Říčany - Trochu nenápadně se v pondělí začala psát další kapitola úsporných opatření na českých kolejích. České dráhy totiž na říčanském nádraží spustily zkušební prodej jízdních dokladů v prodejně řetězce Pont. To sice znamená zrušení klasických pokladen, cestující se ale místo toho v méně frekventovaných místech dočkají většího pohodlí. Alespoň podle vedení ČD, které o pokračování projektu rozhodne podle výsledků říčanského experimentu.
Pokud se novinka osvědčí, hodlají ČD rozšířit prodej lístků i do dalších provozoven Pont. Zatím jich je po celé ČR zhruba 20, především ale na velkých nádražích. Další proto budou přibývat. Velmi frekventované Říčany přitom nebyly vybrány náhodou ani omylem, protože i když jsou jednou z nejoblíbenějších destinací v pražské příměstské dopravě, jen málokdo si tu lístky kupuje. Drtivá většina cestujících jezdí na předplatní jízdenky PID a pro zbytek bude prodej jízdenek zachován v prodejně.
"V Ticket Pont Centru zajistíme u jednoho prodejního místa nabídku jízdenek Českých drah podobně, jako by si je cestující kupoval přímo u dopravce. Otevřeno bude 365 dnů v roce od pěti ráno do devíti večer," popsal nový režim generální ředitel JLV Bohumír Bárta. Řečeno vzletnými slovy z tiskové zprávy, "Pont zároveň nabídne rychlé nákupy cestou na vlak, při nedostatku času nebo večer po zavírací době většiny obchodů." Síť prodejen Pont vlastní společnost Jídelní a lůžkové vozy, v níž mají České dráhy čtyřicetiprocentní podíl.
Zdroj: Lidovky.cz/ČTK, tisková zpráva ČD. Ilustrační foto: Staněk

Pan tiskový mluvčí povídá něco o tom, jak se ČD inspirují v zahraničí, jenže ten švýcarský tarif je postaven v principu na 4 slevách, časové jízdenky se kupují u pokladen, podobně DB mají tarif taky jednodušší a o ÖBB to platí stejně. Nakonec i italský/francouzský automat "mluvící" německy (anglicky apod.) dokážete ovládat i se základními znalostmi němčiny (jiného jazyka). Je patrné, že pan tiskový mluvčí v těchto zemích zřejmě nikdy nebyl nebo si nešel "hrát" s těmi automaty případně si tam ten lístek nekupoval.
Rakouské automaty mezistátní jízdné neumí, jízdenky se vydávají ve směru Česko & Slovensko pouze do tarifního bodu "Grenze", do Švýcarska nebo Německa do stanice, kam jezdí ÖBB za vnitrotarif. Podobně je to se švýcarskými, jenže tam se nepoužívá "GRENZE", ale končí se ve stanici, kam jezdí "švýcarské" železnice za vnitrotarif. Je to paradox, ale neumí vydat jízdenku Basel (SBB) – Basel Bad Bf, protože to je trať DB, ačkoli tam jezdí vlaky S–Bahn Basel provozované SBB.
Mimochodem, ohledně cestujících co potřebují poradit s tarifem, na neobsazených stanicích mívají DB stojan pro hlasové spojení s civilizací - pro tísňová volání i dotazy na informace. Nevím jestli tam Němci volají s dotazem "Soll ich lieber Rückfahrkarte von Ludwigslust nach Schwerin oder Mecklenburg-Vorpommern Länderticket kaufen?", ale nevím proč by nemohli. Nevím ale na kolik takové zařízení přijde.
nevím, co tak složitého tu někteří vidí na tarifu ČD Bacha, aby to Ondrůj a spol. nevytrhli z kontextu a neprezentovali to jako důkaz, že existuje aspoň 1 cestující, kterému tarif ČD nepřijde složitý:-).
V Říčanech jsou dle věrohodného zdroje měsíčně tržby kolem půl milionu korun.
Pokladní způsobilost dle Hf3 vůči zaměstnancům PONTu ČD vcelku nezajímá, za "zpronevěru" peněz odpovídá zaměstnanec vůči svému kmenovému zaměstnavateli, tedy vůči PONTu. Stejně tak odvod peněz. Ten se bude dělat bezhotovostně. Jinou věcí je odborná způsobilost zaměstnanců. V ČT sice paní redaktorka povídala, že zaměstnanaci absolvovali náročné školení, nicméně DVI Praha a.s., který toto školení provádí (příprava k odborné zkoušce O-05) školil pouze jednoho zaměstnance, který si to ještě platil sám.
OPT přidělí přístupové heslo do UNIPOK pouze osobě, která má odbornou zkoušku.
Ono to celé bude velmi zajímavé, zejména když tam bude chtít cestující udělat nějakou reklamaci spojenou s návratkem jízdného, např. z důvodu zpoždění vlaku apod.
Myslím, že ostřílení znalci tarifu, diskutující na ŽelPage, by se tam mohli vypravit a udělat nějaký obzvláště zajímavý nákup vnitrostátní jízdenky, včetně rezervace a pak svými poznatky potěšit O16 a JLV a.s. Předpokládám, že si tam bude moci cestující koupit KMB, udělat nějaké operace s In–kartou apod.
U nás je to podobné jako v Říčanech - malé město u velkého města v IDS, na nádraží obchod, který malou nabídku a vysoké ceny kompenzuje dlouhou otvíračkou a tím, že je po ruce. Ale patří místnímu soukromníkovi, co kdyby i on chtěl prodávat jízdenky?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











