Aktualizováno: Praha - České dráhy několik dní po vyhlášení výběrového řízení na modernizaci 6 jídelních vozů na řadu ARmpee61 a dodávku 17 řídicích vozů řady 954 vyhlásily hned dvě další výběrová řízení. Kromě očekávané 34kusové modernizace vozů Bdt279 na řídicí vozy řady 961 vypisují i zcela nečekaný tendr na modernizaci všech 37 kusů motorových vozů řady 842. Vše může souviset i s tím, že nákup jednotek Desiro podle zdrojů blízkých ČD uvázl na mrtvém bodě a s největší pravděpodobností k němu vůbec nedojde.
Jeden řídicí vůz řady 961 = 29 milionů
První zmínky o vozech řady 961 padly již před více než rokem v plánu na modernizaci vozového parku osobní dopravy Českých drah. Ze zadání VŘ na dodávku vozů řady 961 vyplývá, že dráhy mají zájem o 34 kusů vzniklých přestavbou z vozů Bdt279, které mají být dodány v průběhu 47 měsíců od zadání zakázky. Celková cena je odhadována na 990 milionů Kč (bez DPH). Je pravděpodobné, že se do soutěže se přihláší i český výrobce Škoda Transportation, který na vlastní náklady v šumperské továrně Pars již takový vůz vyvíjí. Řídicí vůz má být po rekonstrukci schopen provozu rychlostí až 140 km/h a získat místa k sezení ve velkoprostorových salónech 1. i 2. třídy, bezbariérové WC s uzavřeným okruhem a univerzální prostor pro přepravu kočárků, jízdních kol a větších spoluzavazadel.
842 - neočekávaná modernizace
Druhou vyhlášenou zakázkou je modernizace všech 37 motorových vozů řady 842 v majetku Českých drah. Podobně jako u vozů řady 961 má být celý proces hotov do 47 měsíců od uzavření kontraktu. Při rekonstrukci půjde zejména o nahrazení agregátů LIAZ modernějšími jednotkami s nižší spotřebou i produkcí škodlivých exhalací, dosazení moderního WC s uzavřeným okruhem, opticko-akustického informačního systému a dálkově ovládaného akustického majáku VPN a vnitřních nápisů v Brailově písmu pro nevidomé. Za předpokládanou cenu 445 milionů korun bez DPH tedy půjde o výraznou modernizaci, kdy cena jednoho kusu přesáhne sumu 12 milionů. Stejně jako předchozí, i tato zakázka by měla být zhotovena do 47 měsíců od podpisu smlouvy.
Další výběrová řízení na modernizace jsou na obzoru
V blízké budoucnosti se rýsuje uzavření dalšího výběrového řízení. A to na modernizaci dalších kusů vozidel na řadu 814. ŽelPage to v připravovaném rozhovoru potvrdil náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu, Ing. Petr Moravec. Konečný počet jednotek 814 a 814.2 by dle jeho slov měl být 157 kusů motorových souprav.
Zdroj: www.isvzus.cz - Modernizace motorových vozů řady 842, Modernizace osobních železničních vozů Bdt279 na řídicí vozy řady 961, ceskedrahy.cz

842 - pokud to bude skutečně remotorizace pak (a bude dobře udělaná) by to mělo citelně zvednout spolehlivost, to asi není od věci, jako vždy bude důležité co a za kolik že... Jo a co máte s těmi 20 lety stáří? Snad maximálně prototyp, a ani ten ještě těsně ne. Sériové kousky jsou dnes 15 let. Leda že by se počítal i ten čas který uplyne než se ta modernizace provede :(
961 - určitě ano, ačkoliv se mi zdá že by nebylo od věci napřed vidět prototyp než se to objedná hromadně. Oddíl první třídy bych do toho necpal, domnívám se že od toho jsou samostatné vozy. Na 954 to bylo trochu jiné, ty krátké vlaky s kterýma to jezdí nikde jinde první třídu nemají šanci nabrat. Nebylo by na místě 961 vybavit elektromagnetickou kolejnicovou brzdou? Přecejen by citelně zlepšila brzdná procenta soupravy a v situacích typu Studénka by mohla i zachránit některé životy...
Stejně ale časem (především jak bude jezdit 380) bylo potřeba mít i nějaké řidičáky na Vmax 200kmh, do souprav k mz-tám. Když na to konečně budeme mít loko i vagony (ne sice moc ale přecejen) tak aby nebyla zbytečná překážka u řidičáků. Klidně bych začal dvěma prototypama, ať se vyzkouší, ani by to nemělo stát majlant. Předpokládám samozřejmě novovýrobu tak jako u mzet.
http://www.isvzus.cz/usisvz/usisvz01037.do
tedy konkrétně:
http://www.isvzus.cz/usisvz/usisvz01005Prepare.do?znackaForm=6002027502002
http://www.isvzus.cz/usisvz/usisvz01005Prepare.do?znackaForm=6001857802001
A co se týká řídících vozů, myslím, že se užijí. Rekonstrukce 842 po 20ti letech provozu vidím ještě taky jako smysluplnou, přijde jen na to co se všechno bude dělat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











