..: Něco o plánovaném napojení letiště Mošnov na železnici. :..

Ilustrační obrázekMošnov - O záměru přivést koleje k mezinárodnímu letišti Leoše Janáčka jste už možná někteří četli, či slyšeli - informace to není nijak nová. Jelikož se mi však do rukou dostalo oznámení o záměru samotném, které na svých třech stech stránkách podává podrobnější informace, rozhodl jsem se ty nejdůležitejší sepsat a podělit se o ně s vámi. Jedná se totiž o první účelně budovanou „osobní letištní kolej“ u nás, a ač délkou nepříliš zajímavou, půjde o relativně rozsáhlou stavbu. Celý název záměru zní: „Rekonstrukce a zkapacitnění trati Studénka – Mošnov“, a i z pohledu do mapy je tedy více než zřejmé, že se bude týkat trati 325 ze Studénky do Veřovic, konkrétně úseku Studénka – Sedlnice. Počítá se s rekonstrukcí železničního svršku a spodku, a všech traťových staveb tak, aby bylo dosaženo traťové rychlosti 90 km/h a umožněna zábrzdná vzdálenost 700 m. Zároveň bude část trati 325, spolu s nově vybudovanou spojkou do Mošnova, elektrifikována podobným způsobem, jako nedaleká trať 316 (ovšem bez AVV).

Varianty

Dlužno podotknout, že dotčené instituce dostaly k posouzení dvě varianty stavby. První jsem zde zběžně popsal, druhá počítala se zaústěním posledních cca 900 m trati do podzemního tunelu, který by vyústil pod letištní budovou. Pod zemí by byla situována i budoucí dopravna Mošnov. Ač se tato varianta jevila jako nejšetrnější k životnímu prostředí i stávající zástavbě v okolí Mošnova, nevyhovovala by z hlediska vlivu na podzemní vody.

Studénka

Stávající 4. (štramberské) nástupiště bude u obou kolejí (15 i 17) rekonstruováno, nová výška nástupní hrany bude 550 mm nad temenem kolejnice (současný standard). Délka nástupiště u koleje č. 15 (blíž staniční budově) je projektována na 170 m, na 17. koleji to je metrů 80. Obě nástupní plochy budou vybaveny přístřeškem pro cestující. Dále dojde k propojení kolejí 5 a 5a, které od sebe v současné době dělí zarážedlo a rampa před staniční budovou (ze strany trati 270) – ta bude kvůli tomuto účelu bude zúžena tak, aby kolej mohla probíhat před budovou, vedle třetí koleje.

Dále bude trať pokračovat po téměř nezměněné trase až k Sedlnicím, dojde však k rekonstrukci 6 mostů, 6 propustků a úpravě dvou silničních nadjezdů. O protihlukových stěnách se neuvažuje, pouze u dotčených budov budou vyměněna okna za nová, omezující hluk. Dva nové úrovňové železniční přejezdy vyrostou na kilometrech 1,430 a 2,430. V km 4,335 – 5,296 bude zřízena nová výhybna Bartošovice, ovládající jednu průjezdnou (100 km/h) a dvě předjízdné koleje o délce 700 m a povolené rychlosti do 60 km/h.

koleje 5 a 5a Ilustrační obrázek Čtvrté nástupiště ve směru do Veřovic Čtvrté nástupiště ve směru od Veřovic
  • Výřez z fotomapy ukazuje žst Studénka, a její plánované úpravy. Další snímky podrobněji zachycují současný stav.

Sedlnice

V km 6,531 ve směru od Studénky bude instalována výhybka (typ J49 – 1:18,5 – 1200 typ III), s navazující odbočnou kolejí, navrženou na rychlost 95 km/h, Od Sedlnic bude možnost odbočení v km 7,187, kde bude položena druhá výhybka (typ J49 – 1:11– 300), od níž bude pokračovat odbočná kolej s rychlostí do 50 km/h. Třetí výhybkou bude transformátorová J49 – 1:14, umístěná ve směru od budoucí dopravny Mošnov na rozvětvení trati ve směrech Studénka a Sedlnice. Rovněž bude postavená nová zastávka Sedlnice, sloužící cestujícím, kteří využijí nových spojů do Mošnova (stávající stanice totiž leží až za odbočkou.)


Letištní talent

Mošnov

Na nově postaveném úseku ze Sedlnic do Mošnova vyrostou dvě zastávky – první ponese jméno Mošnov – průmyslová zóna, druhou bude konečná stanice dopravna Mošnov. Její dvě kusé koleje bude větvit výhybka S49 1:9300, mezi nimi se bude nacházet ostrovní nástupiště o délce 170 m, a jako všechny nové či upravené zastávky bude i ono mít nástupní hranu 550 mm nad temenem kolejnice. Ovládání dopravny, jakož i celé infrastruktury trati, dostane na starost žst. Studénka, a následně řídící dispečerské středisko v Ostravě.

Ilustrační obrázek
  • Mapa celé trati ze Studénky do Mošnova. Červeně je stávající úsek trati 325, který projde rekonstrukcí, zeleně je nová trať (náčrtek od ruky, proto omluvte možné nepřesnosti)

Zdroj: cenia


Martin Grill Poslat mail autorovi | 29.8.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Filous  mail  
29.08.2008 (18:41)  
Číslo nové trati bude stejné jako Veřovice-Studénka?(325)
registrovaný uživatel Thorm  mail  
29.08.2008 (16:45)  
Poznámka k využití trati do Mošnova: podle starších zpráv je letiště pouze jeden důvod stavby této trati. Mnohem důležitejší a potřebnější je využití linky průmyslovou zónou - má tam být údajně v budoucnu až několik tisíc zaměstnanců (z velké části dojíždějících z Ostravy) ale hlavně (!!) potřeba carga pro zónu (dodavatelé Hyundaie ap.). Letiště je ale marketingově mnohem zajímavější, tak se mluví jenom o něm.
29.08.2008 (16:00)  
No mě by fakt zajímalo jak hustej takt, dá-li se o nějakém vůbec hovořit, tam bude, protože i kdyby těch letadel přistávalo 10 denně, tak určitě cestující všichni nepojedou vlakem. Doporučuji navštívit diskuzi na konkurenčním webu se začátečním písmenem "K" o rychlodráze na letiště Praha. Tam se nedávno možné nárůsty jednotlivých letišť také probíraly a co jsem tak pochytil, tak nebýt dotací ze strany krajů, tak tu "normálně" funguje jen to letiště v Praze. Ostatní spíše upadají.
29.08.2008 (15:56)  
Pojem "zkapacitnění trati" je docela úsměvný. Jede tam v lepším případě jeden vlak za 30 minut, propustnost trati řekněmě 6 vlaků za hodinu.
Vedle nádraží v Sedlnici jsou sklady ropných produktů, celkem 10 zásobníků. Zda to je surová ropa nebo hotové produkty nevím. Ale patrně to bude součást "státních hmotných rezerv". Tyhle sklady "za bolševika" hlídala a obsluhovala armáda (podobné jsou ve Šlapanově a Kostelce i Heřmanova Městce).
registrovaný uživatel Web 
29.08.2008 (15:47)  
Deadeye, Martin Grill: Když koukáte na timetable, tak si musíte všimnout toho, že tam z těch vašich 30 odletů je vždycky pět ve stejný trase a ve stejnej čas. To sou nějaký codeshare aerolinek. Tak bych se rád znovu zeptal, jaká poptávka se pro těch 5-7 letadel předpokládá? :-) Ještě doporučuji vzít úvahu i kapacitu těch letadel - z Prahy většinou ATRka pro nějakých (MAX!! rozhodně ne pravidlo) 60-70 lidí, z Vídně SAAB pro legračních 34.
registrovaný uživatel konca 
29.08.2008 (14:49)  
Bohužel klasika českých železničních projektů: dokonale přesné detaily o použitých výhybkách, ale ani ponětí o tom, kolik to bude celé stát a odhad počtu cestujících, příjmy, resp. ve výsledku jaká bude roční provozní ztráta, kdo jí bude hradit atd. Nedivme se že železniční projekty toho typu nemůže při takové přípravě nikdo rozumně hospodařící brát vážně.
registrovaný uživatel Foxx  mail  
29.08.2008 (14:23)  
Deadeye: V Mošnově je pravidelných letů 5-7 za den (3x až 4x ČSA do Prahy 1x až 3x CCA do Vídně a teď Polet do Ruska párkrát za týden). Přes léto k tomu přibudou chartery k moři, ale kdo s tím bude jezdit od řína do března to netuším...
29.08.2008 (14:13)  
ad Vlak, no jo, ale co ja to za vlak, tedy kdyz se projekt o vozidlech nezminuje, takze jde jen o umelecky navrh?

Jinak na Mosnove je tusim nejakych 20 az 30 pravidelnych odletu a priletu, plus turisticke, tech je 0 az 10 nejcasteji. Takze to neni 5 az 7 letu denne. A provoz bude urcite narustat.

Jinak jaka je predpokladana cena realizace?
29.08.2008 (14:06)  
Na obrázku je Ostrava airport expres, něco jako Gatwick Express ...
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
29.08.2008 (14:02)  
Ještě malá poznámka k výh. Bartošovice, kolejiště které tam bylo, vlečkový areál, kolejiště bylo po revoluci rozkradeno, údajně si nikdo ničeho nevšiml, přišlo se na to až po několika letech. Co ve skutečnosti měla armáda v okolí Mošnova bylo vždy opatřeno záhadou, jako dítěti mi vždy tvrdili že tam rusáci mají haly v podzemí pro stíhačky a obrovské sklady PHM. Blízkost stretegické Ostravy by tomu mohla dávat zapravdu. Pokud někdo víte, nejlíp bývalí lampasáci od Mošnova, déjte vědět co vše armáda měla v okolí Mošnova.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko