..: Novinky jízdního řádu 2009 v ČR :..

Obálka JŘ 2008/9, foto: ČD Praha (průběžně aktualizováno) - Dnes od desáté hodiny dopolední proběhla na pražském hlavním nádraží tisková konference Českých drah k jízdnímu řádu 2009, platnému od 14. prosince tohoto roku do 12.12.2009. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek a změn.

Kromě tiskových zpráv jsme nahlédli také do tištěného jízdního řádu, který si ode dnešních 11:00 k mání v obvyklých předprodejních místech a prohlížet na webu Českých drah. Spojení si nově můžete najít nejen v internetovém vyhledávači spojení IDOS, ale - vůbec poprvé - i zcela zdarma stáhnout jako aplikaci pro operační systém Windows. Jízdní řád letos poprvé nevydává státní dopravce, nýbrž správce železniční infrastruktury, státní organizace SŽDC.

Co naše čtenáře často zajímá, je řazení dálkových vlaků, které dnes na ŽelPage též zveřejňujeme, a to pravděpodobně naposled v této podobě. Nový systém skupina řadičů právě připravuje.

O změnách v tarifu jsme již informovali. Co je asi nejkontroverznější novinkou tohoto jízdního řádu? Nepatrná poznámka R 1 a 2 uvedená u spojů SC 500, 502, 505, 507 a 509, která vylučuje použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dny se špičkovou frekvencí, což jsou všechny pátky/pondělí, a dny předcházející státním svátkům. Zakoupili jste si In-Kartu se slevovým programem, aby vás místenka stála 86 Kč? Tak od 14.12. nebudete mít místenku ani za rovných 100 Kč, ale rovnou za klasických 200 Kč, jako každý občasný cestující.

GVD 2009: delší trasy, o něco méně spojů

České dráhy budou v době platnosti nového jízdního řádu denně vypravovat průměrně 7187 spojů, což oproti současným skoro osmi tisícům představuje mírný pokles. Objem dopravních výkonů ovšem vzroste až o 3,6 %, a to zejména díky prodloužení některých spojů a dalšímu posílení dálkové dopravy. Celkem na české koleje podle nového grafikonu vyjede 18 vlaků pod obchodní značkou SuperCity, 54 spojů kategorie EuroCity, 11 InterCity, 12 expresů a 7 nočních spojů kategorie EuroNight. Naopak regionální doprava se dočká mírné redukce v rozsahu asi 1,1 %, pod niž se podepisuje především rušení některých kratších výkonů. Obecně tak oslabí zejména klasické lokálky provozované motorovými vozy řady 810 s trasou do 15 km.

Národní dopravce v současnosti nemá vypracovaný odhad vývoje počtu cestujících. Připouští přitom možnost určitého poklesu kvůli výlukám a nepravidelnostem v místech modernizací. I s ohledem na probíhající stavební práce České dráhy chtějí více upozorňovat cestující na informace o výlukách.

Dálková doprava: více vlaků vyšších kategorií a prodloužení tras

V mezistátní dálkové dopravě nedojde k zásadním změnám, ale spíše k optimalizacím, jež by cestujícím měly přinést rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemských velkých měst. Nejzásadnější změnou je prodloužení trasy vlaků EuroCity z Německa až do Brna, díky čemuž moravská metropole nově získá spojení s Prahou vlaky vyšších kategorií v hodinovém taktu. Vlak EC 176 Alois Negrelli do Hamburku bude z Brna vyjíždět již v 5:41 a do Prahy-Holešovic dorazí v 8:29. V opačném směru zase obratový EC 179 nabídne pozdní večerní spojení z Prahy v 21:30 a do Brna dorazí čtvrt hodiny po půlnoci. Spojení obou měst posílí i nový spoj EuroCity do Bratislavy — EC 274/5 Slovan, který oproti dnešnímu rychlíku se stejným názvem pojede přes Pardubice, EC 276/7 František Křižík, i nový pár přímých vlaků EC 344/5 Avala do Bělehradu, jenž v sezóně poveze i kurzové vozy do balkánských destinací. Do Brna bude rovněž prodloužena trasa EC 379 Carl Maria von Weber ze severoněmeckého letoviska Binz. Pouhý rok po svém zavedení jsou tak nahrazeny brněnské expresy a celodenní hodinový interval dálkových vlaků narušují pouze tři povinně místenkové spoje SC Pendolino, které nejspíš ve snaze aspoň někoho donutit k jejich použití nejedou navíc, ale přibližně v polohách systémových hodinových spojů.

České dráhy jako jeden z hlavních kladů nového GVD uvádějí i zlepšení pro cestující do rakouské metropole. Počet přímých vlaků mezi Prahou a Vídní se zvyšuje z 12 na 16, z toho čtyři vlaky SuperCity, které nově umožní jednodenní návštěvu Vídně výhradně s použitím pendolina. Počet spojů z Brna zůstává beze změny, pouze tři páry pravidelných rychlíků budou nahrazeny vlaky EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich a EC 76/77 Gustav Klimt. Prvním ranním spojením z českého hlavního města do Vídně se nově stává povinně místenkový SC 15 Smetana (odjezd 5:57), posledním z Rakouska do Prahy pak EC 70 v 18:58.

Po několika letech beze změny skončí v GVD 2008/2009 přímé spojení Prahy a Lublaně. Známý Jože Plečnik bude přeřazen do kategorie EuroCity a jeho cílovou stanicí se stane Salzburg Hbf. Důvodem změny trasy z Lince jsou zejména rozsáhlé stavební práce v Rakousku, jež negativně ovlivňovaly jízdní doby. Pro cestu do Lublaně jej však lze využít i nadále: ze Salcburku navazuje vlak ÖBB-EC 113 ve směru Villach, Ljubljana a Zagreb gl.kol. Jízdní doba této kombinace, i s 25 minutami na přestup, je přitom o 5 minut kratší než dosud. Při cestách do Grazu, jedné z hlavních destinací dnešního Ex 101, bude možné použít některý spoje ve směru Wien Südbf., odkud již navazují přímé spoje do Grazu. Souprava Jože Plečnika i nadále poveze posilové vozy Praha - České Budějovice, díky čemuž zůstane zachován ostrý kontrast vozidel v rámci jediného vlaku.

Noční spoje: návrat Metropolu a první EuroNight do Košic

Novinku máme i v přepravě na Slovensko. Po letech tradičního vedení vlaků se objevuje i zde spoj Euronight 424/425 Slovakia. Jeho časová poloha ho bohužel činí poněkud neatraktivním například pro cesty do Tater (příjezd již v 5:37) nebo do Pardubic (příjezd 5:20), v případě cesty ze Slovenska. Ten poveze rovnou dva autovozy - do Popradu i Košic a jeho souprava by měla posunout nechvalně známou noční relaci na novou kvalitativní úroveň. Výrazně byl redukován počet zastávek - například mezi Žilinou a Olomoucí vlak nestojí vůbec. Ostatní noční vlaky na východ Slovenska zůstávají zachovány víceméně v současné podobě, včetně posilového R 446/447 Vihorlat.

Na české území se po několika letech vrací noční spojení Budapešti, Bratislavy, Vídně a Berlína vlakem EN 476/477 Metropol, ktorý poveze autovůz z Vídně do stanice Berlin-Wannsee.

Hned dvě varianty budou nabízeny k cestě do švýcarského Zürichu, obě ovšem s výraznou zajížďkou: jedna zůstává tradičně vlakem R 206/207 Matthias Braun s přepojením v Salzburgu na EN Wiener Walzer, kam pojede nově s lůžkovým vozem do Záhřebu namísto Benátek; druhá vzniká prodloužením někdejšího CNL Semper Dresden - Basel - Zürich z Drážďan do Prahy pod novým jménem EN 459 Canopus. Z Prahy pojede spojený s EN 456/457 Phoenix do Amsterdamu. Ke škodě je, že obě spojení do Zürichu mají v obou směrech podobné časy odjezdu a příjezdu a tak si spíše konkurují, než aby se doplňovaly.

O dalších novinkách budeme během dne informovat. Podrobnosti z regionů přineseme v samostatných zprávách.

Zdroj: ŽelPage, ČD, Jízdní řád 08/09 (SŽDC); Text: Josef Petrák, JTB, Adys


Honza Beránek / JTB | 24.11.2008 (16:34)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 28      Zpráv na stránku:   
26.11.2008 (16:31)  
zelva : a kde dochází k přeplnění té jedničky ? V Rakousku mají opačný problém, z jedničky musí vyhazovat cestující s jízdenkou II. třídy, protože ti považují jedničku za dvojku, zejména v případě, že je nasazeno AB s koženkou.
Registrierter Benutzer saperpoker  mail  
26.11.2008 (16:09)  
Ahoj
Zde je další demagogie.Beru to,že spojení Prahy a Hradce Králové je důležité pro Č.D..jakožto větší stanici na de facto regionální dráze.Fakt je ,že rychlíky do polské Wroclavi, by mohli jezdit v novém GVD přes Ústí nad Orlicí.Letohrad a Lichkov st.hranice kde je zrekonstruovaná elektrická trakce,než staronově vedené přes Hradec ,Tyníštš nad orl a Letohrad s dvojím přepřahem.
26.11.2008 (16:00)  
Klub přátel rychlíků na Vysočině: Dobré řešení, které ale zatím považuji za utopii, by byl dvouhodinový takt Sp vlaků Havlíčkův Brod - Znojmo v návaznosti na rychlíky v HB. Pro cesty do Jihlavy (a dál) mi přijde dost degradující ten všude stavící plesnivý osobák a zmatečný přestup na jihlavském nádraží, kde je úroveň informačního systému dost zoufalá. Bál bych se v Jihlavě (natož v Třebíči) ptát lidí: "Jezdíte do Prahy (rádi) vlakem?" Takhle by se znojemský spěšňák pro úsek z Jihlavy do Okříšek spojil s rychlíkem Plzeň - Brno, za předpokladu adekvátních souprav. Mezi Okříškami a Mor.Budějovicemi by se zrušily osobáky (ten Sp by když tak někde zastavil), mezi Mor.Bud. a Znojmem by se takt mohl proložit dvouhodinovým taktem osobáků Znojmo - Jemnice. Technicky by to šlo dělat tak, že na rychlíku by jel řídicí vůz řady 961 a lokotka vždy na "brněnském" konci, na opačný konec vlaku by se připojoval ten Sp v řazení typu 854+954. Netvrdím že takhle se to musí udělat, ale současná koncepce tragických osobáků mi přijde značně neperspektivní.
Registrierter Benutzer Semík  mail  
26.11.2008 (15:55)  
Problém Znojma je ten, že v Břeclavi nenavazují R od Přerova ani přes den. Takže proč tam tahat ještě noční vlak? Navíc Znojmo bude mít špičkové spojení S Vídní po skončení elektrizace Šatov - Znojmo. A o těch patrových soupravách s Taurusy si může nechat zbytek ČR, kromě Břeclavi, jen zdát.
Registrierter Benutzer M 
26.11.2008 (15:28)  
Zdenda - pocit? Zdar (250) 100 tisic lidi, Znojmo PLUS Trebic PLUS Jihlava (240) 300 tisic lidi. Kua, celkem dobrej odhad mam:-)

PS: Pokud neni problem prestoupit pro Jihlavu, tak proc by to mel byt problem pro Zdar? nechapu...
Registrierter Benutzer M 
26.11.2008 (15:25)  
Rozdil muze byt v tom, ze Viden nebo Varsava si to proste nepreji...

A k tomu, kolik vlaku jezdi pres Prerov (to uz vime - dva:) nebo Hranice. Proc jedou ctyri vlaky do Kosic jsem uz psal, ze mi jasne neni a skoda, ze mi jeste nikdo nenapsal, jak je to s obsazenosti. K tomu jeden vlak do Polska a jeden do "SSSR". Bohuzel, neni jina mozna, nez to vest pres Prerov. Kdyby tech moznosti bylo vic, tak by to asi na vic trati rozhodili.
Takze to neni kolik vlaku jezdi do Prerova nebo Hranic - je to o tom, kolik vlaku jede tim smerem. To uz se vazne muzes ptat i proc maji Pardubice nebo Breclav vic EC vlaku nez Budejovice, Liberec, Zlin, Jihlava a Vary dohromady...
Registrierter Benutzer zdenda 
26.11.2008 (15:23)  
M,S: Jihlava jako krajské město má velmi dobré spojení vlakem na Prahu, na Brno i na ČB (co dvě hodiny), přestup na Prahu není problém. Další okresní města (vyjma Pelhřimova) mají na Vysočině s Prahou a Brnem velmi dobré spojení vzhledem k možnostem infrastruktury. Že Třebíč nemá přímé spojení do Prahy je dané právě tou infrastrukturou. A těch lidí, kteří jedou radši vlakem, než autem či autobusem, je skutečně mnohem méně než ze Žďáru. Rozdíl jízdní doby je totiž až příliš velký, cena za bus bude možná ještě nižší než za vlak. A u Znojma je to ještě markantnější. (rychlík 4,5 hodiny, bus cca 3 hodiny). Pro M: tvůj pocit o počtech obyvatel je skutečně jen pocit: Žďár 118 385, Třebíč 116 336, Jihlava 108 876 (údaje ČSÚ z roku 2006), Znojmo 114 281.
26.11.2008 (15:19)  
M: Jenže pokud přijmu argument, že Amicus pojede přes Přerov a Zlínsko kvůli tomu, aby 1) obsloužil sídla na 330 a 2) prodloužil spánek lidem z Prahy do B/W, tak si nemůžu pomoct, ale přesně totéž lze udělat i bez Amicusu. Prostě lůžko pojede z Prahy na nějaký Šíravě nebo co to tam teď jezdí a v Přerově přejde na Chopin. Ten holt bude mít o 2 zastávky víc, no... Ostatně, proč by vadilo vymetání Zlínska Chopinem, jako to bylo doteď a u Amicusu to nevadí? Proč může tato sídla vymetat vlak s lůžkem Praha-Wien/Budapešť, ale u vlaku s lůžkama Wars-Wi to je nepřípustné?
26.11.2008 (15:13)  
Semík: Slibuju, že už nikdy nebudu střílet od boku a používat nadsázku, aby se toho nějakej šotouš nechytil. Ale stejně je to nespravedlnost, že z Prahy do Přerova nebo Hranic na Moravě jede několik večerních a nočních rychlíků, zatímco do HB a Znojma žádný, ne? HB a Znojmo si takové spojení zaslouží určitě víc než Hodonín spojení s Bulharskem, řekl bych... (pokud přistoupím na tvou argumentaci, kterou tak jako tak považuju za irelevantní)
Registrierter Benutzer M 
26.11.2008 (15:10)  
S - tak je to takove kdyby, ktere nedokazeme posoudit - kdyby to jezdilo primo na Jihlavu a ne na Zdar, tak by treba tech lidi na Jihlavu pribylo a na Zdar ubylo. Abych tak rekl - vysledek referenda zavisi na vhodne polozene otazce:-)

Ad Znojmo - ja teda pres Trebic nechci jezdit za soucasneho stavu trati. Takhle jsem to nemyslel:-))
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 28      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko