..: Zdraží IDS JMK nad úroveň jizdného Českých drah? :..

754 Brno Brno - Cestování v integrovaných dopravních systémech kromě zvýšeného komfortu spojeného s koordinovanými přestupy mezi různými druhy dopravy zákazníkům zpravidla přináší i úsporu na jízdném. V jihomoravském kraji tohle kvůli požadavku Dopravního podniku města Brna od roku 2009 platit nemusí. DPmB chce nejpoužívanější hodinovou jízdenku po Brně zdražit z nynějších 15 korun na 22 nebo 24 korun a krátkodobou přestupní jízdenku z nynějších 10 na 16 korun. U nejčastějších jízdenek je tedy v návrhu zdražení o závratných 50 procent.

Pozitivní efekty integrovaných dopravních systémů zvyšují poptávku po hromadné dopravě a je tudíž v zájmu státní správy takovou hromadnou dopravu podporovat. Skrze příspěvky od krajů a měst tak jízdné v rámci IDS může být nižší, než-li jízdné Českých drah, které platí i v méně atraktivních oblastech. V jihomoravském kraji, který často slouží jako vzor integrovaných systémů v Česku, to dosud vesměs platí. Lze to dokázat na čtyřech vybraných významných stanicích v okolí centra IDS, Brna. Jízdenka IDS z Brna hl.n. do Kuřimi nyní stojí 21 Kč, zatímco jízdenka Českých drah 32/24 Kč (obyčejná/zákaznická). Blansko přijde na 26, resp. 33/25 Kč, Rajhrad na 21, resp. 21/16 Kč a Slavkov na 32, resp. 40/30 Kč. Je tedy zřejmé, že jízdenky v rámci IDS se vesměs pohybují na úrovni zákaznického jízdného ČD.

Problém může nastat v okamžiku, kdy se z nějakého důvodu zvýší jízdné IDS v některém z pásem. Přesně takový účinek může mít požadavek Dopravního podniku města Brna (DPmB), který navrhl zvýšení jízdného. Předplatní jízdenky pak zdraží zhruba o 20 %, přičemž cena jednodenního lístku se v návrhu nemění (její cena 60 korun z ní ovšem v současnosti stejně činí nezajímavý produkt).

Je nutno dodat, že zmíněná hodinová jízdenka neplatí pouze v Brně. IDS jihomoravského kraje nerozlišuje jízdenky podle místa platnosti, ale výhradně podle počtu zón, což znamená, že požadavek brněnského dopravního podniku zdraží dvoupásmovou jízdenku na 22 až 24 korun v celém IDS JMK. Současně by to znamenalo zdražení všech ostatních jednorázových jízdenek. Vyjdeme-li z toho, že zdražení by bylo o 50 %, tak relace uvedené výše by vypadaly následovně: Kuřim za 32 korun s IDS, za 32/24 korun s ČD, Blansko 39 - 33/25, Rajhrad 32 - 21/16 a Slavkov 48 - 40/30. Je-li cestující majitelem předplatního kupónu pro Brno ("šalinkarty"), ušetří za dvě zóny (v takovém případě si cestující musí zakoupit lístek pouze pro zóny, v něm neplatí jeho předplatní jízdenka a takovou "kombinovanou" jízdenku je možné označit již ve výchozí stanici), což systém jízdného v IDS činí výhodnějším, ale totéž je částečně pravdou i v případě jízdenek ČD (ty lze koupit z poslední stanice v rámci platnosti předplacené jízdenky).

Výhody jízdenek IDS by tak zůstaly pouze v situacích, kdy cestující musí přestupovat nebo se v Brně dopravit na nádraží (v takovém případě ale musí být doma předzásoben jízdenkami všech typů). Primární výhoda IDS, tedy nižší jízdné, by z rozhodnutí DPmB zmizela v nenávratnu. Vše by navíc mohlo mít vliv i na přehodnocení subvencí pro České dráhy.

Zdroj: Moderní Brno


M | 10.11.2008 (11:00)
Related newsopen/close

More on Tarify

More from ČR Jihomoravský


  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
Registered user milan 
10.11.2008 (21:00)  
tenzor: Nepřestupní u řidiče před rokem rozhodně koupit nešla. -> http://www.idsjmk.cz/cenik/historie/070304/Cenik.pdf
Za další, pleteš jabka s hruškama. 20Kč vs. 15 je přiřážka 33,3%, můžeš si taky koupit za 15, která platí jako nepřestupní na 10 minut, to je 50% přirážka. Ke všemu tu mluvíme o tom, že jeden člověk, kterej nemá jízdenku je minuta zpoždění a to může být u návazných spojů následně mnohem víc, protože ti ujede.
A proč v tvém příspěvku uvádíš 2x nebo 4x méně? Můžeš prosím uvést příklad? Nerozumím ti. Kdyby to bylo jak říkáš, pak by jízdenka u řidiče stála 30 resp. 60Kč, je to pravda?

Edit: Nicméně, aby někdo nenabyl dojmu, nejsem pro zdražování jízdného (vyjma snad toho řidiče), ideálně bych na každé dvouproudé komunikaci využívané MHD ve špičce v kratším než 5min intervalu vzal jeden pruh na MHD a ještě zpoplatnil vjezd do centra autem, to by mě ale někteří ukamenovali.

Edit2: Máš pravdu v tom, že podle návrhů by mohla být jízdenka u řidiče až 2x dražší než zakoupená předem, 4x ale ani omylem.
10.11.2008 (20:41)  
100% souhlas s tenzorem. Takhle vysoká přirážka má spíš charakter pokuty. Pokuty za to, že přijedu do Brna třeba v neděli večer, nemám u sebe momentálně drobné, nebo mi automat odmítá přijmout některé mince a já nemám půl hodiny na to, abych to vytrvale zkoušel. 90% takových cestujících pojede raději načerno (ono už teď není dvakrát příjemné žádat řidiče o jízdenku -- a mnohdy člověk ani neuspěje).

Jo, a k tomu dojíždění autem: Do auta se vejde ještě manželka či soused, pak je při současných cenách benzínu ta cena velmi příjemná.
Registered user tenzor 
10.11.2008 (20:37)  
Jinak diky za ty naklady. Pokud je v tom zahrnuto vsechno, pak pri prumerne obsazenosti 30 lidi na autobus a 40 na tramvaj (samozrejme jen muj hruby odhad, ktery muze byt mimo, ale vychazim z toho ze ve spicce tech lidi jezdi klidne 2x tolik a autobusy/saliny kde jezdi jen par lidi vetsunou nemaji kratky interval a tim padem jich ani tak moc nebude), vychazelo by to 1,30 -1,40 Kc na clovekokilometra. To neni tak moc, ve srovnani s cenou jizdneho a faktem ze toto jizdne pokryje jen tretinu (zbytek jsou dotace) nakladu DPMB.
Registered user tenzor 
10.11.2008 (20:29)  
Jako ja jezdim hromadnou dopravou opravdu spise vzacne. Nicmene cloveka, co si listek kupuje u ridice vidim velmi casto (pochopitelne vztazeno relativne k castosti mych jizd...). Proto prosim nelzi...

Nechapu, proc bych mel byt takhle osocovany. Nelzu. Za tech nekolik mesicu (a jezdim denne) jsem si zadneho cloveka co kupoval jizdenku nevidel. Teda abych byl uplne korektni, s jednou vyjimkou, ktera kdyz se dozvedela, ze ty penize musi mit presne, jela radsi nacerno.

A pokud jde o to, koho budes trestat, tak ano, je to tak, budeme ho trestat. Protoze kdyz si koupis listek na koncert v predprodeji, tak platis min, nez na miste. Kdyz si listek na kino koupis na netu, tak casto platis min, nez na miste. Dokonce i ty Ceske drahy to uz zavedly!

A je to opravdu 2x nebo i 4x méně? :)

Kdyz si nekdo kupuje listek u ridice, tak to znamena zpozdeni, protoze presne to vetsinou nikdo nema. A za blbost a nepripravenost se holt plati. Vzdy a vsude a nevidim na tom nic spatnyho

Potom navrhuju v duchu stejne logiky stanovit jizdne aspon na 500. Porad je to min nez pokuta, no ne? ;)
Myslim ze po zdrazeni jizdneho u ridice plus nekompromisnim vymahani presne castky (ktere jsem driv nezazil) si uz ted tuhle moznost vybere jen ten, ktery zadnou jinou nema. Ale mozna se mylim a ve skutecnosti si tu jizdenku u ridice kupuji lidi, kteri chteji vsechny nastvat a spoj zpozdit :)

Jinak listek stoji 15, u ridice 20. TO je podle mne rozdil tretina, nikoliv 2x tolik. Ze ches jen par zastavek je tvuj problem. Pokud je ti 20 korun moc, tak jdi pesky. prece nebude mit ridic kompletni sortiment jizdenek...


Pokud by si clovek normalne koupil 10 Kc jizdenku, pak je to 2x tolik bez ohledu na to, ci je to problem. Jinak pred rokem slo u ridice koupit i neprestupni.
Ale tohle zas tolik nekritizuju, ohrazuju se proti tomu, ze by jizdenka u ridice mela stat 40 Kc. IMHO to ma jen sama negativa, nastvanosti cestujiciho ktery nemuze za to ze mu automat nebere a nizsi pravdepodobnosti ze bude mit clovek tuhle castku v drobnych u sebe konce. A neni treba hadat, co udela cestujici, ktery nema jizdenku ani presnou castku 40 Kc u sebe, pojede radsi na cerno nez aby sel treba nekolik kilometru pesky.
Registered user tenzor 
10.11.2008 (20:05)  
Co se tyce Slavkova, tak podle meho soudu nemas uplne pravdu a v clanku to trochu zmineno je. Pokud mas salinkartu, tak ano, nemusis mit IDS listek na 5 zon, ale pouze na tri (zbytek plati salinkarta). Pokud ovsem argumentujes salinkartou v pripade IDS jizdenky (a snizis cenu z 32 na 21 korun), tak totez musis udelat i v pripade klasickeho listku CD - nemusis si totiz kupovat listek az na hlavni nadrazi, ale staci do Slatiny (Slatina-hlavni potom projedes na salinkartu), cimz cenu listku srazis z 40/30 na 27/21 - cili porad je to totez. Ne uplne, ale skoro.

Ok, uznavam. Tim spis to ale mluvi proti vysi zdrazeni.

S majiteli autobazaru bych byl rovnez opatrny, protoze jedna cesta autem do Brna prijde na nejakych 50-60 korun a k tomu je potreba v Brne nekde parkovat (a samozrejme si koupit to auto:-) Proto bych byl opatrny v unahlenych soudech o prekotnych nakupech aut...

Mluvim spis o cestach po Brne. Pri dojizdeni do prace cca 5 km nebudou u ojetiny naklady vcetne amortizace vyssi nez 20 Kc. Ale i v pripade lidi, kteri vyuzivaji IDS mimo Brno se da predpokladat, ze radsi nejaky krap koupi, pripadne zacnou vic vyuzivat, nez aby byli zavisli na drahe doprave.
Ono se taky staci podivat po Brne, jak to vypada. I kdyz je v centru tezke zaparkovat, spousta lidi proste jede autem misto "sockou".

Pokud jde o duvod prekotneho zdrazeni, tak uz jsem to jednou psal - jde o to, jestli nynejsi jizdne reflektuje "spravnou" cenu. Jinymi slovy energie o 40-60 procent zdrazit nemusely - pouze do nynejska bylo jizdne neumerne nizke.

Pak by ale mnozi autobusovi dopravci museli jezdit pod cenou, coz si nemyslim...
Proc treba v mnoha statech EU vetsinou nejde jizdenka nad 1 euro, prestoze maji ve srovnani s nami vyssi platy a zivotni uroven? Mozna dostavaji nejake nepredstavitelne dotace, ale spis bych rekl ze tam lepe hospodari, nez v DPMB, ktery nema problem vyhazovat stamiliony za nevhodna vozidla a jine experimenty.

K tomu taky nezapomenme na to, ze prijmy od cestujicich nejsou zdaleka jedinym prijmem DPmB. Temi jsou i dotace od mesta. No a pokud budeme predpokladat, ze dotace a jizdne se na prijmech podili oba polovinou a dotace klesnou o 40% a prijmy musi zustat stejne (protoze vydaje neklesly), tak holt musi o 40% vzrust jizdne. Skutecne nevidim jediny duvod, proc hned vykrikovat neco o rostoucich cenach energie apod.

Zatim dotace temer vzdy stoupaly vetsi merou nez inflace, pokud se chysta nejake masivni snizeni, tak by se to dalo chapat ze strany DPMB ale ne ze strany mesta (mensi pocet platicich cestujicich -> negativni bilance oproti stavu s vyssimi dotacemi).
Registered user M 
10.11.2008 (19:08)  
Jen tak na dokresleni a zajimavost k tematu - jednou bylo v novinach,kolik v Brne stoji kilometr jizdy podle prostredku:
-autobus 42,32
-trolejbus 49,48
-salina 56,31.
Ted uz nevim, jestli v tom jsou rozpocitane i naklady na udrzbu site
Registered user tenzor 
10.11.2008 (18:48)  
milan: V cem je to vyborny napad? Od posledniho zdrazeni, kdy jde u ridice koupit jedine jizdenku za 20 Kc (tedy za dvojnasobnou cenu, pokud chcete jet jen par zastavek), jsem nevidel ani jednoho cloveka, ktery by si u ridice jizdenku kupoval. Ok, tak potrestame ty, kteri nemaji jizdenku a maji tu smulu, ze pobliz neni zadny automat, nebo treba nefunguje.. opravdu vyborny napad.
Registered user milan 
10.11.2008 (18:45)  
No, asi bych počkal na něco podloženého a ne prvonavrženého. Ale 40Kč za jízdenku u řidiče je výborný nápad.
Registered user tenzor 
10.11.2008 (18:45)  
Jestli jde ve skutecnosti o akci vedeni mesta, jak tu prosakuje, tak je to velmi smutne - misto aby zastupitele delali neco pro obcany a zvyhodnovali MHD, jak se zavazali, snazi se lidem jen zneprijmenit zivot. Potom nezbyva nez doufat, ze se postavi ostre proti aspon kraj a KORDIS.
Registered user tenzor 
10.11.2008 (18:32)  
DPMB si snad dela legraci, minuly rok se zdrazovaly jizdenky znacne nad inflaci (8->10, 13->15) a oni to chteji zvednout o dalsich 60 procent? A cilem je vyhnat lidi do aut za kazdou cenu? Zvlast v Brne, kde byva na nekterych ulicich situace ve spicce uz ted hodne spatna? Doufam ze mesto nakope vedeni DPMB tam kam si to zaslouzi, zatim jim jen navysovali dotace a velkoryse prehlizeli experimenty, ktere si DP za penize danovych poplatniku provadel.
Osobne si myslim ze kdyby tohle DP podniku proslo a aplikovalo se plosne zdrazeni o 50-60 procent v celem IDS JMK, tak je nebezpeci ze se IDS rozsype, pro mnohe oblasti ktere se k nemu pripojily nedavno by to prestalo byt vyhodne. A mimochodem, CD by zaznamenaly take velky ubytek csetujicich, spousta lidi s nimi v okoli Brna jezdi jen proto, ze je to v ramci tarifu IDS.
Jinak jizdne pro lidi kteri maji salinkartu je jeste pod urovni jizdneho v autobusech mimo IDS, tj. hluboko pod cenou zakaznickeho jizneho (pr. Slavkov 21, nejlevnejsi bus 26, zakaznicke jizdne CD 30, obycejne 40, zpatecni vychazi na jeden smer 27/36). Takze nejake zdrazeni by to sice sneslo, ale pri 50ti procentech muzou KORDISu poslat dekovne dopisy jak CSAD Vsetin aj., tak i majitele autobazaru.
Docela by me zajimalo oduvodneni tak skokoveho zdrazeni. Energie zdrazily o 60 procent? Nebo snad platy zamestnancu DPMB?
  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko