Brno - Cestování v integrovaných dopravních systémech kromě zvýšeného komfortu spojeného s koordinovanými přestupy mezi různými druhy dopravy zákazníkům zpravidla přináší i úsporu na jízdném. V jihomoravském kraji tohle kvůli požadavku Dopravního podniku města Brna od roku 2009 platit nemusí. DPmB chce nejpoužívanější hodinovou jízdenku po Brně zdražit z nynějších 15 korun na 22 nebo 24 korun a krátkodobou přestupní jízdenku z nynějších 10 na 16 korun. U nejčastějších jízdenek je tedy v návrhu zdražení o závratných 50 procent.
Pozitivní efekty integrovaných dopravních systémů zvyšují poptávku po hromadné dopravě a je tudíž v zájmu státní správy takovou hromadnou dopravu podporovat. Skrze příspěvky od krajů a měst tak jízdné v rámci IDS může být nižší, než-li jízdné Českých drah, které platí i v méně atraktivních oblastech. V jihomoravském kraji, který často slouží jako vzor integrovaných systémů v Česku, to dosud vesměs platí. Lze to dokázat na čtyřech vybraných významných stanicích v okolí centra IDS, Brna. Jízdenka IDS z Brna hl.n. do Kuřimi nyní stojí 21 Kč, zatímco jízdenka Českých drah 32/24 Kč (obyčejná/zákaznická). Blansko přijde na 26, resp. 33/25 Kč, Rajhrad na 21, resp. 21/16 Kč a Slavkov na 32, resp. 40/30 Kč. Je tedy zřejmé, že jízdenky v rámci IDS se vesměs pohybují na úrovni zákaznického jízdného ČD.
Problém může nastat v okamžiku, kdy se z nějakého důvodu zvýší jízdné IDS v některém z pásem. Přesně takový účinek může mít požadavek Dopravního podniku města Brna (DPmB), který navrhl zvýšení jízdného. Předplatní jízdenky pak zdraží zhruba o 20 %, přičemž cena jednodenního lístku se v návrhu nemění (její cena 60 korun z ní ovšem v současnosti stejně činí nezajímavý produkt).
Je nutno dodat, že zmíněná hodinová jízdenka neplatí pouze v Brně. IDS jihomoravského kraje nerozlišuje jízdenky podle místa platnosti, ale výhradně podle počtu zón, což znamená, že požadavek brněnského dopravního podniku zdraží dvoupásmovou jízdenku na 22 až 24 korun v celém IDS JMK. Současně by to znamenalo zdražení všech ostatních jednorázových jízdenek. Vyjdeme-li z toho, že zdražení by bylo o 50 %, tak relace uvedené výše by vypadaly následovně: Kuřim za 32 korun s IDS, za 32/24 korun s ČD, Blansko 39 - 33/25, Rajhrad 32 - 21/16 a Slavkov 48 - 40/30. Je-li cestující majitelem předplatního kupónu pro Brno ("šalinkarty"), ušetří za dvě zóny (v takovém případě si cestující musí zakoupit lístek pouze pro zóny, v něm neplatí jeho předplatní jízdenka a takovou "kombinovanou" jízdenku je možné označit již ve výchozí stanici), což systém jízdného v IDS činí výhodnějším, ale totéž je částečně pravdou i v případě jízdenek ČD (ty lze koupit z poslední stanice v rámci platnosti předplacené jízdenky).
Výhody jízdenek IDS by tak zůstaly pouze v situacích, kdy cestující musí přestupovat nebo se v Brně dopravit na nádraží (v takovém případě ale musí být doma předzásoben jízdenkami všech typů). Primární výhoda IDS, tedy nižší jízdné, by z rozhodnutí DPmB zmizela v nenávratnu. Vše by navíc mohlo mít vliv i na přehodnocení subvencí pro České dráhy.
Zdroj: Moderní Brno

M: Než to pošleš, projdi si to po sobě.
Řešením by bylo přidat jedno brněnské pásmo.
Trochu sociálního inženýrství na okraj: Ideálním řešením by byla MHD zdarma (revizoři by kontrolovali pouze dodržování přepravního řádu), financovaná dílem z rozpočtu města jako dosud, dílem z reklamy (nač jsou teď ty LCD displeje v nových autobusech?) a dílem z poplatků za vjezd aut do centra města.
Teprve sekundárně jsou tu finanční benefity typu "za stejně peněz více muziky" z hlediska krajů (byť častěji v modifikaci "za více peněz ještě víc muziky") a následně potom "pro udržení podílu jízdného není třeba tolik či tak brzy zdražovat".
Babilon: Zdražení každým rokem o malou částku se mi nezdá býti příliš moudrým, jistě se během toho 1 roku neprodají všechny jízdenky s předtištěnými cenami, a co pak s nimi...
Taky si Brno mohlo vzpomenout před rokem, když se zdražovalo v celém IDS JMK. Tehdy v samotném Brně došlo v podstatě ke zlevnění, protože původní jízdenka za 13 Kč platná 40 minut byla nahrazena jízdenkou sice za 15 Kč, ale plantou 60 minut...
Kolik lidí potřebuje ujet po Brně pět jízd vzdálených od sebe aspoň 90 minut? O víkendu může být jednodenní jízdenka daleko zajímavější, protože platí pro dva lidi.
A mimochodem, současné ceny jednorázových jízdenek odpovídají cca nákladům. Po zdražení budou ti, co používají jednorázové jízdné dotovat ty, co mají šalinkartu. V Praze je ten poměr docela zvěrský - z každé jízdenky za 26 jde skoro polovina na dotaci tramvajenkářů.
Opravdu se jednodenní jízdenka za 60 Kč považuje za nezajímavý produkt ? Při ceně jízdenky pro jednotlivou jízdu "jezdím" po páté jízd zadarmo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










