..: Novinky jízdního řádu 2009 v ČR :..

Obálka JŘ 2008/9, foto: ČD Praha (průběžně aktualizováno) - Dnes od desáté hodiny dopolední proběhla na pražském hlavním nádraží tisková konference Českých drah k jízdnímu řádu 2009, platnému od 14. prosince tohoto roku do 12.12.2009. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek a změn.

Kromě tiskových zpráv jsme nahlédli také do tištěného jízdního řádu, který si ode dnešních 11:00 k mání v obvyklých předprodejních místech a prohlížet na webu Českých drah. Spojení si nově můžete najít nejen v internetovém vyhledávači spojení IDOS, ale - vůbec poprvé - i zcela zdarma stáhnout jako aplikaci pro operační systém Windows. Jízdní řád letos poprvé nevydává státní dopravce, nýbrž správce železniční infrastruktury, státní organizace SŽDC.

Co naše čtenáře často zajímá, je řazení dálkových vlaků, které dnes na ŽelPage též zveřejňujeme, a to pravděpodobně naposled v této podobě. Nový systém skupina řadičů právě připravuje.

O změnách v tarifu jsme již informovali. Co je asi nejkontroverznější novinkou tohoto jízdního řádu? Nepatrná poznámka R 1 a 2 uvedená u spojů SC 500, 502, 505, 507 a 509, která vylučuje použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dny se špičkovou frekvencí, což jsou všechny pátky/pondělí, a dny předcházející státním svátkům. Zakoupili jste si In-Kartu se slevovým programem, aby vás místenka stála 86 Kč? Tak od 14.12. nebudete mít místenku ani za rovných 100 Kč, ale rovnou za klasických 200 Kč, jako každý občasný cestující.

GVD 2009: delší trasy, o něco méně spojů

České dráhy budou v době platnosti nového jízdního řádu denně vypravovat průměrně 7187 spojů, což oproti současným skoro osmi tisícům představuje mírný pokles. Objem dopravních výkonů ovšem vzroste až o 3,6 %, a to zejména díky prodloužení některých spojů a dalšímu posílení dálkové dopravy. Celkem na české koleje podle nového grafikonu vyjede 18 vlaků pod obchodní značkou SuperCity, 54 spojů kategorie EuroCity, 11 InterCity, 12 expresů a 7 nočních spojů kategorie EuroNight. Naopak regionální doprava se dočká mírné redukce v rozsahu asi 1,1 %, pod niž se podepisuje především rušení některých kratších výkonů. Obecně tak oslabí zejména klasické lokálky provozované motorovými vozy řady 810 s trasou do 15 km.

Národní dopravce v současnosti nemá vypracovaný odhad vývoje počtu cestujících. Připouští přitom možnost určitého poklesu kvůli výlukám a nepravidelnostem v místech modernizací. I s ohledem na probíhající stavební práce České dráhy chtějí více upozorňovat cestující na informace o výlukách.

Dálková doprava: více vlaků vyšších kategorií a prodloužení tras

V mezistátní dálkové dopravě nedojde k zásadním změnám, ale spíše k optimalizacím, jež by cestujícím měly přinést rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemských velkých měst. Nejzásadnější změnou je prodloužení trasy vlaků EuroCity z Německa až do Brna, díky čemuž moravská metropole nově získá spojení s Prahou vlaky vyšších kategorií v hodinovém taktu. Vlak EC 176 Alois Negrelli do Hamburku bude z Brna vyjíždět již v 5:41 a do Prahy-Holešovic dorazí v 8:29. V opačném směru zase obratový EC 179 nabídne pozdní večerní spojení z Prahy v 21:30 a do Brna dorazí čtvrt hodiny po půlnoci. Spojení obou měst posílí i nový spoj EuroCity do Bratislavy — EC 274/5 Slovan, který oproti dnešnímu rychlíku se stejným názvem pojede přes Pardubice, EC 276/7 František Křižík, i nový pár přímých vlaků EC 344/5 Avala do Bělehradu, jenž v sezóně poveze i kurzové vozy do balkánských destinací. Do Brna bude rovněž prodloužena trasa EC 379 Carl Maria von Weber ze severoněmeckého letoviska Binz. Pouhý rok po svém zavedení jsou tak nahrazeny brněnské expresy a celodenní hodinový interval dálkových vlaků narušují pouze tři povinně místenkové spoje SC Pendolino, které nejspíš ve snaze aspoň někoho donutit k jejich použití nejedou navíc, ale přibližně v polohách systémových hodinových spojů.

České dráhy jako jeden z hlavních kladů nového GVD uvádějí i zlepšení pro cestující do rakouské metropole. Počet přímých vlaků mezi Prahou a Vídní se zvyšuje z 12 na 16, z toho čtyři vlaky SuperCity, které nově umožní jednodenní návštěvu Vídně výhradně s použitím pendolina. Počet spojů z Brna zůstává beze změny, pouze tři páry pravidelných rychlíků budou nahrazeny vlaky EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich a EC 76/77 Gustav Klimt. Prvním ranním spojením z českého hlavního města do Vídně se nově stává povinně místenkový SC 15 Smetana (odjezd 5:57), posledním z Rakouska do Prahy pak EC 70 v 18:58.

Po několika letech beze změny skončí v GVD 2008/2009 přímé spojení Prahy a Lublaně. Známý Jože Plečnik bude přeřazen do kategorie EuroCity a jeho cílovou stanicí se stane Salzburg Hbf. Důvodem změny trasy z Lince jsou zejména rozsáhlé stavební práce v Rakousku, jež negativně ovlivňovaly jízdní doby. Pro cestu do Lublaně jej však lze využít i nadále: ze Salcburku navazuje vlak ÖBB-EC 113 ve směru Villach, Ljubljana a Zagreb gl.kol. Jízdní doba této kombinace, i s 25 minutami na přestup, je přitom o 5 minut kratší než dosud. Při cestách do Grazu, jedné z hlavních destinací dnešního Ex 101, bude možné použít některý spoje ve směru Wien Südbf., odkud již navazují přímé spoje do Grazu. Souprava Jože Plečnika i nadále poveze posilové vozy Praha - České Budějovice, díky čemuž zůstane zachován ostrý kontrast vozidel v rámci jediného vlaku.

Noční spoje: návrat Metropolu a první EuroNight do Košic

Novinku máme i v přepravě na Slovensko. Po letech tradičního vedení vlaků se objevuje i zde spoj Euronight 424/425 Slovakia. Jeho časová poloha ho bohužel činí poněkud neatraktivním například pro cesty do Tater (příjezd již v 5:37) nebo do Pardubic (příjezd 5:20), v případě cesty ze Slovenska. Ten poveze rovnou dva autovozy - do Popradu i Košic a jeho souprava by měla posunout nechvalně známou noční relaci na novou kvalitativní úroveň. Výrazně byl redukován počet zastávek - například mezi Žilinou a Olomoucí vlak nestojí vůbec. Ostatní noční vlaky na východ Slovenska zůstávají zachovány víceméně v současné podobě, včetně posilového R 446/447 Vihorlat.

Na české území se po několika letech vrací noční spojení Budapešti, Bratislavy, Vídně a Berlína vlakem EN 476/477 Metropol, ktorý poveze autovůz z Vídně do stanice Berlin-Wannsee.

Hned dvě varianty budou nabízeny k cestě do švýcarského Zürichu, obě ovšem s výraznou zajížďkou: jedna zůstává tradičně vlakem R 206/207 Matthias Braun s přepojením v Salzburgu na EN Wiener Walzer, kam pojede nově s lůžkovým vozem do Záhřebu namísto Benátek; druhá vzniká prodloužením někdejšího CNL Semper Dresden - Basel - Zürich z Drážďan do Prahy pod novým jménem EN 459 Canopus. Z Prahy pojede spojený s EN 456/457 Phoenix do Amsterdamu. Ke škodě je, že obě spojení do Zürichu mají v obou směrech podobné časy odjezdu a příjezdu a tak si spíše konkurují, než aby se doplňovaly.

O dalších novinkách budeme během dne informovat. Podrobnosti z regionů přineseme v samostatných zprávách.

Zdroj: ŽelPage, ČD, Jízdní řád 08/09 (SŽDC); Text: Josef Petrák, JTB, Adys


Honza Beránek / JTB | 24.11.2008 (16:34)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 28      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
26.11.2008 (15:08)  
zdenda - nevim proc, ale furt mam pocit, ze okresy Jihlava, Trebic a Znojmo maji vic lidi nez okres Zdar...

Kubicek - pres Znojmo trat Praha-Wien vede taky... Prerov na trati Praha-Wien nelezi, ale taky nikdo nikde netvrdil, ze jim projizdi vlak, kterej ma spojit tyhle dve mesta rychlym spojenim... Lezi ale na trase, ktera spojuje celkem velka sidla pri 330 (a "shodou okolnosti" jsou za nej zaveseny i ty vagony z Vidne a Pesti) a proto ma smysl vest vlak tam a ne pres HB a Zdar...
registrovaný uživatel S 
26.11.2008 (15:06)  
M- bylo mi to celkem jasný, moje prvotní reakce byla hlavně na Zdendu, protože nejsem režijkář, a přesto do Třebíče jezdím vlakem.
Ale po 250 jezdím už hodně dlouho a mám pocit, že do Jihlavy a následně dál jezdí z Prahy míň lidí než do Žďáru a dál, takže mi současný přestup v HB na Jihlavu přijde logičtější. Taky nevím, s jakou odezvou by se setkalo přestupování v Jihlavě pro všechny jedoucí z Brna na jih Čech... no a to připojení Znojma přes Okříšky: ta trať už prakticky nefunguje, takže předpokládám, že byla/je minimálně využívaná.
registrovaný uživatel Semík  mail  
26.11.2008 (15:04)  
Tak podíval jsem se na noční spojení Prahy a Přerova.
GVD 08 odj. 22:06 a 6:38
GVD 09 odj 0:09 a 5:08 Takže z těch avizovaných 5 nočních spojení je nakonec 1 vlak. Odjezdy před 22:00 neberu jako noční. no a zpáteční jsou 2:50 a 4:52 poslední večerní 19:43 a po novém 0:57, 1:48 Amicus, 3:39 a 4:46.
26.11.2008 (15:01)  
proc ma Prerov 5x spojeni za noc a HB nic? Jednoducha odpoved - proc ma Breclav tolik EC vlaku a Znojmo nema zadny? Protoze ta trat prochazi Breclavi a ne Znojmem...

No však jo, já jsem přece psal, že tohle srovnávání je demagogie, tudíž se mi zdá nesmyslný. Akorát je blbý, že tvůj příklad se Znojmem a Břeclaví tak trošku nahrává mně. Protože stejně tak, jako Břeclav leží na rozdíl od Znojma na trati Praha - Wien/Blava, tak mnohem spíš na tý trati leží Havl. Brod a Žďár/S než Přerov, ale to už je asi fakt rejpání se v detailech a chytání za slovo.
registrovaný uživatel zdenda 
26.11.2008 (14:57)  
M: soupravy bys neušetřil, protože bys je musel nasadit na vlak HB-Žďár-Brno...Nebo si snad myslíš, že tahle relace si vystačí s osobními vlaky po dvou hodinách? (města Přibyslav, Žďár, Nové Město)
registrovaný uživatel M 
26.11.2008 (14:53)  
S - ja sem nechtel rychliky na 240 prelozit kvuli tomu, aby se tim jezdilo z Trebice do Prahy a nikam jinam. Psal jsem, ze v pripade prelozeni z 250 na 240 zustanou zachovane rychliky od HB ku Praze, dale se tim zachovaji rychliky, co na 240 ted jezdi (a jezdit i budou), takze rychliky od Budejovic budou moct koncit uz v Jihlave. Soucasne se da pres Okrisky napojit Znojmo.
Co se zrusi je prime spojeni Prahy se Zdarem. Podle mne je tam vic prinosu nez ztrat. Ale vazne jsem netvrdil, ze ty vlaky zaplni Trebicaci, co pojedou z Prahy (soucasne je nezaplni ani Zdarsti!)

Spojeni Praha-Brno je hloupost kudykoliv jinudy nez pres CT. Jenze tyhle rychliky prece nejsou o spojeni Prahy a Brna... Podobne jako rychliky Olomouc-Brno pres Breclav nejsou o spojeni Brna s Olomouci...
registrovaný uživatel M 
26.11.2008 (14:49)  
zdenda - co bych delal s rychlikama CB-JI-BR? No prave ze nic - prste bych je ukoncil v Jihlave a usetril soupravy...

Nicmene souhlas - ne vsude muzou jezdit primy vlaky. Akorat tohle neni argument pro to, aby jezdily pres Zdar a ne pres Jihlavu. To vyborny spojeni s petiminutovym prestupem v HB muze mit i Zdar, ne?


Kubicek - proc ma Prerov 5x spojeni za noc a HB nic? Jednoducha odpoved - proc ma Breclav tolik EC vlaku a Znojmo nema zadny? Protoze ta trat prochazi Breclavi a ne Znojmem...
Uz fakt nevim, jak to napsat... Z jihu na zapad jedou dva vlaky - jeden nikde nestavi, protoze nema cas (pokud nechce do Berlina prijet ve dve odpoledne), druhej ma ale zase casu moc, takze musi jet pres Prerov. K tomu obsluhuje i trat 330, kde je preci jen vetsi cetnost vetsich sidel a taky tam neni D1, po ktere je to do Prahy hodina.
Tretim vlakem je jih-sever. Tenhle vlak spojuje Viden a Varsavu. Je dost pravdepodobne, ze Rakusaci a Polaci nemeli zajem o to, aby tenhle vlak suploval MHD mezi Hodoninem a Otrokovicemi, proto tuhle trasu projizdi.
Zadny dalsi vlak, ktery by mohl obslouzit trat 250 nelze vest, protoze dalsi moznost trasy neexistuje.

Samozrejme je moznost i vest vlaky v dvouhodinovem taktu pres noc po vsech tratich. Ale bylo by fajn, kdyby si to platili jenom ti "tri" lidi, o to stoji...
registrovaný uživatel S 
26.11.2008 (14:48)  
Zdenda: z Prahy do Třebíče nejezdí jen režijkáři, vidím to každý týden:-)Ale davy lidí to nejsou, takže mě návrh rychlíku z Prahy do Brna přes Třebíč upřímně rozesmál, souhlasím, že je to nesmysl. Cesta Třebíč-JI-HB-Praha sice vypadá dobře, ale kvůli té zatracené jednokolejné 240 jsou často zpoždění a nečekající přípoje... Celkem mě mrzí to zrušení spěšných vlaků HB-Okříšky -Znojmo a zpět, vážně ta trať byla tak minimálně využívaná? Pamatuju si na nedělní večerní (v Praze byl kolem 22:30) rychlík Znojmo-Praha a ten celkem plný býval...
26.11.2008 (14:48)  
zelva: na 207/206 v úseku Praha - Č.Budějovice bude krom toho AB ještě řazen vůz A (na pražském konci soupravy).
26.11.2008 (14:22)  
Semík: Posouváš tu diskuzi úplně jinam, původně se řešilo noční spojení Prahy s tou či onou části republiky. Já se tu pouze snažil naznačit, že řešení "2 horem, 0 spodem" mi přijde horší než "1 horem, 1 spodem". Bulharsko je mi upřímně řečeno u glutea maxima. Nicméně to vlakové spojení s Bulharskem těm davům Zlíňáků a spol. samozřejmě přeju a věřím, že bude hojně využíváno:-).

EDIT:

Proč by mělo mít Brno spojení z Bulharskem letadlem, autobusem a vlakem a zbytek nic.
Lze vztáhnout i na spojení Prahy s kterýmkoliv okresním městem v ČR, aneb proč má mít Přerov noční spojení s Prahou 5x za noc a Havlíčkův Brod nic? Obojí je dost demagogie.

se máte obrátit na svého hejtmana, nebo MD a nesnažit se přesměrovávat mezistátní rychlíky.
Jenže já nic nepřetrasovávám, to už se právě stalo tím, že se zrušila Pannonie a zavedl Amicus.

Takže co dáme teď? Spojení s Rumunskem nebo radši Ukrajinou? Mně třeba přijde nespravedlivý, že z Brna mi nejde přímý vůz do Kyjeva, zatímco z Olomouce jo...
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko