..: Novinky jízdního řádu 2009 v ČR :..

Obálka JŘ 2008/9, foto: ČD Praha (průběžně aktualizováno) - Dnes od desáté hodiny dopolední proběhla na pražském hlavním nádraží tisková konference Českých drah k jízdnímu řádu 2009, platnému od 14. prosince tohoto roku do 12.12.2009. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek a změn.

Kromě tiskových zpráv jsme nahlédli také do tištěného jízdního řádu, který si ode dnešních 11:00 k mání v obvyklých předprodejních místech a prohlížet na webu Českých drah. Spojení si nově můžete najít nejen v internetovém vyhledávači spojení IDOS, ale - vůbec poprvé - i zcela zdarma stáhnout jako aplikaci pro operační systém Windows. Jízdní řád letos poprvé nevydává státní dopravce, nýbrž správce železniční infrastruktury, státní organizace SŽDC.

Co naše čtenáře často zajímá, je řazení dálkových vlaků, které dnes na ŽelPage též zveřejňujeme, a to pravděpodobně naposled v této podobě. Nový systém skupina řadičů právě připravuje.

O změnách v tarifu jsme již informovali. Co je asi nejkontroverznější novinkou tohoto jízdního řádu? Nepatrná poznámka R 1 a 2 uvedená u spojů SC 500, 502, 505, 507 a 509, která vylučuje použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dny se špičkovou frekvencí, což jsou všechny pátky/pondělí, a dny předcházející státním svátkům. Zakoupili jste si In-Kartu se slevovým programem, aby vás místenka stála 86 Kč? Tak od 14.12. nebudete mít místenku ani za rovných 100 Kč, ale rovnou za klasických 200 Kč, jako každý občasný cestující.

GVD 2009: delší trasy, o něco méně spojů

České dráhy budou v době platnosti nového jízdního řádu denně vypravovat průměrně 7187 spojů, což oproti současným skoro osmi tisícům představuje mírný pokles. Objem dopravních výkonů ovšem vzroste až o 3,6 %, a to zejména díky prodloužení některých spojů a dalšímu posílení dálkové dopravy. Celkem na české koleje podle nového grafikonu vyjede 18 vlaků pod obchodní značkou SuperCity, 54 spojů kategorie EuroCity, 11 InterCity, 12 expresů a 7 nočních spojů kategorie EuroNight. Naopak regionální doprava se dočká mírné redukce v rozsahu asi 1,1 %, pod niž se podepisuje především rušení některých kratších výkonů. Obecně tak oslabí zejména klasické lokálky provozované motorovými vozy řady 810 s trasou do 15 km.

Národní dopravce v současnosti nemá vypracovaný odhad vývoje počtu cestujících. Připouští přitom možnost určitého poklesu kvůli výlukám a nepravidelnostem v místech modernizací. I s ohledem na probíhající stavební práce České dráhy chtějí více upozorňovat cestující na informace o výlukách.

Dálková doprava: více vlaků vyšších kategorií a prodloužení tras

V mezistátní dálkové dopravě nedojde k zásadním změnám, ale spíše k optimalizacím, jež by cestujícím měly přinést rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemských velkých měst. Nejzásadnější změnou je prodloužení trasy vlaků EuroCity z Německa až do Brna, díky čemuž moravská metropole nově získá spojení s Prahou vlaky vyšších kategorií v hodinovém taktu. Vlak EC 176 Alois Negrelli do Hamburku bude z Brna vyjíždět již v 5:41 a do Prahy-Holešovic dorazí v 8:29. V opačném směru zase obratový EC 179 nabídne pozdní večerní spojení z Prahy v 21:30 a do Brna dorazí čtvrt hodiny po půlnoci. Spojení obou měst posílí i nový spoj EuroCity do Bratislavy — EC 274/5 Slovan, který oproti dnešnímu rychlíku se stejným názvem pojede přes Pardubice, EC 276/7 František Křižík, i nový pár přímých vlaků EC 344/5 Avala do Bělehradu, jenž v sezóně poveze i kurzové vozy do balkánských destinací. Do Brna bude rovněž prodloužena trasa EC 379 Carl Maria von Weber ze severoněmeckého letoviska Binz. Pouhý rok po svém zavedení jsou tak nahrazeny brněnské expresy a celodenní hodinový interval dálkových vlaků narušují pouze tři povinně místenkové spoje SC Pendolino, které nejspíš ve snaze aspoň někoho donutit k jejich použití nejedou navíc, ale přibližně v polohách systémových hodinových spojů.

České dráhy jako jeden z hlavních kladů nového GVD uvádějí i zlepšení pro cestující do rakouské metropole. Počet přímých vlaků mezi Prahou a Vídní se zvyšuje z 12 na 16, z toho čtyři vlaky SuperCity, které nově umožní jednodenní návštěvu Vídně výhradně s použitím pendolina. Počet spojů z Brna zůstává beze změny, pouze tři páry pravidelných rychlíků budou nahrazeny vlaky EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich a EC 76/77 Gustav Klimt. Prvním ranním spojením z českého hlavního města do Vídně se nově stává povinně místenkový SC 15 Smetana (odjezd 5:57), posledním z Rakouska do Prahy pak EC 70 v 18:58.

Po několika letech beze změny skončí v GVD 2008/2009 přímé spojení Prahy a Lublaně. Známý Jože Plečnik bude přeřazen do kategorie EuroCity a jeho cílovou stanicí se stane Salzburg Hbf. Důvodem změny trasy z Lince jsou zejména rozsáhlé stavební práce v Rakousku, jež negativně ovlivňovaly jízdní doby. Pro cestu do Lublaně jej však lze využít i nadále: ze Salcburku navazuje vlak ÖBB-EC 113 ve směru Villach, Ljubljana a Zagreb gl.kol. Jízdní doba této kombinace, i s 25 minutami na přestup, je přitom o 5 minut kratší než dosud. Při cestách do Grazu, jedné z hlavních destinací dnešního Ex 101, bude možné použít některý spoje ve směru Wien Südbf., odkud již navazují přímé spoje do Grazu. Souprava Jože Plečnika i nadále poveze posilové vozy Praha - České Budějovice, díky čemuž zůstane zachován ostrý kontrast vozidel v rámci jediného vlaku.

Noční spoje: návrat Metropolu a první EuroNight do Košic

Novinku máme i v přepravě na Slovensko. Po letech tradičního vedení vlaků se objevuje i zde spoj Euronight 424/425 Slovakia. Jeho časová poloha ho bohužel činí poněkud neatraktivním například pro cesty do Tater (příjezd již v 5:37) nebo do Pardubic (příjezd 5:20), v případě cesty ze Slovenska. Ten poveze rovnou dva autovozy - do Popradu i Košic a jeho souprava by měla posunout nechvalně známou noční relaci na novou kvalitativní úroveň. Výrazně byl redukován počet zastávek - například mezi Žilinou a Olomoucí vlak nestojí vůbec. Ostatní noční vlaky na východ Slovenska zůstávají zachovány víceméně v současné podobě, včetně posilového R 446/447 Vihorlat.

Na české území se po několika letech vrací noční spojení Budapešti, Bratislavy, Vídně a Berlína vlakem EN 476/477 Metropol, ktorý poveze autovůz z Vídně do stanice Berlin-Wannsee.

Hned dvě varianty budou nabízeny k cestě do švýcarského Zürichu, obě ovšem s výraznou zajížďkou: jedna zůstává tradičně vlakem R 206/207 Matthias Braun s přepojením v Salzburgu na EN Wiener Walzer, kam pojede nově s lůžkovým vozem do Záhřebu namísto Benátek; druhá vzniká prodloužením někdejšího CNL Semper Dresden - Basel - Zürich z Drážďan do Prahy pod novým jménem EN 459 Canopus. Z Prahy pojede spojený s EN 456/457 Phoenix do Amsterdamu. Ke škodě je, že obě spojení do Zürichu mají v obou směrech podobné časy odjezdu a příjezdu a tak si spíše konkurují, než aby se doplňovaly.

O dalších novinkách budeme během dne informovat. Podrobnosti z regionů přineseme v samostatných zprávách.

Zdroj: ŽelPage, ČD, Jízdní řád 08/09 (SŽDC); Text: Josef Petrák, JTB, Adys


Honza Beránek / JTB | 24.11.2008 (16:34)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 17 18 19 20 21 ... 28      Zpráv na stránku:   
24.11.2008 (16:55)  
Michal Janko: Ne tak docela - možnost přímého spojení do Lublaně tu bude i v novém GVD. Jedná se o nové spojení přímým lůžkovým vozem mezi Prahou a Lublaní. Osobně tedy mnohem víc ocením přímý vlak spíš přes noc než přímý vlak přes den...

A to nemluvě o tom, že denní spojení Praha - Ljubljana s přestupem ve Vídni je vůči původnímu Plečnikovi rychlejší o 47 min.
Registrierter Benutzer chio 
24.11.2008 (16:50)  
zdenda: Když se podívaš tady: http://cs.wikipedia.org/wiki/EuroCity#Krit.C3.A9ria , zjistíš, že tzv. EC na Slovensko je výsměch názvu EuroCity, a proto to Slováci mají jako Ex.
Registrierter Benutzer zdenda 
24.11.2008 (16:44)  
chio, Josef Petrák: a nejsou náhodou nějaká pravidla na to, aby mohl být vlak zařazen do kategorie EC či IC??? Třeba to Béčko jede na Perneru jen v pátek, ale to není rozhoudjící. Jet écéčkem a sednout si do béčka, to musí být pro průměrného cestujícího drsný a vyléčení z řečí o tom, jak se železniční doprava zlepšuje a je komfortnější. Moc nerozumím tomu, proč tyhle kategorie ještě jsou, když už zrušili příplatky a degradují je na úroveň obyčejných rychlíků.
Registrierter Benutzer vojtik 
24.11.2008 (16:42)  
Tak JŘ stojí 70Kč a v Brně je k dispozici jen regionální :-(
Snad zítra.
Registrierter Benutzer M 
24.11.2008 (16:42)  
MJ

-CD ty stamiliony jiste nedostavaji na provoz po zahranicnich tratich (doufam...).
-Prime spojeni Karlovy Vary-Brno je fakt problem. Urcite po nem byla obrovska poptavka. V soucasnosti to jede osm a pul hodiny a v Brne (z Brna) je to kolem druhe rano. O to se lidi urcite rvali:-)
-Zastavovani EC v Koline problem je, ale mam pocit, ze uz tam bude stat jen kazde druhe, coz je celkem zajimavy kompromis.
-Zprzneni trasy Plecnika je fakt problem:-)) Mimochodem, fakt, ze Cesko teda se Slovinskem zadne spojeni nema, tak to naopak spis ukazuje na to, ze si nemaji co rict. Kdyby jsme byli takovi kamosi, tak by se prece spolecnosti mohli pretrhnout v nabidkach (PS: Praha-Ljubljana litaji CSA)...
-Nove vlaky jsou vazne pro spoustu lidi alfou a omegou, bez toho do vlaku nevlezou
-Odjezdy Praha-Brno - ano, to nepochybne!
-K primym spojum Brno-Hodonin byla reportaz v jihomoravskem vecerniku tusim. Lidi z toho moc odvazani nejsou a to z jednoho duvodu (jak je to s cenou nevim) - vlak bude jezdit jednou za hodinu, zatimco busy ted jezdi maximalne po pul hodine, coz je rozdil. Vlaky samozrejme tak casto jezdit nemuzou, rprotoze by se nenaplnily. Takze je zavedeni Brno-Hodonin plus? No, jak se to vezme, ano i ne. Nicmene ty vlaky Hodonin-Brno jsou pekne v tom, ze od Sakvic nezastavuji, to je vymyslene dobre, to se musi nechat

Kazdopadne podle mne vetsinovy uzivatel MHD nejsi (ale vim, ze jsi psal, ze to jsou jen tve subjektivni postrehy:-)
24.11.2008 (16:42)  
Josef Petrák:
Díky za doplnění, můj subjektivní názor však nevyvrátilo. Plečnik neměl se Solnohradem nic společného, vlak nesoucí jeho jméno by měl jezdit z Prahy do Lublaně přes Vídeň.
Vlak 100/101 byl jediným přímým spojením kulturně velmi blízkého Slovinska s ČR, pokud je mi známo, žádné jiné autobusové ani letecké přímé spojení není. To je obrovská škoda, poptávku odhaduji minimálně na úrovni relací Praha--Curych nebo Praha--Bělehrad.

ČD tento rok získaly přes 700 milionů korun výhradně na vlaky EC. Proto také zrušily EC příplatek a snaží se do této kategorie narvat, co se dá.
24.11.2008 (16:37)  
Docela tragické jsou ty jižní Čechy, nezbývá než doufat, že s tím něco provede nové vedení kraje. Mimochodem, kolik z vás již postřehlo, že tradiční noční spoj z Prahy do Č.Budějovic (Sp1831) bude od pondělí do pátku ukončen již v Táboře?
Registrierter Benutzer chio 
24.11.2008 (16:29)  
24.11.2008 (16:27)  
Na objektivní hodnocení nového grafikonu je ještě brzy, přidávám své subjektivni:

+ nové přímé destinace (Brno--Hodonín, Praha--Bar, Chlumec nad Cidlinou--Kolín apod.)
+ lepší první a poslední odjezdy vlaků Praha--Brno a Jaroměř--Trutnov
+ mnoho nových názvů vlaků

- zastavování EC v Kolíně, zprznění trasy Jože Plečnika
- zrušení přímého spojení Karlovy Vary--Brno
- lživé a neférové kategorie vlaků (EC by většinou měly být Ex/R, Ex vypadají spíš jako R, R by měly často nést označení Sp, SC je vlastně EC/IC)

Nevím, na základě čeho dostávají ČD stamiliony na provoz vlaků EC, Student Agency na své mnohdy komfortnější zahraniční spoje nedostává ani korunu dotací.
24.11.2008 (16:23)  
Zdenda) To je krutá realita současnosti, nikoliv něco futuristického. :D se podívejte někdy na nějaké IC/EC směr Ostrava, Slovensko...
  1 ... 17 18 19 20 21 ... 28      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko