Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.
Poslední peršingy se vrací do vlasti
Když v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)
Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.
Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.
Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.
Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně
Vedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.
Zdroj: RegioJet, Mediafax

- tím, že si to navíc nechávají dotovat, získávají extra prostředky
- o tyto prostředky pak požadují nižsí dotace jinde
To snad nepotřebuje komentář :-D Tím že si to nechávají dotovat získávají víc peněz a pak jinde chtějí dotovat míň :-D Tenhle příspěvek by se měl rámovat :-)
Teď nestíhám odpovídat ani náhodou, pardon...
Hádejte, co asi tak děláme, kromě zajišťování prezentací s Desiry. Ono to samozřejmě běží souběžně už delší dobu.
Je docela sranda v tom kolotoči kolem všeho nezapomenout objednat trasy pro Desira nebo nezapomenout zajistit zbrojení a pod.
Mj. včera bylo první Desiro na údržbě v Neumarku a případní zájemci by ho mohli dnes vidět mezi Jinřichovým Hradcem - Veselí n.L. - Počátkami-Žirovnicí a zpět Jindřichovým Hradcem. Odstavené Desiro na JHMD je taky zajímavé :-)
Přeji všem pěkný den.
Jenom jsem jenom proti odstraňování solidárních principů a integrace z veřejné dopravy. Nechci, aby cestující mezi velkými městy měli na výběr ze spousty spojů za nízké ceny, pokud to povede k tomu, že do západákova se nedostanete vůbec.
Ten nejlevnější dopravce (zde je ta konkurence) by vyhrál a za vysoutěženou cenu jezdil a všechny tržby by odváděl státu.
nic! jenom mi není jasné, proč to vyběrové řízení na nejlevnějšího dopravce:
když nabídne cenu za 10 Kč, utrží 10 Kč, odvede tržby státu 10 Kč a zůstane mu 0 - stát vydělá 10 Kč.
když nabídne cenu za 100 Kč, utrží 100 Kč, odvede tržby státu 100 Kč a zůstane mu 0 - stát vydělá 100 Kč.
když nabídne cenu za 0 Kč, utrží 0 Kč, odvede tržby státu 0 Kč a zůstane mu 0 - stát vydělá 0 Kč.
Tak podle té teorie by měl vyhrát ten nejdražší, ať stát vydělá co nejvíc ne?
A ještě bych mu napařil daně!
No a ted se tu po letech obstrukci konkurence zhmotnuje a chce dokazat, ze existuje. Bez dotace (ale i bez zisku, hodte si to do Excelu) chce na ukazku jezdit neco, kde neprodela kalhoty a zaroven tlacit na vypsani VR, o kterych mluvite a ktere podobnou logiku zrejme mit budou.
Vas apriorne negativni postoj k Jancurovi ve skutecnosti potapi i to, co povazujete za uzitecne.
Ten nejlevnější dopravce (zde je ta konkurence) by vyhrál a za vysoutěženou cenu jezdil a všechny tržby by odváděl státu.
No to tedy nemá chybu!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











