..: Novinky jízdního řádu 2009 v ČR :..

Obálka JŘ 2008/9, foto: ČD Praha (průběžně aktualizováno) - Dnes od desáté hodiny dopolední proběhla na pražském hlavním nádraží tisková konference Českých drah k jízdnímu řádu 2009, platnému od 14. prosince tohoto roku do 12.12.2009. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek a změn.

Kromě tiskových zpráv jsme nahlédli také do tištěného jízdního řádu, který si ode dnešních 11:00 k mání v obvyklých předprodejních místech a prohlížet na webu Českých drah. Spojení si nově můžete najít nejen v internetovém vyhledávači spojení IDOS, ale - vůbec poprvé - i zcela zdarma stáhnout jako aplikaci pro operační systém Windows. Jízdní řád letos poprvé nevydává státní dopravce, nýbrž správce železniční infrastruktury, státní organizace SŽDC.

Co naše čtenáře často zajímá, je řazení dálkových vlaků, které dnes na ŽelPage též zveřejňujeme, a to pravděpodobně naposled v této podobě. Nový systém skupina řadičů právě připravuje.

O změnách v tarifu jsme již informovali. Co je asi nejkontroverznější novinkou tohoto jízdního řádu? Nepatrná poznámka R 1 a 2 uvedená u spojů SC 500, 502, 505, 507 a 509, která vylučuje použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dny se špičkovou frekvencí, což jsou všechny pátky/pondělí, a dny předcházející státním svátkům. Zakoupili jste si In-Kartu se slevovým programem, aby vás místenka stála 86 Kč? Tak od 14.12. nebudete mít místenku ani za rovných 100 Kč, ale rovnou za klasických 200 Kč, jako každý občasný cestující.

GVD 2009: delší trasy, o něco méně spojů

České dráhy budou v době platnosti nového jízdního řádu denně vypravovat průměrně 7187 spojů, což oproti současným skoro osmi tisícům představuje mírný pokles. Objem dopravních výkonů ovšem vzroste až o 3,6 %, a to zejména díky prodloužení některých spojů a dalšímu posílení dálkové dopravy. Celkem na české koleje podle nového grafikonu vyjede 18 vlaků pod obchodní značkou SuperCity, 54 spojů kategorie EuroCity, 11 InterCity, 12 expresů a 7 nočních spojů kategorie EuroNight. Naopak regionální doprava se dočká mírné redukce v rozsahu asi 1,1 %, pod niž se podepisuje především rušení některých kratších výkonů. Obecně tak oslabí zejména klasické lokálky provozované motorovými vozy řady 810 s trasou do 15 km.

Národní dopravce v současnosti nemá vypracovaný odhad vývoje počtu cestujících. Připouští přitom možnost určitého poklesu kvůli výlukám a nepravidelnostem v místech modernizací. I s ohledem na probíhající stavební práce České dráhy chtějí více upozorňovat cestující na informace o výlukách.

Dálková doprava: více vlaků vyšších kategorií a prodloužení tras

V mezistátní dálkové dopravě nedojde k zásadním změnám, ale spíše k optimalizacím, jež by cestujícím měly přinést rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemských velkých měst. Nejzásadnější změnou je prodloužení trasy vlaků EuroCity z Německa až do Brna, díky čemuž moravská metropole nově získá spojení s Prahou vlaky vyšších kategorií v hodinovém taktu. Vlak EC 176 Alois Negrelli do Hamburku bude z Brna vyjíždět již v 5:41 a do Prahy-Holešovic dorazí v 8:29. V opačném směru zase obratový EC 179 nabídne pozdní večerní spojení z Prahy v 21:30 a do Brna dorazí čtvrt hodiny po půlnoci. Spojení obou měst posílí i nový spoj EuroCity do Bratislavy — EC 274/5 Slovan, který oproti dnešnímu rychlíku se stejným názvem pojede přes Pardubice, EC 276/7 František Křižík, i nový pár přímých vlaků EC 344/5 Avala do Bělehradu, jenž v sezóně poveze i kurzové vozy do balkánských destinací. Do Brna bude rovněž prodloužena trasa EC 379 Carl Maria von Weber ze severoněmeckého letoviska Binz. Pouhý rok po svém zavedení jsou tak nahrazeny brněnské expresy a celodenní hodinový interval dálkových vlaků narušují pouze tři povinně místenkové spoje SC Pendolino, které nejspíš ve snaze aspoň někoho donutit k jejich použití nejedou navíc, ale přibližně v polohách systémových hodinových spojů.

České dráhy jako jeden z hlavních kladů nového GVD uvádějí i zlepšení pro cestující do rakouské metropole. Počet přímých vlaků mezi Prahou a Vídní se zvyšuje z 12 na 16, z toho čtyři vlaky SuperCity, které nově umožní jednodenní návštěvu Vídně výhradně s použitím pendolina. Počet spojů z Brna zůstává beze změny, pouze tři páry pravidelných rychlíků budou nahrazeny vlaky EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich a EC 76/77 Gustav Klimt. Prvním ranním spojením z českého hlavního města do Vídně se nově stává povinně místenkový SC 15 Smetana (odjezd 5:57), posledním z Rakouska do Prahy pak EC 70 v 18:58.

Po několika letech beze změny skončí v GVD 2008/2009 přímé spojení Prahy a Lublaně. Známý Jože Plečnik bude přeřazen do kategorie EuroCity a jeho cílovou stanicí se stane Salzburg Hbf. Důvodem změny trasy z Lince jsou zejména rozsáhlé stavební práce v Rakousku, jež negativně ovlivňovaly jízdní doby. Pro cestu do Lublaně jej však lze využít i nadále: ze Salcburku navazuje vlak ÖBB-EC 113 ve směru Villach, Ljubljana a Zagreb gl.kol. Jízdní doba této kombinace, i s 25 minutami na přestup, je přitom o 5 minut kratší než dosud. Při cestách do Grazu, jedné z hlavních destinací dnešního Ex 101, bude možné použít některý spoje ve směru Wien Südbf., odkud již navazují přímé spoje do Grazu. Souprava Jože Plečnika i nadále poveze posilové vozy Praha - České Budějovice, díky čemuž zůstane zachován ostrý kontrast vozidel v rámci jediného vlaku.

Noční spoje: návrat Metropolu a první EuroNight do Košic

Novinku máme i v přepravě na Slovensko. Po letech tradičního vedení vlaků se objevuje i zde spoj Euronight 424/425 Slovakia. Jeho časová poloha ho bohužel činí poněkud neatraktivním například pro cesty do Tater (příjezd již v 5:37) nebo do Pardubic (příjezd 5:20), v případě cesty ze Slovenska. Ten poveze rovnou dva autovozy - do Popradu i Košic a jeho souprava by měla posunout nechvalně známou noční relaci na novou kvalitativní úroveň. Výrazně byl redukován počet zastávek - například mezi Žilinou a Olomoucí vlak nestojí vůbec. Ostatní noční vlaky na východ Slovenska zůstávají zachovány víceméně v současné podobě, včetně posilového R 446/447 Vihorlat.

Na české území se po několika letech vrací noční spojení Budapešti, Bratislavy, Vídně a Berlína vlakem EN 476/477 Metropol, ktorý poveze autovůz z Vídně do stanice Berlin-Wannsee.

Hned dvě varianty budou nabízeny k cestě do švýcarského Zürichu, obě ovšem s výraznou zajížďkou: jedna zůstává tradičně vlakem R 206/207 Matthias Braun s přepojením v Salzburgu na EN Wiener Walzer, kam pojede nově s lůžkovým vozem do Záhřebu namísto Benátek; druhá vzniká prodloužením někdejšího CNL Semper Dresden - Basel - Zürich z Drážďan do Prahy pod novým jménem EN 459 Canopus. Z Prahy pojede spojený s EN 456/457 Phoenix do Amsterdamu. Ke škodě je, že obě spojení do Zürichu mají v obou směrech podobné časy odjezdu a příjezdu a tak si spíše konkurují, než aby se doplňovaly.

O dalších novinkách budeme během dne informovat. Podrobnosti z regionů přineseme v samostatných zprávách.

Zdroj: ŽelPage, ČD, Jízdní řád 08/09 (SŽDC); Text: Josef Petrák, JTB, Adys


Honza Beránek / JTB | 24.11.2008 (16:34)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 28      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Hali 
26.11.2008 (18:08)  
Souhlasím, že trať 250 není jediná, která je na okraji zájmu, stejně tak dopadla "Vlára". Je to smutné a je potřeba proti tomu bojovat.Tato diskuse je pouze začátek.Útlum dopravy na trati 250 je politickolobistické rozhodnutí kliky - Česká Třebová-Pardubice s požehnáním kamarádů v Praze. Pan M na této diskusi sice silně pragmaticky staví vlakové spoje na úroveň autobusových a IDS ale je úplně mimo mísu.Zřejmě vlakem moc nejezdí.
26.11.2008 (18:02)  
"Pomalý" spací vlak už na česko & slovenské železnici byl. Jmenoval se 178/179 "Devín", jezdil z Prahy do Bratislavy a zpět. Jízdní doby byly spočítány jako pro Pn, tedy rychlost 65 km/h, jenže stanovená rychlost např. na 250 byla 100/120 km/h, na 360 pak 120 km/h, takže výsledkem bylo, že při cestě z Prahy se jezdilo do Krpole -120, vlak se šoupl k 1. peronu a když se přiblížila doba odjezdu, tak výpravčí přišel všechny vzbudit a odjelo se včas. Dvě hoďky spánku byly fajn. Fajt ovšem nevypadala kolej u budovy, protože útroby spáčů pracovaly a spáči si chodili útroby vyprazdňovat ...
V opačném směru se mělo stát asi 40 minut v Sekulích, pak hodinu v Hrušovanech u Brna. Takže se necelé dvě hodiny proklábosily v někdejší kantýně v Břeclavi, když chtěl výpravčí jezdit, tak si nás přišel vyzvednout. Pak se začal Devín posílat přes Veselí nad Moravou a Vrbovce.
Prostě se spacími vozy je (v Česku) problém. Zahraničí mnohdy řeši "časné" příjezdy tak, že spací vozy jsou někde zaparkovány u peronu v koncové stanici a cestující je mohou opustit "až dvě hodiny" po příjezdu.
registrovaný uživatel Jirsik 
26.11.2008 (17:57)  
M: Jenže tady nejde o žádná přímá spojení. Tady jde alespoň o nějaké spojení.
registrovaný uživatel Jirsik 
26.11.2008 (17:55)  
Jak tak koukám, tak diskuze o 250 jsem zažehl pěkně.
Když jsem přidal své politování nad tím, že přijdeme o jediný noční spoj přes Vysočinu, nepočítal jsem s tím, že se zde budou řešit i populační problémy. Je mi jedno jestli přes Přerov pojedou 2 spoje a nebo 20 ( přeju jim to ). Tady jde o to, že pokud se člověk dostane do Prahy déle jak v 19 hod. Tak je hotovo pro lidi, kteří jedou dál než do HB. Pro ně jede ješte R v 20:56 ( HB 23:00 ), ale bez návaznosti nejenom na Žďár, ale i na Jihlavu, Třebíč a Znojmo. Jasně, že noční spoje nejsou vlaky, které jsou přeplněné, ale ze svých četných zkušeností s Panonkou můžu říci, že v HB + Žďár vystupuje i kolem 50 lidí. Dobře tak ať nejezdí každý den, ale třeba jen o výkendu. Nemusí to být Mezistátní spoj. Když nato bude stačit Regionova, tak ať, ale hlavně když něco pojede.
registrovaný uživatel M 
26.11.2008 (17:41)  
MJ - super napad. Takze pokud staci jet pomaleji, tak teda at Amicus jezdi pres Vysocinu. A aby do Prahy prijel v sest, tak bude v kazde stanici na 250 stat 20 minut - kdo vyjede z Tisnova to urcite oceni - rad se sveze, halvne, kdyz se dostane do Prahy.
No a lidi ze Zlina, Kromerize a Hodonina holt pojedou az rano. Vsak co by, aspon se vyspi:-)) Nebo se vypravi dalsi vlak, co je sveze, penez mame dost:-)

PS: Pres Trebovou jede de facto vlak jeden, protoze ten druhy NIKDE nestavi. Takze je jedno, jestli do Prahy jede pres Prerov nebo Svitavy nebo HB nebo Budejice. Ale jsem provokater, takze provokuju a vsichni ostatni vlak, co nikde nestavi urcite zapoctou jako vlak, co obsluhuje Ceskou Trebovou... Realita je takova, ze mezi Breclavi a Prahou jede v noci jeden zastavkovej vlak a existuji tri varianty, kudy by mohl jet. Osobne i z toho vychazi, ze na dve moznosti se nedostane...
Mimochodem, posledni prime spojeni do Blanska (a cehokoliv na 260) jede z Prahy v 17:40. Pritom trat do Blanska je lepsi, nez spojeni do Zdaru, spadove oblasti tam take nejake jsou a o alternativne jineho spojeni se mluvit neda (aspon mi ja teda treba kolem Letovic zadnou dalnici nevidim). Presto zde jeste nebyl ani jeden prispevek o tom, ze chudaci Blanencaci a Letovicaci, co si pocnou - nebude tam v noci jezdit zadny vlak z Prahy...
registrovaný uživatel M 
26.11.2008 (17:31)  
SYN - ja jsem pocital okresy. Takze kdyz jsem jednou pocital okres Zdar, tak tam "podruhe" Nove Mesto zapocist nelze.
A k tomu prvnimu - psal jsem, ze za soucasneho stavu veci rychliky pres 240 tahat nechci. Pokud bude elektrifikovana, tak se o tom bavit da a nepovazuji to za nejakou hloupost
registrovaný uživatel hradec 
26.11.2008 (17:18)  
Michal Janko: no ono to s tím přestupem v Pardubicích do HK není žádný zázrak. Pouze s SC je to o pár minut. Dříve Praha - HK za 2:05, nyní 1:40. Spojení s Prahou každou hodinu je paráda, pouze mě chybí léta perfektní spoj Praha - Jeseník.
26.11.2008 (17:08)  
Trutnov má s Prahou řadu vlakových spojení s cestovní dobou cca. 190 minut, kterou lze zkrátit max. o pár minut (z toho 6 párů přímých rychlíků v 2h taktu). Poslední spoj z Prahy jede ve čtvrt na devět večer.
Jsa z Trutnova, vím, že to není žádné velké centrum, dál z něho se dá pokračovat prakticky jen v rámci okresu. Přímé rychlíky do Praha--Hradec jsou často pomalejší než cesta Praha--Pardubice--Hradec s přestupem.

Oproti tomu stejně velká města Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou jsou centry oblasti, kde k vlaku není moc alternativ. Vlak tam nekončí, napojuje oblast i na druhou stranu na Brno. K tomu je třeba připočíst spádovou oblast tratí 237, 238, 251 a 225. Trať 230 do Prahy/Brna je elektrifikovaná a dvoukolejná, mnohem rychlejší než jednokolejná neelektrifikovaná trať 032 do Trutnova.

Člověk by tedy čekal, že Žďár a Brod budou mít do Prahy (která je k nim navíc blíž) mnohem lepší vlakové spojení než Trutnov. Frekvence vlaků je srovnatelná, ale poslední vlak z Prahy jede už v 18.55, pro obyvatele Žďáru navíc "oslazeno" hodinovým přestupem v Brodě. Poslední večerní a jediný noční vlak mizí bez náhrady a bez vysvětlení, aby přes Třebovou mohly jet dva noční vlaky souběžně (pokud bylo třeba uměle prodloužit spánek cestujících na lůžkách z Vídně, stačilo, aby vlak jel pomaleji a aspoň tolik v noci nerušil. Jinými slovy, ti cestující budou mít delší, a o to zbytečně dražší cestu -- geniální!

Laik se diví, odborník žasne. Chudá Vysočina je opravdu "protežována".

Jihlavané mají mnohem lepší spojení s Prahou a Brnem auty a autobusy po D1 než Žďár či Brod, proto je lepší preferovat přímé vlaky Praha--Kolín--Brod--Žďár--Brno, kde je pro ně také vybudován železniční koridor (investice na jeho výstavbu/modernizaci se jinak maří).
registrovaný uživatel JnR 
26.11.2008 (16:52)  
Jihlava+Třebíč+Znojmo vs. Žďár
Jestli ono to, že se z Prahy do JI, TR, ZN vlakem nejezdí, nesouvisí s těmi přestupy... Jet ZN - Praha se třemi přestupy, z toho značnou část osobákama :-/
Dálkové vlaky jezdí i po jednokolejkách (Brno - Přerov - (Ostrava)), naopak dvojkolejka neznamená povinnost vést tudy "pořádné" vlaky (Vlárská dráha).

Ale beru, že vysvětlit Žďárákům a Tišnovákům, že Žďár a Tišnov nejsou střed světa, je nadlidský úkol :-(
registrovaný uživatel SYN 
26.11.2008 (16:43)  
M: Ve vaší diskuzi s Kubíčkem se myslím až trochu moc soustřeďujete na Váš nápad Praha-Znojmo, což bohužel je blízké nemožnému, stav tratí tomu opravdu neodpovídá zvláště do Znojma. Rozdíl proti 250 je dost markantní, ta trať je dvoukolejná, elektrifikovaná a ve slušném stavu jenom se z ní jaksi postupně vytrácí provoz jak je převáděn na koryto. Což do jisté míry chápu ale nemělo by se to přehánět, okolo 250 se totiž opravdu s minimálními náklady dá obsloužit docela slušná populace, která je navíc ZVYKLÁ vlakem jezdit, což zase není až tak nepodstatné. Odvyknout si lze snadno a rychle ale zvyká se podstatně dýl (a stojí to dost peněz do marketingu).

Když operujete s populací Jihlavy a sčítáte to s Třebíčí tak by bylo fér počítat ke Žďáru i NMnM, to Znojmo do toho fakt netahejte to je násilí na lidech. Plus Jihlava má dobrou dálnici za humny kdežto Žďár to má podstatně horší.

Přestupovat samozřejmě není až takový problém pokud je do čeho (pokud přípoj existuje a neujel).

Prostě chápu Vaši myšlenku a je na ní něco ale ne až tak jak říkáte.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko