..: Žluté vlaky HighJet v ČR možná bude provozovat slovenská firma :..

Ilustrační obrázekBrno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.

Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.

Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.

Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.

Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.

I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.

Zdroj: ČTK, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 14 15 16 17 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
26.08.2008 (16:48)  
Rybizek - ani to jeste nezaschlo a uz se prvni vul chytl do site:-))
registrovaný uživatel Racek 
26.08.2008 (16:14)  
Paninaro: žádná firma není tak hloupá, aby dotovala nějakou svou prodělečnou činnost z jiného, výdělečného podnikání. Výjimkou je snaha donutit nízkou cenou konkurenci, aby to zabalila (nejlépe předem). Ovšem tady je potřeba mít dobře spočítáno, že se mi to v dlouhodobém horizontu vyplatí - což v případě ČD a jejich lpění na provozování nejposlednější lokálky není vůbec jisté.
Na druhou stranu není vůbec jisté, jestli by ony rozinky, tedy státem štědře dotovaná dálková doprava, zůstaly tak sladké, kdyby se podařilo narovnat ceny v regionálce. Zatím to vypadá spíš tak, že se stát nechce vzdát peněz z daní ve prospěch krajů, takže skrze dálkovou dopravu nenápadně dotuje tu regionální, aby si Moloch mohl dovolit jezdit pro kraje pod cenou. Pokud by v obou sektorech (tj. dálková i regionální) fungovala férová soutěž o výkony, tak by dálková doprava fungovala s podstatně menšími dotacemi než dnes, jenže regionální by zase byla o to dražší. Z dálky to vypadá, jako že je to úplně jedno, ze které veřejné kapsy se to všechno platí - jenže důležitost ministerstev se bohužel poměřuje podle toho, kolik peněz můžou utratit, tak se jich přece MD nevzdá ve prospěch nějakých hloupých krajů :-Q ... co na tom, že ve výsledku by byly utraceny za to samé a celému systému by to výrazně pomohlo.
registrovaný uživatel sAd 
26.08.2008 (16:03)  
waszyn: Bavím se o osobní dopravě a ne nákladní. Náklady do obcí nepatří. Pokud bude cesta obcí pro osobní dopravu dražší než po bližší dálnici, tak do té obce nikdo zajíždět nebude, případně si to nechá královsky zaplatit, což při levnější cestě obcí nebude nutné.
26.08.2008 (15:49)  
A že to ten ogar vymyslel dobře. Tím, že tu bude investovat jako slovenská firma, bude moci v případě neúspěchu žádat v arbitráži odškodné za zmaření investic ......... Na tom přece nemůže prodělat. Buď se změní zákony a začnou žlutí jezdit, nebo mu to zaplatíme všichni. Kdy náš stát naposledy vyhrál v arbitráži?
26.08.2008 (15:39)  
"Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit." -> Takže svěřím majetek zdarma firmě ČD, a.s., po několika letech jej stát koupí "zdarma" zpět za 12 mld Kč. Ano, stát jako stát, ale je to přinejmenším divně zoficializovaná injekce do molochu. Stát měl "zaplatit" leda za službu, kterou dělala pro SŽDC, s.o. firma ČD, a.s. ve formě SDC (udržování provozuschopnosti dráhy, správcovství železniční infrastruktury).
26.08.2008 (14:40)  
sAd: Nedávno jsem tohle zkoumal a je to tak. Za koridory se platí víc, než za tratě nižšího významu. Jsou tři úrovně. Ale ten cenovy rozdíl zas není takový. Stačí chvíli googlovat a najdete dokument od Ministerstva Dopravy, kde je kompletní vzorec pro výpočet platby za jízdu vlaku.

Paninaro: Co to s prominutím melete? Nepamatuje se na to, jak ČD začaly požadovat dotace na vnitrostátní expresy, protože byly ztrátové?
registrovaný uživatel waszyn 
26.08.2008 (14:39)  
sAd: nesouhlas.
minimalne v silnicni doprave by toto melo a bude platit presne naopak, bavime li se o satelitnim mytnem- dalnice nejlevnejsi, trojka nejdrazsi. duvod je snad jasny.
registrovaný uživatel sAd 
26.08.2008 (14:27)  
Teď mě napadla zajímavá věc, akorát nevím, jestli už něc opodobného neplatí teď. Systém platby za dopravní cestu by byl podobný, jaký se uvažuje na silnicích. Tzn. hlavní koridory nejdražší (ekv. dálnice), rychlíkové trasy levnější (silnice 1. tř.) a lokálky téměř bez poplatku (silnice 2. a 3. tř.). Pak by téměř padly kecy o vyzobávání hrozinek, protože provozovat dopravu na lokálkách by třeba vyšlo ve výsledku levněji než na koridorech...
26.08.2008 (14:27)  
Okurková sezona dolehla i na Zelpage:o) O žlutém pánovy tady dlouho nebylo....Tak ať je veselo.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
26.08.2008 (14:26)  
Glagol: ja se pripojuji a jmenem Student Agency dekuji ZelPage za peci a reklamu, ktere se teto soukrome firme, ktera mela puvodne podnikat jako cestovka zemerena na vyukove pobyty, z techto stranek dostava.

waszyn: ano, naprosty souhlas!
  1 ... 14 15 16 17 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko