Praha – Současné trendy v tvorbě „korporátních identit“ hlásají jednotu a tento trend se nevyhýbá ani lakům hnacích vozidel a vozů. Po Železničnej spoločnosti Slovensko a ČD Cargo si pohrává s myšlenkou jednotného nátěru také osobní divize Českých drah. Prvním realizovaným pokusem se stává lokomotiva 163.257. Zatímco slovenská ZSSK realizuje na všech vozidlech jednotný červeno–bílý nátěr "blonski", za pouhý rok své existence stihlo ČD Cargo předvést hodně svéráznou interpretaci jednotnosti. V podstatě platí, že téměř každý nátěr Carga je unikátní a pojítkem je jen převažující modrá barva. Modrou si vybraly pro své barevné experimenty i mateřské České dráhy a prototypový nátěr na lokomotivě 163.257 podle toho vypadá. Světle a tmavě modrou doplňuje světle šedý podklad, pojezd a některé střešní partie jsou vyvedeny v černé barvě. Na skříni pak nikdo nepřehlédne výrazně velké logo majitele. Podle Jiřího Ješety z marketingu Českých drah jde zatím pouze o první pokus, který byl vybrán z několika desítek návrhů. Pokud nový vzhled schválí vedení firmy, přijdou na řadu další lokomotivy a vagony.
Stroj se na veřejnosti oficiálně představil 2. prosince tohoto roku na Hlavním nádraží v Praze v rámci slavnostního otevření Nového spojení, při němž vezla zvláštní vlak pro hosty a tisk. Že tato změna musí být teprve veřejností i fanoušky přijata, to je více než jasné. Přinášíme několik fotografii na „ochutnávku“. A pokud se vám tento lak nelíbí, je pro vás jistě dobrou zprávou, že změna nebude náhlá, lokomotivy se budou přestřikovat vždy, když na ně dojde řada v cyklu pravidelných revizí. „Může se tak stát, že ještě v roce 2020 tady budou jezdit lokomotivy v původních barvách,“ uvedl Ješeta. Řada méně perspektivních řad ČD se tak nátěru zřejmě vůbec nedočká.
Zdroj: ČTK/České noviny; foto: Javy
| 8.12.2008 (13:00)
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=226220.jpg&httpref=28/27142
A ještě jeden postřeh, už to nemá tak bílou střechu jako na fotkách, začíná pomalu tmavnout, a to to je jen pár dní, co to jezdí :-)
Mám jednu otázku, nevíte někdo pod koho tato 163.257 patří, DKV je Praha, ale PJ...??? (Dečín?)
Osobně by mne velice zajímalo, kolik se ušetří tím, že si jednotlivé ŽOS budou objednávat tuny tří barev nebo tuny dvakrát nebo třikrát tří barev. Množstevní sleva má taky svoji hranici ...
Michal Janko : pochybuji, že si"renomované" studio účtuje za své dílo méně než plat pokladní v Horní Dolní.
Já bych jim dal zlomek toho, co se zaplatilo v roce 1993 vítězi veřejné soutěže na logo ČD a za převod autorského práva k užití díla.
Autor dostal za výhru částku 45 000 Kč, za postoupení práv celý dvojnásobek ...
Nejsem odborník na oceňování loga, ale tak levně ho asi nezískala žádná firma. A to se jednalo o "kvalifikovaného výtvarníka" dělajícího ilustrace do knížek.
Včetně odměn autorům dalších, sice nevítězných, ale na "pódiových" místech a nějaké administrativy ta soutěž nebyla za víc než 200 000 (včetně poštovného a dalších drobných výdajů).
Mimochodem, ty někdejší "přerovské" modré peršinky 009 a 037 jsou autorským dílem přerovských strojvedoucích, kteří na nich turnusově jezdili.
Osobně bych takovou věc řešil veřejnou soutěží s odměnou 10 000 Kč (cca polovina průměrného měsíčního platu - půl měsíce nad návrhme nikdo nestráví) za vítězný návrh s tím, že tato částka je také odměnou za souhlas s užitím díla. Žádné další návrhy se neodměňují. A bylo by vidět, kolik "renomovaných" studií by se přihlásilo.
M 09.12.2008 (14:02): Docela s Vámi souhlasím. Stejnou (podobnou) barevnou kombinaci už mají žabotlamy a jednotky 460, tak proč ne ostatní vozy a loko.
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/380004.jpg
Barvy jsou v zasade stejny...
Za současného stavu bych proto přikročil ke změně nátěru pouze u lokomotiv, vozů a jednotek, za které se ČD nemusejí stydět. Přitom bych vůbec nerozlišoval, zda se jedná o příměstskou elektrickou jednotku, modernizovaný motorový vůz či nový vagón pro dálkové spoje, cena je beztak stejná. Prostě aby ČD prezentovaly jednotně svou novou kvalitu služeb a moderní tvář, jakou chtějí mít u svých zákazníků. A aby ta tvář nebyla omezená jen na pendolino, jemuž z bot čouhá sláma. Aby bylo zřejmé, že je to změna sice postupná, ale trvalá.
Ale to už zase (naivně, optimisticky) u ČD předpokládám konzistentní a promyšlené PR. Uvidíme...
Moc fanatzie tam není.
A co takle cervná? Jako nové A(p)ee a B(p)ee.
Us vidím Ampz nebo WRmz v tomto laku, no lepsí nes ten souzasní vybledlí...
:(
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.














