..: Žluté vlaky HighJet v ČR možná bude provozovat slovenská firma :..

Ilustrační obrázekBrno - Dálkové spoje HighJet pod vlajkou Student Agency bude na českých tratích možná provozovat stejnojmenná společnost ze Slovenska. Do konce září letošního roku ji tam chce jako svou dceřinou firmu založit právě provozovatel žlutých autobusů. Důvodem jsou podle ředitele Radima Jančury obavy z negativního zasahování státu do soukromých investic v železniční dopravě. Student Agency již delší dobu ve svých prohlášeních kritizuje nepřátelské prostředí pro soukromé železniční dopravce v Česku a v souvislosti s deklarovaným plánem zavést dálkové spoje na trase Praha - Ostrava vnímá podle svých slov velké riziko překážek ze strany ministerstva dopravy. Vedení resortu se naopak brání, že konkurenci v osobní dopravě podporuje a označuje tyto obavy za neopodstatněné.

Zatímco probíhá výběr výrobce vlakových souprav pro spoje HighJet, s nimiž by se veřejnost v ideálním případě měla do tří let setkat na trase mezi Ostravou a Prahou, objevují sa další informace k jejich nasazení: hlavního konkurenta spojů SuperCity Pendolino by měla provozovat firma sídlící na Slovensku. Náklady na pořízení jednotek by totiž měly dosáhnout až 1,5 miliardy korun, přičemž firma dále zvažuje i působení v regionální dopravě, kde by ve spolupráci s francouzskou společností Keolis mohla investice činit až pět miliard v každém kraji - detaily obou možných projektů byly zmíněny i v nedávném obsáhlém rozhovoru s Radimem Jančurou pro ŽelPage. Podle těchto informací bude mít společnost zájem i o případná výběrová řízení na provoz dálkové dopravy, pokud se je ministerstvo dopravy rozhodne vypsat. Poukazuje přitom na výrazně vyšší efektivitu soukromých dopravců oproti státním ČD, jež by mohla radikálně snížit náklady na subvence veřejné dopravy. Právě u investicí podobného objemu vyjadřuje SA určité obavy. Tvrdí, že situace pro konkurenci na českých železnicích je velmi nepříznivá, kvůli čemuž jsou i další dopravci odrazováni od vstupu na trh.

Negativnímu zásahu státu přitom připisuje svůj neúspěch i dopravce Railtrans, který odůvodňuje ukončení svých aktivit na poli osobní dopravy upřednostňováním Českých drah ze strany objednavatelů dopravy. Zařazením vlaků IC a EC do základní dopravní obslužnosti od platného GVD tyto spoje přešly z pozice samostatných vlaků vyšší kvality, provozovaných na podnikatelské riziko dopravce, do skupiny objednaných (subvencovaných) spojů, a tak ze zákona v úsecích s omezenou propustností mají přednost před jakýmkoli spojem soukromého dopravce.

Ministerstvo dopravy se však podezřením ze zasahování do železničního trhu brání. Podle jeho mluvčího Jakuba Ptačinského ministerstvo naopak usiluje o posílení konkurenčního prostředí. "Pocity pana Jančury jsou opravdu jen ničím nepodložené dojmy," dodává. "Uvítáme každý seriózní zájem o podnikání v železniční dopravě". Usnadnění konkurence na dopravním trhu, včetně drážní dopravy, přitom našlo své místo i v programovém prohlášení současné vlády. Evropská legislativa zatím k liberalizaci domácího trhu drážní osobní dopravy společný postoj nemá, nicméně podpora volné soutěže dlouhodobě patří mezi priority hospodářské politiky, ke kterým se ČR zavázala. I přes tato prohlášení je ale Jančura skeptický.

Založení dceřiné provozní společnosti na Slovensku se pro Student Agency jeví jako cesta, jak obejít možné překážky české administrativy. "Pro Slovensko jsme se rozhodli kvůli tomu, že tam již podnikáme a že mají podobný právní systém. Firma bude sice slovenská, ale bude podnikat na české železnici," vysvětluje svůj záměr Jančura. Zahraniční podnik podle jeho slov má větší šanci uchránit své investice v Česku. Již v květnu přitom Student Agency naznačila, že svůj projekt dálkových vlaků možná zcela přesune na Slovensko z důvodu lepšího podnikatelského prostředí na dráze. Jak ale Radim Jančura sám konstatoval, investice v Česku mají v každém případě prioritu. I tak ale vytrvale kritizuje vládu za údajně nepřiměřenou podporu státního dopravce na úkor potenciálních konkurentů. Odmítavě se staví i k dvanáctimiliardové finanční injekci pro České dráhy za odkoupení části majetku, který byl při prvním dělení kompetencí přidělen ČD. Ministerstvo dopravy však cenu považuje za přiměřenou a obchod obhajuje tvrzením, že tento krok byl nutný právě pro vytvoření konkurenčního prostředí na dráze - provoz infrastruktury i tvorba GVD tak přešla pod státní organizaci, Správu železniční dopravní cesty. Až dosud přitom tyto činnosti byly svěřeny ČD a stavěly tak majoritního národního dopravce do rozhodující pozice mezi dopravci na české železnici. Dvanáctimiliardová transakce je podle slov resortu jen zcela standardním způsobem, jak požadovanou rovnováhu zajistit.

I v případě realizace projektu HighJet ze Slovenska můžou ale pro SA vyvstat určité problémy: právě odmítnutí tzv. Jarzembowského zprávy v Evropském parlamentu v únoru 2007 totiž zablokovalo návrh Evropské komise na liberalizaci národních železničních trhů do roku 2017, a tak se jako reálná možnost jeví spíše provozovat spoje HighJet jako mezinárodní, na které se vztahuje otevření trhu od 1. ledna 2010.

Zdroj: ČTK, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.8.2008 (13:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 ... 13 14 15 16 17 18      Zpráv na stránku:   
26.08.2008 (18:27)  
Deadeye: To už ale není starost objednavatele dopravy, nebo otázka rozinek atd

Říká tady někdo něco takového? Věru, zcela zbytečný příspěvek...
26.08.2008 (18:24)  
sAd, waszyn: Jde o to, zda má platba za dopravní cestu sloužit k úhradě nákladů spojených s její výstavbou a údržbou, nebo být jakýmsi regulačním nástrojem k tomu, aby negativní důsledky lidského konání neodnášeli lidé, ale v optimálním případě pouze zvířata žijící ve volné přírodě. Ono při zužování ekologie pouze na lidská obydlí se poněkud rádo zapomíná na to, že ekosystém funguje uceleně a lidé z něj nejsou nikterak vyloučeni. Takže bych klidně zůstal u nižšího zpoplatnění stavebně méně náročných cest s tím, že úspory na stavebně náročnějích trasách by bylo dosahováno v provozních nákladech (nižší spotřeba paliva, kratší doba potřebná k překonání úseku). Navíc nikde není psáno, že objezdy obcí (mající za úkol odvést tranzit mimo středy obcí) musí být čtyř- a šestiproudé dálnice. Právě naopak. Při dostatečném dimenzování železniční sítě by možná leckde stačily stávající dva silniční pruhy (a ne že se budeme pořád vymlouvat, že nemáme kapacitní železnici, tak je třeba zkapacitňovat silnice - to je přece nesmysl). Možná ale, že stavebním firmám by levnější používání dražších staveb vyhovovalo - pro velkou poptávku by stát nadále bezradně financoval tyto velkostavby, místní dopravní síť by se mezitím bez zájmu rozpadala... Ostatně tak se už děje dnes. A já se sám sebe ptám, zda regionům prospěje spíše obnova a používání vnitřní infrastruktury, nebo kapacitní stoky do okolních regionů... Tak jsem zvědav na pana Jančuru, jak se uchytí v dálkové i místní dopravě. Osobně bych to uvítal jako určité oživení. Ještě lepší by bylo, kdyby se spoje všech dopravců podařilo začlenit do uceleného systému pod patronací objednatelů, s jednotným síťovým jízdným, což asi bohužel zatím nehrozí.
26.08.2008 (18:21)  
A ještě jedna věc - denně vídám, jak jsou upřednostňovány náklady soukromníků (aby se jim "zavřela huba" o házení klacků pod nohy), a přesto mistr Jančura dál šíří tyhlety bludy. Co by chtěl víc? Snad nechce, aby při průjezdu těch jeho zatím ještě ani nenakreslených zázraků všechny HV ČD/ČDC odjely strojně do dep?
Připadá mě, že si stejně jako Railtrans dělá reklamu a neustále se ohání nějakými bludy, kterých se pak "chytne", až celej projekt ukončí ještě před jeho započetím.
26.08.2008 (18:21)  
to Heřman: To už ale není starost objednavatele dopravy, nebo otázka rozinek atd. Je to volný trh. Nikdo nikoho nenutí dělat pro žluťáka, cestovek, dopravců (v autobusové dopravě) je mnoho, tudíž pokud žluťák dává malé mzdy, tak doporučuji jeho zaměstnancům hledat práci jinde. Když potom nebude moct sehnat zaměstnance, nebo jen takové, teří svou malou kvalifikací budou snižovat úroveň jím poskytovaných služeb, tak mu nezbude nic jiného, než přitlačit na pilu a připlatit.
26.08.2008 (18:14)  
Railtrans počítal s vozbou vlaků lokomotivami, které nebyly schváleny pro provoz tratích SŽDC. Tak jaképak upřednostňování Českých drah.

Railtrans měl taky problémy s náborem strojvedoucích u ČD. Turnusy nic moc.

Doufám, že nějaká novela zákona o dráhách také vyřeší situaci, kdy si někdo objedná trasu a pak ji nebude využívat, tak, že bude muset zaplatit SŽDC s.o. řekněmě 20 % toho, co by platil kdyby jezdil.
26.08.2008 (18:03)  
Málo známý je fakt, že už v loňském roce prováděla tahleta firma jakési náborově - agitační akce a kampaně na pracovištích některých DKV a LD. No když jsem se doslechl, jaký podmínky mají řidiči autobusů tohohle vychytralýho podnikatele, musím uznat zlaté ČD, ČDC. jsem zvědavý, kdo mu s tím bude jezdit.
On "Čůrající Honzík", jak se mu přezdívá u nás, chce lidi lákat na přepych a nízký cenový úrovně, ale tak nějak zaměstnance už nemá na co lákat. Snad jen taky na ty nízký cenový úrovně (z hlediska mzdy), což ale bude mít ve výsledku efekt zcela opačnej. Přirovnal bych to k velkoobchodním řetězcům typu Tesco apod.
Prosím, kdyby se Topič laskavě vyvaroval reakcím... Děkuji. Nic ve zlém ;-)
Registrierter Benutzer MarveL 
26.08.2008 (17:16)  
Když už se o tom debatuje, tak by bylo fajn připomenout, že regionální dopravní obslužnost, ať již železniční nebo autobusovou, si už plně ve své kompetenci objednávají a také ze svého rozpočtu platí kraje samy.
Proto není fér tvrdit, že na ČD trvá na kdejaké lokálce - jsou to kraje. A v té souvislosti je taky dobré si připomenout všechny možné články a reportáže v televizi, když se náhodou jen zmíní úvaha, že by se někde nějaká trať zrušila či jen omezily některé spoje...
26.08.2008 (17:04)  
Ad Racek: Není to jedno, protože jedině MD má pořádnou koncepci, co a kde objednat, zatímco krajům je to úplně jedno (asi tak na jednu až 2 výjimky).
Registrierter Benutzer M 
26.08.2008 (16:51)  
Paninaro: Pustil bych takového dopravce na české koleje jen za podmínky, že s každou lukrativní trasou bude zajišťovat dopravní obslužnost na několika regionálních tratích bez nároku na dotaci.
Prave jsi nadefinoval zpusob, jak definitivne zrusit Ceske drahy. Nevim, jestli se ti to uz doneslo, ale ty nase chrabne a statecne Ceske drahy, kterym tak hrozne moc na srdci lezi blaho naroda ceskeho, tak tyho Ceske drahy za tu svoji chrabrost dostavaji rocne nekolik miliard...
A mimochodem, uplne vidim ten zakon, kterej tohle bude resit - vsichni dopravci, kteri chcou jezdit lukrativni trasy, musi jezdit zdarma na okalkach. Toto obecne platne pravidlo se netyka spolecnosti Ceske drahy, a.s.
Zakon jako noha:-))

BTW - uz jsem to tady jednou psal - co je lukrativnejsi sektor zdravotnictvi - plasticka chirurgie nebo LDN? Kazdej asi rekne, ze to prvni, takze to trosku zamotame - za kazdou utrenou prdel (sebehur) dame provozovateli LDN 5000 korun jako pozornost od statu, protoze se tak chrabne a nezistne stara o starsi spoluobcany. Tak a co je lukrativnejsi ted? Ja bych za toho bura asi ty kozy ozelel a nejaky to hovno bych snesl (tim spis, kdyz bych na to mel zamestnance). No ale nepochybuji, ze by porad byli i taci, co by trvali na tom, ze plasticka chirurgie je vyzobavani rozinek a LDN jsou nevdecna a logicky ztratova cinnost.
Registrierter Benutzer Kuba 
26.08.2008 (16:50)  
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla, takových keců už tu bylo, vždyť stejně všichni víme že v horizontu 10 let nevyjede
  1 ... 13 14 15 16 17 18      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko