..: Novinky jízdního řádu 2009 v ČR :..

Obálka JŘ 2008/9, foto: ČD Praha (průběžně aktualizováno) - Dnes od desáté hodiny dopolední proběhla na pražském hlavním nádraží tisková konference Českých drah k jízdnímu řádu 2009, platnému od 14. prosince tohoto roku do 12.12.2009. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek a změn.

Kromě tiskových zpráv jsme nahlédli také do tištěného jízdního řádu, který si ode dnešních 11:00 k mání v obvyklých předprodejních místech a prohlížet na webu Českých drah. Spojení si nově můžete najít nejen v internetovém vyhledávači spojení IDOS, ale - vůbec poprvé - i zcela zdarma stáhnout jako aplikaci pro operační systém Windows. Jízdní řád letos poprvé nevydává státní dopravce, nýbrž správce železniční infrastruktury, státní organizace SŽDC.

Co naše čtenáře často zajímá, je řazení dálkových vlaků, které dnes na ŽelPage též zveřejňujeme, a to pravděpodobně naposled v této podobě. Nový systém skupina řadičů právě připravuje.

O změnách v tarifu jsme již informovali. Co je asi nejkontroverznější novinkou tohoto jízdního řádu? Nepatrná poznámka R 1 a 2 uvedená u spojů SC 500, 502, 505, 507 a 509, která vylučuje použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dny se špičkovou frekvencí, což jsou všechny pátky/pondělí, a dny předcházející státním svátkům. Zakoupili jste si In-Kartu se slevovým programem, aby vás místenka stála 86 Kč? Tak od 14.12. nebudete mít místenku ani za rovných 100 Kč, ale rovnou za klasických 200 Kč, jako každý občasný cestující.

GVD 2009: delší trasy, o něco méně spojů

České dráhy budou v době platnosti nového jízdního řádu denně vypravovat průměrně 7187 spojů, což oproti současným skoro osmi tisícům představuje mírný pokles. Objem dopravních výkonů ovšem vzroste až o 3,6 %, a to zejména díky prodloužení některých spojů a dalšímu posílení dálkové dopravy. Celkem na české koleje podle nového grafikonu vyjede 18 vlaků pod obchodní značkou SuperCity, 54 spojů kategorie EuroCity, 11 InterCity, 12 expresů a 7 nočních spojů kategorie EuroNight. Naopak regionální doprava se dočká mírné redukce v rozsahu asi 1,1 %, pod niž se podepisuje především rušení některých kratších výkonů. Obecně tak oslabí zejména klasické lokálky provozované motorovými vozy řady 810 s trasou do 15 km.

Národní dopravce v současnosti nemá vypracovaný odhad vývoje počtu cestujících. Připouští přitom možnost určitého poklesu kvůli výlukám a nepravidelnostem v místech modernizací. I s ohledem na probíhající stavební práce České dráhy chtějí více upozorňovat cestující na informace o výlukách.

Dálková doprava: více vlaků vyšších kategorií a prodloužení tras

V mezistátní dálkové dopravě nedojde k zásadním změnám, ale spíše k optimalizacím, jež by cestujícím měly přinést rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemských velkých měst. Nejzásadnější změnou je prodloužení trasy vlaků EuroCity z Německa až do Brna, díky čemuž moravská metropole nově získá spojení s Prahou vlaky vyšších kategorií v hodinovém taktu. Vlak EC 176 Alois Negrelli do Hamburku bude z Brna vyjíždět již v 5:41 a do Prahy-Holešovic dorazí v 8:29. V opačném směru zase obratový EC 179 nabídne pozdní večerní spojení z Prahy v 21:30 a do Brna dorazí čtvrt hodiny po půlnoci. Spojení obou měst posílí i nový spoj EuroCity do Bratislavy — EC 274/5 Slovan, který oproti dnešnímu rychlíku se stejným názvem pojede přes Pardubice, EC 276/7 František Křižík, i nový pár přímých vlaků EC 344/5 Avala do Bělehradu, jenž v sezóně poveze i kurzové vozy do balkánských destinací. Do Brna bude rovněž prodloužena trasa EC 379 Carl Maria von Weber ze severoněmeckého letoviska Binz. Pouhý rok po svém zavedení jsou tak nahrazeny brněnské expresy a celodenní hodinový interval dálkových vlaků narušují pouze tři povinně místenkové spoje SC Pendolino, které nejspíš ve snaze aspoň někoho donutit k jejich použití nejedou navíc, ale přibližně v polohách systémových hodinových spojů.

České dráhy jako jeden z hlavních kladů nového GVD uvádějí i zlepšení pro cestující do rakouské metropole. Počet přímých vlaků mezi Prahou a Vídní se zvyšuje z 12 na 16, z toho čtyři vlaky SuperCity, které nově umožní jednodenní návštěvu Vídně výhradně s použitím pendolina. Počet spojů z Brna zůstává beze změny, pouze tři páry pravidelných rychlíků budou nahrazeny vlaky EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich a EC 76/77 Gustav Klimt. Prvním ranním spojením z českého hlavního města do Vídně se nově stává povinně místenkový SC 15 Smetana (odjezd 5:57), posledním z Rakouska do Prahy pak EC 70 v 18:58.

Po několika letech beze změny skončí v GVD 2008/2009 přímé spojení Prahy a Lublaně. Známý Jože Plečnik bude přeřazen do kategorie EuroCity a jeho cílovou stanicí se stane Salzburg Hbf. Důvodem změny trasy z Lince jsou zejména rozsáhlé stavební práce v Rakousku, jež negativně ovlivňovaly jízdní doby. Pro cestu do Lublaně jej však lze využít i nadále: ze Salcburku navazuje vlak ÖBB-EC 113 ve směru Villach, Ljubljana a Zagreb gl.kol. Jízdní doba této kombinace, i s 25 minutami na přestup, je přitom o 5 minut kratší než dosud. Při cestách do Grazu, jedné z hlavních destinací dnešního Ex 101, bude možné použít některý spoje ve směru Wien Südbf., odkud již navazují přímé spoje do Grazu. Souprava Jože Plečnika i nadále poveze posilové vozy Praha - České Budějovice, díky čemuž zůstane zachován ostrý kontrast vozidel v rámci jediného vlaku.

Noční spoje: návrat Metropolu a první EuroNight do Košic

Novinku máme i v přepravě na Slovensko. Po letech tradičního vedení vlaků se objevuje i zde spoj Euronight 424/425 Slovakia. Jeho časová poloha ho bohužel činí poněkud neatraktivním například pro cesty do Tater (příjezd již v 5:37) nebo do Pardubic (příjezd 5:20), v případě cesty ze Slovenska. Ten poveze rovnou dva autovozy - do Popradu i Košic a jeho souprava by měla posunout nechvalně známou noční relaci na novou kvalitativní úroveň. Výrazně byl redukován počet zastávek - například mezi Žilinou a Olomoucí vlak nestojí vůbec. Ostatní noční vlaky na východ Slovenska zůstávají zachovány víceméně v současné podobě, včetně posilového R 446/447 Vihorlat.

Na české území se po několika letech vrací noční spojení Budapešti, Bratislavy, Vídně a Berlína vlakem EN 476/477 Metropol, ktorý poveze autovůz z Vídně do stanice Berlin-Wannsee.

Hned dvě varianty budou nabízeny k cestě do švýcarského Zürichu, obě ovšem s výraznou zajížďkou: jedna zůstává tradičně vlakem R 206/207 Matthias Braun s přepojením v Salzburgu na EN Wiener Walzer, kam pojede nově s lůžkovým vozem do Záhřebu namísto Benátek; druhá vzniká prodloužením někdejšího CNL Semper Dresden - Basel - Zürich z Drážďan do Prahy pod novým jménem EN 459 Canopus. Z Prahy pojede spojený s EN 456/457 Phoenix do Amsterdamu. Ke škodě je, že obě spojení do Zürichu mají v obou směrech podobné časy odjezdu a příjezdu a tak si spíše konkurují, než aby se doplňovaly.

O dalších novinkách budeme během dne informovat. Podrobnosti z regionů přineseme v samostatných zprávách.

Zdroj: ŽelPage, ČD, Jízdní řád 08/09 (SŽDC); Text: Josef Petrák, JTB, Adys


Honza Beránek / JTB | 24.11.2008 (16:34)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 11 12 13 14 15 ... 28      Zpráv na stránku:   
25.11.2008 (18:23)  
2 M: Uz je to asi reakce pozdni, kazdopadne uvaha s rohlikama je trosku spatne. Kdyz chce 1000 lidi 1 rohlik, je pro me mnohem lepsi prodat vsech 500 a mit plny zisk, nez aby mi jich 500 zbylo, coz by byla ztrata. To je uplne to nejhorsi, co se muze podnikateli stat - vyrobit nebo nabidnout vice, nez je schopen prodat. Takze jako prodejce rohliku bych spis zvedl ruku pro 500 rohliku. Prikladu samozrejme na dnesnim trhu nespocet. Idealni by bylo, kdyby se naslo 500 lidi, co by koupilo 500 rohliku. Coz teda nenastane skoro nikdy. Kazdopadne CD se budou alespon v techto pripadech chovat jako kazdy spravny podnikatel - snizi poptavku tim, ze zvysi cenu. On ten stred se vzdycky nekde najde... Na druhou stranu by bylo mozno snizit i naklady a zvysit nabidku za stejnou cenu :-)

Btw. Ja budu trebas rad, kdyz se z Prahy jednou za cas (cca 2x do mesice) v patek svezu Pendolinem do Ostravy (nebo i opacne v nedeli), aniz bych si musel 14 dni dopredu kupovat mistenku. Stejne tak s eLiskama. Na co to je, kdyz si eLisku na patek muzu koupit jenom 5 a vice tydnu dopredu?
registrovaný uživatel Jirsik 
25.11.2008 (18:01)  
Tuhle mi někdo z admin napsal , že M je starej provokatér. To jen pro info.
Nemám problém s přestupováním, hlavně když se člověk dostane tam kam chce. Komfort je mě taky celkem volnej. Jasně, že je lepší Bee a nebo Beer než B, ale hlavně když to jede. A ani tady nejde o to jestli bude R stavět ve Žďáře ( mimochodem staví i Přibyslav a Tišnov oba cca 5000 obyvatel ). Jde o to, že se děje kampaň - Auta stojí, vlaky jedou, ale jak mám jet, když není čím. Proč na koridoru v noci vlaky jezdí, a na 250 není ani jeden pár nočního rychlíku?
Michal Janko: Žďár - Praha 2:30
25.11.2008 (17:29)  
hali: Souhlasím. Ta trať je dvoukolejná v celé délce a zbytečně málo využívaná. Je to škoda. I když používám skoro vždy spojení přes Pardubice, není důvod, proč by se měla uprostřed republiky vytvářet dopravní díra. Když je to snadno proveditelné, mohlo by se snadněji cestovat i ze Žďáru do Prahy (cestovní dobu odhaduji na 2.00 h) či z Čáslavi do Brna (tam by to šlo i pod 2 h). Dvouhodinový takt bez zastavování v městečkách od 4.00 do 22.00. Když se můžu nově dostat z Trutnova do Brna po půl deváté večer (a to není žádný koridor!), proč by to nemohlo jít na Vysočině?
Tedy, hali, upřímnou soustrast. Bohužel si myslím, že ani VRT by to nevyřešilo. Zas byste byli hlavně tranzitní region.

Ví někdo, jaké ratio stálo za zrušením Pannonie?

Expresní vlaky vyšší kvality by se uživily i v relaci Brno--Přerov--Ostrava.
registrovaný uživatel vojtik 
25.11.2008 (17:01)  
Protože si ČD nezaplatili reklamu na titulní straně.
25.11.2008 (16:44)  
Předpokládal jsem, že na titulní straně JŘ bude nová modla ČD, lokomotiva řady 380. JAKTO ŽE TAM NENÍ???
registrovaný uživatel M 
25.11.2008 (16:39)  
Proc je to nesmysl? Protoze je to delsi? Co je na tom delsiho? Trasa Praha-Brno? Jenze tyhle rychliky se spojenim Prahy a brna nijak nesouvisi, tyhle rychliky jsou o spojeni Prahy (a pripadne snad Brna) s ostatnima mestama mezi nima. A kde se obslouzi vic lidi? V Jihlave nebo Zdare?
POkud by rychliky Praha-Brno jezdily pres Jihlavu, tak se usetri na rychlicich Jihlava-Brno. Soucasne by se nejak dalo napojit na Prahu i Znojmo.

PS: Pokud tam bude jednokolejka, tak to nesmysl asi je:-)
registrovaný uživatel M 
25.11.2008 (16:35)  
Hali - at to vede kudy chce - hlavne at to v tech prdelich nezastavuje. Takze asi takto...

Pokud maji jezdit rychliky Praha-Brno pres Zdar, tak proc to neudelat Praha-Pardubice-Chrudim-Hlinsko-HB-Zdar-Nove Mesto-TIsnov-Brno? Pripadne pres Ledecko. Vzdyt vsude tady ziji lide a vsichni tihle lide by si kvalitni spojeni zaslouzili. Takze jestli bojovat za rychliky pres HB, tak bojujme o za rychliky pres Hlinsko v Cechach...

Co se tyce rychliku pres Trebic, tak proc ne - pro spojeni Prahy s brnem to stejnak nikdo (doufam!) nepouziva, tak at to snad jezdi tam, kde je to nejvic potreba, ne? Zdar si holt prestoupi v HB na osobacek a Tisnov to ma rychlejsi pres Brno a CT.
Jedina otazka, co zbyva zdopovedet - jestli by spojeni Prahy s Jihlavou a Trebici musel zajistovat vlak, kdyz je tam dalnice
registrovaný uživatel Hali 
25.11.2008 (16:34)  
Taky doufám, že "ti kompetentní" to trasování přes Jihlavu pochopí jako nesmysl. Žijeme ale v době, kdy je možné všechno
registrovaný uživatel zdenda 
25.11.2008 (16:23)  
Hali: rychlíky z Prahy přes JI a TR jsou nesmysl.
registrovaný uživatel Hali 
25.11.2008 (16:21)  
A samozřejmě je řeba nezapomenout na naše komunální politiky. Máme buhužel velkou nevýhodu. Na severu se argumentuje spádovostí Pardubic a Hradce, na jihu je Jihlava, kterou trať Havlíčkův Brod - Žďár - Brno nezajímá, jsou tam dokonce "tlaky", aby rychlíky Praha - Brno jižní trasou jezdily přes tzv. krajské město Jihlavu a Třebíč. A Havlíčkův Brod zůstává tak nějak neutrální, tomu v obou případech nic nehrozí, jsou stále na trase. Snad jen pár nadšenců, kteří si pamatují v HB vlaky EC.
Zajímavé také je, že kompetentní lidé z Jihlavy, kterým byla v oku plánovaná VRT přes Vysočinu, najednou po zjištění, že o ní má zájem sever (Pardubicko), tak obrátili a chtějí patřičné trasování okolo dálnice, tedy s napojením na Jihlavu. Je to prostě jen a jen lobování a boj o co největší výhody, kde někteří mají silnější lokte. I když spoustu odpůrců VRT teď urazím, moc a moc si přeji, aby vedla svou původní naplánovanou trasou okolo HB a Žďáru (tzv. severní varianta Vysočiny). Jen ne proboha kolem dálnice ani Pardubic
  1 ... 11 12 13 14 15 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko