Praha - Marketingové aktivity Českých drah provází stále větší pochybnosti. Vedení odboru totiž podle informací časopisu Týden přerozdělí ročně přes 200 milionů a přitom ani neví, komu a za co platí. Protikorupční policie už vyšetřuje první případ, při němž ČD bezdůvodně odteklo 27 milionů korun. Výběr celebrit do reklamních kampaní by podle časopisu zase mohl být ovlivněn zájmy špiček jedné z politických stran. I když se o podivných praktikách na generálním ředitelství ČD mezi zasvěcenými hovoří již dlouho, tak šokující výsledky auditu čekal asi jen málokdo.
O jménu Petry Tuzarové by se zřejmě veřejnost nikdy nedozvěděla. Od roku 2005 ale na její účet začaly téct stále větší objemy peněz, za něž přitom České dráhy téměř nic nechtěly. Podle Týdne inkasovala Tuzarová za obskurní služby typu "vystavení loga ČD" celkem 27 milionů korun, aniž by měla podepsanou smlouvu. Navíc dlouho neměla ani živnostenský list. Vedení odboru komunikace přitom tvrdí, že o takových výdajích nic neví, Nakonec vše odhalil až interní audit. Nabízí se otázka, koho to vlastně ČD potřebovaly takovým způsobem přeplácet.
Tuzarová ještě na počátku tohoto týdne pracovala jako tisková mluvčí a manažerka několika neziskových organizací. Její poslední zaměstnavatel ji ale po propuknutí skandálu okamžitě vyhodil. "Její jednání se neslučovalo s našimi zásadami," řekla ŽelPage ředitelka nejmenované neziskové organizace s tím, že i když Tuzarová nepřicházela při charitativní činnosti s penězi do styku, organizaci poškodila.
Ani hlubší zkoumání neprokázalo, že by Tuzarová coby manažerka neziskových organizací přišla do styku s ČD. Zvídaví čtenáři mohou hledat souvislosti s podnikáním jejího manžela, které má pravděpodobně několik styčných bodů se stavebními firmami, pracujícími i pro ČD a SŽDC. Tuzar krom toho vystupuje jako bankovní specialista a makléř.
Špička ledovce
O poznání skromnější, ale také méně nápadní jsou příjemci menších dárků od marketingu ČD. Fotbalista Tomáš Ujfaluši měl dostat za své účinkování v reklamní kampani zhruba 2,25 milionu korun, Týden ovšem tvrdí, že peníze dostal ve skutečnosti za jinou kampaň. Před parlamentními volbami 2006 se totiž společně s reprezentačním spoluhráčem Milanem Barošem veřejně vyznal ze sympatií k ODS a po čase se objevily informace, že nikoli zadarmo. Baroš měl mít podle odposlechů z kauzy poslance Moravy slíbeny peníze pro školu ve svém rodišti; Ujfaluši potom mohl být odměněn právě takto.
České dráhy od roku 2003 více než zdesetinásobily výdaje na reklamu. V roce 2003 to bylo 15 milionů, letos už se počítá se čtvrtmiliardou. Peníze používají i k lákání celebrit na palubu pendolin, přičemž se v něm svezlo už několik politicky zajímavých osobností. Krom stabilní a rozhodně ne stydlivé fanynky ODS Lucie Bílé se v něm vezla i rychlobruslařka Martina Sáblíková, tou dobou shánějící všemožnou podporu pro stavbu stadionu. Velmi kontroverzní byla i podpora Českých drah filmu Filipa Renče, který se také v roce 2006 přihlásil k tehdejšímu vítězi voleb. A podivných sponzoringů nezůstalo ušetřeno ani ČD Cargo, které se významnou měrou finančně podílelo na zápase hokejové NHL v Praze. U tolik očekávaného debutu kanadskoamerické soutěže už ale další nadšený politický fanoušek Jaromír Jágr nebyl, během příprav jej totiž z New York Rangers zlákala ruská konkurence.
Dárky za politickou podporu rozdávala i ČSSD
Aby bylo jasno - pokud by byl tento princip rozdávání peněz z eráru skutečně realitou, nebyl by to vynález ODS. Nejabsurdnějším příkladem byl v minulosti státní podnik Lesy ČR, který podle zasvěcených rozdával lukrativní honoráře umělcům napojeným na ČSSD. Čirou náhodou v době, kdy ministerstvo zemědělství řídil sociální demokrat Jaroslav Palas. Evidentním příkladem výměny peněz za politickou podporu byla ostatně i tzv. opoziční smlouva, která ČSSD umožnila vládnutí po volbách v roce 1998. ČSSD tehdy vyměnila s ODS tichou podporu pro svou menšinovou vládu za řadu lukrativních postů ve státní správě i představenstvech státních podniků.

BGB : se Slovenskem to nelze spojovat, protože to je o vzájemném uznávání vnitrostátních jízdních výhod místo aplikace mezistátních pravidel FIP. Podobně platí česká režijka na některých tratích Vogtlandbahn a zaměstnanecká jízdenka VGB platí na některých tratích ČD.
Ono nejde jen o zaměstnanecké jízdenky ČD, ale i o všechny zaměstnanecké jízdenky u dopravních podníků. Takže pokud bude pan Kalousek & Company chtít zastavit veřejnou dopravu na železnici a ve městech, kde jsou podniky MHD, tak s tím nápadem může do parlamentu přijít. Nicméně pak asi bude mít do Poslanecké sněmovny skutečně pěšky, protože autem se tam nedostane, i když to má kousek. Pochybuji, že by si zaměstnanci DP nechali zdanit svoje jízdenky.
Plati to pro vsechny
A pokud jde o tu slevu, tak asi takto... V cervnu ma takovej pracovnik brat 20K a sef mu rekne - "hele Fando, ja mam napad - dame ti jenom 5K a zbytek ti dame ve forme slevy na zajezd, kterej sis chtel stejne koupit".
Jestli ti tohle pripada OK, tak jo, v pohode, zadnej problem:-)
Lidi, co prodavaji auta by pak penize nemuseli dostavat vlastne vubec - jejich "mzdou" by byly splatky leasingu (auta, ktere dostali s vyraznou slevou). No a prece nikdo po nikom nemuze chtit, aby platil dane nebo nedej boze zdravotni a socialni ze slevy na auto. Ja bych dokonce rekl, ze by to bylo asocialni:-)
Mimochodem, důchodci si kupují na MHD nějaký roční kupón a pak jezdí zadarmo. Neměli by podle stejné logiky platit daň z nějaké částky, kterou by nějaký úředník stanovil?
Při vší úctě k vaší práci, jste snad jediní nebo jediný, kdo v práci dřel, nechal tam zdraví atd.? Řekl bych, že tu práci jste si vybral dobrovolně s vědomím všech plusů a mínusů a taky za ni dostal řádně zaplaceno. Pominu-li teoretické úvahy na téma, kde jsem všichni mohli být kdyby..., tak stát vám nic nedluží.
Zdanění režijek je naprosto správný krok. Chápal bych, kdyby odbory požadovaly dodatečné zvýšení platů k pokrytí té daně, ale jestli se má zákon o daních z příjmů, v němž se dnes normální plátce daní nemá šanci vyznat, zjednosdušit, musí se holt tyhle výjimky nekompromisně osekat.
Fakt mne pobavilo, jak ten borec "brecel" do kamery, ze kde veme 9K za tri rezijky, ale vubec ho zjevne netankovalo, ze usetri za jizdne a to by taky z neceho musel zaplatit...
Vousac - bravo, dalsi skvelej argument... Ma snad nekdo pocit, ze cestujici v letecke doprave jsou v pohode, kdyz nekdo stavkuje a ze si nepripada jako jejich rukojmi? Mozna tak v Italii, kde jim to uz neobvykly neprijde. Ty argumenty se porad jaksi toci kolem toho "oni kradou, my chceme taky, bez ohledu komu to ublizi (tucne citace).
Tou drinou a zdravim dojmes maximalne kategorie "manzelka a kamaradi ze zeleznicniho spolku", urcite ne borce, co v lete 11 hodin denne delaji treba asfalt na silnici nebo typky co dojedou k bouracce a sbiraji po silnici vylitej mozek. Uz si jednou uvedom, ze nejsi nic extra, ale povolani jako kazdy druhy! Ajzbonaci nejsou slechta
Ovšem ve srovnání letecké a železniční dopravy lze najít rozdíl, a to ten, že letecké spoje nejsou základní dopravní obslužností a jejich provoz není dotován z veřejných peněz.
A ony režijky vám nikdo nebere. Jen existuje návrh na to, aby docházelo ke spravedlivému zdanění všech příjmů a výhod, tedy i oněch režijek.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










