..: Novinky jízdního řádu 2009 v ČR :..

Obálka JŘ 2008/9, foto: ČD Praha (průběžně aktualizováno) - Dnes od desáté hodiny dopolední proběhla na pražském hlavním nádraží tisková konference Českých drah k jízdnímu řádu 2009, platnému od 14. prosince tohoto roku do 12.12.2009. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek a změn.

Kromě tiskových zpráv jsme nahlédli také do tištěného jízdního řádu, který si ode dnešních 11:00 k mání v obvyklých předprodejních místech a prohlížet na webu Českých drah. Spojení si nově můžete najít nejen v internetovém vyhledávači spojení IDOS, ale - vůbec poprvé - i zcela zdarma stáhnout jako aplikaci pro operační systém Windows. Jízdní řád letos poprvé nevydává státní dopravce, nýbrž správce železniční infrastruktury, státní organizace SŽDC.

Co naše čtenáře často zajímá, je řazení dálkových vlaků, které dnes na ŽelPage též zveřejňujeme, a to pravděpodobně naposled v této podobě. Nový systém skupina řadičů právě připravuje.

O změnách v tarifu jsme již informovali. Co je asi nejkontroverznější novinkou tohoto jízdního řádu? Nepatrná poznámka R 1 a 2 uvedená u spojů SC 500, 502, 505, 507 a 509, která vylučuje použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dny se špičkovou frekvencí, což jsou všechny pátky/pondělí, a dny předcházející státním svátkům. Zakoupili jste si In-Kartu se slevovým programem, aby vás místenka stála 86 Kč? Tak od 14.12. nebudete mít místenku ani za rovných 100 Kč, ale rovnou za klasických 200 Kč, jako každý občasný cestující.

GVD 2009: delší trasy, o něco méně spojů

České dráhy budou v době platnosti nového jízdního řádu denně vypravovat průměrně 7187 spojů, což oproti současným skoro osmi tisícům představuje mírný pokles. Objem dopravních výkonů ovšem vzroste až o 3,6 %, a to zejména díky prodloužení některých spojů a dalšímu posílení dálkové dopravy. Celkem na české koleje podle nového grafikonu vyjede 18 vlaků pod obchodní značkou SuperCity, 54 spojů kategorie EuroCity, 11 InterCity, 12 expresů a 7 nočních spojů kategorie EuroNight. Naopak regionální doprava se dočká mírné redukce v rozsahu asi 1,1 %, pod niž se podepisuje především rušení některých kratších výkonů. Obecně tak oslabí zejména klasické lokálky provozované motorovými vozy řady 810 s trasou do 15 km.

Národní dopravce v současnosti nemá vypracovaný odhad vývoje počtu cestujících. Připouští přitom možnost určitého poklesu kvůli výlukám a nepravidelnostem v místech modernizací. I s ohledem na probíhající stavební práce České dráhy chtějí více upozorňovat cestující na informace o výlukách.

Dálková doprava: více vlaků vyšších kategorií a prodloužení tras

V mezistátní dálkové dopravě nedojde k zásadním změnám, ale spíše k optimalizacím, jež by cestujícím měly přinést rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemských velkých měst. Nejzásadnější změnou je prodloužení trasy vlaků EuroCity z Německa až do Brna, díky čemuž moravská metropole nově získá spojení s Prahou vlaky vyšších kategorií v hodinovém taktu. Vlak EC 176 Alois Negrelli do Hamburku bude z Brna vyjíždět již v 5:41 a do Prahy-Holešovic dorazí v 8:29. V opačném směru zase obratový EC 179 nabídne pozdní večerní spojení z Prahy v 21:30 a do Brna dorazí čtvrt hodiny po půlnoci. Spojení obou měst posílí i nový spoj EuroCity do Bratislavy — EC 274/5 Slovan, který oproti dnešnímu rychlíku se stejným názvem pojede přes Pardubice, EC 276/7 František Křižík, i nový pár přímých vlaků EC 344/5 Avala do Bělehradu, jenž v sezóně poveze i kurzové vozy do balkánských destinací. Do Brna bude rovněž prodloužena trasa EC 379 Carl Maria von Weber ze severoněmeckého letoviska Binz. Pouhý rok po svém zavedení jsou tak nahrazeny brněnské expresy a celodenní hodinový interval dálkových vlaků narušují pouze tři povinně místenkové spoje SC Pendolino, které nejspíš ve snaze aspoň někoho donutit k jejich použití nejedou navíc, ale přibližně v polohách systémových hodinových spojů.

České dráhy jako jeden z hlavních kladů nového GVD uvádějí i zlepšení pro cestující do rakouské metropole. Počet přímých vlaků mezi Prahou a Vídní se zvyšuje z 12 na 16, z toho čtyři vlaky SuperCity, které nově umožní jednodenní návštěvu Vídně výhradně s použitím pendolina. Počet spojů z Brna zůstává beze změny, pouze tři páry pravidelných rychlíků budou nahrazeny vlaky EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich a EC 76/77 Gustav Klimt. Prvním ranním spojením z českého hlavního města do Vídně se nově stává povinně místenkový SC 15 Smetana (odjezd 5:57), posledním z Rakouska do Prahy pak EC 70 v 18:58.

Po několika letech beze změny skončí v GVD 2008/2009 přímé spojení Prahy a Lublaně. Známý Jože Plečnik bude přeřazen do kategorie EuroCity a jeho cílovou stanicí se stane Salzburg Hbf. Důvodem změny trasy z Lince jsou zejména rozsáhlé stavební práce v Rakousku, jež negativně ovlivňovaly jízdní doby. Pro cestu do Lublaně jej však lze využít i nadále: ze Salcburku navazuje vlak ÖBB-EC 113 ve směru Villach, Ljubljana a Zagreb gl.kol. Jízdní doba této kombinace, i s 25 minutami na přestup, je přitom o 5 minut kratší než dosud. Při cestách do Grazu, jedné z hlavních destinací dnešního Ex 101, bude možné použít některý spoje ve směru Wien Südbf., odkud již navazují přímé spoje do Grazu. Souprava Jože Plečnika i nadále poveze posilové vozy Praha - České Budějovice, díky čemuž zůstane zachován ostrý kontrast vozidel v rámci jediného vlaku.

Noční spoje: návrat Metropolu a první EuroNight do Košic

Novinku máme i v přepravě na Slovensko. Po letech tradičního vedení vlaků se objevuje i zde spoj Euronight 424/425 Slovakia. Jeho časová poloha ho bohužel činí poněkud neatraktivním například pro cesty do Tater (příjezd již v 5:37) nebo do Pardubic (příjezd 5:20), v případě cesty ze Slovenska. Ten poveze rovnou dva autovozy - do Popradu i Košic a jeho souprava by měla posunout nechvalně známou noční relaci na novou kvalitativní úroveň. Výrazně byl redukován počet zastávek - například mezi Žilinou a Olomoucí vlak nestojí vůbec. Ostatní noční vlaky na východ Slovenska zůstávají zachovány víceméně v současné podobě, včetně posilového R 446/447 Vihorlat.

Na české území se po několika letech vrací noční spojení Budapešti, Bratislavy, Vídně a Berlína vlakem EN 476/477 Metropol, ktorý poveze autovůz z Vídně do stanice Berlin-Wannsee.

Hned dvě varianty budou nabízeny k cestě do švýcarského Zürichu, obě ovšem s výraznou zajížďkou: jedna zůstává tradičně vlakem R 206/207 Matthias Braun s přepojením v Salzburgu na EN Wiener Walzer, kam pojede nově s lůžkovým vozem do Záhřebu namísto Benátek; druhá vzniká prodloužením někdejšího CNL Semper Dresden - Basel - Zürich z Drážďan do Prahy pod novým jménem EN 459 Canopus. Z Prahy pojede spojený s EN 456/457 Phoenix do Amsterdamu. Ke škodě je, že obě spojení do Zürichu mají v obou směrech podobné časy odjezdu a příjezdu a tak si spíše konkurují, než aby se doplňovaly.

O dalších novinkách budeme během dne informovat. Podrobnosti z regionů přineseme v samostatných zprávách.

Zdroj: ŽelPage, ČD, Jízdní řád 08/09 (SŽDC); Text: Josef Petrák, JTB, Adys


Honza Beránek / JTB | 24.11.2008 (16:34)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 16 17 18 19 20 ... 28      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Martin Š.  mail  
24.11.2008 (18:13)  
Zeptám se, když pojedu z Ústí do Brna, je možnost lůžka? Kolik bych si připlatil se všemi příplatky?
Registrierter Benutzer M 
24.11.2008 (18:05)  
Mno a Praha-Brno uz teda pozdejc jezdi, ale Varsava-Ostrava (tzn. cokoliv v Cesku) je porad divny. Posledni denni vlak jede ani ne v poledne. Potom az nocni...
Samozrejme chapu, ze to neni par kilometru, ale prijezd do Prahy pred pulnoci se da "zaridit" vlakem, ktery by z Varsavy vyjel o 4 hodiny pozdeji nez ted (vlaky Polsko-Cesko jedou z Varsavy v 6:20, 9:25 a 11:25). O spojeni Katovice-Ostrava ani nemluve...
Ve svetle tohoto (spojeni sousednich zemi) je chybejici spojeni "kamsi do Jugoslavie" problem skutecne minimalni. Zvlast, kdyz se tam da jet s prestupem...
Editor oder ŽP Admin Nick  mail  
24.11.2008 (17:49)  
V Kolíně mají prozměnu jen celosíťový, regionální ještě nejsou. Jinak free IDOS je zajímavý. Škoda, že je takový polofunkční.
24.11.2008 (17:37)  
No JŘ moc v prodeji není na spoustě míst prostě není resp. nepřišel a jestli přijde nevíme.
Registrierter Benutzer XYZH  mail  
24.11.2008 (17:30)  
Tak nový JŘ mám a úvpdní strábka mě moc nenadchla, je to dosti neutrální, což je zřejmě ale účel.
24.11.2008 (17:22)  
je to kopie starého
24.11.2008 (17:11)  
Michal Janko: Doporučuji používat raději vyhledávače spojení vyšší kvality :-) ... Obzvlášť Scotty ÖBB je fajnový - stačí zadat od 14.12. Praha-Ljubljana, odjezd po 17. hodině a hned z něj to přímé spojení (lůžkový Kurswagen) ochotně vyleze:

Detailansicht
Hinfahrt
Bahnhof/Haltestelle Datum Zeit Prognose Gleis Verkehrsmittel
Praha hl.n. 14.12.08 ab 17:14 R 207
Ljubljana 15.12.08 an 06:05
Bemerkungen: Schnellzug Richtung: Zagreb Glavni Kolod.
Kurswagen; Bitte reservieren; Teilstrecke Imbiss und Getränke beim Schlaf-/Liegewagenbetreuer erh.
Dauer: 12:51

Jinak Lisinskim jsem jel už letos (do Lublaně i do Záhřebu) a spokojenost - příjezd v ideální čas, zpoždění žádné, přestup v Mnichově z ALEXe v pohodě... Jedinou vadou na kráse byl dost pozdní odjezd z Mnichova - o to víc vítám nový přímý vůz z Prahy.
Registrierter Benutzer M 
24.11.2008 (17:05)  
Karlovy Vary-Brno je prijezd do Brna v 1:30, tak kde je ta ranni kavicka?
24.11.2008 (17:05)  
Co se samotného GVD týče, netroufám si jej označit za revoluci ... ovšem rozhodně obsahuje řadu zajímavých změn (a mnoho v nich k lepšímu - hlavně v dálkové dopravě & v PIDu). V doprovodných tiskových zprávách mě ovšem dostala "revoluční novinka":

Pražský Semmering – nárůst spojů o více než 100 % :-)
24.11.2008 (17:02)  
Rastislav Štangl:
Díky za informace, mně Idos kombinaci R207 + R499 nachází pouze s přestupem, asi to ještě nemají vychytané. Určitě je lepší spojení přes noc, také raději jezdím třeba Karlovy Vary--Brno přes noc (s ranní kávou, tekoucí vodou, klidem a přípojkou 220 V), i když to je o 2 hodiny delší než přes den.
  1 ... 16 17 18 19 20 ... 28      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko