..: České dráhy zkoušejí nové barevné provedení lokomotiv :..

ČD 163.257, nový nátěr, foto: Javy Praha – Současné trendy v tvorbě „korporátních identit“ hlásají jednotu a tento trend se nevyhýbá ani lakům hnacích vozidel a vozů. Po Železničnej spoločnosti Slovensko a ČD Cargo si pohrává s myšlenkou jednotného nátěru také osobní divize Českých drah. Prvním realizovaným pokusem se stává lokomotiva 163.257. Zatímco slovenská ZSSK realizuje na všech vozidlech jednotný červeno–bílý nátěr "blonski", za pouhý rok své existence stihlo ČD Cargo předvést hodně svéráznou interpretaci jednotnosti. V podstatě platí, že téměř každý nátěr Carga je unikátní a pojítkem je jen převažující modrá barva. Modrou si vybraly pro své barevné experimenty i mateřské České dráhy a prototypový nátěr na lokomotivě 163.257 podle toho vypadá. Světle a tmavě modrou doplňuje světle šedý podklad, pojezd a některé střešní partie jsou vyvedeny v černé barvě. Na skříni pak nikdo nepřehlédne výrazně velké logo majitele. Podle Jiřího Ješety z marketingu Českých drah jde zatím pouze o první pokus, který byl vybrán z několika desítek návrhů. Pokud nový vzhled schválí vedení firmy, přijdou na řadu další lokomotivy a vagony.

Stroj se na veřejnosti oficiálně představil 2. prosince tohoto roku na Hlavním nádraží v Praze v rámci slavnostního otevření Nového spojení, při němž vezla zvláštní vlak pro hosty a tisk. Že tato změna musí být teprve veřejností i fanoušky přijata, to je více než jasné. Přinášíme několik fotografii na „ochutnávku“. A pokud se vám tento lak nelíbí, je pro vás jistě dobrou zprávou, že změna nebude náhlá, lokomotivy se budou přestřikovat vždy, když na ně dojde řada v cyklu pravidelných revizí. „Může se tak stát, že ještě v roce 2020 tady budou jezdit lokomotivy v původních barvách,“ uvedl Ješeta. Řada méně perspektivních řad ČD se tak nátěru zřejmě vůbec nedočká.

ČD 162.357, nový nátěr, foto: Javy ČD 162.257, nový nátěr, foto: Javy ČD 162.257, nový nátěr, foto: Javy ČD 163.257, nové zbarvení, foto: Javy

Zdroj: ČTK/České noviny; foto: Javy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 8.12.2008 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
09.12.2008 (11:42)  
Jenže korporátní identita musí fungovat jako celek. Pokud vidíte žlutý bus SA tak si vybavíte kávičku na palubě, časáky, sem tam nějaké to šťourání v médiích... Propojí se to v jeden vjem - pro většinu poměrně pozitivní, pro modrou mešinu silně negativní ;-).

Pokud budete budovat corporate identity kolem zanedbaných béček se smradlavými hajzlíky, tak se s tím propojí stejně jako sučasná olezlá a orezlá zelená. Na první sérii Xmz navíc vidím, že zanedbávat se může cokoliv, takže ne šťavnatá červená ale vyšisovaná, sedadla by taky potřebovala vyprat poněkud častěji. Design nátěru lokomotivy na tom nic nezmění.
09.12.2008 (11:07)  
Samozřejmě, že je mnoho palčivějších problémů na české železnici. Ale obraz ČD v očích veřejnosti, který korporátní identita dotváří, je horší než realita, a to je zbytečná škoda.

Dosud k vlastnímu PR přistupovaly dráhy žalostně nekoncepčně až amatérsky, tohle je jedna z prvních vlaštovek, že by se to mohlo změnit. A není to vlaštovka nijak drahá: zpracování návrhu nového nátěru může stát řádově desetitisíce korun, což je méně, než kolik ČD ročně vynakládají na jednu pokladní v Horní Dolní.

S tím, že se nátěry na železničních vozidlech musejí pravidelně obnovovat, tady snad souhlasí každý. A jestli bude nový nátěr zeleno-bílý, nebo růžovo-oranžový, přeci nijak neovlivňuje cenu ani výběr dodavatele (stávající dodavatel barev má jistě v nabídce i modrou barvu ;-)). Takže obavy z korupce (níže) jsou liché.

Korporátní identita (ať už se jedná o tak "primitivní" aspekt, jako jsou barvy) působí na každého, ať už si to uvědomuje či nikoli. Každý si ihned vybaví barvu Student Agency, Coca-Coly nebo třeba ČSSD. A ta barva ve spojitosti se značkou stvrzuje konotace, představy, které o ní máme.
09.12.2008 (10:53)  
Nevím, zda autor četl své zdroje pečlivě nebo proč neprojde také konkurenční servery.....

Grafický návrh nového nátěru dělalo Studio Najbrt, které má "na svědomí" také grafickou podobu náteru ČD-C....jestli bylo výběrové řízení nebo ne, nevím, nemám čas po tom pátrat.

Každopádně dle informace tiskového kecálka ČD (hádejte koho?....) jde o zkušební nátěr, kdy chtějí mimo jiné ČD vidět, jak dopadne po zimě.....
Vidím dvě varianty..katastrofa nebo bude mašinka ostře sledovaná a při každé zajížďce na ONJ pojede povinně do myčky....

Ad lakování Pendolina - to vážně nikoho nenapadla jistá podobnost a barvami (odstíny) podobnými právě Pinďům???
registrovaný uživatel J.K.  mail  
09.12.2008 (10:28)  
A pak že se nic neděje. Je správné, že na ČD začli tím nejdůležitějším, tedy korporátní identitou. Až se vyřeší tohle, možná se někdo začne zabývat i tím podružnějším - tím, co se pod nátěrem skrývá.
Teď ve mně evokuje špínu, smrad a hnus kombinace zelené a krémové, za pár let to bude to samé v modro modrém....
registrovaný uživatel Honza  mail  
09.12.2008 (10:22)  
Další věc: Zmiňované "ušpinění" nátěru od sběračů už se stalo skutečností, dnes jsem tuhle mašinku potkal v Ústí a už je zacákaná grafitem.
registrovaný uživatel Honza  mail  
09.12.2008 (10:19)  
infected.bass : Tak třeba když vidím vlak někde v dálce,nebo doma z okna, tak opravdu nemám moc šancí prohlížet tabulku s číslem, abych poznal, zda je to peršing, či eso, a podle nátěru se to pozná hned, ale to je jedno, stačí se podívat vlevo do sloupečku, kde je nabídka nejnovějších fotek zde v galerii a bylo by pěkné, kdyby ze "sloupečku" vyzařovala pouze modrá barva?
Když chtějí vymýšlet nové nátěry, prosím, nějakou změnu po delší době by to třeba chtělo, ale rozhodně ne sjednotit všechny řady stejným nátěrem.
A ten socialistický nápad dělení podle trakcí, si myslím že má největší logiku.
Ale nic netrvá věčně, za 5 let zase někdo přijde z nějakým jiným systémem a zase se bude přebarvovat.
registrovaný uživatel Dusanh 
09.12.2008 (7:17)  
Doufám, že v roce 2020 už bude mít aspoň jeden žabotlam tento úžasný nátěr!
:-D
registrovaný uživatel vodavod  mail  
09.12.2008 (7:13)  
Nemám nic proti zvoleným barvám. Na drážní vozidla se mně více líbí tmavé, nebo výstražné barvy, než-li zářivé nebo metalízy. Co se mně nelíbí je použití barevných ploch, které nerespektují konstrukční ročlenění stroje. Jde to napříč dveří, kabiny, žaluzií. Líbí se mně Cargo. Mají jednotnou vyzáž, ale poměrně citlivě uplatněnou na každém stroji. Takovéto ESO je nehezké a připomíná mně to rychlé pruhy z devadesátých let.
09.12.2008 (1:29)  
Aby nedošlo k mýlce, tu skicu jsem vytvořil na základě nátěru té lokomotivy. Kdybych měl načrtnout něco vlastního, vypadalo by to třeba jako vagónky v dolní řadě:

http://dl.getdropbox.com/u/282287/CD_new_design_MJ.jpg
registrovaný uživatel M 
09.12.2008 (0:38)  
z kombinaci, ktere nadhodili zdens a Janko (kteri na rozdil od mnoha "je to hnus"-u navrhli i neco k veci) se mi nejvic lidi zdensuv prostredni pravy. Ten prostredni levy asi nejmene. Velmi efektni je i ta cerno-zluto-stribrna varianta, je takova nejsmrcovejsi, ale nezvykla (snad je - ty pruhy by asi nemely jit pres dvere). Jankovy navrhy za zdensovyma zaostavaji asi jen psychologicky - jeho vagonek neni tak pekny a ovlivnuje to pak i hodnoceni toho designu (mozna je to i v odstinu te svetle modre)
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko