Brno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.
Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.
Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.
Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.
Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.
I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.
Zdroj: ČTK, ŽelPage

Říká tady někdo něco takového? Věru, zcela zbytečný příspěvek...
Připadá mě, že si stejně jako Railtrans dělá reklamu a neustále se ohání nějakými bludy, kterých se pak "chytne", až celej projekt ukončí ještě před jeho započetím.
Railtrans měl taky problémy s náborem strojvedoucích u ČD. Turnusy nic moc.
Doufám, že nějaká novela zákona o dráhách také vyřeší situaci, kdy si někdo objedná trasu a pak ji nebude využívat, tak, že bude muset zaplatit SŽDC s.o. řekněmě 20 % toho, co by platil kdyby jezdil.
On "Čůrající Honzík", jak se mu přezdívá u nás, chce lidi lákat na přepych a nízký cenový úrovně, ale tak nějak zaměstnance už nemá na co lákat. Snad jen taky na ty nízký cenový úrovně (z hlediska mzdy), což ale bude mít ve výsledku efekt zcela opačnej. Přirovnal bych to k velkoobchodním řetězcům typu Tesco apod.
Prosím, kdyby se Topič laskavě vyvaroval reakcím... Děkuji. Nic ve zlém ;-)
Proto není fér tvrdit, že na ČD trvá na kdejaké lokálce - jsou to kraje. A v té souvislosti je taky dobré si připomenout všechny možné články a reportáže v televizi, když se náhodou jen zmíní úvaha, že by se někde nějaká trať zrušila či jen omezily některé spoje...
Prave jsi nadefinoval zpusob, jak definitivne zrusit Ceske drahy. Nevim, jestli se ti to uz doneslo, ale ty nase chrabne a statecne Ceske drahy, kterym tak hrozne moc na srdci lezi blaho naroda ceskeho, tak tyho Ceske drahy za tu svoji chrabrost dostavaji rocne nekolik miliard...
A mimochodem, uplne vidim ten zakon, kterej tohle bude resit - vsichni dopravci, kteri chcou jezdit lukrativni trasy, musi jezdit zdarma na okalkach. Toto obecne platne pravidlo se netyka spolecnosti Ceske drahy, a.s.
Zakon jako noha:-))
BTW - uz jsem to tady jednou psal - co je lukrativnejsi sektor zdravotnictvi - plasticka chirurgie nebo LDN? Kazdej asi rekne, ze to prvni, takze to trosku zamotame - za kazdou utrenou prdel (sebehur) dame provozovateli LDN 5000 korun jako pozornost od statu, protoze se tak chrabne a nezistne stara o starsi spoluobcany. Tak a co je lukrativnejsi ted? Ja bych za toho bura asi ty kozy ozelel a nejaky to hovno bych snesl (tim spis, kdyz bych na to mel zamestnance). No ale nepochybuji, ze by porad byli i taci, co by trvali na tom, ze plasticka chirurgie je vyzobavani rozinek a LDN jsou nevdecna a logicky ztratova cinnost.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











