..: Nehoda vlaku EC 108 ve Studénce: 7 mrtvých a 65 zraněných :..

Ilustrační obrázekStudénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.

Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.

Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.

Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.

České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.

Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.

Mimořádná opatření v osobní dopravě

  • Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
  • Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
  • Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
  • Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.

Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.

Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato

Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger

Text: Redakce ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 8.8.2008 (20:47)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Nehody a mimořádnosti

Weitere aus ČR Moravskoslezský


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 33      Zpráv na stránku:   
08.08.2008 (22:39)  
Jiří Kareš: Dle mne on není opravněn v případě, který popisuješ. Na to je OZOV - odpovědný zástupce objednatele výluky (snad jsem to nespletl). Mechanizmus požadavku výluky jde mimo výpravčí, mimo stanice - tam se dozví až výslednou výluku, pomalou jízdu - kdy, kde.
08.08.2008 (22:39)  
Diky moc za vysvetleni. Kuba
Registrierter Benutzer JK ml. 
08.08.2008 (22:34)  
kuba212: je to jako trochu více brzdící gumokol s přetížením to není tak hrozné, horší je stihnout odsunout "anatomické křeslo" a pak aby rychle odpadlo napětí, aby se dali otevřít dveře strojovny.
Zirecek: takže kdyby zaměstnanci stav firmy přišli za výpravčím, že potřebují nutně makat nad plán a nelze jinak, je on tedy oprávněn nařídit pomalé jízdy pro vlaky.(což se zjevně nestalo)...
Editor oder ŽP Admin Chary  mail  
08.08.2008 (22:29)  
kuba212: brzda má zpoždění náběhu, laicky mezi "zatáhnu za páku" a "pískaj kola" je malé zpoždění*, není to jak v autě, kde na to šlápneš a už se ti zařezávaj pásy do hrudníku. A případné negativní zrychlení není až tak dramatické, aby nestačil otevřít dveře do strojovny a běžet co to dá.

* analogicky je i zpoždění odbrždění, proto když strojvedoucí brzdí třeba do stanice, povoluje brzdič ještě za jízdy v malé rychlosti, aby brzdy začly pomalu povolovat a konečně zastavení bylo "bez cuknutí".
Registrierter Benutzer JK ml. 
08.08.2008 (22:25)  
Vousáč: To je holá pravda na 300-400 metrech ze 134kmh na 90kmh znamená (jestli je zdroj co tu citoval dicr správný) prakticky nulovou reakční dobu. A to prosím u pana mašinfíry který nastoupil směnu nad ránem a vracel se domů. Kdo není na takový nerytmus směn zvyklý by tou dobou byl spíš na hranici mikrospánku, než aby tak pečlivě sledoval trať jak to činil pan mašinfíra.
08.08.2008 (22:20)  
tn.cz: strojvůdce se prý zachoval tak jak měl. Zkoušel brzdit. Marně...jo tak marně jo? ani bych neřekl
08.08.2008 (22:20)  
Kuba212: Je to jak píšeš - Mezi otočením brzdovou pákou a nástupem účinku brzd je prodleva. To je tak na "rozražení" dveří strojovny a úprku v předklonu uličkou... . Těžko se to popisuje, vybavím si tím pocity strojvedoucího, tu bezmocnost, když veze vlak plný lidí a oni ještě netuší, co on už ví... .
Snížení rychlosti na 90 km/h je výkon.

Jiří Kareš: Vyprávčí v ŽST Studénka s tím nemá moc společného, přes něj hlášení pravidelných výluk, pomalých jízd nejde. Výluky, pomalé jízdy se hlasí předem na SŽDC,s.o.. Dopravní zaměstnanec vidí akorát výsledek, když mu přijde depeše o zavedení pomalé jízdy, apod..
Samozřejmě může výpravčí v nouzovém případě i vlaky zastavit, omezit, informovat radiostanicí, když to umožňuje ZabZař.
08.08.2008 (22:19)  
Dobry den, mam dotaz, protoze vlakem cestuji rad, ale moc jim nerozumim. Jak muze strojvedouci stihnout utect do strojovny, kdyz pouzije rychlobrzdu? Jde mi o to, jak zvladne bojovat s tim rychlym zbrzdenim (preci ho to musi namacknout na predni sklo). Nebo ta rychlobrzda neni tak rychla? Diky a omlouvam se za nekvalifikovany dotaz.
Registrierter Benutzer kuri 
08.08.2008 (22:16)  
Jedna podstatná věc od drážní inspekce. Podle rozboru dat z banánu jel vlak v momentě srážky rychlostí 90 km/h, což dost významně ovlivnilo průběh samotné nehody, čím vyšší rychlost, tím jsou následky, zvláště při nárazu do takového typu překážky větší (tato překážka nikam "neodjede, vzhledem k její váze, přenos kinetické energie jde spíš do destrukce vlaku než na posouvání spadlé konstrukce). Další věc, která významně ovlivnila následky nárazu je ta, že mostní konstrukce spadla na trať celou plochou a vlak prakticky "přelétl" konstrukci. Kdyby spadla třeba jenom vzdálenější část konstrukce z pohledu jedoucího vlaku, následky by byly hodně horší (možná by to dopadlo jako v Némecku v roce 1994). Je pravděpodobné, že kdyby přišlo ke srážce dvou protijedoucích vlaků touto vzájemnou rychlostí, nemuselo by se nikomu nic stát, energie se rozdělí do destrukce obou vlaků rovnoměrně a ještě může dojít k vykolejení. Dneska měl vlak jenom možnost se rozfláknout na mostní konstrukci. Řešit zpoždění nemá smysl, z hlediska pravděpodobnosti výskytu nehody je absolutně nepodstatné.
08.08.2008 (22:15)  
M: nie je nič zlé na tom spýtať sa, naopak, takže narážky pokojne ignoruj.
V zásade sa najviac odlišujú vozy s centrálnym zdrojom energie (CZE) a bez. Tie prvé (vagóny "ee" a "z") umožňujú beh energeticky náročnejších zariadení, ktoré sa musia napájať z priebežného kábla vedeného z mašiny. V prípade elektrických lokomotív je zdrojom energie priamo trakčné vedenie, pri diesloch musí byť k dispozícii generátor, a ten majú len niektoré typy strojov.
Svetlá sú napojené na vozový akumulátor, resp. u vozidiel bez CZE je často možné všimnúť si výkyvy behu dynama/alternátora (brzdenie a pod).
V prípade EC súprav s Cargo strojom napájanie kábla nebude k dispozícii, alternátory na týchto vagónoch nie sú a batéria klimu (a vlastne ani dlhodobú nútenú ventiláciu) neutiahne. Bez možnosti otvoriť okná je to teda skleník.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 33      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko