..: Zdraží IDS JMK nad úroveň jizdného Českých drah? :..

754 Brno Brno - Cestování v integrovaných dopravních systémech kromě zvýšeného komfortu spojeného s koordinovanými přestupy mezi různými druhy dopravy zákazníkům zpravidla přináší i úsporu na jízdném. V jihomoravském kraji tohle kvůli požadavku Dopravního podniku města Brna od roku 2009 platit nemusí. DPmB chce nejpoužívanější hodinovou jízdenku po Brně zdražit z nynějších 15 korun na 22 nebo 24 korun a krátkodobou přestupní jízdenku z nynějších 10 na 16 korun. U nejčastějších jízdenek je tedy v návrhu zdražení o závratných 50 procent.

Pozitivní efekty integrovaných dopravních systémů zvyšují poptávku po hromadné dopravě a je tudíž v zájmu státní správy takovou hromadnou dopravu podporovat. Skrze příspěvky od krajů a měst tak jízdné v rámci IDS může být nižší, než-li jízdné Českých drah, které platí i v méně atraktivních oblastech. V jihomoravském kraji, který často slouží jako vzor integrovaných systémů v Česku, to dosud vesměs platí. Lze to dokázat na čtyřech vybraných významných stanicích v okolí centra IDS, Brna. Jízdenka IDS z Brna hl.n. do Kuřimi nyní stojí 21 Kč, zatímco jízdenka Českých drah 32/24 Kč (obyčejná/zákaznická). Blansko přijde na 26, resp. 33/25 Kč, Rajhrad na 21, resp. 21/16 Kč a Slavkov na 32, resp. 40/30 Kč. Je tedy zřejmé, že jízdenky v rámci IDS se vesměs pohybují na úrovni zákaznického jízdného ČD.

Problém může nastat v okamžiku, kdy se z nějakého důvodu zvýší jízdné IDS v některém z pásem. Přesně takový účinek může mít požadavek Dopravního podniku města Brna (DPmB), který navrhl zvýšení jízdného. Předplatní jízdenky pak zdraží zhruba o 20 %, přičemž cena jednodenního lístku se v návrhu nemění (její cena 60 korun z ní ovšem v současnosti stejně činí nezajímavý produkt).

Je nutno dodat, že zmíněná hodinová jízdenka neplatí pouze v Brně. IDS jihomoravského kraje nerozlišuje jízdenky podle místa platnosti, ale výhradně podle počtu zón, což znamená, že požadavek brněnského dopravního podniku zdraží dvoupásmovou jízdenku na 22 až 24 korun v celém IDS JMK. Současně by to znamenalo zdražení všech ostatních jednorázových jízdenek. Vyjdeme-li z toho, že zdražení by bylo o 50 %, tak relace uvedené výše by vypadaly následovně: Kuřim za 32 korun s IDS, za 32/24 korun s ČD, Blansko 39 - 33/25, Rajhrad 32 - 21/16 a Slavkov 48 - 40/30. Je-li cestující majitelem předplatního kupónu pro Brno ("šalinkarty"), ušetří za dvě zóny (v takovém případě si cestující musí zakoupit lístek pouze pro zóny, v něm neplatí jeho předplatní jízdenka a takovou "kombinovanou" jízdenku je možné označit již ve výchozí stanici), což systém jízdného v IDS činí výhodnějším, ale totéž je částečně pravdou i v případě jízdenek ČD (ty lze koupit z poslední stanice v rámci platnosti předplacené jízdenky).

Výhody jízdenek IDS by tak zůstaly pouze v situacích, kdy cestující musí přestupovat nebo se v Brně dopravit na nádraží (v takovém případě ale musí být doma předzásoben jízdenkami všech typů). Primární výhoda IDS, tedy nižší jízdné, by z rozhodnutí DPmB zmizela v nenávratnu. Vše by navíc mohlo mít vliv i na přehodnocení subvencí pro České dráhy.

Zdroj: Moderní Brno


M | 10.11.2008 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
10.11.2008 (15:06)  
České dráhy zavedly na jižní Moravě módu, že když chci zdražit o 10%, navrhnu zdražení o 60%. To se týká požadavků na krajské dotace. Přesně tak se teď zachovalo Brno, i když prostřednictvím DPmB. Ten sám o sobě nemá zdražení co navrhovat, zdražit potřebuje Onderka (primátor, ČSSD), ale kvůli programu sám zdražovat nesmí, a tak na sebe prostřednictvím "své" městské instituce vyvíjí tlak, aby mu pak mohl statečně vzdorovat a "stáhnout" to na 20 procent. Víc si podle mě i kvůli svému programu nemůže dovolit.

Vztah cen na ČD a u IDS JMK je tak akorát vyrovnaný a každé vyvolání změny na jedné straně způsobuje chaos a nejistotu. Vztah ceníků by měl být systémový, nikoliv politický (a ve výsledku nahodilý). Sice se asi nepodaří sjednotit výpočet jízdného (ČD dle km, IDS dle pásem), ale kolem zdražování by se udělalo mnohem méně méně humbuku, kdyby bylo pravidelné a proporční. V Anglii se tuším vždy od poloviny ledna zdražuje o inflaci. Kdyby se takto chovaly dráhy, intregrované systémy i ČSAD XY, byl by klid a mimosystémové úpravy cen by probíhaly jen vzácně. Buď by se každý leden ze zákona (či na základě dohody) zdražovalo o inflaci zaokrouhlenou na celá procenta, anebo prostě fixně každý rok o (řekněme) 3 až 5 procent a zaokrouhlit na celé koruny. Takhle se Brno vozilo několik let zalevno a najednou 60%.

M: Nejenže se dá cestovat po daných třech zónách libovolně v rámci časového limitu. Platnost jízdenky označené v tom žlutým krámu je definována výchozím bodem, ovšem nikoliv už vektorem pohybu. Takže v praxi lze cestovat nikoliv jen ve třech různých zónách, nýbrž do vzdálenosti tří zón od výchozího bodu. Prakticky (mám před sebou plánek IDS JMK - http://www.kordis.cz/img/center/plany/Plan-site.gif): Třízónová jízdenka ze zóny 410 , s níž chci jet do Brna, neplatí pouze v zónách 410, 101 a 100, ale také 310, 225, 226, 320, 325, 420, 430, 425, 435, 436, 437, 427, 520, 510, 525, 610 a dokonce i (bez 100) 210. Zdá se to jako obrovská platnost, ale za těch 90 minut se toho moc neprojede a 98% (?) všech jízd směřuje z bodu A do bodu B, zbytek pak z bodu A do bodu C přes B (vyzvednout něco po cestě), ostatní už je marginální (cestovatelské hry, maniaci, rozvážení...). Tarif o takových situacích raději nehovoří, ale necítil bych se nijak obohacen, kdybych za 90 minut namísto tří zón procestoval třeba deset.

Opět připomínám, že není vůbec potřeba mít doma zásobu jízdenek všech druhů, stačí jezdit na univerzální jízdenku a všechny tyto trable jsou pryč. Stručněo o ní: za 94,- Kč si člověk koupí 20 platných políček a jednotlivými políčky "platí" za jízdné podle převodní tabulky: desetikorunová jízdenka: 2 políčka, 15korunová: 3 políčka, 3 zóny: 4 políčka atd.; Tato varianta navíc zahrnuje slevu na jízdném o šest (a víc) procent.
registrovaný uživatel SYN 
10.11.2008 (14:52)  
Tak jelikož jsem z Brna tak si dovolím trochu okomentovat - nemyslím si že je správná cesta argumentovat zdražováním energií pro MHD, to si myslím že by měl dorovnat objednatel (a vlastník!) - město Brno. Dle mého názoru by se ceny jízdného měly výrazněji orientovat na "kupní sílu" obyvatelstva a tedy principielně růst zhruba stejným tempem jako mzdy. Pak by byl logický předpoklad že se alespoň nebude snižovat podíl HD na celkové dopravě v městě, což je cíl nanejvýš záhodný.
Takže, pokud odhlédneme od excesů jako 40Kč za jízdenku u řidiče (tohle skoro určitě je schválně aby lidi míň otravovali řidiče při řízení - to celkem chápu jelikož když řidič minutu prodává jízdenku tak jde skoro celá minuta do zpoždění), dále ignorujme naprosto minimálně užívané denní, třídenní, týdenní atd. (přenosné) jízdenky tak zůstaneme u papírových 10 a 60ti minutových kde je zdražení okolo 50%, a předplatní měsíční a roční kde se to motá okolo 22%. Jestli beru růst mezd někde okolo 5-7% (teď zrovna nevím současný stav ale mohlo by to řádově sedět) tak mi vychází že jestli DPmB příští 3-4 roky cenu nezvedne (zachová stálou) tak by to ještě celkem šlo. Taky předplatní jízdenky nijak zvlášť nenarušují IDS jelikož jsou vydávány výslovně na zóny 100 a 101 (Brno) na rozdíl od papírových které platí v libovolných dvou sousedních zónách. Proč by se ovšem měly papírové jízdenky zdražovat podstatně víc než předplatní to mi není jasné, navíc se zdá že bez kordinace se zbytkem IDS? To mi připadá poněkud diletantské to nemít předem prokonzultované!
Třetí zóna v Brně - no asi v nejhorším případě, to není jen tak hurá akce, ale v nejhorším případě možná...

Prostě mám tak nějak dojem že se letos po dlouhé době nakupovalo relativně hodně nových vozidel (i když většina střepů 13T s naprosto nemožným vnitřním uspořádáním) tak nám chce dopravní podnik ukázat že nic není zadarmo :( ale nějak při tom zapoměl že teď už není sám pánem celého systému.

Celkově jde dost silně o to aby se nevyháněli cestující z hromadné dopravy (mimo jiné i) vysokou cenou protože pak se tu pro samé auto ani nehnem, a to tak že všichni - ti v těch autech i ten zbytek v MHD.
registrovaný uživatel Racek 
10.11.2008 (14:08)  
Já si teda dovedu představit poměrně elegantní řešení, které by pracovalo jen s jednou virtuální zónou, pokrývající celé město Brno. Pak by to mohlo fungovat:
V Brně by platilo, že do 10' 16 Kč, delší cesta 22 Kč.
Cesta ze sousední zóny (třeba 510 nebo 310 ...) do Brna by byla na tři zóny (do z. 101 = 22 Kč, což by stejně jako dnes odpovídalo běžné cestě po Brně) nebo na čtyři zóny (do centra = 27 Kč). Analogicky u jakékoliv jiné cesty zahrnující zónu 101 a/nebo zónu 100 by se připočítávala ta virtuální zóna navíc.
Takže ve výsledku by se "mimo Brno" zdražilo do 10% - místo dnešní ceny n zón za (n plus 1) * 5 a něco Kč by se platilo (n plus 1) * 5,5 a něco Kč. Cesty zahrnující Brno by pak podražily o těch 5,50 plus 10% - což u desetiminutové dělá závratných 60%, u té dražší jen něco přes čtyřicet a s každou další zónou o něco míň.

PS: proč to proboha žere znaménko "plus" a musí se vypisovat slovy?

PS2: ono se není čemu divit, že se bude zdražovat. Lidi si zvolili krajskou vládu, která za ně bude platit poplatky u doktora, a někde se ty peníze vzít musí ... možná by se dalo v příštích volbách uspět s programem "budeme za vás platit nákupy v penysmárketu"
registrovaný uživatel myrha  mail  
10.11.2008 (13:37)  
Že by se DPmB inspiroval se zdražováním u ČD..?? Raději to nebudu komentovat, neboť má peněženka už předem pláče, že nikdo nechce výrazně zvýhodnit veřejnou dopravu:( Sbohem levná šalinkarto;)
registrovaný uživatel JOHNZ 
10.11.2008 (13:16)  
Inak vzhľadom k tomu, ako sa vyplácaju výkony vo verejnom záujme v JMK, nestálo by skôr za zváženie zdražiť všetko ale len o 20%?
registrovaný uživatel DJ 
10.11.2008 (13:15)  
M: Tři zóny jsou tři zóny. Po nich je možné v rámci časové platnosti jezdit naprosto libovolně, a pokud to stihnete, tak na ni samozřejmě můžete jet nejen "tam", ale i "zpátky". ;-)
A pořád si myslím, že lepší "narušení jednoduchosti tarifu, ve které je krása a síla", než dvouzónová jízdenka pro cestu např. ze Zbraslavi do Zastávky za 22 nebo 24 korun (místo dnešních 15)...
registrovaný uživatel JOHNZ 
10.11.2008 (13:10)  
M: S trojzonovým lístkom sa môžeš po daných troch zónach pohybovať ľubovoľne. Tak ako sa s dvojzónovým lístkom po Brne môžeš odvieť napr. z Krpole do Lískovce ... Zóny sú očíslované tak, že z tých čísel ide poznať či si ešte "v norme" alebo už nie.
registrovaný uživatel M 
10.11.2008 (12:51)  
Jinak nejakeho zkusenejsiho cestovatele po Brne a okoli bych se chtel zeptat. Pokud mam kuprikladu 3 zonovou jizdenku, muzu se s ni pochybovat tam i zpet po zonach 1-2-3 nebo pro cestu 1-2-3-2-1 potrebuji petizonovou? Jednoduse receno - je ta jizdenka i zpatecni (samozrejme pri splneni casove podminky)?
registrovaný uživatel DJ 
10.11.2008 (12:37)  
Ještě bych dodal, že i dnes se najdou ojedinělé relace, na kterých je výhodnější i obyčejné jízdné ČD než jízdenka IDS JMK. Např. Rapotice - Zastávka, nebo Brno hl. n. - Modřice (ovšem za předpokladu, že cestující pojede jen vlakem jedním směrem).
A když se nad tím zamýšlím dále a i s přihlédnutím a inspirací uživatele mates 111, tak by opravdu mohlo být řešením, aby zóna 100 byla brána jako "dvojitá", ovšem asi jen pro MHD, nikoliv pro vlaky, takže by pro zóny 100 + 101 a MHD byla potřeba 3-zónová jízdenka, u které by bylo možné upravit, že pro cesty v zónách 100 a 101 platí jen 60 minut (nikoliv 90, jako všude jinde).
Přece jen jde o požadavek jen jednoho z mnoha dopravců, kteří v IDS JMK jezdí, a navíc jde o dopravce, který (kromě naprosto okrajových zajížděk) neopouští město Brno. Takže nevidím důvod, proč by kvůli tomuto jednomu dopravci měli lidé kdekoliv jinde platit o tolik vyšší jízdné.
Stejně tak věřím, že v tomto ohledu zvítězí zdravý rozum, a že ono nemalé zdražení se nebude týkat celého kraje, ale že si to vyřeší samo Brno.
EDIT: A ještě mě tak napadá, že stejně by mohla být rozlišena ona jízdenka za 15 Kč, že všude mimo Brno by mohla být brána jako 2-zónová přestupní s platností 60 minut, ovšem v Brně by mohla (po zdražení) sloužit jako ona nepřestupní 10-minutová.
registrovaný uživatel Fauny  mail  
10.11.2008 (12:30)  
No to je hezké, až se k nám konečně IDS dostal, tak bude dražší. Děkuju pěkně :-/
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko