..: Žluté vlaky HighJet v ČR možná bude provozovat slovenská firma :..

Ilustrační obrázekBrno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.

Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.

Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.

Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.

Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.

I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.

Zdroj: ČTK, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2008 (13:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 12 13 14 15 16 ... 18      Zpráv na stránku:   
26.08.2008 (21:24)  
xanri05 vysvětli my teda jednu věc proč když je pha ova taková rozinka jakto že čd nejsou schopny na ní jezdit bez dotace
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
26.08.2008 (21:12)  
Foxx: kdyby to nebyl off-topic tak bych napsal, ze zadnou :)
Registrierter Benutzer Foxx  mail  
26.08.2008 (21:03)  
xAnri05: A když jsme u toho, kdybys jako čerstvý podnikatel na železnici chtěl začít jezdit, navíc bez dotací, jakou trať by sis vybral?
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
26.08.2008 (20:56)  
Deadeye, M, Rybizek a spol. k vyzobavani rozinek:

Pokud PHA-OVA neni nejlukrativnejsi trasa (rozinka), tak ze se na ni hrnou soukromnici jak vosy na bonbony?! Ktera trasa to teda je, podle vas?
26.08.2008 (20:34)  
V osobní železniční dopravě se více dopravců neuživí, protože je vesměs ztrátová. Něco jiného je doprava nákladní. Konkurecní pro železnici v osobní dopravě by měla být doprava silniční a ne, že po jedněch kolejích pojede ve 14 hodin rychlík pana Nováka, v 16 hodin rychlík pana Vančury a v 18 hodin rychlík Českých Drah. Odpůrce názoru o vyzobávání rozinek dráždit nebudu i když je to v daném případě zcela na místě. Všichni vědí, jak se například SA chová na silnici. Před likvidací konkurence dumpingové ceny (viz. Praha - Brno), po likvidaci nárůst cen o více jak 100%. Navíc SA si jezdí perspektivní výkony a základní dopravní obslužnost kraj dotuje v mnohem větší míře než když se z vydělávajích výkonů částečně dotovávala ztrátová doprava v místech, kde bylo nutné zajistit dopravní obslužnost. SA si mohl dovolit dočasný dumping v autobusové dopravě a rovněž v některých časech provoz za cenu nákladů, protože hlavní zisk pochází z jiných aktivit než je provoz autobusů. Ale železnice je už o jiných cifrách a díky bohu za to...
26.08.2008 (19:49)  
to Heřman: Ano jsme, ale potom je k tématu i má reakce. Ať mu to vyjde z toho či onoho důvodu, tak nám to může být jedno. Dokud si to bude financovat ze svých zdrojů, tak ať činí jak uzná za vhodné. Já jen, že jste tam použil dost zabarvených výrazů jako vychytralýho, zlaté ČD, čůrající honzík atd. Ono už jen z principu musí být každý pdonikající člověk trošku vychytralý, jinak by těžko uspěl v konkurenci. Jenže tady ta vychytralost byla s negativním nádechem. Ano, jsou vychcánci, kteří něco či někoho zneužívají, případně těží z něčeho, co sami nevytvořili a jen zneužívají svých různých pák. Jenže v realitě ČR to není pan Jančura, ať už mají zaměstnanci jakékoliv podmínky, ale právě ony "zlaté ČD", které ždímají rozpočet, využívají všech svých pák z dob minulých a zároveň prošustrovávají peníze daňových poplatníků. A pozor, jsem zastánce toho, aby se stát co se týče dopravy trošku do trhu pletl. Z důvodu strategického plánování, rozvoje země a ekologie. Ale když to má dělat, tak rovně a spravedlivě. Stejně tak nemám rád různé "rozinkovské pověry" a podobné bláboly, které nejsou založeny na faktech, ale na pocitech. Toť vše, myslím, že rámcově se asi v mnoha ohledech shodneme, byť ne doslovně.
26.08.2008 (18:37)  
M: silně pochybuji že se chytí jen jeden
26.08.2008 (18:33)  
Deadeye: mýlíte se. Ve svém příspěvku poukazuji na skutečnost, že tento pro někoho milý a pro někoho "pěkně vychcaný" podnikatel má problémů mnohem víc, než připouští. A řekl bych, že odliv personálu, resp. nezájem strojvedoucích, u tak specifické činnosti, jako je provozování železniční dopravy, může být jedním z důvodů zkrachování celého projektu. A celou dobu se tady bavíme o tom, "jestli vyjedou, nebo ne".
Už jsme doma?
26.08.2008 (18:29)  
to Heřman: Potom je však stejně zbytečný i ten Váš, protože se přímo netýká tématu článku. Také tu jen mimo mísu žehráte na potencionální podmínky zaměstnanců u SA. No a já na to jen reaguji.
26.08.2008 (18:28)  
to M. Zikmund: No Railtrans byla kombinace mnoha ruznych faktoru, vcetne urcite blamaze. Nicmene bych souhlasil s nejakou tou platbou (byt treba pausalni pokuta), aby se pak nestavalo to, ze nekdo bude zamerne blokovat "pozici v grafikonu". Ale pravidlo by melo platit pro vsechny. Ono nejde o CD, nejde o Student Agency, jde o to, aby se konecne udelal rozumna koncepce dopravni obsluznosti (nejen pro vlaky), se spravedlivymi pravidly pro vsechny (vcetne treba dotaci na nova vozidla). V dusledku by to pomohlo jak CD, tak soukrominkum, tak cestujicim a i statu.
  1 ... 12 13 14 15 16 ... 18      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko