhující gardě traťováků - souhlasím s vámi, ale je pravda, že Střední nebo Jihozápadní dráha měla vždy stav tratí na lepší úrovni než Severozápadní. Ono se stačilo před rokem 1989 projet vlakem z Prahy do Plzně. Do Berouna to byl řetěz nekonečných pomalých jízd, které léta nikdo nebyl schopen odstranit (ani ta "dosluhující garda traťováků"), z Berouna do Plzně byla PJ výjimkou. Suma sumárum: Ne každý dodavatel prací je kvalitní, ne každý pracovník SŽDC je na takové úrovni, aby byl schopen tyto dodavatele zvládnout odborně a organizačně.
08.08.2008 (23:53)  
Jedna technická: jak je to na 151 při použití rychlobrzdy? Použití rychlobrzdy = automatický odpadnutí smetáků a strojovna bezpečná pro fíru? Nebo je tam nějaká plomba, případně jiný zdržení při otevírání dveří do strojovny?
Registered user vojtik 
08.08.2008 (23:47)  
A po ICQ už chodí hoax s touto tematikou....

Fuj, hnus, na čem někteří lidi jsou schopní vymýšlet ptákoviny (a pořádně nemorální).
08.08.2008 (23:42)  
ivanp: Nesouhlasím. Mám opačnou zkušenost. Můžu hovořit za SŽDC, s.o. Správu tratí Olomouc, za koridorové stavební dozory, kteří se setkávají s neadekvátním chováním zhotovitelů, arogancí, krádežemi, porušováním bezpečnosti práce. Není firma jako firma, avšak X+Ntý podzhotovitel, který dělá reálně práci za minimum výdělku je tlačen do krajností, o kvalitě práce nemluvě. Je to případ od případu, firma od firmy, je to o konkrétních lidech.
Nechtěl jsem se do tohoto odbočného tématu přímo pouštět, avšak nereagovat nešlo. Stará dosluhujicí garda traťováku se "stavoskou" hrdostí udržet provoz za každou cenu se snaží na koridoru uhlídat, co se dá... .
Registered user IC HUTNIK  mail  
08.08.2008 (23:42)  
Vážení přátelé,
docela pozorně jsem si přečetl příspěvky i komentáře.A nebudu hodnotit jejich úroveň.V každém případě je tragédie,že při této nehodové události došlo k úmrtím a zraněním. Vyslovená upřímná soustrast pozůstalím je nyní opravdu jen základ elementární slušnosti.Velké uznání si zaslouží i kolega strojvedoucí,který v neřešitelné situaci
dokázal udělat maximum.Profesionál na svém místě.Nepranýřujme však píšící,kteří projevují zájem o odklony,či stav lokomotivy.Jsme na servru železničních fandů a ne pekařů./Nic proti nim/.Proto snad zájem o provozní stav po dobu mimořádností nepřekvapí.Vždyť tato událost zásadně ovlivní jak provoz ČD,tak i ostatních přepravců využívajícich tuto páteřní trať.Pro tento zájem určitě nejsou tito kolegové bezcitné stvůry.
Registered user ivanp  mail  
08.08.2008 (23:29)  
Ad Miroslav Zikmund: Shodou okolností naše firma také pracuje na koridorech a protože jsem vystudoval VŠDS a poté pracoval u ČSD, znám situaci z obou stran barikády. Bohužel musím konstatovat, že spolupráce se zástupci investora, tj. SŽDC je zoufalá a práce pro "dráhy" je noční můrou pro všechny dodavatele. Ne snad proto, že by byla technicky obtížnější, problém je v naprostém chaosu a nekompetentnosti na straně zástupců SŽDC a ČD. Zástupci investora na stavby chodí zřídka a pokud přijdou, zpravidla neopomenout dát patřičně najevo, jak je to otravuje vůbec někam chodit a něčím se zabývat. Ještě zoufalejší bývali svého času zástupci ČD - zpravidla chodili ve skupinách 2 - 3 osob a tyto cesty na stavby brali jako vítanou možnost zmizet z kanceláře. O stavbě toho moc nevěděli a pokud přece jen něco ano, neopomněli zdůraznit, jak to u ČD všechno nefunguje a jak vlastně ani nevědí, co bude zítra. Někdy ani nevěděli, zda jimi kontrolované zařízení/stavba vůbec ČD patří. Prostě "nádherná" prezentace vlastní firmy. Pracovníci dodavatelských firem jsou samozřejmě školeni v KBP, vedoucí pracovníci pak absolvují týdenní školení a vykonají zkoušku "F". Papírově je vše v pořádku, ale skutečnost bývá horší, že...
08.08.2008 (23:23)  
Na jednu stranu je to hrozna udalost co se stalo, ale podivejme se z jine stranky. Jak by vypadaly obrazky z nehody, kdyby se most zacal ritit az po prujezdu masiny (strojvedouci by nic nevidel) a zaclo to masirovat ostatni vagony prave v plne rychlosti 135km/h. Rozdil 40ti Km je znatelny. I pri te smule mela ta firma tak trosku stesti.
Registered user JK ml. 
08.08.2008 (23:16)  
Zirecek: i tak dík....
Registered user JK ml. 
08.08.2008 (23:15)  
Viděl jsem teď události komentáře s paní Drtinovou a musím říct , že oproti debatě o Masně to byl opravdu profi výkon. Bylo řečeno, že s mostovkou se nehýbalo, na to byla objednaná večerní výluka, probíhaly přípravné práce na tento přesun a dle vyjádření PČR je otázka dalšího šetření jestli i tyto potřebovaly omezení provozu nebo nikoliv. Člověk ze stavební firmy si stál jednoznačně za tím, že stavebníci jeli přesně podle schváleného plánu činnosti, spnili všechny oznamovací povinnosti, nedělali nic navíc, a je otázka pro experty a dalšího vyšetřování proč mostovka spadla.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 33      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko