Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.
Poslední peršingy se vrací do vlasti
Když v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)
Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.
Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.
Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.
Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně
Vedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.
Zdroj: RegioJet, Mediafax

Vadí to lidem, kteří už konečně chtějí těmi slibovanými lepšími vlaky jezdit. Pan Jančura jim dal zatím jenom naději.
Navážet se v tuto chvíli do pana Jančury je fakt nefér. Vyčkejte jara 2011 a pak hodnoťte.
Pan Jančura prohlašoval, že do tří let bude vozit lidi úžasným vlakem - žádná lokomotiva s vagónkama, ale jednotka, jakou tu ještě nikdo neviděl. Vyčkal jsem ne tři, ale čtyři roky a dovoluji si hodnotit: pan Jančura si pronajal dvě Desira a koupil devět ojetých lokomotiv. Svůj slib nesplnil.
A co jako? Komu to vadí? A proč? Tohle je projekt privátní firmy. Ta firma to dělá za své peníze, bez dotací, bez finanční účasti státu a krajů, tak proč ten povyk? V čem je problém? V tom jak se ty vlaky v Bezpráví budou vyjímat na fotkách šotoušů? Nebo že režisti nebudou moct režijku v těch vlacích využít? Nebo že je tady někdo, kdo je schopen vyvrátit většinu výmluv dominantního dopravce proč věci nejdou? Navážet se v tuto chvíli do pana Jančury je fakt nefér. Vyčkejte jara 2011 a pak hodnoťte.
Já jsem se dočetl, že jednotky prosazoval (a lokomotivy zavrhoval) v době, kdy plánoval nedotovanou dálkovou dopravu:
http://www.libinst.cz/komentare.php?id=187 (poslední odstavec)
M: "Placat" pul miliardy "jak to prijde" si nedovoli ani Kellner, natoz chudak (ve srovnani s Kellnerem) Jancura...
Nemluvil jsem o plácání peněz, ale o splácávání celého projektu. Nejprve pan Jančura prohlásil, že chce provozovat dálkovou nedotovanou dopravu ucelenými jednotkami, ne lokomotivami. Pak tento projekt opustil a začal nabízet své služby krajům - za dotace. Když u krajů nepochodil, pronajal si dvě Desira a předvedl s nimi publiku svou představu o provozu. A vzápětí koupil lokomotivy pro dálkovou dopravu.
Mě prostě připadá, že pan Jančura často mění plány. Kdyby se od začátku držel té dálkové dopravy, kterou avizoval před více než čtyřmi roky, tak už mohl jezdit.
... takze v tehle souvislosti mi to prislo ponekud... rekneme nevhodne.
Pokud jste opravdu JP, přeji hodně štěstí a už se těším, až se budem potkávat na trati Praha - Ostrava, i když já v čele konkurenčního vlaku.
Můžu potvrdit, že kupní cena byla opravdu nižší. Půl miliardy bychom za ně rozhodně nedali :-)
Dále taky můžu říct, že mašiny jsou ve výborném stavu.
Jinak diskusi nechám na jindy, nestíhám to číst a už vůbec ne odpovídat.
Honza Par.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











