Praha - Marketingové aktivity Českých drah provází stále větší pochybnosti. Vedení odboru totiž podle informací časopisu Týden přerozdělí ročně přes 200 milionů a přitom ani neví, komu a za co platí. Protikorupční policie už vyšetřuje první případ, při němž ČD bezdůvodně odteklo 27 milionů korun. Výběr celebrit do reklamních kampaní by podle časopisu zase mohl být ovlivněn zájmy špiček jedné z politických stran. I když se o podivných praktikách na generálním ředitelství ČD mezi zasvěcenými hovoří již dlouho, tak šokující výsledky auditu čekal asi jen málokdo.
O jménu Petry Tuzarové by se zřejmě veřejnost nikdy nedozvěděla. Od roku 2005 ale na její účet začaly téct stále větší objemy peněz, za něž přitom České dráhy téměř nic nechtěly. Podle Týdne inkasovala Tuzarová za obskurní služby typu "vystavení loga ČD" celkem 27 milionů korun, aniž by měla podepsanou smlouvu. Navíc dlouho neměla ani živnostenský list. Vedení odboru komunikace přitom tvrdí, že o takových výdajích nic neví, Nakonec vše odhalil až interní audit. Nabízí se otázka, koho to vlastně ČD potřebovaly takovým způsobem přeplácet.
Tuzarová ještě na počátku tohoto týdne pracovala jako tisková mluvčí a manažerka několika neziskových organizací. Její poslední zaměstnavatel ji ale po propuknutí skandálu okamžitě vyhodil. "Její jednání se neslučovalo s našimi zásadami," řekla ŽelPage ředitelka nejmenované neziskové organizace s tím, že i když Tuzarová nepřicházela při charitativní činnosti s penězi do styku, organizaci poškodila.
Ani hlubší zkoumání neprokázalo, že by Tuzarová coby manažerka neziskových organizací přišla do styku s ČD. Zvídaví čtenáři mohou hledat souvislosti s podnikáním jejího manžela, které má pravděpodobně několik styčných bodů se stavebními firmami, pracujícími i pro ČD a SŽDC. Tuzar krom toho vystupuje jako bankovní specialista a makléř.
Špička ledovce
O poznání skromnější, ale také méně nápadní jsou příjemci menších dárků od marketingu ČD. Fotbalista Tomáš Ujfaluši měl dostat za své účinkování v reklamní kampani zhruba 2,25 milionu korun, Týden ovšem tvrdí, že peníze dostal ve skutečnosti za jinou kampaň. Před parlamentními volbami 2006 se totiž společně s reprezentačním spoluhráčem Milanem Barošem veřejně vyznal ze sympatií k ODS a po čase se objevily informace, že nikoli zadarmo. Baroš měl mít podle odposlechů z kauzy poslance Moravy slíbeny peníze pro školu ve svém rodišti; Ujfaluši potom mohl být odměněn právě takto.
České dráhy od roku 2003 více než zdesetinásobily výdaje na reklamu. V roce 2003 to bylo 15 milionů, letos už se počítá se čtvrtmiliardou. Peníze používají i k lákání celebrit na palubu pendolin, přičemž se v něm svezlo už několik politicky zajímavých osobností. Krom stabilní a rozhodně ne stydlivé fanynky ODS Lucie Bílé se v něm vezla i rychlobruslařka Martina Sáblíková, tou dobou shánějící všemožnou podporu pro stavbu stadionu. Velmi kontroverzní byla i podpora Českých drah filmu Filipa Renče, který se také v roce 2006 přihlásil k tehdejšímu vítězi voleb. A podivných sponzoringů nezůstalo ušetřeno ani ČD Cargo, které se významnou měrou finančně podílelo na zápase hokejové NHL v Praze. U tolik očekávaného debutu kanadskoamerické soutěže už ale další nadšený politický fanoušek Jaromír Jágr nebyl, během příprav jej totiž z New York Rangers zlákala ruská konkurence.
Dárky za politickou podporu rozdávala i ČSSD
Aby bylo jasno - pokud by byl tento princip rozdávání peněz z eráru skutečně realitou, nebyl by to vynález ODS. Nejabsurdnějším příkladem byl v minulosti státní podnik Lesy ČR, který podle zasvěcených rozdával lukrativní honoráře umělcům napojeným na ČSSD. Čirou náhodou v době, kdy ministerstvo zemědělství řídil sociální demokrat Jaroslav Palas. Evidentním příkladem výměny peněz za politickou podporu byla ostatně i tzv. opoziční smlouva, která ČSSD umožnila vládnutí po volbách v roce 1998. ČSSD tehdy vyměnila s ODS tichou podporu pro svou menšinovou vládu za řadu lukrativních postů ve státní správě i představenstvech státních podniků.

Roční In-gold bude od půlky prosince stát 21000 Kč, to znamená, že režijka (síťová jízdenka do 2. třídy) vychází na 14000 Kč. Hrubým odhadem mi to vychází na 2000 Kč ročně, tedy ani ne dvě stovky za měsíc. Pokud si pamatuju, aplikace Rail Plus mě stála 500 Kč na tři roky, do výsledku se to tedy příliš nepromítne.
Příklad s koupí automobilu není přesný, nikdo Vás nenutí platit daň z onoho sedmitisícového rozdílu.
Jako vlastník režijky naprosto nechápu humbuk okolo jejího zdanění, mít za necelou desetikorunu denně možnost cestovat vlakem po celé republice bez omezení mi prostě přijde ZADARMO.
Pokud by se mělo vycházet z ceny roční In-Gold (roční síťová jízdenka), pak se dostáváme ke zdanění rozdílu mezi cenou dvou různých druhů zboží, protože In-Gold poskytuje držiteli jiné možnosti než režijka (režijka je druhou třídu, In-Gold na první, režijka neposkytuje slevu Rail Plus, tu si musí držitel dokoupit).
To se mi zdá poněkud divné.
Možná se mýlím, ale připadá mi to, jako kdyby se v prodejně automobilů nabízel nejdražší typ vozu ŠKODA za 500 000 Kč a několik typů levnějších, přičemž při nákupu jiného (levnějšího) vozu, třebas jen s menším obsahem motoru by zákazník byl nucen zaplatit daň z rozdílu mezi cenou nejdražšího vozu a cenou vozu, který si zakoupil...
Asi jako dohoda mezi manzely o tom, kam se pojede na dovolenou, pricemz se dohodnou na tom, ze se pojede tam, kam chtela manzelka:-)
Pochopil jsem, že někde v pozadí je politická objednávka, akorát by si to pan Vousáč a jiní papalášové z DOS nad pražským hl.n. měli lépe zorganizovat. Odbory za ČSSD, vedení za ODS............ ;))
Uprav to:-) Takhle to vypada tak, ze si zelznicari ty rezijky od prijmu misto pricitani odecitaji, coz uz by byl vrchol:-)) Zbytek souhlas, snad jen s tim, ze nikoliv "byvala", ale "je"
To vůbec neznamená, že by se měly zrušit! Samotné zrušení této výhody může provést jedině zaměstnavatel (ČD, a. s.), takže to nebude ani ministerstvo, ani poslanci, kdo jim "zruší režijky"!
A s tím služebním autem - myslím, že i tato problematika bývala v daňové soustavě "ošetřena", a to v případě, kdy zaměstnanec používá osobní automobil i k soukromým účelům, tak že se mu zvyšuje daň z příjmů o nějaké procento z pořizovací ceny auta, také to bylo odvislé od počtu měsíců v roce, kdy to auto k soukromým účelům používá.
Příjmy se rozumějí příjmy pravidelné nebo jednorázové bez ohledu na to, zda je od zaměstnavatele dostává zaměstnanec nebo osoba, na kterou přešlo příslušné právo podle zvláštních předpisů a zda jsou vypláceny nebo připisovány k dobru anebo spočívají v jiné formě plnění prováděné zaměstnavatelem za zaměstnance, kteří jsou poplatníky z příjmů ze závislé činnosti. Příjmem se rozumí rovněž částka, o kterou je úhrada zaměstnance zaměstnavateli za poskytnutá práva, služby nebo věci, kromě bytu, v němž měl zaměstnanec bydliště po dobu 2 let bezprostředně před jeho koupí, nižší, než je cena zjištěná podle zvláštního právního předpisu, nebo cena, kterou účtuje jiným osobám, jakož i částka stanovená podle odstavce 6.
Tak pravi § 6, odstavec 3 zalmu o danich... K tomu je potom soupis tisice vyjimek a mezi nimi jsou i ty rezijky...
Je tam i nazorne videt, ze skutecne nebude stacit vydat interni predpis, jak by si radobymanazeri mohli myslet. Inu kdyz neco nevim o lokomotivach, tak se radeji zeptam, protoze to proste nevim. Je zajimave, ze kdyz se nekdo vyzna v lokomotivach, tak ma pocit, ze muze psat o vsem:-)
Nez mi tam nekdo najde chybu (coz je mozne:-), tak rovnou reknu, ze jsem opakovane psal pouze to, ze zdaneni rezijky mi nepripada pritazene za vlasy (protoze na to daneni lze aplikovat vyse uvedeny §, ktery ty rezijky naprosto presne vystihuje). Nepsal jsem, ze je to jedina a nejlepsi varianta (tou by byl dobrovolny odber rezijek zamestnanci patrne).
Tak ci onak, uz se "tesim" na to, jak ti drici zase budou stavkovat a budou mit plnou hubu kydy u tom, ze si vazne nikoho neberou jako rukojmi...
Vousac - ono to sluzebni auto taky clovek nemusi automaticky dostat hned prvni den. Nebo jeste lip - pokud dostanu nastupni plat 15K a po sesti mesicich mi ho zvysi na 30K, tak bych mel dan platit pouze z 15K, protoze tech pridanych 15K presne splnuje onu uzasnou definici nedanoveho benefitu, cituji: není součástí platu. To by ji musel zaměstnanec mít hned od začátku pracovního poměru,a ne až po šesti měsících. To bych mohl zkusit pristi rok - ze bych si vsechny prijmy nahrnul do druhe pulky roku a pak na financaku tvrdil, ze to prijmy nejsou, protoze jsem je mel az od ledna:-))
A pokud jde o tu zavist, tak to se musim vazne smat... Ano, zavidim zeleznicarum rezijky, ano, zavidim regulovane najmy, diky kterym cast populace bydli za zlomkove ceny a ostatni najmy jsou kvuli tomu vyssi, ano, zavidim prodejcum drog to, ze nemusi platit dane ze zisku, ano, zavidim cernym pasazerum, ze neplatili jizdne...
Cestujici - tak on pravdu mel, protoze to skutecne ma odstranit vyjimky. Pochopitelne ale jeste vetsi pravdu mas ty, to nepopiram:-))
Kolo (velociped) překáží.
Jiná věc je neznalost jazyků u perso´álu. Ovšem lidé znalí cizích jazyků jsou zpravidla palaceni jinak, (seženou snadněji lepší práci), než zaměstnanci ČD.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











