Žilina - Od chvíle, kdy České dráhy potvrdily informaci o plánované rekonstrukci 40 osobních vozů financované zpětným leasingem, jsme netrpělivě čekali na podobu modernizovaných vozů. Přestože informace o rozsahu úprav byly poměrně detailní, první skutečný pohled do interiéru vozů Apee141 a Bee240 se železniční veřejnosti naskytl až na červnových Czech Raildays 2008 v Ostravě. Jak se ale přibližuje GVD 2008/2009, kdy by měly být "trnavské" (nebo spíše trnavsko-plzeňské, jelikož podstatná část vozů prochází rekonstrukcí v dílnách firmy MOVO Plzeň) vozy hromadně nasazeny, začínají se objevovat i další hotové kusy. Před několika dny se tak na tratě dostal první modernizovaný vůz z řady Bpee - klimatizovaný velkoprostorový vagon 2. třídy 61 54 20-70 023-4 Bpee239. Podívejte se s námi, jak vypadá uvnitř.
Stejně jako ostatní příbuzní z klanu trnavsko-plzeňských rekonstrukcí, i Bpee 023 dostal nový červený lak, jenž by měl vůz na první pohled identifikovat jako vylepšenou verzi známé klasiky. Oproti dosud představeným vozům je první modernizovaný velkoprostorový vůz 2. třídy opatřen i logem svého současného vlastníka - společnosti ING Lease. Od té si ČD budou čtyři desítky upravených vozů po dobu deseti let pronajímat a následně je opět odkoupí. Na první pohled jsou patrné typické úpravy - třeba chybějící okna na jedné straně nástupních prostorů, jejichž místa zaujaly zásobníky vakuových WC. Ta tvoří, společně s klimatizací a novým centrálním zdrojem energie, základ celé přestavby.
Kromě funkčního chlazení prostoru pro cestující a nových WC se však změny, podobně jako u ostatních řad z letošního roku, v zásadě točí pouze kolem technických prvků vozu - přemostění záchranné brzdy, nová rozvodná skříň, stropní vzduchový kanál pro lepší proudění chladného vzduchu či fotobuňky otevírání dveří do velkoprostorového salónu. Sedačky opět nedoznaly zásadních úprav, i když přečalounění do slušivé modré zajisté potěší. I zde působí sedadla subjektivně měkčím dojmem a sedí se v nich příjemněji než v původní verzi. Jak už ale bylo řečeno dříve, zásuvky 230 V budou cestující hledat marně, stejně jako nové odpadkové koše nebo obklady stěn.
Celkový dojem z rekonstruovaného Bpee zůstává pozitivní - o to víc, když cestující při prvním setkání s touto řadou nečeká žádnou revoluci. Do konce roku by se v provozu mělo objevit dalších několik vozů této řady, přičemž v současném stavu každý lepší vůz na vlacích vyšší kvality bude nesporným přínosem.
Zdroj: ŽelPage

nechme hádek, každému vyhovuje něco jiného, až bude složení těchto vozů okolo 50:50, budu spokojen, jen jsem chtěl naznačit, že jsou tu i tací, kterým velkoprostory vyhovují.
(Mimochodem nevím, co máte pořád s těmi otlačeninami, v již zmiňovaných německých Bpmz jsem nic takového nezaznamenal, možná to nebude problém velkoprostorové koncepce, ale málem místa v konkrétních typech vozů. U dobře koncipovaného velkoprostoru by měla být možnost si natáhnout nohy pod sedačku před vámi, u uspořádání proti sobě je toto místo nevyužité.)
A ještě jeden příklad ze zahraničí. Pokud mě paměť neklame, skoro všechny japonské denní vlaky (včetně šinkansenů) jsou řešeny jako velkoprostory. U dálkových vlaků jsou sedačky umístěny za sebou ve směru jízdy a ve stanicích, kde se provádí obrat soupravy se každá ze sedaček otočí.
Inak kvalita laku je celkom des - niečo na spôsob 471.002 po Oprave. To už by často aj brigádnici zvládli lepšie.
radekedar: možno dokonca tu: http://www.zelpage.cz/zpravy/5973
Vladan: pýtali sme sa na to priamo výrobcu; všetko sa v zásade odôvodňuje tým, že nič extra nebolo objednané. Platí hlavne pre obklady a povrchy, ktoré nie len že zostali pôvodné, ale aj v pôvodnom stave po 12 rokoch jazdenia.
Libcha: ak je to možné, jedine klimatizácia! Otvorené okno pri V>100 km/h je humus, hlavne ak je zvírený prach. Sorry, ultras, ale kukať vyklonený z okna je fajn tak akurát pre vyhliadkové jazdy...
Košičan: opatrne s tou klimatizáciou. Ak je tam skutočne tá Techklima (a ak ma pamäť a záznam z CRD neklame, tak je), potom to ešte môže byť sranda. Dnes ráno v tom bolo pomerne chladno, ale zase je pravda, že ráno vôbec bolo celkom chladno :)
Technická: Bmpeer majú stropný kanál pre klimatizáciu; Beer, Bpeer, Bmeer nie.
zdenek84: 8 Apee, 5 Aee, 7 Bpee, 20 Bee
zirecek: ak zdanie neklame, poťah je zhodný s Bee240, Bmz241 a veľmi podobný vzoru, ktorý má ZSSK v Bmpeer a 813.
U velkoprostoru bych musel hledat místo u stolku, která bývají obvykle zabraná jako první (ideálně hlučnou rodinkou nebo partou hlupáků, že po čtvrt hodině nuceného poslechu máte chuť vrazit si do uší hřebíky) a je tam snad ještě méně místa než v obsazeném Bmz. O hluku a subjektivním pocitu z hromady lidí nemluvě.
Uf, tak, to se mi ulevilo :) Doufám, že se tyhle podivné autobusové věci nebudou moc šířit...
A vůbec, ty sedačky vypadají podle fotek jako pytle. Je to nějak podobně těm v Beer? Připadá mi, že nemají žádné tvarování.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
