Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.
Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.
Novinky na síti SŽDC
Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.
Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.
Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.
Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.
Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano
Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.
Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.
Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.
Co nás čeká dál?
České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.
ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.
Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone
| 26.11.2009 (7:00)
Micmohodem, ses fakt uzasnej - na jedne strane ti vadi nerehlednost slev a soucasne ti vadi, ze jedna sleva je zrusena. Vyber si jen jedno...
Mozek - TEORETICKY bych pet lidi nasel. Ale tezko pojedu na vylet v pracovni den (a o vikendu se nic nemeni!) a skoro tezko bych tech 5 lidi nasel na vylet pres pul republiky...
Jo a jestli u autobusaku maji odbory stejny jako u DP Praha, tak si zamestnanci vydupou zvyseni platu o 6% a jedinou moznosti bude zvysit jizdne. Ale to je detail - to podstatne je, ze cena benzinu pujde nahoru a ti, ktere vysoke ceny vlaku vyzenou do aut, se zase vrati do vlaku, protoze auto jim taky podrazi, takze vse zustane pri starem...
Twix - tak aspon chapes, proc mne nekdy chyta amok no:-))
Oto - v podstate mas pravdu, ale ekonomika te firmy proste funguje trochu jinak nez na porovnani cen s autem... Plny auto proste JE vyhodnejsi, nez jet vlakem. Tecka.
Nemluve o tom, ze by to skoncilo tak, ze by se na nadrazi v OStrave tvorily hloucky cizich lidi a vsichni by jezdili po peti, takze ty skutecne skupiny by nebyly nijak zvyhodnene a nakonec se nabidka musela zrusit, protoze by komercni nabidku pouzivali vsichni...
Mně ani tak nevadí výše jízdného nebo množství nabídek, jako ta šílená nekoncepčnost a s ní spjaté neustálé změny, v kterých se nevyznají ani leckteré pokladní.
Nezlobte se, ale každého joudu přece napadne, že když se na KMB neplatí IC/EC příplatek, tak za chvíli bude cestujících s KMB plý každý vlak vyšší kvality. To samé s eLiškou: Velké reklamy hlásají Praha-Brno za 35 Kč, za chvíli je všechno úplně jinak.
To je fakt vrchol diletantsví: ČD vypustí nějakou nabídku a PAK TEPRVE sledují, co to udělá. A když se náhodou daná nabídka chytí, tak ji co možná nejvíc znevýhodní při každé příležitosti. To je anti-marketing!
Mé shrnutí: s tarifem ČD platným od 13.12. jsem spokojený (fakt se mi ještě nepodařilo nalákat pět lidí na výlete vlakem:), jen jsem doufal, že ponechají na “letní” hladině ceny Regionetů, alespoň v některých krajích. Mnohdy se těch 150 Kč projezdit dá jen velmi těžko, zvlášť, když se jejich použití omezuje o většinu rychlíkových spojů (dosud: v úseku z ... do ... jsou cestující odbaveni jako ve Sp vlaku; nově: ve vlaku platí také jízdenky IDS JMK, ODIS, IREDO, VYDIS, ...)
babitron: Dvacet různých slev - ano ty slevy jsou, ale absolutně nepřehledné (http://www.cd.cz/index.php?action=section&id=129) už vidím normální člověka, jak se hrabe tímhle balastem. Teoreticky tomu pomůže avizovaný kalkulátor jízdného, uvidíme.
Pises, ze se ti ("diky astronomickym cenam CD") vyplati auto - napis mi prosim trasu, kde je auto levnejsi nez vlak. Jestli budes psat priklady se 4 lidma v aute, tak to ano, auto v tomto pripade bude vzdy levnejsi, to uz jsem napsal nekolikrat...
Když byla zavedena v roce 2003, bylo to zákaznické jízdné (sleva 37%) pro prvního a polovina zákaznického (sleva 68%) pro dalšího až do počtu 15 lidí. Toho se ČD zalekly (skupinová sleva pro dva byla totiž jednu dobu méně než obyčejně jízdné za jednoho) a postupně to zdražovaly. Teď je to pro prvního 0%, pro ostatní sleva 50%, za to ale až pro 30 lidí.
Podle mně by bylo nejlogičtější, aby to byla sleva poměrně výrazná (klidně až 66% či 75%), ale přitom jen do 5 lidí (= kapacita běžného osobního auta).
M: Tak dneska mi mluvíš z duše, nejvíc se mi líbí to opakované vyhánění už vyhnaných lidí z vlaků :-) Jinak také nevím, kolik lidí jezdilo na skupinový ČD Net, já jsem to využil jednou v životě, a jinak buď SoNe, dvojité SoNe nebo skupinovka.
Navíc v době ekonomické krize klesá poptávka nevyhnutelně (nezaměstnaní tolik necestují, výletů a dovolených je méně).
Zdražení za takovéto situace je nesmysl, kdo chce dnes prodat, zlevňuje.
Jízdné v okolních zemích není argument: Němci mají větší stát, lepší a rychlejší vlaky a více peněz dovolit si luxus vlaku. Polské železnice jsou v úpadku, ani na Slovensku to není dobré.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










