Praha – Invaze rakouských taurusů do českého železničního vnitrozemí se opět přiblížila. V týdnu od pondělí 20. října se totiž na pražském Odstavném nádraží jih (ONJ) konalo školení 36 českých strojvedoucích na lokomotivy řady 1216.2 ÖBB. Celý výcvik je iniciován faktem, že pro zajištění vozby mezinárodních vlaků v relaci (Děčín -) Praha - Vídeň a také pokrytí některých vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem si České dráhy pro příští rok pronajaly od ÖBB celkem 8 lokomotiv této řady. Dopravce tak chce získat moderní rychlíkovou vícesystémovou lokomotivu, jež umožní projet z Německa do Rakouska přes oba české národní napájecí systémy bez přepřahu, a také poskytne dostatečný výkon – 6,4 MW. Stroj tak ve službě částečně nahradí starší stroje řady 350, za jejichž zajíždění už ČD stejně musejí platit slovenské ZSSK. Taury také ulehčí nepočetné flotile lokomotiv řady 371, která denně operuje mezi Prahou a Drážďany. Přinášíme několik informací o průběhu kurzu, stejně jako o cvičných jízdách.
Stroj byl na odstavném nádraží od nedělního večera 19. října do soboty 25.10. Do Prahy přijel činný na vlaku EC 70 Antonín Dvořák. 36 strojvedoucích z pražského depa na něm získávalo základní zkušenosti od instruktorů, kteří byli zaškoleni přímo u ÖBB. Strojvedoucí kurz podstoupili v depu Wien Süd a kromě jízd po Vídni a Westbahn se zacvičovali také na rychlících do Vídně a Brna.
Instruktoři nejprve přednesli svým budoucím kolegům veškeré důležité znalosti ohledně ovládání lokomotivy, následně s nimi provedli úvodní jízdy po areálu ONJ. Při rozhovoru s jedním z instruktorů nám byl předveden mimo jiné i palubní ovládací systém stroje, který je plně lokalizován do češtiny a umožňuje jednoduché nastavení základních parametrů - návěsti či napájecí soustavy. Správné zabezpečovací zařízení lze například nastavit pouze volbou "lokality" a příslušných atributů na dotykovém displeji. Na taurus byla slyšet hlavně slova chvály.
V sobotním večeru byl stroj převezen z odstavného nádraží do depa Praha Vršovice, kde byl odstaven do rotundy. Během neděle se podrobil důkladné očistě – z Rakouska totiž přijel skutečně velmi špinavý. A protože na ONJ zatím v mycí lince chybí na taurusy program, domluvili se strojvedoucí v kurzu na jeho ručním mytí. Snímky z nedělního večera dokazují, že odvedli dobrou práci. Od pondělí 27. října je stroj nasazen v jednodenním oběhu na soupravách Brněnských expresů. Turnus je zvolen tak, aby se každý den vystřídaly dvě dvojice strojvedoucích v zácviku a pro každý pár spojů jeden instruktor. Jeho služba začíná kolem čtvrté ranní, kdy z depa odjede pro soupravu na ONJ, odveze ji na holešovické nádraží, a pak dle následujícího řádu odjede dva páry expresů. Kolem jedenácté večer je zpět ve vršovickém depu.
| Ex 573 Punkva | Praha Holešovice (6:33) | Pardubice hl.n. (7:36) | Brno hl.n. (9:15) |
|---|---|---|---|
| Ex 572 Punkva | Brno hl.n. (10:43) | Pardubice hl.n. (12:21) | Praha Holešovice (13:25) |
| Ex 579 Špilberk | Praha Holešovice (14:33) | Pardubice hl.n. (15,36) | Brno hl.n. (17:15) |
| Ex 578 Špilberk | Brno hl.n. (18:43) | Pardubice hl.n. (20:21) | Praha hl.n. (21:28) |
Podle plánu by měl taurus jezdit mezi Prahou a Brnem do 11. listopadu. Od následujícího dne bude převeden do oběhu typického pro lokomotivy řady 371 a bude vozit mezinárodní vlaky EuroCity mezi Prahou a Drážďany. Zajišťovat by měl vozbu spojů EC 178, 179 a EC Vindobona. Se změnou jízdního řádu 14. prosince 2008 by pak lokomotivy řady 1216.2 měly převzít vozbu vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní s jednou zajížďkou právě do Drážďan.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage; zvláštní poděkování patří DKV Praha, PJ ONJ a PJ Vršovice
| 29.10.2008 (7:00)
jsem tak trošku informován o situaci na Zličíně, netroufal bych si tvrdit, že jsou zaměstnanci nespokojení, mají dostatek času najít si novou práci, které je v Praze a StČ více než dost a navíc tak velkorysé odstupné nemá v naší zemi dosud obdoby.
Jak zmínil M, pokud mají továrnu v zemi, která od nich nic nekupuje, je poměrně logické, že ji zavřou dříve než tu v mateřské zemi.
Dále k té Škodovce, na co je to know-how, když si to kromě pár kusů vylobovaných u české vlády nikdo jiný nekoupí? Nemůžu si pomoct, ale připadá mi to jako strašně drahá sranda z peněz daňových poplatníků. Nebylo by lepší tam dělat v licenci třeba ty taurusy nebo desira?
Kazdopadne je fakt krasny to "vybrakoval" - jakoze ze tam prijeli kamiony z Nemecka a odvezly ty skvele nove moderni stroje, co tam zbyly po CKD nebo po kom?
JP - vidis, taky ti to nedalo, ja ti to rikal... PS: Rucni myti je stejne pro nadupany masiny nejlepsi. Pravda, u lokomotiv je to novinka:-))
Naopak se snažil všemožně legálně se zde uchytit, ale vyjma souprav metra a emzet se tu od něj nic moc neprodalo... a když byly problémy v mateřském podniku, začali škrtat dle priorit. Tak si to utřiť.
Škoda je sice národní podnik s tradicí, ale nikdo není všemocný. Jen doufám, že nenarazí na strop výrobních kapacit... asi jako teď ŽOS Trnava+MOVO Plzeň mají ve svých spárech cca. 30 vagonů na modernizaci (Aee, Apee, Bee, Bpee), ale většina jich je předaných z depa, ale jsou odstaveny, protože pracovat na všech nejde... depo je bez vozů a výrobce nepospíchá.
M) Jojoo, jak prase teda byl. Můj dojem? Špinavější taurus jsem neviděl. Kluci v Praze si asi v neděli hodně mákli, než to vydrhli.
Nepamatuji že by EC Sobieski a EC Polonia dojela do Ostravy z Varšavy na čas.
A je to taky v kontrastu s tim (byt jde o loko, nikoliv vagony) jak nekteri pisou - uroven vlaku v Cesku hrozna, v Rakousku vyborna (navzdory tomu, ze mnohdy jde o jeden a tyz vlak jezdici mezi Ceskou a Rakouskem:-))
A pane Michle, rozhodně si trapně nepřipadám s podporou lokomotiv 380 před Taurusy. Jednak jde o cca. 10 let mladší a modernější stroje a stroje převážně české konstrukce a to se vším, co s tím souvisí. Dále jsou to ony důvody, jež jsou napsány výše. A pokud jde o zakázky u Siemens. Naivita, že by se Taurusy vyráběly v Čechách mě opravdu až dojímá. Za prvé nevidím důvod vyrábět nové "staré" Taurusy, když je už na světě novější a koncepčně modernější stroj - totiž lokomotiva 380. A za druhé Siemens z ČR odchází nikoli z ekonomických důvodů nebo nedostatku zakázek, ale protože si nechce znepřátelit domácí zaměstnance a odborové organizace v Německu, tak provadí racionalizační opatření v ČR, aby mohl zachovat stavy v SRN. Takže z případné objednávky by český zaměstnanec a navazující obory neměly zhola nic a o tom, že by to nepomohlo českému kolejovému průmyslu ani nemluvě!!
Jaký měl lobbing škodovky v případě 471 a následná realizace této zakázky vliv na odbyt tohoto produktu na zahraničních trzích? 3 ks litva? Je sice pěkné podporovat domácího výrobce, ale není toto za hranicí, kdy se to vůbec nevyplatí? Stát trpělivě objednává, nakupuje, platí, ale nikdo další to nechce. Má to potom smysl?
Škodovka má na tomto výrobku takový vývar, že není nutné expandovat na další trhy? Tomu se snad v prostředí kapitalismu nedá uvěřit:)) Nebo se jedná o neuvěřitelný střep a za cenu za jakou to berou ČD by to nikdo nekoupil?
Nevím, přál bych 380 lepší osud, nicméně na základě výše uvedeného..
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.

















