..: RegioJet koupil 9 peršingů a chystá komerční spoje :..

Lokomotiva řady 163 dopravce RegioJet (fikce), foto: Petr Sporer (CC-by-sa 2.5)Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.

Poslední peršingy se vrací do vlasti

Lokomotiva řady E630 (163 ČD) italského dopravce FNM LeNord, zakoupená pro RegioJet, foto: Student AgencyKdyž v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)

Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.

Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.

Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.

Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně

'Vlakušky' RegioJet, foto: Josef PetrákVedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.

Zdroj: RegioJet, Mediafax


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 18.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 21 22 23 24 25 ... 38      Zpráv na stránku:   
18.05.2010 (17:10)  
Pikehead: No s tím peršingem bude právě rozdíl oproti 680 takových 20 minut. S taurusem by to bylo tak do pěti minut. A to by ještě nesmělo docházet k předjíždění. S pomalejším vlakem hrozí i riziko operativního předjetí - když se na něj bude lepit 680, tak někde Jančuru uhnou a 680 pustí před něj. Rychlejší vlak se prostě prováží lépe a já myslím, že toto všechno jsou pádné důvody pro preferování nových lokomotiv před starými. Někdo může říct, že to není zas tak velký rozdíl, ale podle mě by i z obchodního hlediska bylo lepší, kdyby se Jančura více přiblížil jízdním dobám 680 a nezaostával za nimi.
18.05.2010 (17:07)  
doomlukas: ne, reagoval jsem na perleni pana ReActora :-) predjizdeni neprijemne je, ale kdyz Jancura projede Prelouc, Chocen a hlavne Trebovou :-), tak to bude vlastne rychle IC s rozdilem proti Pendolonu 10-15 minut, ne?

240.025: kvalita bude vyssi ala zluty bus, toho bych se nebal...
registrovaný uživatel konca 
18.05.2010 (17:01)  
Myslím že je potřeba ocenit fakt, že se pravděpodobně jedná o historicky největší soukromou investici do železniční dopravy v novodobé české historii. A celkem logicky to musí pokračovat dál. Takže popřeju záměru úspěch.
Bojím se reakce ČD, zejména dumpingových cen.Ty jsou za normálních okolností běžným nástrojem konkurenčního boje. Bohužel, tady je konkurentem státní firma.
18.05.2010 (17:00)  
Jiri Vosecek: řekl bych, že mnoho lidí pojede s RJ už z hlediska principu, i kdyby by byla kvalita stejná s IC, jde o to že člověk radši dá peníze soukromníkovi a ne ČD... tím pádem i určitě najde i nové cestující, kteří vlakem před tím nejeli vzhledem k silné antipatii vůči ČD.
18.05.2010 (16:59)  
Jiří Voseček: Tak zrovna u spojení Prahy s Ostravou bych neřekl, že drtivou většinu cestujících zajímá hlavně cena. Konkrétně SC (ale i IC/EC) se hodně využívá na služební cesty, a zaměstnavatel mi přece nepřikazuje, abych pokaždé čekal na ten vlak co je o 10 % levnější - prostě jízdenka mě stojí kolik stojí. Nebudu čekat hodinu na ČD, i kdyby byly levnější o stovku, když moje hodinová nákladová sazba je řádově desetinásobná.
18.05.2010 (16:59)  
Pikehead: Jestli narážíš na mě, tak jsi mě špatně pochopil. Já se právě obávám toho, že by byl zdržován Jančura, kdyby jezdil moc pomalu. Podívej se do dnešního jízdního řádu. SC zcela běžně předjíždí pomalé EC/IC a já se obávám toho, že by se tohle mohlo přihodit i Jančuroj, tj. že by mu SŽDC mohla naordinovat takové předjíždění, které by ho nejen zdržovalo (při předjíždění je pobyt ve stanici větší a možná by to předjíždění mohlo vyjít i někam, kde ani nechce zastavovat), ale navíc by nepůsobilo na jeho cestující dobrým dojmem, kdyby viděli, jak je předjíždí 680.
18.05.2010 (16:54)  
xAnri05: Reko a údržku si může objednat u nějaké firmy (třeba CZ LOKO), obdobně jako ČD v současné době modernizují lokomotivy ČKD.

A Q2/11 je v podstatě za rok. A za jeden rok se homologace udělat dá, zvlášť když skoro identická vozidla u nás už dlouho a spolehlivě jezdí a tyhle jezdily nějakej ten pátek v Itálii.

--------------------------

Jinak eště námět k diskuzi: Pokud Taurus má Vmax = 230km/h a Peršan má Vmax = 140km/h, tak pokud uvažuju dobře, tak pro rozjezd se stejnou zátěží na těch 140 bude Taurus potřebovat víc energie, ne? [Kvůli menšímu krouťáku při stejném výkonu způsobeném rychlejším převodem. * ] A myslím že i obecně bude Peršan mít menší provozní (a údržbové) náklady.

A co se ještě té rekuperace týče: Má někdo k dispozici nějaké informace o běžné spotřebě třeba Ešusu během běžné jízdy? Ne zas tak dávno se něco takového probíralo v diskuzi (bavili jsme se o použitelnosti superkapacitorů) a byl tam údaj tuším 4KWh zrekuperované během brždění jednoho Ešusu. Ale pokud by se mělo říct jak moc se rekuperace (superkapacitory) vyplatí, tak je potřeba vědět i množství energie při rovnoměrné jízdě a taky nějaké ty účinnosti. Nemáte to někdo k dispozici? Hodilo by se to vejkoncem i sem do diskuze.

* EDIT: Při úpravě ze 163 na 162 (Vmax 120 => 140km/h) taky zůstal shodný výkon, což při převodu na větší rychlost způsobilo ztrátu tahu = akcelerace. 162 se obecně považují za "líné" lokomotivy, oproti 163.
18.05.2010 (16:52)  
Aha, takze konkurence nakonec bude doslova prekazet... To je taky skvely nazor :-) Nejlepsi by bylo ji zakazat, aby rezijkare nic nerusilo v nostalgickych jizdach a v orientaci na zeleznicnich stanicich...

Co se tyce dramatickeho vykonoveho rozdilu, kterym Jancura bude zatezovat nase jinak dokonale zeleznice, tak vykon rady 162 proti rade 151 je o celych 15% nizsi. Na druhou stranu zlute vlaky asi budou minimalne na zacatku v prumeru kratsi o jeden vuz (a dal minimalne o hytlak), takze se to treba nejak poresi i bez devastujiciho vlivu na vlajkove produkty konkurence... :-)
18.05.2010 (16:44)  
xAnri05: Čisto pre zaujímavosť, čo majú spoločné hlavné opravy Ampz/Bmz ČD a veľké revízie HDV 350 ZSSK? Áno, jedny aj druhé sa realizujú v ŽOS Vrútky, ktoré nepatria ani ČD, ani ZSSK :)
18.05.2010 (16:36)  
Já se připojím k té straně, jenž je za pešingy ráda. Cestujícím nezáleží na lokomotivě ( tedy pokud ta lokomotva nebude mít nějakou extra nízkou v max. ), ale na pohodlí a délce času. To sdruhé, zdá se, je bez problému, a to první by mělo být taky. Ani bych se nedivil, kdybychom na našich kolejích viděli žluté H.Ciegelski vozy, které jsou dnes v Polsku ( je jich zatím sice celkem 3, ale mělo by jich být 17 ). A můžu říct, že exteriér je opravdu nádherný. :-)
  1 ... 21 22 23 24 25 ... 38      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko