Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.
Poslední peršingy se vrací do vlasti
Když v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)
Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.
Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.
Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.
Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně
Vedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.
Zdroj: RegioJet, Mediafax

České dráhy je taky původně nechtěly, ale pak došlo ke kompromisu a spor o lokomotivy skončil jejich převzetím.
Já jsem už tehdy tvrdil, že by ze strany ČD bylo výhodné nechat je předělat na modré (případně jako 362) a koupit ... stejně musely projít rekonstrukcí - předělání řídícího stanoviště na levou stranu ...
xAnri05 : jednou z možností je, že "žlutý pán" přestane být prostořeký ve vztahu k ČD a nějak se dohodne na nezbytné údržbě nebo si to "nějak" zajistí u "žosek" ...
Nedávno jsem to počítal pro rozjezd 40 tun vozidla na rychlost 80 km/h. Pokud by se použily tyhle http://www.ecom.cz/katalog_pdf/maxwell.pdf - BMOD 125 tak váha toho želeža je 1,5 tuny. (zhruba, bez započtení ztrát atd.) Takže pro 7 vozový vlak + loko a rychlost +- 120 km/h to dělá nějakých 17 tun hmotnosti navíc. Jestli má tohle smysl? Neřekl bych, to raději rekuperaci do troleje, na koridoru toho jezdí tolik, že najít odběr by snad neměl být problém. (PS: Ještě je možnost superkapacitory umístit do měnírny a rekuperovat tam.)
Nejmodernější vlak v Evropě s 163jkou si vážně nedokážu představit
jen Jančurovi nefandim už jen proto, že háže špínu na ty druhý (byť to je moloch ČD).
tak konečně vím pro jsou ty vlaky tak špinavé!!!!!
To, že bude soukromník překážet jsem neřekl, ani netvrdím, že by to bylo správné. Jen předpoklad :-)
jen Jančurovi nefandim už jen proto, že háže špínu na ty druhý (byť to je moloch ČD). A teď ukazuje co bylo pravdy na nejmodernějších vlacích v evropě, garantované dochvilnosti, využití traťových podmínek a levnějším jízdném.
1. krok: cestující budou jezdit zadarmo, dotace nebude stačit, nikdo víc nedá
2. krok: aby stačily peníze, budou se rušit vlaky, kde J. nejezdí
3. krok: protože jsou zrušené vlaky, zruší se dotace.
0. krok: dohoda MD s ČD
1. krok: objednání vlaků v rámci objednávky MD do všech v úvahu přicházejících volných tras
2. krok: žaloba RJ o zmařené investici.
3. krok: ČR platí RJ miliard za mašinky a vozy a všichni jsou spokojeni. RJ neprodělá a ČD nepustí ani kolo, ani muže ze závodu.
4. krok: každý občan dostane složenku na 1500 Kč.
Když si pořídí staré ehm tedy "líbivé" Peršingy, které se podle zdejších expertů dají opravit kladivem, tak mu vyčtete, že jsou staré.
No tak co si má tedy koupit. (Já vím, nejlépe nic.)
takže pan J. vlastně způsobí kolaps na železnici:
0. krok: ČD mají balík peněz: část od cestujících, část dotace..
1. krok: cestující budou jezdit zadarmo, dotace nebude stačit, nikdo víc nedá
2. krok: aby stačily peníze, budou se rušit vlaky, kde J. nejezdí
3. krok: protože jsou zrušené vlaky, zruší se dotace.
No a teď vstupuje pan J. celý ve žlutém..... a možná i někdo jiný celý v červeném... jenom co s tou modrou korporátní..
hmm..myslím si, že jeho člověk při četbě této diskuse se musí docela dobře bavit..
už to tady jednou bylo: měl přijít RT a přišla zároveň eLiška.. teď není nikdo a eLiška je někdy dražší než jízdenka..
240.025: To je nepochybně pravda, že do vlaku vlezou i další lidi. Ale zas jak to tu čtu, tak spousta lidí k Jančurovi nevleze, ani kdyby jim za to platil. Odporný soukromník nám leze do zelí ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











