..: RegioJet koupil 9 peršingů a chystá komerční spoje :..

Lokomotiva řady 163 dopravce RegioJet (fikce), foto: Petr Sporer (CC-by-sa 2.5)Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.

Poslední peršingy se vrací do vlasti

Lokomotiva řady E630 (163 ČD) italského dopravce FNM LeNord, zakoupená pro RegioJet, foto: Student AgencyKdyž v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)

Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.

Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.

Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.

Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně

'Vlakušky' RegioJet, foto: Josef PetrákVedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.

Zdroj: RegioJet, Mediafax


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 18.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 16 17 18 19 20 ... 38      Zpráv na stránku:   
19.05.2010 (14:06)  
turista: To navrhujete ale úplně jiné pojetí, než tu dnes je. Taky by to tak mohlo fungovat, ale systém vypsání VŘ na obsluhu regionů s dotacemi na přiměřený zisk a vypisování VŘ na ziskové tratě bez dotací mi nepřijde špatný.

Odpor k ČD - no já pár takových lidí znám, jedním z nich je můj bratr :) Nejen v diskuzích, ale obecně je k ČD velký odpor.
19.05.2010 (14:05)  
Kromě toho, do RegioJetu vlezou i další lidi, kteří do vlaku ČD z principu nevlezou když vyloženě nemusí.

To si nemyslím. O značkách a barvách vlaků lidi tlachají akorát v diskuzích. Když přijde na věc, tak se řídí akorát cenou, rychlostí a pohodlím, ne nějakými principy.
19.05.2010 (14:02)  
Pikehead: já jsem přece nepsal, že konkurence je škodlivá.

Škodlivé podle mně je, pokud na ziskových tratích vydělává soukromý subjekt, zatímco ztrátové dotuje stát. To je podobné zvěrstvo jako u zdravotního pojištění. Soukromé pojišťovny pojištují mladé zdravé lidi (to výhodné) a na stát zbudou ti důchodci (to nevýhodné).

Místo toho by stát měl vypsat výběrová řízení všude - na lukrativních tratích i na ztrátových. Ten nejlevnější dopravce (zde je ta konkurence) by vyhrál a za vysoutěženou cenu jezdil a všechny tržby by odváděl státu. Tím by stát vlastně na lukrativních tratích vydělal a zbylo by mu víc peněz na ty méně lukrativní. Takhle na těch lukrativních tratích vydělá jen soukromník (a částečně také cestující na té lukrativní trati - ovšem na úkor cestujících na těch nelukrativních)
19.05.2010 (13:49)  
Když už tady padla diskuze i na traťě (aneb proč jezdíme jen 140), tak v Lidových Novinách vyšel 17.5. článek právě o výstavbě koridorů. Tvrdí tam, mimo jiné, že my za rekonstrukce našich tratí (tj. ze 140 na 140, někdy i 160) platíme víc, než němci (přitom oni to zvládnou i napřímit na 200km/h). Peníze se u nás prý ztrácí kvůli projektantům (čím víc toho naprojektují tím víc mají peněz, takže projektují i kraviny nad rámec potřeby) a za výměny něčeho, co pořád ještě dobře funguje (aby se napakovali i různí dodavatelé). SŽDC se samozřejmě brání, že se to vůbec nedá srovnávat a že naše tratě splňují všechny standardy a normy... [A ty německé snad ne?] Doporučuju přečíst.
19.05.2010 (13:39)  
prázdné sc by mohl začít stát dotovat. pak můžou jezdit i za korunu :-D
19.05.2010 (13:29)  
turista: Nesmysl, ČD tam nezískávají stovky milionů korun, které by chyběly jinde. A kromě toho jsou tady ty podepsané smlouvy v krajích.

Myslíte si tedy, že radši necháme ČD monopol, aby náhodou neztratily možnost si někde něco vydělat? Kromě toho, do RegioJetu vlezou i další lidi, kteří do vlaku ČD z principu nevlezou když vyloženě nemusí.

Mimo to, SC je na té větvi ziskové pouze provozně, při započtení odpisů za jednotky už jsou ztrátové. A to si Jančura nemůže dovolit.
19.05.2010 (13:27)  
kobros) V případě komerčních spojů je to 1. otázka na Jančuru a prakticky to je spíš 2. jak to vyjde :) v případě spojů objednaných krajem a MDČR to pak je otázka výhradně na objednatele.
registrovaný uživatel kobros 
19.05.2010 (13:16)  
240.025 - k navaznostem: opravte me, jestli se mylim, ale to je otazka pro SZDC ci kraje, ne pro Jancuru ci CD.
19.05.2010 (13:12)  
Jedna věc, které se trochu obávám je ta, že nebudou zajištěny návaznosti. Kde třeba bude stavět? Můžeme spekulovat třeba o Zábřehu a Libni? Myslíte, že v tom stojí třeba také KEOLIS?

Ale pokud se obrátíme do historie, například ve třicátých letech urychlila konkurence dopravu na trati StPaul/Minneapolis - Chicago na třetinu původního času :-)

Další příklad je třeba z UK, West a East Coast Main Line ;)
19.05.2010 (13:05)  
Miroslav Zikmund: a ten Honza Paroubek tu jako bude tri ctvrte roku sedet se zalozenyma rukama? Nebo myslite, ze za tu dobu nedokaze udrzbu nasmlouvat (klidne v baliku s rekonstrukci), pripadne pronajmout/postavit vlastni zazemi? A kdyby k tomu potreboval par vlastnich lidi, tak snad na trhu (nebo u CD) nejake najde...

Turista: Je uzasne, kolik vynalezavych lidi se zapoji do prokazani absurdni skutecnosti, ze konkurence je skodliva...

Dusledek Jancury ale muze byt jiny: pokud pretahne lidi z Pendolin (asi bude umet nabidnout srovnatelnou kvalitu bez priplatku a rezervace), budou CD v loji, protoze sekyra z provozu Pendolin bude jeste vetsi - bud prazdna mista, nebo priplatky v cudu. Vina za takovy vyvoj neni samozrejme vina Jancury, ale ideovych otcu toho projektu. (Timto ovsem byli varovani, takze muzou premyslet, kde jinde toto pozehnani provozovat s co nejnizsi ztratou, teda idealne s KEVama... Linec a Viden pres Budejovice? :-) Polonia+Sobieski? No je to na nich...)
  1 ... 16 17 18 19 20 ... 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko