Praha – Invaze rakouských taurusů do českého železničního vnitrozemí se opět přiblížila. V týdnu od pondělí 20. října se totiž na pražském Odstavném nádraží jih (ONJ) konalo školení 36 českých strojvedoucích na lokomotivy řady 1216.2 ÖBB. Celý výcvik je iniciován faktem, že pro zajištění vozby mezinárodních vlaků v relaci (Děčín -) Praha - Vídeň a také pokrytí některých vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem si České dráhy pro příští rok pronajaly od ÖBB celkem 8 lokomotiv této řady. Dopravce tak chce získat moderní rychlíkovou vícesystémovou lokomotivu, jež umožní projet z Německa do Rakouska přes oba české národní napájecí systémy bez přepřahu, a také poskytne dostatečný výkon – 6,4 MW. Stroj tak ve službě částečně nahradí starší stroje řady 350, za jejichž zajíždění už ČD stejně musejí platit slovenské ZSSK. Taury také ulehčí nepočetné flotile lokomotiv řady 371, která denně operuje mezi Prahou a Drážďany. Přinášíme několik informací o průběhu kurzu, stejně jako o cvičných jízdách.
Stroj byl na odstavném nádraží od nedělního večera 19. října do soboty 25.10. Do Prahy přijel činný na vlaku EC 70 Antonín Dvořák. 36 strojvedoucích z pražského depa na něm získávalo základní zkušenosti od instruktorů, kteří byli zaškoleni přímo u ÖBB. Strojvedoucí kurz podstoupili v depu Wien Süd a kromě jízd po Vídni a Westbahn se zacvičovali také na rychlících do Vídně a Brna.
Instruktoři nejprve přednesli svým budoucím kolegům veškeré důležité znalosti ohledně ovládání lokomotivy, následně s nimi provedli úvodní jízdy po areálu ONJ. Při rozhovoru s jedním z instruktorů nám byl předveden mimo jiné i palubní ovládací systém stroje, který je plně lokalizován do češtiny a umožňuje jednoduché nastavení základních parametrů - návěsti či napájecí soustavy. Správné zabezpečovací zařízení lze například nastavit pouze volbou "lokality" a příslušných atributů na dotykovém displeji. Na taurus byla slyšet hlavně slova chvály.
V sobotním večeru byl stroj převezen z odstavného nádraží do depa Praha Vršovice, kde byl odstaven do rotundy. Během neděle se podrobil důkladné očistě – z Rakouska totiž přijel skutečně velmi špinavý. A protože na ONJ zatím v mycí lince chybí na taurusy program, domluvili se strojvedoucí v kurzu na jeho ručním mytí. Snímky z nedělního večera dokazují, že odvedli dobrou práci. Od pondělí 27. října je stroj nasazen v jednodenním oběhu na soupravách Brněnských expresů. Turnus je zvolen tak, aby se každý den vystřídaly dvě dvojice strojvedoucích v zácviku a pro každý pár spojů jeden instruktor. Jeho služba začíná kolem čtvrté ranní, kdy z depa odjede pro soupravu na ONJ, odveze ji na holešovické nádraží, a pak dle následujícího řádu odjede dva páry expresů. Kolem jedenácté večer je zpět ve vršovickém depu.
| Ex 573 Punkva | Praha Holešovice (6:33) | Pardubice hl.n. (7:36) | Brno hl.n. (9:15) |
|---|---|---|---|
| Ex 572 Punkva | Brno hl.n. (10:43) | Pardubice hl.n. (12:21) | Praha Holešovice (13:25) |
| Ex 579 Špilberk | Praha Holešovice (14:33) | Pardubice hl.n. (15,36) | Brno hl.n. (17:15) |
| Ex 578 Špilberk | Brno hl.n. (18:43) | Pardubice hl.n. (20:21) | Praha hl.n. (21:28) |
Podle plánu by měl taurus jezdit mezi Prahou a Brnem do 11. listopadu. Od následujícího dne bude převeden do oběhu typického pro lokomotivy řady 371 a bude vozit mezinárodní vlaky EuroCity mezi Prahou a Drážďany. Zajišťovat by měl vozbu spojů EC 178, 179 a EC Vindobona. Se změnou jízdního řádu 14. prosince 2008 by pak lokomotivy řady 1216.2 měly převzít vozbu vlaků EuroCity mezi Prahou a Vídní s jednou zajížďkou právě do Drážďan.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage; zvláštní poděkování patří DKV Praha, PJ ONJ a PJ Vršovice
| 29.10.2008 (7:00)
Jinak je fascinující, jak tady někteří argumentujete cestujícími, jak budou hrdí, když je poveze český stroj.
Tak jenom pro vaši vlaky zatemněnou mysl - 99,9% cestujících to bude uplně ukradený, hlavně, že ten vlak pojede a dojede. :) Tak se s tím zkuste smířit.
M) Mohl bych te poprosit na odpiskani predvolebniho duelu? Ja osobne s tebou souhlasim, ne Siemens a Skoda jsou ekvivalentni firmy, ze zatracovat taurus, protoze je z germanie, je nesmysl... I kdyz osobne v projekt 109E verim. Ale nerad bych, aby se zas diskuse zvrhla... sotousum trzni hospodarstvi apod. nevysvetlis ;-) Diky.
uvedomte si vsichni, ze 380 je v soucasnosti (a nejspis v nejblizsich nekolika mesicich) na SZDC nepouzitelny stroj i kdyby byl 100x lepsi a levnejsi nez cokoliv jineho. A nic na tom nezmeni zadna narodnost, vlastnik ani nic jineho. Muzete s tim nesouhlasit, muzete proti tomu i protestovat, ale to je asi tak vsechno co se s tim da delat. Taze Taurus je v soucasnosti jedine mozne reseni moderni elektricke lokomotivy u CD. To je jedna vec.
Druhou veci je "udrzeni know-how". Je pekne, preju to Skodovce, jsem rad ze i u nas jsou schopni vytvorit lokomotivu podle vseho (praxe ukaze pravdu) svetove urovne. Ale opravdu je potreba aby tak mala zeme musela mit know how skoro ve vsem? Podivejte se na Aero Vodochody. Taky byli vsichni hura jak budem mit skvely bitevnik, udrzime mozky atp. A jak to dopadlo? Jediny kdo ho koupil byl stat a to jeste je pouze na stani v hangaru, firma je od te doby stale na pokraji krachu a nikdo jiny si ty "svetove" letadla nekoupil. Nerikam ze Skoda nemusi uspet ale stoji to za to riziko?
Nebo zna nekdo ceskou firmu, ktera pusobi v Cesku a vyplaci nemecke mzdy?
1. den: Vr Lv ONJ/ Sv Phln/ 178 Dr/ 173 PHol/ 172 Dr/ 179 Phln/ Sv ONJ
2. den: ONJ Sv Phln/ 176 Dr/ 175 PHol/ 170 Dr
3. den: Dr 353 PHol/ 370 Dr/ 177 PHol/ Lv ONJ (V (6) Sv)/ Sv Phln/ 352 Dr
4. den: Dr 171 PHol/ 174 Dr/ 371 Phln/ Sv ONJ/ Lv Vr
Vr - Vršovice, Phln - Praha hlavní, PHol - Praha-Holešovice, Dr-Drážďany, Sv - soupravový vlak, Lv - lokomotivní vlak
když víte kulový, tak si to radši nechte pro sebe :-))
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.

















