..: Novinky jízdního řádu 2009 v ČR :..

Obálka JŘ 2008/9, foto: ČD Praha (průběžně aktualizováno) - Dnes od desáté hodiny dopolední proběhla na pražském hlavním nádraží tisková konference Českých drah k jízdnímu řádu 2009, platnému od 14. prosince tohoto roku do 12.12.2009. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek a změn.

Kromě tiskových zpráv jsme nahlédli také do tištěného jízdního řádu, který si ode dnešních 11:00 k mání v obvyklých předprodejních místech a prohlížet na webu Českých drah. Spojení si nově můžete najít nejen v internetovém vyhledávači spojení IDOS, ale - vůbec poprvé - i zcela zdarma stáhnout jako aplikaci pro operační systém Windows. Jízdní řád letos poprvé nevydává státní dopravce, nýbrž správce železniční infrastruktury, státní organizace SŽDC.

Co naše čtenáře často zajímá, je řazení dálkových vlaků, které dnes na ŽelPage též zveřejňujeme, a to pravděpodobně naposled v této podobě. Nový systém skupina řadičů právě připravuje.

O změnách v tarifu jsme již informovali. Co je asi nejkontroverznější novinkou tohoto jízdního řádu? Nepatrná poznámka R 1 a 2 uvedená u spojů SC 500, 502, 505, 507 a 509, která vylučuje použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dny se špičkovou frekvencí, což jsou všechny pátky/pondělí, a dny předcházející státním svátkům. Zakoupili jste si In-Kartu se slevovým programem, aby vás místenka stála 86 Kč? Tak od 14.12. nebudete mít místenku ani za rovných 100 Kč, ale rovnou za klasických 200 Kč, jako každý občasný cestující.

GVD 2009: delší trasy, o něco méně spojů

České dráhy budou v době platnosti nového jízdního řádu denně vypravovat průměrně 7187 spojů, což oproti současným skoro osmi tisícům představuje mírný pokles. Objem dopravních výkonů ovšem vzroste až o 3,6 %, a to zejména díky prodloužení některých spojů a dalšímu posílení dálkové dopravy. Celkem na české koleje podle nového grafikonu vyjede 18 vlaků pod obchodní značkou SuperCity, 54 spojů kategorie EuroCity, 11 InterCity, 12 expresů a 7 nočních spojů kategorie EuroNight. Naopak regionální doprava se dočká mírné redukce v rozsahu asi 1,1 %, pod niž se podepisuje především rušení některých kratších výkonů. Obecně tak oslabí zejména klasické lokálky provozované motorovými vozy řady 810 s trasou do 15 km.

Národní dopravce v současnosti nemá vypracovaný odhad vývoje počtu cestujících. Připouští přitom možnost určitého poklesu kvůli výlukám a nepravidelnostem v místech modernizací. I s ohledem na probíhající stavební práce České dráhy chtějí více upozorňovat cestující na informace o výlukách.

Dálková doprava: více vlaků vyšších kategorií a prodloužení tras

V mezistátní dálkové dopravě nedojde k zásadním změnám, ale spíše k optimalizacím, jež by cestujícím měly přinést rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemských velkých měst. Nejzásadnější změnou je prodloužení trasy vlaků EuroCity z Německa až do Brna, díky čemuž moravská metropole nově získá spojení s Prahou vlaky vyšších kategorií v hodinovém taktu. Vlak EC 176 Alois Negrelli do Hamburku bude z Brna vyjíždět již v 5:41 a do Prahy-Holešovic dorazí v 8:29. V opačném směru zase obratový EC 179 nabídne pozdní večerní spojení z Prahy v 21:30 a do Brna dorazí čtvrt hodiny po půlnoci. Spojení obou měst posílí i nový spoj EuroCity do Bratislavy — EC 274/5 Slovan, který oproti dnešnímu rychlíku se stejným názvem pojede přes Pardubice, EC 276/7 František Křižík, i nový pár přímých vlaků EC 344/5 Avala do Bělehradu, jenž v sezóně poveze i kurzové vozy do balkánských destinací. Do Brna bude rovněž prodloužena trasa EC 379 Carl Maria von Weber ze severoněmeckého letoviska Binz. Pouhý rok po svém zavedení jsou tak nahrazeny brněnské expresy a celodenní hodinový interval dálkových vlaků narušují pouze tři povinně místenkové spoje SC Pendolino, které nejspíš ve snaze aspoň někoho donutit k jejich použití nejedou navíc, ale přibližně v polohách systémových hodinových spojů.

České dráhy jako jeden z hlavních kladů nového GVD uvádějí i zlepšení pro cestující do rakouské metropole. Počet přímých vlaků mezi Prahou a Vídní se zvyšuje z 12 na 16, z toho čtyři vlaky SuperCity, které nově umožní jednodenní návštěvu Vídně výhradně s použitím pendolina. Počet spojů z Brna zůstává beze změny, pouze tři páry pravidelných rychlíků budou nahrazeny vlaky EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich a EC 76/77 Gustav Klimt. Prvním ranním spojením z českého hlavního města do Vídně se nově stává povinně místenkový SC 15 Smetana (odjezd 5:57), posledním z Rakouska do Prahy pak EC 70 v 18:58.

Po několika letech beze změny skončí v GVD 2008/2009 přímé spojení Prahy a Lublaně. Známý Jože Plečnik bude přeřazen do kategorie EuroCity a jeho cílovou stanicí se stane Salzburg Hbf. Důvodem změny trasy z Lince jsou zejména rozsáhlé stavební práce v Rakousku, jež negativně ovlivňovaly jízdní doby. Pro cestu do Lublaně jej však lze využít i nadále: ze Salcburku navazuje vlak ÖBB-EC 113 ve směru Villach, Ljubljana a Zagreb gl.kol. Jízdní doba této kombinace, i s 25 minutami na přestup, je přitom o 5 minut kratší než dosud. Při cestách do Grazu, jedné z hlavních destinací dnešního Ex 101, bude možné použít některý spoje ve směru Wien Südbf., odkud již navazují přímé spoje do Grazu. Souprava Jože Plečnika i nadále poveze posilové vozy Praha - České Budějovice, díky čemuž zůstane zachován ostrý kontrast vozidel v rámci jediného vlaku.

Noční spoje: návrat Metropolu a první EuroNight do Košic

Novinku máme i v přepravě na Slovensko. Po letech tradičního vedení vlaků se objevuje i zde spoj Euronight 424/425 Slovakia. Jeho časová poloha ho bohužel činí poněkud neatraktivním například pro cesty do Tater (příjezd již v 5:37) nebo do Pardubic (příjezd 5:20), v případě cesty ze Slovenska. Ten poveze rovnou dva autovozy - do Popradu i Košic a jeho souprava by měla posunout nechvalně známou noční relaci na novou kvalitativní úroveň. Výrazně byl redukován počet zastávek - například mezi Žilinou a Olomoucí vlak nestojí vůbec. Ostatní noční vlaky na východ Slovenska zůstávají zachovány víceméně v současné podobě, včetně posilového R 446/447 Vihorlat.

Na české území se po několika letech vrací noční spojení Budapešti, Bratislavy, Vídně a Berlína vlakem EN 476/477 Metropol, ktorý poveze autovůz z Vídně do stanice Berlin-Wannsee.

Hned dvě varianty budou nabízeny k cestě do švýcarského Zürichu, obě ovšem s výraznou zajížďkou: jedna zůstává tradičně vlakem R 206/207 Matthias Braun s přepojením v Salzburgu na EN Wiener Walzer, kam pojede nově s lůžkovým vozem do Záhřebu namísto Benátek; druhá vzniká prodloužením někdejšího CNL Semper Dresden - Basel - Zürich z Drážďan do Prahy pod novým jménem EN 459 Canopus. Z Prahy pojede spojený s EN 456/457 Phoenix do Amsterdamu. Ke škodě je, že obě spojení do Zürichu mají v obou směrech podobné časy odjezdu a příjezdu a tak si spíše konkurují, než aby se doplňovaly.

O dalších novinkách budeme během dne informovat. Podrobnosti z regionů přineseme v samostatných zprávách.

Zdroj: ŽelPage, ČD, Jízdní řád 08/09 (SŽDC); Text: Josef Petrák, JTB, Adys


Honza Beránek / JTB | 24.11.2008 (16:34)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 12 13 14 15 16 ... 28      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
25.11.2008 (16:19)  
No dobre... I kdyby to jako kozi draha skoncilo, tak koho to "zruinuje"? Ve srovnani s jinymi misty v republice mate zeleznicni spojeni spickove. Ze to neni co to bejvalo? Jo, to se stava.
Ze je neco spatne dokaze rict clovek ze Zdaru, z Prachatic, ze Znojma, z Varu a kdo vi odkud vsude. Vsem se asi vyhovet neda... Ve Zdare a HavlBrodu nezatavuje zadne EC - tohle myslim konec sveta neni, sorry...
Stezovani si na "nedocennenost" Zdaru je stejne, jako bych si jako brnak stezoval na to, ze brno nema prime spojeni s Polskem, Mnichovem nebo Grazem...
registrovaný uživatel zdenda 
25.11.2008 (16:03)  
Hali: nevím, jestli 250 skončí jako socialistická trať, jako Kozí dráha, to asi ne, ale zůstane už bohužel jen rychlou spojnicí okresních měst. Co však je pravda, že ty rychlíky jsou záměrně bržděný. Ještě před deseti lety zvládal rychlík cestu HB - Brno za 1h 19 min. Dneska jsou některý úseky modernizovaný se zvýšenou traťovou rychlostí a stejně rychlík jede 1h 32min, což je dost zvláštní. S těmi vagóny je to fakt, ještě před třemi lety tam jezdily Bee, te´d už to jsou zase vypelichaný a ostudný béčka, ale když už jezdí i na EC. Slibovaná zvyšovaná kultura cestování jde naopak do prd...
registrovaný uživatel Hali 
25.11.2008 (15:50)  
Když v roce 2000 z naší trati 250 (Brno-Havlíčkův Brod-Kolín)byly převedeny vlaky EC na Pardubice, byli jsme ujišťováni, že přeci nám zůstala v té době ještě R "Slovenská strela"(s řazením modernizovanými vozy ŽSR).
A ejhle, za rok jsme se dozvěděli, že šlo o omyl,a tak "Strela" pak putovala vrchem jako EC. Co prý chceme, vždyť máme dálkové rychlíky na Cheb, K.Vary, Děvín do Štůrova(i když nevalné úrovně)a Pannonii. Dnes z nich nejezdí ani jeden.
Když před pár lety na jeden rok tady jezdily 2 páry EC, po třech měsících jsme opět byli ujištěni, že šlo o "nedorozumění" a je to jen na rok.Prý to bude kompenzováno jídelními vozy Urblík-Koubec.Ti se ale po roce v tichosti vypařili.Zbyly nám tedy jen Pannonia, Slovan a Jadran nevalné úrovně záměrně "bržděny" aby bylo všem jasné jak je tato trať pomalá.Poslední tzv."vlajková loď" Pannonia je nyní zrušena bez náhrady. A teď už nám zbyly jen tzv. "rychlíky" Praha-Brno s vagóny B doplněnými 2ks Beer (vsadím se , že i ty zmizí jako omyl)stavícími na každé mezi.Dokonce je prý velký problém oprášit alespoň u jednoho páru název "Vysočina", prý je to přežitek a to i přesto, že spousta vlaků nižších kategorií dnes názvy má. Nemůžu se zbavit dojmu, že pro ty "kompetentní" jsme ta socialistická trať která do dnešní doby tzv.nepatří.
A co závěrem:
V prosinci roku 2000 mi jeden kolega v Brně v práci říkal, že skončíme jako kozí dráha. Bohužel, měl velkou pravdu.
Je mi z toho smutno a jedině co můžu, tak nenávidět Pardubicko-Třebovskou "kliku" s jejich kamárády v Praze. Styďte se
registrovaný uživatel waszyn 
25.11.2008 (15:37)  
M: tak lepsi strelec tady byl co si stezoval na otresne spojeni nejake diry pobliz Mlcechvost s Prahou (34 km do centra). Dal jsem si tu praci, nasel jsem si, ze ona ves ma 190 obyvatel, lezi primo na koridoru a jednou za 1-2 hodky pantak na masarycku..
Takova Orlova ma skoro 30 tisic obyvatel a vlak tam nejezdi prozmenu vubec...
registrovaný uživatel Jirsik 
25.11.2008 (15:37)  
M: Ale tady nejde o to, aby jezdil vlak každou hodinu, nonstop a nebo jak jsem napsal v 21 hodin. To ani nepotřebuji. Jen jsem psal, že prostě když z nejakého důvodu přijedu déle než v sedm, a třeba vinnou zpoždění, tak prostě musí člověk čekat do rána a nebo se potloukat celou noc v Kolíně až pojede za několik hodin vlak. A když bych přijel po 23 hodině, tak je to můj problém. Nemyslíš? Ten vlak tu jezdil dost let. Jel jsi jím někdy? Kolikrát tam bylo docela plno, a v tom našem okresním městě vystupovalo dost lidí. No pokud bydlíš na koridoru, tak ti to je celkem volný. T chápu.
registrovaný uživatel M 
25.11.2008 (15:09)  
Zdar - spojeni s prestupem je tam i v sedm. Asi ano, mozna by to spojeni pozdejsi chtelo, ale o cem je rec? Rec je o okresnim meste!
Co kdyz do Prahy prijedes az v 23 hodin? Mel by vlak do Zdaru jezdit nonstop celou noc? Vlak je proste hromadny prostredek - k uspokojeni tuzeb jednotlivcu slouzi auta. Na to aby do zdaru v 21 jezdil vlak, by vas cestovatelu muselo byt vic.
registrovaný uživatel Jirsik 
25.11.2008 (14:54)  
No tak nevím, kdo ten jízdní řád sestavoval, ale nějak zapomněl na PANONKU!!! Opravdu poslední spoj na přímo na 250 ( cílová stanice Žďár n/S. ) před šestou je fakt mazec. To by mě teda AUTORE JŘ zajímalo jak na Vysočinu, když do Prahy dojedu např. v 21 hodin a PANNONIA nejede. Tak to asi budu muset jít na hotel a jet až ráno co? A potom, že máme jezdit radši vlakem než autem, ale jak mám jet vlakem, když žádný nejede. Trochu paradox. No nic začnu chodit asi pěšky :-)
25.11.2008 (13:50)  
Martin Špád: Nemůžu nesouhlasit s Tvým tvrzením o chybějících přípojích na Prachatice a Sušici, ale řekl bych že tyto vlaky je lepší navázat na taktový provoz relace PM-ČB. "Desirové" rychlíky mají přípoje v Březnici na Blatnou (a Rožmitál, ale tam už toho moc nejezdí), jinak bude většinu jejich osazenstva tvořit nepřestupující klientela Pha-ČB, PI-ČB, BE-PB atd. Do Sušice je poptávka oproti Budějicím dost nízká, Strakonice většinou řeší silnice I/4 a Probo trans, Prachatice potom Záruba nebo Autobusy ČB.
Takže na Tvou nezodpovězenou otázku, k čemu ty nové rychlíky jsou, bych odpověděl že k nadějnému alternativnímu spojení Prahy a Budějic a dále k rychlému meziregionálnímu spojení, tak jak to dělají dnešní rychlíky na trati 200(+190). Nárůst počtu cestujících v rychlících na trati 200 není takový jako třeba na 070 (posilovány začaly být obě společně v roce 2005), ale jakési ovoce to nese už teď.
25.11.2008 (13:46)  
Tak až teď byl nový jízdní řád zveřejněn v pdf.
Najdete ho už zapracovaný i do našich přehledů
http://www.zelpage.cz/trate/ceska-republika
registrovaný uživatel M 
25.11.2008 (13:40)  
JP - ale jo, ja mu to nevycitam:-)) Ja jenom, ze to bude celkem raritka (zpravidla tam na vnitro vlacich nejezdi vozy z nesousednich zemi)...
  1 ... 12 13 14 15 16 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko