..: ČD utrácejí za marketing. Nikdo ovšem neví za jaký :..

Reklama na jih, foto: CSPSVPraha - Marketingové aktivity Českých drah provází stále větší pochybnosti. Vedení odboru totiž podle informací časopisu Týden přerozdělí ročně přes 200 milionů a přitom ani neví, komu a za co platí. Protikorupční policie už vyšetřuje první případ, při němž ČD bezdůvodně odteklo 27 milionů korun. Výběr celebrit do reklamních kampaní by podle časopisu zase mohl být ovlivněn zájmy špiček jedné z politických stran. I když se o podivných praktikách na generálním ředitelství ČD mezi zasvěcenými hovoří již dlouho, tak šokující výsledky auditu čekal asi jen málokdo.

O jménu Petry Tuzarové by se zřejmě veřejnost nikdy nedozvěděla. Od roku 2005 ale na její účet začaly téct stále větší objemy peněz, za něž přitom České dráhy téměř nic nechtěly. Podle Týdne inkasovala Tuzarová za obskurní služby typu "vystavení loga ČD" celkem 27 milionů korun, aniž by měla podepsanou smlouvu. Navíc dlouho neměla ani živnostenský list. Vedení odboru komunikace přitom tvrdí, že o takových výdajích nic neví, Nakonec vše odhalil až interní audit. Nabízí se otázka, koho to vlastně ČD potřebovaly takovým způsobem přeplácet.

Tuzarová ještě na počátku tohoto týdne pracovala jako tisková mluvčí a manažerka několika neziskových organizací. Její poslední zaměstnavatel ji ale po propuknutí skandálu okamžitě vyhodil. "Její jednání se neslučovalo s našimi zásadami," řekla ŽelPage ředitelka nejmenované neziskové organizace s tím, že i když Tuzarová nepřicházela při charitativní činnosti s penězi do styku, organizaci poškodila.

Ani hlubší zkoumání neprokázalo, že by Tuzarová coby manažerka neziskových organizací přišla do styku s ČD. Zvídaví čtenáři mohou hledat souvislosti s podnikáním jejího manžela, které má pravděpodobně několik styčných bodů se stavebními firmami, pracujícími i pro ČD a SŽDC. Tuzar krom toho vystupuje jako bankovní specialista a makléř.

Špička ledovce

O poznání skromnější, ale také méně nápadní jsou příjemci menších dárků od marketingu ČD. Fotbalista Tomáš Ujfaluši měl dostat za své účinkování v reklamní kampani zhruba 2,25 milionu korun, Týden ovšem tvrdí, že peníze dostal ve skutečnosti za jinou kampaň. Před parlamentními volbami 2006 se totiž společně s reprezentačním spoluhráčem Milanem Barošem veřejně vyznal ze sympatií k ODS a po čase se objevily informace, že nikoli zadarmo. Baroš měl mít podle odposlechů z kauzy poslance Moravy slíbeny peníze pro školu ve svém rodišti; Ujfaluši potom mohl být odměněn právě takto.

České dráhy od roku 2003 více než zdesetinásobily výdaje na reklamu. V roce 2003 to bylo 15 milionů, letos už se počítá se čtvrtmiliardou. Peníze používají i k lákání celebrit na palubu pendolin, přičemž se v něm svezlo už několik politicky zajímavých osobností. Krom stabilní a rozhodně ne stydlivé fanynky ODS Lucie Bílé se v něm vezla i rychlobruslařka Martina Sáblíková, tou dobou shánějící všemožnou podporu pro stavbu stadionu. Velmi kontroverzní byla i podpora Českých drah filmu Filipa Renče, který se také v roce 2006 přihlásil k tehdejšímu vítězi voleb. A podivných sponzoringů nezůstalo ušetřeno ani ČD Cargo, které se významnou měrou finančně podílelo na zápase hokejové NHL v Praze. U tolik očekávaného debutu kanadskoamerické soutěže už ale další nadšený politický fanoušek Jaromír Jágr nebyl, během příprav jej totiž z New York Rangers zlákala ruská konkurence.

Dárky za politickou podporu rozdávala i ČSSD

Aby bylo jasno - pokud by byl tento princip rozdávání peněz z eráru skutečně realitou, nebyl by to vynález ODS. Nejabsurdnějším příkladem byl v minulosti státní podnik Lesy ČR, který podle zasvěcených rozdával lukrativní honoráře umělcům napojeným na ČSSD. Čirou náhodou v době, kdy ministerstvo zemědělství řídil sociální demokrat Jaroslav Palas. Evidentním příkladem výměny peněz za politickou podporu byla ostatně i tzv. opoziční smlouva, která ČSSD umožnila vládnutí po volbách v roce 1998. ČSSD tehdy vyměnila s ODS tichou podporu pro svou menšinovou vládu za řadu lukrativních postů ve státní správě i představenstvech státních podniků.

Zdroj: Týden (A), Týden (B). Autorský text ŽelPage.cz.


Honza Beránek / JTB | 6.11.2008 (23:14)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
08.11.2008 (6:51)  
Tak zvaná režijka (In-karta s aplikací Železniční průkazka) není součástí platu. To by ji musel zaměstnanec mít hned od začátku pracovního poměru,a ne až po šesti měsících. Další podmínkou je prakticky plný pracovní úvazek. Už jsem to v diskuzích psal několikrát,za vším je bledá závist. A jestli je-doufám,že není-management ČD tak prostoduchý,že kvůli tomu,aby vyhověl závistivcům bude riskovat porušení sociálního smíru,dobře mu tak. V opačném případě může zavést obchodní nabídku podle svého interního předpisu a odvádět daň ve výši 18 Kč z jedné Železniční průkazky. A bublina splaskne,závistivci se budou užírat dál a rozumní lidí se začnou zajímat o jiné,daleko důležitější věci.
Registrierter Benutzer tenzor 
07.11.2008 (23:50)  
M: Mě to teda přitažené za vlasy připadá a to silně. To že dám někomu nějakou slevu, byť by byla 99procentní, přece není součást platu. Když mám třeba v benefitech slevu 10 procent u nejmenované cestovní kanceláře, protože to vedení pro zaměstnance vyjednalo, tak to taky nemá s platem nic společného. Podle čeho by se to danění vůbec počítalo, podle ceny roční jízdenky? A co kdyby někdo argumentoval, že režijku využil jen dvakrát za rok a žaloval stát kvůli neoprávněnému zisku? :)
V tom není logika žádná, pouze zoufalá snaha jistých lidí naplnit státní kasu.
Pro zrušení režijek pro rodinné příslušníky a první třídu ale samozřejmě jsem.
07.11.2008 (23:50)  
M: O tom, že se režijky daní jako součást platu, nemluvím. Spíš mi jde o to Kalouskovo zdůvodnění, že jde o zjednodušování daňového systému (jako že seznam výjimek ho zase tolik nekomplikuje). Ono jde spíš o příjmy do státní pokladny než o nějaké zjednodušování. Ovšem to narovinu asi těžko řekne.
Registrierter Benutzer M 
07.11.2008 (23:12)  
AZD - fajn, kdyz oni kradou, tak mi muzeme taky? Poslancu atd je par a hlavne tou verejnou dopravou az tak nejezdi (pokud je u toho nekdo nefoti nebo neco nevadaji k ustavnimu soudu). Ajzbonaku je X0 tisic. Kazdopadne je to ale hlavne o tom, ze politiky (nebo ucastniky odboje nebo vojaky nebo co ja vim koho jeste) tady nikdo neresi. Resi se "vztah" ajzbonak se trema rezijkama v rodine versus klempir bez rezijek a do prace autem bez prideleneho ridice musi oba.
Ovsem, jestli chcou byt zeleznicari ve stejnym moralnim ranku s politikama...:-)) Pripadne muzes klidne napsat, ze dealeri drog take zadne dane neplati, tak proc by meli zeleznicari (a jiste budes mit pravdu...)
Registrierter Benutzer Pjetro 
07.11.2008 (22:57)  
Přidám taky jednu "reklamní" s kolem. Nastupuji do poslední vozu IC/EC vlaku v Praze hl.n. (vlak směr Bohumín, bohužel bez možnosti přepravy kola) ... podívím se nad kolem, které je na představku, vím, že v tomhle vlaku je z přepravy vyloučeno, ale není mou věcí procházet celý vagon a ptát se čí je ... dvě minuty před odjezdem přiletí průvodčí a začne řvát na celý velkoprostor čí to je ... chvíli trvá než se přihlásí majitel, který si jen všiml, že tam někdo mává rukama a řve ... tak za ní jde, ta na něj začne sypat, že to nejde atd ... bohužel pán je cizinec ... ouou ... kámen úrazu ... průvodčí se zmůže jenom na kroucení hlavou, pána vykáže "řečí těla" ven. Dveře se zaklaply, paní průvodčí je vysvobozena ... na chvilku ... než ji zaměstnali nějací korejci :) ... ani se nedivím, že ji v tom ostatní cestující nechali. Tohle je taky svým způsobem pěkný marketing. A poslední dobou pozoruju, že cizinců na této větvi docela přibývá.
07.11.2008 (22:41)  
Proč do toho pletete propagaci a náklady na marketing, toto je čistá zlodějna. Ale dovíme se kdo za ČD za tím stojí?
07.11.2008 (22:39)  
To M: A jak budou daněni ústavní činitelé, kteří, jak známo, jezdí zadarmo všude a ve všem? Pokud vím, tak jsou to občané jako my a také se kdysi říkalo, že největší úctu před zákonem musí mít zákonodárce sám!
Registrierter Benutzer M 
07.11.2008 (22:35)  
Cestujici - vsak mne daneni (ve smyslu ponechani vyhod, ovsem zdanenych) nevadi a uz jsem to psal. Kazdopadne docela jsem se nasmal, kdyz pan Nevimuzjmeno rikal, jak by byl problem platit 9 tisic rocne jako dan. Skoda, ze se ho ten bezesporu moudry a vzdelany reporter obratem nezeptal, co by bylo horsi - jestli 9K za dan nebo nevimkolik za to jizdne:-)

(Jinak za vlasy mi to pritazene neprijde - je to proste soucast platu a plat se ma danit - ja v tom logiku vidim. Je to jedno z moznych reseni, nevim jestli nejlepsi z moznych, ale nepovazuju to za pritazeny za vlasy)
07.11.2008 (21:38)  
škoda že nemohu reagovat pač by to bylo hodně hambate...:-D
Ale je to pravda je tady v om exceletni bordel..to se musí nechat a rozhodně když je Lucka na stanovišti pendolina no tak hned zítra snim pojedu do Ostravy...
07.11.2008 (21:19)  
M: Oni je nechtějí zrušit, ale zdanit. To je celkem rozdíl. Tedy pro zaměstnance ČD a jeho rodinu zvyklou jezdit zadarmo asi moc ne.

(Ovšem to zdůvodnění, že je to kvůli zjednodušení daňového systému, mi přijde dost přitažené za vlasy.)
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko