..: RegioJet koupil 9 peršingů a chystá komerční spoje :..

Lokomotiva řady 163 dopravce RegioJet (fikce), foto: Petr Sporer (CC-by-sa 2.5)Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.

Poslední peršingy se vrací do vlasti

Lokomotiva řady E630 (163 ČD) italského dopravce FNM LeNord, zakoupená pro RegioJet, foto: Student AgencyKdyž v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)

Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.

Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.

Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.

Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně

'Vlakušky' RegioJet, foto: Josef PetrákVedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.

Zdroj: RegioJet, Mediafax


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 18.5.2010 (7:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Stavby a projekty

More from Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 ... 38      Zpráv na stránku:   
20.05.2010 (17:36)  
Ad bugear:
Pokud bude chtít St.Ag. na trasu Praha-Ostrava, tak bude stačit uvést ITALKY alespoň do stavu řady 162. Pokud by ale chtěl na obě soustavy, tak asi bude muset uvažovat o jejich reko na řadu 36x. Záleží jen na jeho záměrech a finančních možnostech a také na tom, zda nebudou házeny klacky do cesty. U nás to prozatím patří k drážnímu bontonu. FRK
20.05.2010 (17:01)  
Možná naivní otázka, ale nemohl by RJ spolupracovat třeba i s ČD Cargo? Řekl bych, že to se chová docela tržně a na matce nezávisle, občas mám pocit, že si dělaj i naschvály. A RJ pro něj není konkurencí, tak by mu mohlo smluvně poskytnout nějakou tu údržbu, pomoc při neschopnostech apod. Nebo to Cargu dokáže matka zatrhnout?

Všude hrají roli peníze.
Registered user bugear 
20.05.2010 (16:37)  
@FRK: K loko 361 si těžko něco pořídí, když ji mít nebude. Zas takový šílenec aby zaplatil ještě jednou tolik za rekonstrukci není.
20.05.2010 (16:22)  
Já si myslím, že když k loko 361 si opatří vagony s klimoškou a řídící vůz stejné kvality, jako to dělají OeBB, SBB, DB a další, tak má také vratnou soupravu, i když ne jednotku jako takovou, ale to nehraje v dálkové dopravě důležitou roli. FRK
20.05.2010 (15:52)  
M: Docela mě udivuje, jakou obavu mají (nejen) zdejší diskutéři o peníze soukromé firmy, jejíž nejsou věřiteli.

Jo a ještě jsem zapomněl na klasickou hlášku: Jak již bylo řečeno v diskusi k minulému článku, Jančura jen vyzobává rozinky. Když už má ty elektrické lokomotivy, proč nechce na trať Praha - Hradec Králové? Proč chce provozovat rychlíky, ale ne osobáky? (Šťoura)
Registered user M 
20.05.2010 (15:36)  
To napovídá, že žádný precizní podnikatelský záměr asi neexistuje. Plácá se to dohromady tak, jak to přijde.

Cestujici - tohle je ale taky dobry a je to odsud:-) "Placat" pul miliardy "jak to prijde" si nedovoli ani Kellner, natoz chudak (ve srovnani s Kellnerem) Jancura...
Nektery komentare jsou fakt super - clovek ze svyho nakoupi neco za pul miliardy, ale to vlastne dovede kazdej...
20.05.2010 (15:18)  
Věnujte pozornost také diskuzi u toho článku, jsou tam výborné perly:

Kolik desitek milionu korun slo Jancurovi primo dokapsy jako PROVIZE. Neni uvedeno zaplati se dan a vse je v poradku. (Bida)

Koupit lokomotivu a postavit ji do kopřiv umí každý, na to není potřeba žádné velké umění :-) (Martin)
20.05.2010 (15:12)  
Příště se polepším a dám tam rovnou odkaz. Tyhle dvě stránky se pletou :-)
20.05.2010 (14:44)  
Teď jsem na iHNed četl článek o tomto nákupu, kde jsou i nějaké další informace.
  1 ... 7 8 9 10 11 ... 38      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko