Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.
Poslední peršingy se vrací do vlasti
Když v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)
Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.
Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.
Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.
Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně
Vedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.
Zdroj: RegioJet, Mediafax

No bez problémů to bude jen za situace, že mašiny budou odpovídat homologovaným mašinám s přihlédnutím ke schváleným změnám .. Pokud toto bude mašina splňovat, pak to bude bez problémů, ale než se k tomu ty mašiny dostanou .. bude to složitější
Ještě poměrně nedávno pan Jančura prohlašoval, že rozhodně nechce lokomotivu s vagónkama jak za císaře pána a že takové vlaky, které bude mít on, tu ještě nikdo neviděl. Teď koupil lokomotivy, navíc 18 let staré a takové, jaké tu vídáme dennodenně. To napovídá, že žádný precizní podnikatelský záměr asi neexistuje. Plácá se to dohromady tak, jak to přijde
Před 18 lety tu nebyl císař pán :)) aspoň já to nepamatuju.. a jinak to bydlení v Miláně Vám určitě všichni přejou, akorát ten dennodenní výhled na ty lokomotivy by mě časem omrzel. :)) No ale za chvilkou už Vám je odvezou do ČR.
Netuším tu souvislost mezi ponikatelským záměrem a prohlášením a zatím tak velký rozpor nevidím.
A nevěřím tomu, že ty lokotky si "žlutý pán" koupil proto, že už ho nebaví si hrát s modelovou železnicí
Pokud takovou podminku ve smlouve mit nebude, je jen na provozovateli, co tam nasadi - a nasazovat to bude samosebou podle ekonomiky provozu.
Pikehead: Peršany sice koupil na vlastní triko, ale až ty tendry vyhraje, tak budou stejnak jezdit místo Desir ML
Ikdyž uznávám, že mě tímto nákupem taky trochu překvapil...
Odpisy :
Kvůli nim jsou v červených číslech Pendolina. Pořizovací cena se odepisuje rychleji, než vozidla stárnou. Až budou papírově odepsána, můžou jezdit ještě dvacet let. Papírově se náklady na jejich provoz z roku na rok sníží možná i o 50%, ale reálné náklady spíš vzrostou.
Údržba lokomotiv RJ:
Na stránkách RJ pořád ještě problikává "Moderní technika, pohoda při práci", "Přívětivý interiér vozidel", "Návrat prestiže práce na železnici". Zmizelo ale heslo "Údržba ve vlastních depech". Takže předpokládám, že se RJ bude snažit dohodnout s ČD (nebo ČDC).
kdyby tu příležitost necítil, asi by tu cenu nebyl ochoten zaplatit - určitě zase má na to zpracován precizní podnikatelský záměr
Ještě poměrně nedávno pan Jančura prohlašoval, že rozhodně nechce lokomotivu s vagónkama jak za císaře pána a že takové vlaky, které bude mít on, tu ještě nikdo neviděl. Teď koupil lokomotivy, navíc 18 let staré a takové, jaké tu vídáme dennodenně. To napovídá, že žádný precizní podnikatelský záměr asi neexistuje. Plácá se to dohromady tak, jak to přijde.
Když bude mít 9 peršingů a na 2h takt do Ostravy jich bude stačit 5 + 1 záloha a 1 provozní ošetření, tak pořád může ještě 2 pronajímat. Třeba tomu Cargu. :-)
Teď je to jen otázka tras, SŽDC mu může přidělit takové, že s 5 soupravami to neodjezdí a bude jich potřebovat 6 (a vůbec bych se tomu nedivil).
Stejně je to sranda: každou chvíli někdo kupuje nějaké lokomotivy, ale tenhle kauf tu vyvoval několikadenní zuřivou debatu. A nábřeží možná ještě zuřivější. :-))
Já s tím souhlasím, protože u těch Italů to nějaké vlaky odvozilo a teď ještě dostanou zaplaceno. Obrázky řady E630 jsou na http://www.railfaneurope.net/pix/it/private/FNM/electric/E630/pix.html
A pro zájemce, mapa privátní železniční sítě v okolí Milána je na http://www.lenord.it/orari_e_news/ramo_milano.php
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











