Říčany - Trochu nenápadně se v pondělí začala psát další kapitola úsporných opatření na českých kolejích. České dráhy totiž na říčanském nádraží spustily zkušební prodej jízdních dokladů v prodejně řetězce Pont. To sice znamená zrušení klasických pokladen, cestující se ale místo toho v méně frekventovaných místech dočkají většího pohodlí. Alespoň podle vedení ČD, které o pokračování projektu rozhodne podle výsledků říčanského experimentu.
Pokud se novinka osvědčí, hodlají ČD rozšířit prodej lístků i do dalších provozoven Pont. Zatím jich je po celé ČR zhruba 20, především ale na velkých nádražích. Další proto budou přibývat. Velmi frekventované Říčany přitom nebyly vybrány náhodou ani omylem, protože i když jsou jednou z nejoblíbenějších destinací v pražské příměstské dopravě, jen málokdo si tu lístky kupuje. Drtivá většina cestujících jezdí na předplatní jízdenky PID a pro zbytek bude prodej jízdenek zachován v prodejně.
"V Ticket Pont Centru zajistíme u jednoho prodejního místa nabídku jízdenek Českých drah podobně, jako by si je cestující kupoval přímo u dopravce. Otevřeno bude 365 dnů v roce od pěti ráno do devíti večer," popsal nový režim generální ředitel JLV Bohumír Bárta. Řečeno vzletnými slovy z tiskové zprávy, "Pont zároveň nabídne rychlé nákupy cestou na vlak, při nedostatku času nebo večer po zavírací době většiny obchodů." Síť prodejen Pont vlastní společnost Jídelní a lůžkové vozy, v níž mají České dráhy čtyřicetiprocentní podíl.
Zdroj: Lidovky.cz/ČTK, tisková zpráva ČD. Ilustrační foto: Staněk

Tak tomu říkám absolutní vítězství předpisu nad zdravým rozumem :)
V případě že by se někdo zachoval takto, tak mu reklamaci neuznají, protože při ní nikdo (rozhodně ne ČD) řešit nebude, že si cestující nemohl koupit jízdenku třeba kvůli tomu, že se pokladní čtvrt hodiny nedokázala domluvit s turisty, neznaje základy angličtiny. Zjistí se, že pokladna byla otevřená a zákazník je tak férově potrestaný za svou hloupost (že jel s ČD).
Mimochodem, už mi došlo, proč jsem jednou takhle jel bez příplatku. Nestihl jsem si koupit IDS jízdenku (u pokladen dlouhá fronta, na nástupišti šaliny u jednoho automatu parta čundráků kteří automat viděli asi poprvé v životě a druhý nefunkční), takže jsem byl nakonec rád že jsem doběhl na vlak dřív než odjel. Protože mám šalinkartu, za Černovicemi jsem si kupoval jízdenku z Brna - Slatiny a byl jsem mile překvapen, že mi ji průvodčí prodal bez přirážky, i když viděl že jsem nastupoval už na hlavním). Teď už chápu, že to nebyla žádná laskavost z jeho strany, ale prostě mu to ten program nepřipočítal, protože byla neděle, kdy je ve Slatině pokladna zavřená. Takže jsem 'splnil' podmínky pro zaplacení 30 Kč příplatku, ale díky nějaké chytré modré hlavě jsem ho nakonec neplatil :)
Ale když nad tím tak přemýšlím, jak už naznačoval babilon, kdybych nastupoval v těch Černovicích, kde pokladna není vůbec, ale byla by sobota dopoledne, kdy mají ve Slatině otevřeno, tak by mi vážně průvodčí účtoval částku o 30 Kč vyšší, i když by to bylo jasně neoprávněné? Začínám mít takový pocit, že tu někdo kecá...
V rámci PID pak musíte ovládat ještě tarif PID. Pokud vás nevypoklonkují za několik minut, tak tam strávíte 5 hodin ... U té zkoušky totiž není adept sám, ale je tam několik zkoušených. U maturity je člověk sice sám, ale z jednoho předmětu je trápen (mimo to, co stráví na potítku) tak 10 minut; na VŠ se s vámi párají se čtyřmi předměty tak 20 minut (+potítko).
Babilon : pisné se nevybírá, pokud je zadán důvod platby, která je od pisného osvobozena. Důvodem k osvobození není "fronta u pokladny".
Kubíček :
Pisné není jen výmyslem ČD, já jsem ho platil v Italsku u "privátního dopravce", ne že bych si nechtěl koupit jízdenku, ale v "automatu na peroně" se neprodávala, v kamenné pokladně mne odkázali na "pokladnu privátního dopravce", která měla být "někde", já jsem tam někam, asi půl kilomteru od budovy dorazil, ale nepochopil jsem, že nádražní "bar" za skladišti je současně pokladnou "privátního" drážního dopravce ... a prodávají se tam jízdenky. Jízdenkový automat privátní dopravce na peroně ani ve vlaku prostě neměl.
Průvodčí mi prostě k jízdnému přicvakl pisné 3 EURO. I kdybych mu uměl plynnou italštinou vysvětlit proč jsem si nekoupil jízdenku před nástupem do vlaku, tak ho to prostě nezajímá. To je můj problém ... (Zato mám ve sbírce jízdenkyu vydávanou ve vlaku). Stejně tak je to problém "českého" cestujícího, který nastoupí bez jízdenky v Česku, problém "německého" cestujícího v Německu, "rakouského" cestujícího v Rakousku, "švýcarského" ve Švýcarsku. Jak vidíte, tak to s nějakým socialistickým myšlením nemá vůbec nic společného.
pepe:
Bohužel neznám smlouvu, ale s velkou praděpodobností se bude vůči PONTu postupovat tak, že bude mít provizi z tržeb, jako mají cestovní kanceláře. Je to tuším 10 %.
Pokud je tam průměr tržeb 500 000 měsíčně, tak by to bylo tak 50 000 měsíčně, což mohou být superhrubé mzdové náklady na dvě pokladní. Ušetříte ovšem energii za provoz počítače, osvětlení apod.
Když poteče PONTu do bot, tak nelze vyloučit, že tam budou chodit prodávat kasírky ČD "na vedlejšák" ...jak se říká po staru nebo se odloví nějaká - v rámci úspor - penzionovaná kasírka, která si ráda k penzi přivydělá.
Prostě snaha ušetřit na kaštanech. Na špinavý béčka už si zvykli, na fronty si taky zvyknou. Ušetříme pád desítek tisíc korun, uděláme kampaň jak to funguje a pro jistotu zavřeme čekárnu, aby si nevšimli, že jsme ji už pár týdnů neuklidili.
Asi jsem fakt věčný nespokojenec, ale domnívám se, že každá firma by měla šetřit na zázemí a směrem k zákazníkům vystupovat co nejlépe.
Dokázal by tady někdo třeba odhadnout jaký podíl nákladů tvoří pokladny v rozpočtu ČD? Domnívám se že oproti nákladům na údržbu techniky je to minimum, ale nemám v ruce konkrétní čísla...
Nevím proč by v Pontu neměla být brigádnice schopná prodat základní druhy jízdného (nebo vy si neumíte naklikat na jizdenka.cz?), notabene když umí třeba přijmout platební kartu (což skvělá "docentka" za okénkem ČD neumí). Stejnětak nevím jak se "ušetří zvýšením návalu", to opravdu v kombinaci s výdělkem formou marže nefunguje.
Proč sem taháte bezdomovce na hlaváku nevím, fronty na hlaváku by mohly být jedině menší, kdyby se lístky prodávaly i v dalších místech, případně byly i nějaké brigádnice místo nutnosti zasloužilých pracovnic (notabene na tom hlaváku by to fungovalo zcela bez problému, neb by tam mohla nějaká supervisorka operativně řešit "složitější" požadavky).
Asi takhle: jsem prostě jeden ze substrátů, který s ČD musí jezdit fakt hodně, a jestli se u drah na něčem šetří, tak jsou to zákaznické služby. A u pokladen je to právě výrazné. Když přijdu na hlavák v pátek odpoledne a tam je 7 desetimetrových front a dalších 10 okýnek zavřených, tak mě to prostě vytočí. A když přijdu do malé stanice jako jsou třeba Otrokovice v neděli odpoledne, ze dvou pokladen jede jedna a představa, že by se prodávaly lístky v Pontu (kdyby tam nějaký byl) je dost hrozná.
Ale zato vím, že až budu stát v uličce, budou se na mne usmívat z plakátu průvodčí s textem Pohodlně a bezpečně. A až vystoupím na hlaváku a v hale budu uhýbat bezdomovcům, bude tam spousta svítících billboardů zdůrazňůjících kvality vlaků vyšší kvality.
jestli jsi chtel zamachrovat v jakeze jsi to pracoval uspesne firme, tak sis takzvane nasr* do kalhot:)
chces rict ze v teto firme kazdy zamestnanec vytvori za 1 pracovni den zisk 13 korun?
To uz se vetsi hodnoty vytvari kourenim startek, hranim solitairu a pitim kafe na nabrezi nebo vracenim lahvi od piva:)
apropo zakaznik v ricanech dopada blbe uz tim, ze ke sve ceste pouzije vlak. vozovy park na tomto esku je nejotresnejsi ze vsech linek. pracujici maji litacky, a babicka s vnoucetem o vikendu snad zpatecni do prahy v tom pontu bude schopna koupit ne?
Po pravdě je mi koneckonců jedno kolik se teda ušetří nebo ne. Ale ať už Pont ušetří jakkoliv, třeba zvýšením návalu u pokladny, nebo přijetím brigošů kteří nic nebudou vědět, vždycky dopadne blbě zákazník, tedy já, z důvodů uvedených níže.
1) Není nutné ve stanici udržovat zázemí pro personál (Pont MÁ svoje, ať lístky prodává nebo neprodává).
2) Není nutné svážet/rozvážet peníze, starat se o zajišťování služeb, Pont MÁ prodavačky, ....
3) Mzdové náklady nezůstávají ani podobné, PONT předpokládám nebude dostávat fix ale provize z prodeje - to ho jedině motivuje k vstřícnému prodeji (navíc budou asi dost malé - Pont vyhrál už tím že jde zákazník k němu do trafiky). Pont opět má své zaměstnance, nevěřím že by byl v Říčanech v jakýkoliv čas přeplněný, čili budou zaměstnanci pouze více vytíženi (já vím, produktivita práce to je pro vás hrozné strašidlo). Nehledě na to, že Pont si narozdíl od ČD dokáže sehnat i dočasnou výpomoc (a sakra levně), zatímco ČD ....
Jestli ne, tak si ČD pěkně nadělají do batohu, protože pokud se Pontovská fronta u pokladny sloučí s pokladní frontou, tak z toho bude spousta nadšenejch zákazníků ČD a spousta zlodějů v Pontu, protože pokud tam bude neustále u pokladny stát 10 až 15 lidí (tzn. že budou stát přes celou prodejnu), tak nebude velký problém tam čórovat ;-)
Ještě mě na tom zaráží jedna věc: Ponty jsou obvykle ve frekventovanějších stanicích. A ty zrovna podle mě pro tento způsob náhradního řešení nejsou vhodné.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










