..: Zácvik strojvedoucích, od prosince s taurem až do Drážďan :..

Taurus 1216.239 ÖBB, Praha ONJ, foto: Josef Petrák Praha – Invaze rakouských taurusů do českého železničního vnitrozemí se opět přiblížila. V týdnu od pondělí 20. října se totiž na pražském Odstavném nádraží jih (ONJ) konalo školení 36 českých strojvedoucích na lokomotivy řady 1216.2 ÖBB. Celý výcvik je iniciován faktem, že pro zajištění vozby mezinárodních vlaků v relaci (Děčín -) Praha - Vídeň a také pokrytí některých vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem si České dráhy pro příští rok pronajaly od ÖBB celkem 8 lokomotiv této řady. Dopravce tak chce získat moderní rychlíkovou vícesystémovou lokomotivu, jež umožní projet z Německa do Rakouska přes oba české národní napájecí systémy bez přepřahu, a také poskytne dostatečný výkon – 6,4 MW. Stroj tak ve službě částečně nahradí starší stroje řady 350, za jejichž zajíždění už ČD stejně musejí platit slovenské ZSSK. Taury také ulehčí nepočetné flotile lokomotiv řady 371, která denně operuje mezi Prahou a Drážďany. Přinášíme několik informací o průběhu kurzu, stejně jako o cvičných jízdách.

Taurus 1216.239 ÖBB, Praha ONJ, foto: Josef PetrákStroj byl na odstavném nádraží od nedělního večera 19. října do soboty 25.10. Do Prahy přijel činný na vlaku EC 70 Antonín Dvořák. 36 strojvedoucích z pražského depa na něm získávalo základní zkušenosti od instruktorů, kteří byli zaškoleni přímo u ÖBB. Strojvedoucí kurz podstoupili v depu Wien Süd a kromě jízd po Vídni a Westbahn se zacvičovali také na rychlících do Vídně a Brna.

Instruktoři nejprve přednesli svým budoucím kolegům veškeré důležité znalosti ohledně ovládání lokomotivy, následně s nimi provedli úvodní jízdy po areálu ONJ. Při rozhovoru s jedním z instruktorů nám byl předveden mimo jiné i palubní ovládací systém stroje, který je plně lokalizován do češtiny a umožňuje jednoduché nastavení základních parametrů - návěsti či napájecí soustavy. Správné zabezpečovací zařízení lze například nastavit pouze volbou "lokality" a příslušných atributů na dotykovém displeji. Na taurus byla slyšet hlavně slova chvály.

ES64U4 - display, foto: Josef Petrák US64U4 - display, foto: Josef Petrák US64U4 - display, foto: Josef Petrák ES64U4 - display, foto: Josef Petrák
Taurus 1216.239 ÖBB, depo Praha-Vršovice, foto: Josef Petrák 1216.239 ÖBB, depo Praha-Vršovice, foto: Josef Petrák Taurus 1216.239 ÖBB, Ex 572, Praha-Holešovice, foto: Josef Petrák

Taurus 1216.239 ÖBB, Ex 572, Praha-Holešovice, foto: Josef PetrákV sobotním večeru byl stroj převezen z odstavného nádraží do depa Praha Vršovice, kde byl odstaven do rotundy. Během neděle se podrobil důkladné očistě – z Rakouska totiž přijel skutečně velmi špinavý. A protože na ONJ zatím v mycí lince chybí na taurusy program, domluvili se strojvedoucí v kurzu na jeho ručním mytí. Snímky z nedělního večera dokazují, že odvedli dobrou práci. Od pondělí 27. října je stroj nasazen v jednodenním oběhu na soupravách Brněnských expresů. Turnus je zvolen tak, aby se každý den vystřídaly dvě dvojice strojvedoucích v zácviku a pro každý pár spojů jeden instruktor. Jeho služba začíná kolem čtvrté ranní, kdy z depa odjede pro soupravu na ONJ, odveze ji na holešovické nádraží, a pak dle následujícího řádu odjede dva páry expresů. Kolem jedenácté večer je zpět ve vršovickém depu.

Ex 573 PunkvaPraha Holešovice (6:33)Pardubice hl.n. (7:36)Brno hl.n. (9:15)
Ex 572 PunkvaBrno hl.n. (10:43)Pardubice hl.n. (12:21)Praha Holešovice (13:25)
Ex 579 ŠpilberkPraha Holešovice (14:33)Pardubice hl.n. (15,36)Brno hl.n. (17:15)
Ex 578 ŠpilberkBrno hl.n. (18:43)Pardubice hl.n. (20:21)Praha hl.n. (21:28)

Podle plánu by měl taurus jezdit mezi Prahou a Brnem do 11. listopadu. Od následujícího dne bude převeden do oběhu typického pro lokomotivy řady 371 a bude vozit mezinárodní vlaky EuroCity mezi Prahou a Drážďany. Zajišťovat by měl vozbu spojů EC 178, 179 a EC Vindobona. Se změnou jízdního řádu 14. prosince 2008 by pak lokomotivy řady 1216.2 měly převzít vozbu vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní s jednou zajížďkou právě do Drážďan.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage; zvláštní poděkování patří DKV Praha, PJ ONJ a PJ Vršovice


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 29.10.2008 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 15      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer waszyn 
29.10.2008 (16:05)  
Paninaro:
jsem tak trošku informován o situaci na Zličíně, netroufal bych si tvrdit, že jsou zaměstnanci nespokojení, mají dostatek času najít si novou práci, které je v Praze a StČ více než dost a navíc tak velkorysé odstupné nemá v naší zemi dosud obdoby.
Jak zmínil M, pokud mají továrnu v zemi, která od nich nic nekupuje, je poměrně logické, že ji zavřou dříve než tu v mateřské zemi.
Dále k té Škodovce, na co je to know-how, když si to kromě pár kusů vylobovaných u české vlády nikdo jiný nekoupí? Nemůžu si pomoct, ale připadá mi to jako strašně drahá sranda z peněz daňových poplatníků. Nebylo by lepší tam dělat v licenci třeba ty taurusy nebo desira?
Registrierter Benutzer M 
29.10.2008 (16:04)  
Rekl bych, ze stat do Skodovky nalil vic penez nez Siemens stacil vybrakovat na celym svete...
Kazdopadne je fakt krasny to "vybrakoval" - jakoze ze tam prijeli kamiony z Nemecka a odvezly ty skvele nove moderni stroje, co tam zbyly po CKD nebo po kom?

JP - vidis, taky ti to nedalo, ja ti to rikal... PS: Rucni myti je stejne pro nadupany masiny nejlepsi. Pravda, u lokomotiv je to novinka:-))
29.10.2008 (16:04)  
Panorino, ty jsi ale asi fakt na hlavu. Jak si představuješ to sousloví "vybrakoval továrnu"? To jako, že Siemens to tam vybydlel, jak běženci sídliště? Mám pocit, že ne.

Naopak se snažil všemožně legálně se zde uchytit, ale vyjma souprav metra a emzet se tu od něj nic moc neprodalo... a když byly problémy v mateřském podniku, začali škrtat dle priorit. Tak si to utřiť.

Škoda je sice národní podnik s tradicí, ale nikdo není všemocný. Jen doufám, že nenarazí na strop výrobních kapacit... asi jako teď ŽOS Trnava+MOVO Plzeň mají ve svých spárech cca. 30 vagonů na modernizaci (Aee, Apee, Bee, Bpee), ale většina jich je předaných z depa, ale jsou odstaveny, protože pracovat na všech nejde... depo je bez vozů a výrobce nepospíchá.

M) Jojoo, jak prase teda byl. Můj dojem? Špinavější taurus jsem neviděl. Kluci v Praze si asi v neděli hodně mákli, než to vydrhli.
29.10.2008 (15:56)  
M - Ano bylo, ale pro mnohé milovaný Siemens ho opustil, zabalil kufry a zmizel do SRN, aby mohl udžet své stavy tam. Bylo. Historie. Doufám, že ty prostory využije třeba Škodovka už dostane další zakázky;-)
Registrierter Benutzer karel.f  mail  
29.10.2008 (15:54)  
Do Prahy Taurus , do Ostravy , kde je víc % 160 Km rychlosti jezdí s EC 363 a 362 ? A to ještě stojí u každé vrby.
Nepamatuji že by EC Sobieski a EC Polonia dojela do Ostravy z Varšavy na čas.
Registrierter Benutzer M 
29.10.2008 (15:54)  
Paninaro - sofistikovane pracoviste snad bylo i na Zlicine, ne..?
Registrierter Benutzer M 
29.10.2008 (15:52)  
Muzeme treba rozjet debatu, ze ty rakousky prasata nam sem ty lokomotivy poslaly spinavy. To je prinejmensim stejne spatny jako uhlim napred:-)
A je to taky v kontrastu s tim (byt jde o loko, nikoliv vagony) jak nekteri pisou - uroven vlaku v Cesku hrozna, v Rakousku vyborna (navzdory tomu, ze mnohdy jde o jeden a tyz vlak jezdici mezi Ceskou a Rakouskem:-))
29.10.2008 (15:50)  
kuchi - No srovnávat vývoj kolejových vozidel a vojenských letounů je opravdu trochu mimo realitu. Jistě nemusíme jako 10 milionová republika udržovat nebo vytvářet know how ve všem. Ano jistě nemusím vyvíjet balistické rakety, supersonická letadla či nukleární ponorky, ale proboha výroba kolejových vozidel na špičkové světové úrovni už má u nás tradici několik generací. A rozhodně si nemyslím, že 10 milionová země je trpaslík na výrobu a udržovaní know how v oblasti kolejových vozidel. To bychom mohly veškerý vývoj a výrobu ukončit a to ve všem, protože to přeci nakoupíme v Reichu, ne????!!!! Už mě nebaví číst tyhle rado by ekonomické úvahy, které dohlednou maximálně na položku vyfakturované ceny za jedno kolejové vozidlo (třeba lokomotivu 380). Zde přeci nejde pouze o samotnou výrobu někde v hale, zde jde především o rozvoj a udržení know how v dané oblasti, jde zde o udržovaní sofistikovaných pracovišť a jistě také o podporu navazujícich oborů (firem) a v neposlední řadě to přináší i významné příležitosti v oblasti zaměstnanosti. Naše ekonomika nyní a hlavně v budoucnu musí být znalostní ekonomikou stojících na sofistikovaných oborech. To je to v čem může ČR obstát v celosvětové konkureci, neb zajisté nebude moci konkurovat třeba cenou pracovní síly (ve srovnání se zeměmi třetího světa. Proto jsem pro výhradní podporu českých kolejových výrobců.

A pane Michle, rozhodně si trapně nepřipadám s podporou lokomotiv 380 před Taurusy. Jednak jde o cca. 10 let mladší a modernější stroje a stroje převážně české konstrukce a to se vším, co s tím souvisí. Dále jsou to ony důvody, jež jsou napsány výše. A pokud jde o zakázky u Siemens. Naivita, že by se Taurusy vyráběly v Čechách mě opravdu až dojímá. Za prvé nevidím důvod vyrábět nové "staré" Taurusy, když je už na světě novější a koncepčně modernější stroj - totiž lokomotiva 380. A za druhé Siemens z ČR odchází nikoli z ekonomických důvodů nebo nedostatku zakázek, ale protože si nechce znepřátelit domácí zaměstnance a odborové organizace v Německu, tak provadí racionalizační opatření v ČR, aby mohl zachovat stavy v SRN. Takže z případné objednávky by český zaměstnanec a navazující obory neměly zhola nic a o tom, že by to nepomohlo českému kolejovému průmyslu ani nemluvě!!
29.10.2008 (15:44)  
M, Josef Petrák - OK, tak já už taky přestanu :-) Upřímně, člověk radši než konstruktivní komentář k tématu napíše, že autor některého z níže visících příspěvků je... řekněme osel :-)
Registrierter Benutzer waszyn 
29.10.2008 (15:34)  
Předem bych 380 nezatracoval, nicméně mne zajímá následující:
Jaký měl lobbing škodovky v případě 471 a následná realizace této zakázky vliv na odbyt tohoto produktu na zahraničních trzích? 3 ks litva? Je sice pěkné podporovat domácího výrobce, ale není toto za hranicí, kdy se to vůbec nevyplatí? Stát trpělivě objednává, nakupuje, platí, ale nikdo další to nechce. Má to potom smysl?
Škodovka má na tomto výrobku takový vývar, že není nutné expandovat na další trhy? Tomu se snad v prostředí kapitalismu nedá uvěřit:)) Nebo se jedná o neuvěřitelný střep a za cenu za jakou to berou ČD by to nikdo nekoupil?
Nevím, přál bych 380 lepší osud, nicméně na základě výše uvedeného..
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 15      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko